epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    28. 8. 2018
    ID: 108069upozornění pro uživatele

    Nároky zákazníka z „nepovedené dovolené“

    Cestovní kanceláře se doslova předhánějí v nabídce zájezdů do mnoha destinací a rozličných služeb, které k nim za příplatek poskytují. Ne vždy ale spotřebitel, který s cestovní kanceláří uzavře smlouvu, dostane opravdu to, co bylo ujednáno – je ubytován v horším pokoji, strava není kvalitní, absentuje slibovaný výhled na moře či zažívá mnohé další potenciální nepříjemnosti. Článek se zabývá otázkami, jak řešit situaci, kdy se dovolená tak úplně nepovedla, jaké nároky zákazníkovi v takovém případě náleží a jak se jich domoci.

    Vada zájezdu

    Za vady zájezdu lze považovat jakékoliv odlišnosti mezi tím, co bylo zákazníkem objednáno, a tím, co bylo ze strany cestovní kanceláře skutečně poskytnuto. Souhrn všeho, co bylo objednáno, je obsažen v potvrzení o zájezdu, které musí mít obligatorně písemnou formu a zákazník musí potvrzení vždy obdržet před samotným zájezdem.[1] Odlišnosti však nelze poměřovat pouze vůči jednotlivým ustanovením smlouvy – roli tu hrají i informace např. z katalogu či webových stránek (katalog obsahuje informaci, že u hotelu je písčitá pláž, ve skutečnosti je v jeho blízkosti pouze pláž kamenitá). V neposlední řadě hrají svou roli i zvyklosti – určitý standard služeb lze očekávat dle počtu „hvězdiček“, kterými se hotel honosí.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    Reklamace

    S vytýkáním vad (reklamací) je důležité začít co možná nejdříve, a to přímo na místě. Je vhodné informovat bez odkladu delegáta (či jiného pověřeného zaměstnance) a požadovat zjednání nápravy. V případě, že není zjednána náprava v přiměřené lhůtě, může zákazník zjednat nápravu sám a je oprávněn požadovat účelně vynaložené náklady (takovými náklady může být třeba i útrata za náhradní ubytování, stravování, internetové připojení).

    Za situace, kdy nejsou nedostatky odstraněny anebo je ani nelze napravit, náleží zákazníkovi sleva z jím zaplacené ceny. Sleva by měla odpovídat rozsahu a trvání vady – při stanovení její výše lze orientačně vyjít z tzv. Frankfurtské tabulky slev, která upravuje nejčastější vady zájezdů a jejich odškodnění.[2]

    Nedojde-li během zájezdu k nápravě vytknutých vad, může zákazník uplatnit reklamaci i po jeho konci, nejpozději však ve lhůtě jednoho měsíce, která se počítá od konce zájezdu. Proto je vhodné požadovat od delegáta už během dovolené protokol o vytknutých vadách, který potvrdí svým podpisem. Dalším vhodným důkazním prostředkem, o který se lze opřít, jsou fotografie či videozáznam. Je však nutné si dát pozor na to, aby z případných snímků bylo zřetelné, že fotka pochází z předmětného místa (z detailního snímku plísně lze možná za asistence mykologa určit její druh, avšak jen stěží prokázat, že se nachází v koupelně hotelového pokoje).

    Reklamaci je povinen poskytovatel vyřídit do 30 dnů od jejího podání. Zamítnutím reklamace zákazníkovy nároky samozřejmě nezanikají – může se jich domoci soudní cestou.

    Reklama
    Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 11.11.2025
    Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 11.11.2025
    11.11.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Náhrada škody

    Vedle nároku na slevu může zákazníkovi taktéž náležet náhrada škody – označována taktéž jako „náhrada za ztrátu radosti z dovolené“. Zákazník je oprávněn požadovat náhradu škody na majetku (např. když vynaložil finanční prostředky za vízum), ale i nemajetkovou újmu, která mu byla způsobena. Újma bude vždy hodnocena individuálně dle konkrétních okolností – její výše bude nepochybně rozdílná v případě svatební cesty na Maledivy a v případě dvoudenního výletu s přáteli k Máchovu jezeru.

    Náhrady škody se lze domáhat za situace, kdy byla dovolená narušena, zejména došlo-li ke zmaření zájezdu či podstatnému zkrácení. Uvedený způsob „narušení“ je pouze demonstrativní – může jít i o zcela jiné situace. Známý je případ Simone Leitner proti TUI Deustchland GmbH & Co[3]. Soud v něm přiznal náhradu škody rodičům, kteří se po dobu trvání zájezdu museli starat o svou dceru, jež z důvodu špatně zpracovaných potravin podávaných organizátorem zájezdu onemocněla salmonelou.

    Nedojde-li k dohodě mezi zákazníkem a poskytovatelem zájezdu, nelze se náhrady škody domáhat jinak než soudní cestou.

    Závěr

    Slovo „dovolená“ má každý člověk spojené s představami dobře stráveného času, relaxování a pohody. Zákonná úprava na to pamatuje a myslí i na takové situace, kdy tyto představy nejsou naplněny. Poskytuje taktéž řadu satisfakčních prostředků, kterými může zákazník alespoň částečně vyvážit své zklamání.

    Je však nutné dbát o svá práva – reklamaci uplatnit co nejdříve, fotografovat přítomné vady. A při rozepřích je vhodné navštívit odborníka, který situaci vyhodnotí a eventuálně (ne)doporučí podání civilní žaloby k příslušnému soudu.

    Je třeba také zmínit, že mnoho subjektů, které se pohybují na trhu se zájezdy, spoléhá na to, že se nespokojení zákazníci nechají, po negativně vyřízené reklamaci, odbýt a svůj nárok dále neuplatní. Pokud však zákazník přistoupí k vymáhání svého nároku soudní cestou, tyto subjekty, které jsou si mnohdy velmi dobře vědomy svého pochybení, se často v soudním sporu chovají pasivně a celá záležitost tak mnohdy končí úspěchem žalobce. Za této situace náleží vítězné straně sporu nejen soudní poplatek, ale i náhrada nákladů řízení.


    Aleš Malach

    e-mail: alesmalach@regec-advokat.cz


    Adam Hussein

    e-mail: adamhussein@regec-advokat.cz

    ___________________________________
    [1] § 2525 zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník.
    [2] K dispozici >>> zde. 
    [3] K dispozici >>> zde (anglicky).


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Aleš Malach, Adam Hussein
    28. 8. 2018

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Srovnání české a švýcarské praxe při moderaci smluvní pokuty v kontextu sportovního práva
    • Byznys a paragrafy, díl 21.: Podnikání v energetice
    • Moderace smluvní pokuty v kontextu judikatury
    • Povinnosti společenství vlastníků v souvislosti s hlasovacími lístky při hlasování „per rollam“
    • Rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie o předběžné otázce – C-386/23 ze dne 30. dubna 2025 – Prolomení zákazu uvádět zdravotní tvrzení týkající se rostlinných látek?
    • Zjišťování věku na online platformách a ochrana nezletilých
    • Povinnost zaměstnavatele přispívat na produkty spoření na stáří zaměstnancům, aneb jak může být risk pro někoho zisk!
    • Bitva o sportovní data a technologie: Strava a Suunto proti Garminu
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 11.11.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 11.11.2025
    • 11.11.2025Ochrana osobnosti a dobré pověsti právnických osob v aktuální judikatuře (online - živé vysílání) - 11.11.2025
    • 12.11.2025Jak říct „ne“ a neztratit vztah – asertivita a vědomá komunikace (nejen) pro právníky (online - živé vysílání) - 12.11.2025
    • 13.11.2025Postavení statutárního orgánu: práva, povinnosti & odpovědnost (online – živé vysílání) - 13.11.2025
    • 14.11.2025Evropská peněženka digitální identity rok před spuštěním: Jak se připravit? (online - živé vysílání) - 14.11.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Ujednání o místě výkonu práce v pracovní smlouvě a jeho výklad dle Nejvyššího soudu
    • Srovnání české a švýcarské praxe při moderaci smluvní pokuty v kontextu sportovního práva
    • Detence
    • Povinnost zaměstnavatele přispívat na produkty spoření na stáří zaměstnancům, aneb jak může být risk pro někoho zisk!
    • Moderace smluvní pokuty v kontextu judikatury
    • Švarcsystém a jeho daňová rizika u dodavatelů i odběratelů služeb
    • Byznys a paragrafy, díl 21.: Podnikání v energetice
    • Povinnost zaměstnavatele přispívat na produkty spoření na stáří zaměstnancům, aneb jak může být risk pro někoho zisk!
    • Moderace smluvní pokuty v kontextu judikatury
    • Povinnosti společenství vlastníků v souvislosti s hlasovacími lístky při hlasování „per rollam“
    • Nové riziko pro manažery: odpovědnost za kartely
    • Švarcsystém a jeho daňová rizika u dodavatelů i odběratelů služeb
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Kdo vlastní mosty a kdo má povinnost je udržovat?
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Ústavní soud k alkoholu na pracovišti ve světle intenzity porušení pracovních povinností pedagogických pracovníků
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • Odpovědnost zadavatele za správnost projektové dokumentace a (ne)možnost změny závazku ze smlouvy podle § 222 odst. 6 ZZVZ
    • K výpovědní době

    Soudní rozhodnutí

    Detence

    Odpadl-li v průběhu detenčního řízení jeho předmět (např. proto, že umístěný byl v mezidobí propuštěn nebo dodatečně udělil souhlas se svou původně nedobrovolnou...

    Incidenční spory (exkluzivně pro předplatitele)

    Jiný, než insolvenční soud nemůže posuzovat (určovat) pořadí pohledávky v insolvenčním řízení (ani jako otázku předběžnou). V případech, kdy je mezi věřitelem a osobou s...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Místní příslušnost (exkluzivně pro předplatitele)

    Místem spáchání trestného činu (ve smyslu § 18 odst. 1 tr. ř.) jsou všechna místa, kde došlo ke skutečnostem (k dějům) naplňujícím některé znaky objektivní stránky skutkové...

    Nedovolená výroba a jiné nakládání s omamnými a psychotropními látkami a s jedy (exkluzivně pro předplatitele)

    Zákonný znak spáchání trestného činu nedovolené výroby a jiného nakládání s omamnými a psychotropními látkami a s jedy „ve značném rozsahu“ podle § 283 odst. 1, odst. 2 písm....

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.