epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    26. 11. 2013
    ID: 92737upozornění pro uživatele

    Nevyžádaná reklama čili dotěrné obtěžování

    Následující článek se zabývá současnou právní úpravou nevyžádané reklamy a změnami v dané oblasti po nabytí účinnosti zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „nový občanský zákoník“). Původní vize sjednocení právní úpravy odstraněním dvoukolejnosti v českém civilním právu v dané oblasti prozatím výrazně pokulhává, jak si ukážeme níže.

     
     MSB Legal
     
    Stávající roztříštěná úprava nevyžádané reklamy

    Zákon o regulaci reklamy

    V současné době právní úpravu nevyžádané reklamy nalezneme v několika předpisech. Jako základním a obsahově nejširších právním předpisem je zákon 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o regulaci reklamy“). Ten ve svém ustanovení § 2 odst. 1 písm. e) stanoví, že se zakazuje šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k výdajům adresáta nebo pokud adresáta obtěžuje. Ustanovení též říká, že za reklamu, která obtěžuje, se považuje reklama směřující ke konkrétnímu adresátovi za podmínky, že adresát dal předem jasně a srozumitelně najevo, že si nepřeje, aby vůči němu byla nevyžádaná reklama šířena.

    Zákon tak stanovuje dvě situace, kdy se jedná o nevyžádanou reklamu, přičemž postačuje, když je naplněna jedna z uvedených podmínek. Jedná se buď o situaci, kdy reklama vede k výdajům adresáta nebo o situaci, kdy adresáta reklamy obtěžuje. Reklama způsobující výdaje pro adresáta by mohla být zejména reklama šířená formou faxu, kdy adresátu způsobí výdaje zbytečným tiskem nebo pokud se jedná o telefonní vzkazy, na které adresát zareaguje zavoláním zpátky.

    Běžnějším případem bude situace číslo dvě, kdy reklama adresáta obtěžuje. Tady zákon o reklamě blíže specifikuje, že adresát musí dát předem jasně a srozumitelně najevo, že si nepřeje, aby mu byla vůči němu nevyžádaná reklama šířena. Zákon o reklamě se nicméně již nezmiňuje o druhu takové nevyžádané reklamy, a proto by se měla vztahovat na jakékoliv reklamní sdělení vůči jeho osobě. Z uvedeného je pak evidentní, že vynutitelnost tohoto ustanovení na některé situace bude nereálná. Pokud si například adresát reklamy smyslí, že ho obtěžuje reklama umístěna na veřejných prostranstvích, úspěšnost jeho „proaktivního zásahu“ proti takovéto reklamě bude spíše mizivá.

    Pro úplnost je nutno dodat, že dozor nad dodržováním zákona o regulaci reklamy pro nevyžádanou reklamu šířenou elektronickými prostředky vykonává Úřad pro ochranu osobních údajů.

    Zákon o některých službách informační společnosti

    Ustanovení § 2 odst. 1 písm. e) zákona o regulaci reklamy rovněž stanoví, že na šíření reklamy elektronickými prostředky a jeho omezení se vztahuje zvláštní právní předpis, kterým je zákon 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o některých službách informační společnosti“). Pro nevyžádanou reklamu je relevantní ustanovení § 7 zákona o službách informační společnosti, které stanoví, že šíření obchodních sdělení lze provádět elektronickými prostředky jen za podmínek stanovených tímto zákonem. Šířit obchodní sdělení prostřednictvím elektronického kontaktu (typicky zasláním na e-mailovou adresu) je zákonem povoleno pouze vůči adresátům, kteří k tomu dali předchozí souhlas. Zákon tímto ustanovením umožňuje šíření obchodních sdělení pouze tzv. systémem opt-in (vyžádané obchodní sdělení).

    Nehledě na uvedené, pokud osoba získá od svého zákazníka podrobnosti jeho elektronického kontaktu pro elektronickou poštu v souvislosti s prodejem výrobku nebo služby podle požadavků ochrany osobních údajů, může tato osoba tyto využít pro potřeby šíření obchodních sdělení týkajících se jejích vlastních obdobných výrobků nebo služeb za předpokladu, že zákazník má jasnou a zřetelnou možnost jednoduchým způsobem, zdarma nebo na účet této osoby odmítnout souhlas s takovýmto využitím svého elektronického kontaktu i při zasílání každé jednotlivé zprávy, pokud původně toto využití neodmítl. Jinými slovy, pokud adresát přijde s obchodníkem do kontaktu (při předchozí obchodní transakci, která mezi nimi proběhla), zanechá mu svou e-mailovou adresu a nevysloví nesouhlas se zasíláním reklamy, tento obchodník může dle tohoto zákonného ustanovení zasílat tomuto zákazníkovi reklamu (samozřejmě za splnění výše zmíněných zákonných podmínek). Toto ustanovení lze tak považovat za výjimku z obecného pravidla stanoveného zákonem o regulaci reklamy, dle něhož se vždy vyžaduje výslovný souhlas adresáta reklamy s jejím šířením.

    Další podmínky (omezení) šíření reklamy přes elektronickou poštu nalezneme v odstavci 4 ustanovení § 7 zákona o službách informační společnosti, a to podmínku, že taková reklama musí být zřetelně a jasně označena jako obchodní sdělení, nemůže skrývat nebo utajovat totožnost odesílatele, jehož jménem se komunikace uskutečňuje, a nesmí být zaslána bez platné adresy, na kterou by mohl adresát přímo a účinně zaslat informaci o tom, že si nepřeje, aby mu byly obchodní informace odesílatelem nadále zasílány.

    Zákon o ochraně spotřebitele

    Zákon 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů ve své Příloze č. 2 považuje nevyžádanou reklamu za agresivní obchodní praktiku, avšak jaksi nelogicky stanoví, že nevyžádaná reklama musí být spotřebiteli zaslána opakovaně.

    Evropské směrnice

    Jako většina institutů, i právní úprava nevyžádané reklamy navazuje na evropskou legislativu, která je českými normami implementována výše uvedenými předpisy. Pro úplnost autorka níže uvádí alespoň názvy těchto předpisů:

    • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/29/ES ze dne 11. května 2005 o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu a o změně směrnice Rady 84/450/EHS, směrnic Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 (směrnice o nekalých obchodních praktikách)
    • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/58/ES ze dne 12. července 2002 o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací (Směrnice o soukromí a elektronických komunikacích)
    • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/31/ES ze dne 8. června 2000 o některých právních aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu (směrnice o elektronickém obchodu)

    Obchodní zákoník

    Autorka konečně zmiňuje zákon 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „obchodní zákoník“). Ochranu proti nevyžádané reklamě lze poskytnout na základě ustanovení o nekalé soutěži v souladu s § 53 obchodního zákoníku, kdy nevyžádaná reklama patří pod typickou soudcovskou skutkovou podstatu, přičemž samozřejmě musí naplňovat znaky generální klauzule nekalé soutěže podle ustanovení § 44 obchodního zákoníku, jimiž jsou jednání v hospodářské soutěži nebo v hospodářském styku, způsobilost přivodit újmu jiným soutěžitelům, spotřebitelům nebo zákazníkům a rozpor s dobrými mravy soutěže.

    Nová právní úprava nebo tzv. dotěrné obtěžování

    Nový občanský zákoník

    Co se týče úpravy nekalé soutěže, ta se ve své podstatě nemění, a kromě toho, že její úprava přechází z obchodního zákoníku do nového občanského zákoníku, obsahuje pouze jednu výraznou změnu, a to novou speciální skutkovou podstatu s názvem „Dotěrné obtěžování“ (ustanovení § 2986 nového občanského zákoníku), které stanoví:

    (1) „Dotěrné obtěžování je sdělování údajů o soutěžiteli, zboží nebo službách, jakož i nabídka zboží nebo služeb s využitím telefonu, faxového přístroje, elektronické pošty nebo podobných prostředků, ačkoli si takovou činnost příjemce zjevně nepřeje, nebo sdělování reklamy, při kterém její původce utají nebo zastře údaje, podle nichž ho lze zjistit, a neuvede, kde příjemce může bez zvláštních nákladů přikázat ukončení reklamy.

    (2) Rozesílá-li se reklama na elektronickou adresu, kterou podnikatel získal v souvislosti s prodejem zboží nebo poskytnutím služby, nejde o dotěrné obtěžování, pokud podnikatel tuto adresu používá k přímé reklamě pro vlastní zboží nebo služby a druhá strana reklamu nezakázala, ačkoli ji podnikatel při získání adresy i při každém jejím použití k reklamě zřetelně upozornil na právo přikázat bez zvláštních nákladů ukončení reklamy.“

    Aby bylo jednání soutěžitele shledáno nekalosoutěžním, bude muset samozřejmě pořád naplňovat znaky generální klauzule uvedené výše.

    Lze se jen dohadovat, jaký důvod měl zákonodárce pro název tohoto nového ustanovení. Ustanovení celkem zjevně popisuje nevyžádanou reklamu, nicméně z gramatického a logického výkladu lze usoudit, že dotěrné obtěžování je pojmem výrazně širším. Dotěrné obtěžování by totiž mohlo pokrývat i taková jednání, která jsou prováděna jinak než sdělovacími prostředky, zejména si lze představit nabídku služeb od obchodních zástupců zastavujících své potenciální zákazníky na ulici, podomní prodej atd., na které tato úprava zjevně nedopadá.

    Taktéž není běžnému pozorovateli jasné, z jakého důvodu zákonodárce zvolil změnu právní úpravu nekalé soutěže v tom smyslu, že do ní přidal speciální skutkovou podstatu již zákonně upraveného institutu v jiných právních předpisech. Znění ustanovení dotěrného obtěžování navíc v podstatě kopíruje stávající právní úpravu a zákonodárce tuto prozatím ani nezrušil, jak plyne z případných novel těchto zákonů (zákon o některých službách informační společnosti a zákon o ochraně spotřebitele).

    Vzhledem k tomu, že zákon o regulaci reklamy pokrývá nevyžádanou reklamu z obecnějšího hlediska (šíření nevyžádané reklamy jako takové), tuto právní úpravu bude zřejmě vhodné ponechat. Jinak lze jen předpokládat, že vícekolejnost právní úpravy nevyžádané reklamy nezůstane bez povšimnutí a zákonodárce ji bude v blízké době řešit.


    Mgr. Ida Callaghan, LL.M.

    Mgr. Ida Callaghan, LL.M.,
    advokátka

    autorka působí v advokátní kanceláři MSB Legal, v.o.s.


    MSB Legal, v.o.s. 

    Bucharova 1314/8
    158 00 Praha 13


    Tel.: +420 251 566 005
    Fax:  +420 251 566 006
    e-mail: praha@msblegal.cz


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů , judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Ida Callaghan, LL.M. ( MSB Legal )
    26. 11. 2013

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Fotbaloví agenti vs. FIFA ve světle stanoviska generálního advokáta Soudního dvora Evropské unie
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • DEAL MONITOR
    • Reakce na článek: Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Povinnost zajištění gramotnosti dle AI Aktu a její naplňování v praxi
    • DEAL MONITOR
    • Blíží se konference Next Gen Law Forum 2025
    • Vyhoření. Z jiné perspektivy
    • DEAL MONITOR
    • Vymezení zadávacích podmínek na veřejnou zakázku v oblasti zdravotnictví
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 20.11.2025Proces registrace ochranné známky EU (online - živé vysílání) - 20.11.2025
    • 20.11.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 20.11.2025
    • 21.11.2025Od obalu po původ zboží: EU regulace a retail 2025 (online - živé vysílání) - 21.11.2025
    • 28.11.2025Novinky v soutěžním právu (online - živé vysílání) - 28.11.2025
    • 03.12.2025Převodní ceny v ČR aktuálně a výhled na rok 2026 – přístup finanční správy a povinnost dokumentace (online - živé vysílání) - 3.12.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Současný trend mikrodomů a mobilních domů z pohledu financování a oceňování
    • Přelomové rozhodnutí Nejvyššího soudu ve věci subrogačního regresu výstavce finanční záruky
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Výkladové obtíže § 66 odst. 1 ZOK
    • Použití cenového minima při hodnocení nabídek ve veřejné zakázce
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Opustit firmu s dluhy není dobrý nápad aneb ručení jednatelů za dluhy SRO při neodvracení hrozícího úpadku
    • Fotbaloví agenti vs. FIFA ve světle stanoviska generálního advokáta Soudního dvora Evropské unie
    • Evidence skutečných majitelů ve světle aktuální judikatury
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Lze žalovat nezletilé dítě za pomluvu?
    • Opustit firmu s dluhy není dobrý nápad aneb ručení jednatelů za dluhy SRO při neodvracení hrozícího úpadku
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • „Co je svéprávnost ?“ – „když je člověk sám sebou“
    • Výkladové obtíže § 66 odst. 1 ZOK
    • Přelomové rozhodnutí Nejvyššího soudu ve věci subrogačního regresu výstavce finanční záruky
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Povinnost zaměstnavatele přispívat na produkty spoření na stáří zaměstnancům, aneb jak může být risk pro někoho zisk!
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Švarcsystém a jeho daňová rizika u dodavatelů i odběratelů služeb
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Ujednání o místě výkonu práce v pracovní smlouvě a jeho výklad dle Nejvyššího soudu

    Soudní rozhodnutí

    Bezplatná obhajoba (exkluzivně pro předplatitele)

    V řízení o žádosti obviněného o bezplatnou obhajobu podle § 33 odst. 2 trestního řádu je třeba majetkovou potencialitu obviněného hodnotit na základě konkrétních a aktuálních...

    Nemajetková újma (exkluzivně pro předplatitele)

    Nebylo-li rozhodnutí trestního soudu, v jehož důsledku dochází k pravomocnému zproštění obžaloby, při vyhlášení odůvodněno, šestiměsíční subjektivní promlčecí lhůta k...

    Nemajetková újma (exkluzivně pro předplatitele)

    Obecné soudy se dopustí nepřípustné svévole, pokud odkáží poškozeného v trestním řízení s nárokem, který byl v trestním řízení spolehlivě prokázán, na občanskoprávní řízení.

    Nesprávný úřední postup (exkluzivně pro předplatitele)

    Neodůvodní-li obecný soud přesvědčivě, proč je výše zadostiučinění za vyvlastňovací a kompenzační řízení v souladu s podstatou základního práva stěžovatelů na náhradu...

    Organizovaná skupina (exkluzivně pro předplatitele)

    Smyslem existence kvalifikované skutkové podstaty spáchání trestného činu ve spojení s organizovanou skupinou působící ve více státech [§ 283 odst. 4 písm. c) trestního zákoníku] je...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.