epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    19. 9. 2017
    ID: 106385upozornění pro uživatele

    Nový návrh zákona o zpracování osobních údajů: česká adaptace GDPR a dvojí metr při ukládání pokut?

    Dne 18. srpna 2017 byl zveřejněn návrh zákona o zpracování osobních údajů („Návrh zákona“) z dílny Ministerstva vnitra, který byl připraven ve spolupráci s Úřadem pro ochranu osobních údajů a má nahradit stávající zákon 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. Jaké zásadní změny přináší Návrh zákona v souvislosti s adaptací českého právního řádu na obecné nařízení o ochraně osobních údajů?

     
     Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář
     
    Návrh zákona reaguje na přijetí Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) („GDPR“). Do návrhu zákona se taky promítla implementace Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/680 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně osobních údajů fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů příslušnými orgány za účelem prevence, vyšetřování, odhalování či stíhání trestných činů nebo výkonu trestů, o volném pohybu těchto údajů a o zrušení rámcového rozhodnutí Rady 2008/977/SVV a zavádí i některé změny ve fungování Úřadu pro ochranu osobních údajů („Úřad“).

    Návrh zákona neduplikuje jednotlivé články GDPR, ale upravuje vesměs ty instituty, kde byla členským státům dána možnost vlastního uvážení při volbě vhodné právní úpravy. Za nejzásadnější připravované změny v souvislostí s adaptací na požadavky GDPR lze považovat:

    • Souhlas zákonného zástupce se zpracováním osobních údajů v souvislosti s elektronicky poskytovanými službami dítěti mladšímu 13 let. Čl. 8 odst. 1 GDPR stanovuje věkovou hranici 16 let, zároveň však členským státům dává možnost stanovit nižší věkovou hranici, ne však nižší než 13 let. Z ustanovení § 6 Návrhu zákona je patrné, že předkladatel návrhu zákona se rozhodl věkovou hranici snížit na nejnižší možný věk. To znamená, že souhlas zákonného zástupce by byl nově nutný např. v případě, kdy si dítě mladší 13 let založí uživatelský účet na webových stránkách Netflix, Spotify apod.
    • Reklama
      Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

      Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

      REGISTROVAT ZDE
      Mlčenlivost pověřence a jemu podřízených osob. Návrh zákona v ustanovení § 12 stanovuje zákonnou povinnost mlčenlivosti pověřence pro ochranu osobních údajů, která by se netýkala pouze pověřence, ale i jemu podřízených osob, které se podílejí na plnění jeho úkolů. Povinnost mlčenlivosti by trvala i po skončení výkonu činnosti. Zprostit pověřence a jemu podřízené osoby mlčenlivosti by byl oprávněn správce, popř. zpracovatel osobních údajů.
    • Reklama
      Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
      Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
      30.10.2025 09:003 975 Kč s DPH
      3 285 Kč bez DPH

      Koupit

      Definice veřejných subjektů. Problematika vymezení veřejných subjektů byla v posledním období předmětem mnoha debat. Dle ustanovení § 13 Návrhu zákona by za veřejný subjekt byl považován orgán zřízený zákonem nebo na základě zákona v oblasti práva veřejného, který plní zákonem stanovené úkoly ve veřejném zájmu. Definice by tak měla dopadat např. na Českou národní banku, Nejvyšší kontrolní úřad či veřejného ochránce práv. Lze však předpokládat, že v této souvislosti často diskutované další subjekty, na které byla v určitých oblastech delegována veřejná moc, např. stanice technické kontroly (STK), do uvedené definice spadat nejspíše nebudou.
    • Akreditace subjektů splňujících požadavky pro vydání osvědčení o ochraně osobních údajů. GDPR rovněž přineslo pro subjekty zpracující osobní údaje možnost získat osvědčení pro účely prokázání souladu zpracování s GDPR. Čl. 43 GDPR vyžaduje, aby členské státy určily, zda bude subjekty, které budou certifikovat splnění požadavků různých dobrovolných certifikátů ochrany soukromí, akreditovat dozorový úřad nebo akreditační úřad určený v souladu s Nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 765/2008 (ES), kterým se stanoví požadavky na akreditaci a dozor nad trhem týkající se uvádění výrobků na trh a kterým se zrušuje nařízení (EHS) č. 339/93. Podle návrhu zákona musí být subjekty vydávající toto osvědčení akreditovány Českým institutem pro akreditaci, o.p.s.
    Jak již bylo naznačeno v úvodu, návrh zákona se dotkne i fungování Úřadu. Zaniknout by měly registry zpracování osobních údajů, návrh zákona však stanovuje přechodnou lhůtu 18 měsíců ode dne účinnosti zákona, kdy budou informace zpracovávané v registru i nadále dostupné. To znamená, že povinnost registrace zpracování osobních údajů u Úřadu účinností GDPR zaniká.

    Dále se již nepočítá s funkcí inspektorů. Nově budou strukturu Úřadu tvořit pouze předseda a dva místopředsedové. Stávající inspektoři by měli dokončit funkční období podle dosavadních předpisů a následně by měli kontroly řídit příslušně kvalifikovaní státní zaměstnanci Úřadu.

    V kontextu ochrany osobních údajů upravuje návrh zákona rovněž problematiku přestupků, jichž se může fyzická nebo právnická osoba dopustit a sankce, které je za jejich spáchání možné uložit. Návrh zákona v ustanovení § 62 počítá s horní hranici pokuty ve výši 10 milionů Kč pro orgány veřejné moci, na rozdíl od podnikatelských subjektů, jímž lze uložit pokutu až do výše 20 milionů Kč. Předkladatel Návrhu zákona takové řešení odůvodňuje skutečností, že finanční prostředky těchto institucí zpravidla plynou z veřejných rozpočtů a zejména v případě institucí s menším rozpočtem by se de facto jednalo o formální přesuny finančních prostředků v rámci státního rozpočtu. Schválením návrhu zákona by tedy došlo k zavedení „dvojího metru“, kdy by podnikatelům za spáchání stejného přestupku mohla být uložená dvojnásobní výše pokuty než ministerstvům, obcím, soudům a dalším představitelům veřejné moci.

    V současné době se obdobný zákon připravuje i na Slovensku. Na rozdíl od připravované české právní úpravy, která pouze odkazuje na GDPR a v podstatě toliko upřesňuje některé vybrané instituty, připravovaný slovenský zákon o ochraně osobních údajů jde do výrazně většího detailu, je podstatně obsáhlejší, neboť nejenom přejímá definice a zásady již obsažené v GDPR, ale zavádí vlastní definice (log, logování, šifrování apod.) a rovněž blíže upravuje např. proces podávání stížností pro porušení předpisů o zpracování osobních údajů a řízení o těchto stížnostech. V kontextu volby vlastní právní úpravy upravuje slovenský návrh zákona některé instituty odlišně od českého (např. setrvává na věkové hranici 16 let ani nedefinuje veřejné subjekty).

    Oba návrhy zákonů jsou nicméně teprve na počátku legislativního procesu a pro tuto chvíli tak zůstává otevřené, v jaké podobě budou nakonec přijaty.  


    Jaroslava Kračúnová

    Jaroslava Kračúnová
    ,
    advokátka

    Lívia Kuľhová

    Lívia Kuľhová
    ,
    advokátní koncipientka


    Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář

    Karolinská 654/2
    186 00  Praha 8

    Tel.:    +420 246 042 100
    Fax:    +420 246 042 030
    e-mail:    legalcz@deloittece.com


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů , judikatura, právo | www.epravo.cz

    Jaroslava Kračúnová, Lívia Kuľhová (Ambruz & Dark Deloitte Legal)
    19. 9. 2017

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • DEAL MONITOR
    • Reakce na článek: Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Povinnost zajištění gramotnosti dle AI Aktu a její naplňování v praxi
    • DEAL MONITOR
    • Blíží se konference Next Gen Law Forum 2025
    • Vyhoření. Z jiné perspektivy
    • DEAL MONITOR
    • Vymezení zadávacích podmínek na veřejnou zakázku v oblasti zdravotnictví
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • DEAL MONITOR

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 30.10.2025Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    • 30.10.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 30.10.2025
    • 31.10.2025Novelizace rodinného práva od 1. 1. 2026 a procesní souvislosti – II. díl (online - živé vysílání) - 31.10.2025
    • 04.11.2025Efektivní právní psaní s AI: Od koncepce po finální dokument (online - živé vysílání) - 4.11.2025
    • 11.11.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 11.11.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • 10 otázek pro ... Milana Rákosníka
    • Prověřování zahraničních investic v EU: současný rámec, česká praxe a očekávané změny
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Byznys a paragrafy, díl 20.: Nový zákon o kybernetické bezpečnosti
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Faktory ovlivňující náhrady za duševní útrapy pozůstalých po dopravních nehodách
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Dopady „oduznání“ nemoci z povolání na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – 1. část
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Faktory ovlivňující náhrady za duševní útrapy pozůstalých po dopravních nehodách
    • Byznys a paragrafy, díl 20.: Nový zákon o kybernetické bezpečnosti
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti
    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Ústavní soud k alkoholu na pracovišti ve světle intenzity porušení pracovních povinností pedagogických pracovníků
    • Přinese tzv. rozvodová novela skutečně zklidnění emocí ve sporech o péči o dítě?
    • Vzdálenost mezi místy bydliště rodičů dítěte a její vliv na soudní rozhodnutí

    Soudní rozhodnutí

    Vazba

    Státní zástupce není v přípravném řízení oprávněn zamítnout návrh, jímž se obviněný s argumentem, že pominul důvod vazby, domáhá zrušení peněžité záruky. Pokud takovému...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního zákona).

    Oddlužení

    Rozhodnutí o záloze podle § 136 odst. 3 a 5 insolvenčního zákona musí být vždy odůvodněno. Proti rozhodnutí o záloze podle § 136 odst. 3 a 5 je odvolání přípustné.

    Odměna advokáta (exkluzivně pro předplatitele)

    Úkon právní služby lze posoudit jako mimořádně obtížný ve smyslu § 12 odst. 1 advokátního tarifu i proto, že zastupovaný trpí duševní poruchou, avšak jen pokud je v jejím...

    Odpovědnost státu za škodu (exkluzivně pro předplatitele)

    Mimořádná opatření vydaná Ministerstvem zdravotnictví dle § 69 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, v době krizového stavu za účelem řešení krizové situace,...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.