epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    10. 5. 2017
    ID: 105871upozornění pro uživatele

    Ohlašování případů porušení zabezpečení osobních údajů (tzv. Data breaches) podle Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR)

    Jednou z řady významných novinek, které přináší Obecné nařízení o ochraně osobních údajů je povinnost správců osobních údajů ohlašovat dozorovému úřadu či oznamovat subjektu údajů tzv. případy porušení zabezpečení osobních údajů. Ohledně náležité péče v oblasti bezpečnosti informací dnes již zcela jistě není potřeba zejména velké organizace poučovat, nicméně vzhledem ke zkracující se lhůtě pro uvedení zpracování do souladu s Obecným nařízením je nutné se na další povinnosti, které toto nařízení zavádí, náležitě připravit. V tomto příspěvku se proto pokusíme institut, pro který se vžil anglický název Data breaches, blíže popsat a poskytnout alespoň obecný návod, jak se s novou povinností vypořádat.

    Obecně k porušení zabezpečení osobních údajů

    Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 2016/679[1] (dále jen „Nařízení“) ukládá správci a zpracovateli osobních údajů povinnost zabezpečit zpracovávané osobní údaje, a to prostřednictvím technických a organizačních opatření, které jsou přiměřená různě pravděpodobným a různě závažným rizikům.[2] Správci a zpracovatelé tak musí zajistit neustálou důvěrnost, integritu, dostupnost a odolnost systémů a služeb zpracování a v pravidelných intervalech posuzovat účinnost zavedených technických a organizačních opatření. Navzdory tomu může dojít (ať již vlivem záměrné činnosti, nedbalosti, omylu nebo živelní události) k porušení zabezpečení osobních údajů, které ve svém důsledku může znamenat náhodné nebo protiprávní zničení, ztrátu, změnu, neoprávněné poskytnutí nebo zpřístupnění přenášených, uložených nebo jinak zpracovávaných osobních údajů.[3] V tomto směru nepřináší Nařízení v podstatě žádnou změnu oproti současné právní úpravě. I dnes jednotlivé podnikatelské subjekty řeší bezpečnostní incidenty a mají povinnost zabezpečit osobní údaje proti ztrátě či zneužití přijetím vhodných technicko-organizačních opatření. Nařízení ovšem přináší jednu zásadní změnu, resp. novou povinnost, která velmi výrazným způsobem zasáhne do vnitřních procesů téměř každé společnosti. Správci budou mít podle nového Nařízení povinnost tyto bezpečnostní incidenty, resp.
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    případy, kdy dojde k porušení zabezpečení osobních údajů (tzv. data breaches)[4] hlásit dozorovému úřadu a v některých případech oznámit i dotčeným subjektům údajů (čl. 33 a 34 Nařízení).

    Jedná se o novinku, která má svůj původ v anglosaské právní kultuře[5] a do kontinentálního právního systému se dostala v roce 2009, kdy byla přijata Směrnice 2009/136/ES, kterou byla novelizována směrnice 2002/58/ES o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací. Do českého právního řádu byla směrnice 2009/136/ES transponována zákonem 468/2011 Sb., (zákon nabyl účinnosti dne 1. ledna 2012), kterým se změnil zákon 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích. V zákoně o elektronických komunikacích se tak s účinností od 1. ledna 2012 ukládá poskytovatelům služeb elektronických komunikací (provozovatelé telekomunikačních sítí a poskytovatelé internetových služeb) povinnost řešit případy tzv. porušení ochrany osobních údajů.[6]

    Zatímco tedy dnes tato povinnost dopadá pouze na oblast telekomunikací podle zákona o elektronických komunikacích, Nařízení rozšiřuje ohlašovací povinnost na všechna odvětví (bankovnictví, energetika, doprava, zdravotnictví, veřejná správa apod.). Důvodem rozšíření je skutečnost, že na informačních a komunikačních technologiích plně závisí i řada další odvětví, nikoliv pouze telekomunikační a není tedy důvod omezovat tuto povinnost pouze na určitý sektor.[7]

    Pro úplnost je třeba ještě dodat, že povinnosti v souvislosti se vznikem porušení zabezpečení osobních údajů uložené správcům v Nařízení se nevztahují na zpracování prováděná za účelem prevence, vyšetřování, odhalování či stíhání trestných činů či výkonu trestů (řeší samostatně a obdobným způsobem Směrnice č. 2016/680) a na zpracování prováděné fyzickou osobou v průběhu výlučně osobních či domácích činností.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Nastavení procesu efektivního vyřizování případů porušení zabezpečení

    Vzhledem k tomu, že Nařízení v souvislosti s povinností ohlásit případy porušení zabezpečení osobních údajů stanovuje lhůtu, musí být proces pro efektivní řízení takovýchto porušení nastaven předem, neboť porušení se může vyskytnout v podstatě kdekoliv v rámci struktury organizace a řada aktérů nemusí mít vůbec ponětí, jak se s takovou situací vypořádat. Opatření nezbytná k plnění povinností pro případy porušení zabezpečení osobních údajů lze rozdělit na ta, která by měla být přijata bez ohledu na to, zda k incidentu dojde a ta, která mají být zavedena v případě, že porušení reálně nastane. Jinými slovy, je potřeba nastavit postupy, které se uplatní za účelem předcházení incidentům (technicko-organizační opatření k zabezpečení osobních údajů), pak postupy, které pomohou detekovat a vyhodnotit případný incident a dále postupy a opatření k řešení incidentu, minimalizaci negativních následků a ohlašování na příslušná místa.

    Proto by měl správce již v rámci implementace Nařízení dbát na adekvátní nastavení interních procesů, aby bylo možné na případný bezpečnostní incident ve stanovených lhůtách reagovat. Zabezpečení osobních údajů by mělo být zohledněno také v rámci analýzy rizik. Mezi technickými a organizačními opatřeními, které je nutné zavést nesmí chybět vypracování vnitřní metodiky pro identifikaci jednotlivých bezpečnostních incidentů, jejich hodnocení a následné řešení prostřednictvím konkrétních opatření. Úroveň zabezpečení osobních údajů je potřeba průběžně sledovat. Správce by dále měl předem vypracovat vhodné plány určené k řešení případů porušení zabezpečení osobních údajů, včetně zřízení kontaktního místa pro všechny osoby ohlašující incident, díky čemuž bude schopen zajistit, aby na porušení bylo reagováno rychle a účinně.

    Rozdělení odpovědností napříč organizací pro případy porušení zabezpečení osobních údajů lze rovněž považovat za vhodný krok směrem k zajišťování a prokazování souladu s nařízení. Jako klíčové lze označit nastavení procesu řešení porušení odpovědnou osobu, která bude dostatečným způsobem erudována k tomu, aby zjistila podrobnosti o incidentu, zajistila důkazní prostředky, zvážila plnění ohlašovací povinnosti vůči Úřadu, případně i jiným orgánům (NBÚ, ČTÚ) a subjektům údajů, zjistila stav zasažených dat a zvážila důsledky události, definovala nápravná opatření a iniciovala jejich uvedení do praxe.

    Správci by neměli podcenit ani řádné proškolení svých zaměstnanců, a to nejen osob odpovědných za proces zjišťování a ohlašování či oznamování případu porušení zabezpečení, ale i všech ostatních zainteresovaných. K proškolování i ověřování znalostí v této oblasti lze využít např. e-learningové nástroje.

    Kromě výše uvedených řekněme spíše preventivních opatření musí správce přijmout další opatření, kterými již bude reagovat na nastalý incident, které rozvedeme níže. Pro úplnost je ještě nutné dodat, že veškerá opatření přijatá správcem k zajištění řádného plnění ohlašovací a oznamovací povinnosti při porušení zabezpečení osobních údajů musí být v souladu s principem odpovědností správce (čl. 24) pravidelně revidována a aktualizována.

    Ohlašovací a oznamovací povinnost správce ve vztahu k dozorovému úřadu, resp. dotčeným subjektům údajů.


    Především je třeba zdůraznit, že ohlašovací povinnost nedopadá na všechna porušení. Pokud tedy porušení zabezpečení osobních údajů nepředstavuje riziko pro práva a svobody dotčených fyzických osob (nemá nepříznivý dopad, neohrozí jejich soukromí), nevyplývá pro správce povinnost takové porušení ohlašovat Úřadu ani oznamovat dotčeným subjektům údajů. Jedná se např. o situaci, kdy správce zajistí, že rizika pro práva a svobody fyzických osob jsou prostřednictvím uplatněných předběžných nebo následných technických a organizačních opatření snížena natolik, že už je nepravděpodobné, že se projeví. Zasažená data jsou tedy např. dostatečně zabezpečená (jsou pro neoprávněnou osobu nečitelná provedením pseudonymizace, šifrováním apod.). Může jít např. i o data smazaná záměrně (s jistotou, že je pachatel nevlastní) nebo omylem (která jsou zálohovaná a obnovitelná). Dále např. situace, kdy by byla data zaslaná známému a spolehlivému příjemci omylem (zejména někteří dodavatelé), který se zaručí, že omylem zpřístupněné údaje již nevlastní a vymazal je (tedy je již riziko nepravděpodobné).  

    Povinnost porušení ohlásit Úřadu vzniká až pro správce v případě, že dané porušení představuje riziko pro práva a svobody dotčených osob (v tomto případě stále platí, že dotčeným fyzickým osobám se porušení oznamovat nemusí). Hranice mezi rizikovým a vysoce rizikovým zpracováním (viz níže) doposud není zcela zřetelná, nicméně je jisté, že ohlašovací povinnosti vůči Úřadu budou podléhat takové incidenty, které již relevantní riziko pro práva dotčených osob představují, bez ohledu na to, zda se bude jednat o riziko „malé“ či riziko „vysoké“. Může se jednat např. o situaci, kdy dojde k odcizení zašifrované databáze klientských údajů finančního poradce (údaje o finančním hodnocení, hypotéka, plat, žádost o úvěr apod.). Šifrovací klíč není ohrožen (nedojde k porušení důvěrnosti údajů), ale k dispozici není záložní kopie dat (došlo k porušení dostupnosti údajů) a klienti budou muset osobní údaje poskytnout znovu. V takovémto případě bude tedy nutné porušení zabezpečení ohlásit Úřadu a zákonitě také subjektu údajů.

    Ohlášení porušení Úřadu musí přinejmenším obsahovat popis povahy případu porušení, jméno a kontaktní údaje pověřence nebo jiného kontaktního místa, které může poskytnout bližší informace, popis pravděpodobných důsledků porušení a popis opatření, která správce přijal nebo navrhl s cílem vyřešit a minimalizovat důsledky porušení (s důrazem na opatření, která by měl provést subjekt údajů, jako je změna přístupových údajů, zablokovaní platebních prostředků, pokud jsou nezbytná apod.). Správce musí oznámení učinit pokud možno do 72 hodin (případně po částech, pokud není možné poskytnout veškeré informace současně). Pokud není možné ohlášení učinit do 72 hodin, měl by správce uvést důvody zpoždění.

    Třetí možností jsou případy, kdy porušení bude představovat vysoké riziko[8] pro práva a svobody dotčených osob. V tomto případě bude muset správce porušení ohlásit jak Úřadu, tak i oznámit dotčeným subjektům, pokud se neuplatní některá z výjimek podle čl. 34 odst. 3 Nařízení (viz níže). Pro správce tak vzniká ohlašovací povinnost ve vztahu k Úřadu (viz výše) a oznamovací povinnost ve vztahu k dotčeným subjektům údajů.

    Postup řešení porušení zabezpečením osobních údajů uvedený výše je třeba zdokumentovat tak, aby Úřad mohl ověřit soulad postupu správce s čl. 33 Nařízení (tj. zejména popis povahy daného porušení, popis pravděpodobných důsledků porušení, popis přijatých opatření k řešení porušení, plnění ohlašovací povinnosti). Správce má povinnost dokumentovat veškeré případy porušení, tedy i takové, které nepředstavují riziko pro práva a svobody subjektů údajů a tedy nepodléhají ohlašovací povinnosti Úřadu.

    Co se týče zpracovatele, tak platí, že jakmile zpracovatel zjistí porušení zabezpečení osobních údajů ohlásí je bez zbytečného odkladu správci.

    Správce musí v některých případech oznámit porušení zabezpečení osobních údajů dotčeným subjektům údajů


    Jak již bylo výše uvedeno, pouze v případě vysokého rizika vzniká správci povinnost oznamovat porušení rovněž dotčeným fyzickým osobám. Doposud chybí jasné vodítko, podle kterého by bylo možné jednoznačně určit, kdy se jedná o riziko a kdy o riziko tzv. vysoké. Vymezit druhy operací, které pravděpodobně budou mít za následek vysoké riziko pro práva a svobody fyzických osob je úkolem jednotlivých dozorových úřadů, které by měly takové seznamy sestavit, zveřejnit a předat nově vzniklému Sboru pro ochranu osobních údajů (čl. 35 odst. 4 Nařízení). Než se tak stane, nelze než vycházet z obecného základu, že určujícím hlediskem pro stanovení stupně rizikovosti, by měla být míra pravděpodobnosti a závažnosti takového rizika pro práva a svobody subjektu údajů, přičemž pravděpodobnost a závažnost rizika by se měly určovat na základě povahy, rozsahu, kontextu a účelům zpracování (např. zcizení klientské databáze v nezašifrované podobě, obsahující identifikační údaje, rodné číslo, číslo účtu, přístupové údaje, uživatelské jméno, zákaznické číslo, zdravotní stav, přičemž cílem zcizení databáze bylo zneužití osobních údajů, by bylo nutné považovat za vysoce rizikové).

    Pokud na správce dopadne povinnost oznámit porušení subjektům údajů, pak by takové oznámení mělo být učiněno bez zbytečného odkladu za použití jasných a jednoduchých jazykových prostředků. V oznámení by měla být alespoň popsána povaha porušení, jméno a kontaktní údaje pověřence nebo jiné kontaktní osoby, která může poskytnout podrobnější informace, popis důsledků porušení a doporučení pro dotčenou fyzickou osobu, jak případné nežádoucí účinky zmírnit.

    Nařízení rovněž stanoví výjimky z povinnosti správce oznamovat případy porušení dotčeným subjektům údajů, pokud:

    • správce zajistí, že zasažené údaje byly nečitelné nebo nebyly přiřaditelné konkrétním osobám (tedy například fyzické osoby nejsou identifikovatelné díky provedení pseudonymizace nebo osobní údaje nejsou čitelné díky použitému šifrování apod.),
    • nebo správce přijal následná opatření, která zajistí, že vysoké riziko se již pravděpodobně neprojeví (tedy například osobní údaje nejsou v držení třetí osoby),
    • nebo by to vyžadovalo nepřiměřené úsilí. V takovémto případě dojde místo toho k veřejnému oznámení nebo podobnému opatření, s jehož pomocí budou subjekty údajů informovány stejně účinným způsobem.
    Nicméně v kompetenci Úřadu je požadovat po správci, aby subjekty údajů o porušení informoval, pokud se Úřad domnívá, že porušení bude mít za následek vysoké riziko. Jinak řečeno, Úřad může změnit původní rozhodnutí správce neinformovat subjekty údajů o porušení.

    Výše uvedené postupy v případech porušení zabezpečení osobních údajů, by měly být rovněž metodicky popsány. Správci lze doporučit také vypracování interních formulářů pro řešení případů porušení zabezpečení včetně vytvoření standardizovaného vzoru pro oznamování porušení zabezpečení osobních údajů, v kterém budou použity jasné a jednoduché jazykové prostředky.

    Závěr

    Na závěr lze pouze dodat, že povinnosti související s porušení zabezpečení osobních údajů by žádný správce neměl podcenit. Je zřejmé, že bezpečnostní incidenty nelze zcela eliminovat, ale pouze minimalizovat pravděpodobnost jejich výskytu. Nejen vzhledem k vysokým sankcím, ale i značnému reputačnímu riziku, které v případech porušení zabezpečení správcům hrozí, je zcela zásadní řádně nastavit interní procesy a systémy, vytvořit adekvátní metodickou základnu, systém reportování, řádné proškolování i pravidelné kontroly. Některé otázky zůstávají zatím stále otevřeny a lze předpokládat, že se jimi bude zabývat v některém z dalších stanovisek WP 29. Například není zcela jednoznačně stanoven okamžik, od kterého počíná běžet ona 72 hodinová lhůta. Začíná tato lhůta běžet již od okamžiku, kdy vyjdou najevo první skutečnosti nasvědčující možnosti incidentu? Budou nějak zohledňovaná určitá sektorová specifika či velikost, organizační struktura a další rozdíly mezi různými správci, které určitě budou mít vliv na možnost ohlásit incident v předepsané lhůtě? Tyto i řada dalších otázek může při zavádění vhodných a účinných postupů dělat správcům starosti. V tento okamžik však nelze než konstatovat, že to, zda bude vůbec možné v praxi reálné plnit Nařízením stanovenou 72 hodinovou lhůtu pro ohlášení porušení, a zda budou správci také řádně respektovat plnění ohlašovací a oznamovací povinností ukáže až čas.


    Mgr. Zuzana Radičová

    Mgr. Zuzana Radičová
    ,
    právník/compliance v Raiffeisen stavební spořitelně

    Mgr. David Burian

    Mgr. David Burian
    ,
    vedoucí oddělení registračních činností Úřadu pro ochranu osobních údajů


    _________________________________________
    [*] V příspěvku jsou vyjádřeny osobní názory autorů, nikoliv názory jejich zaměstnavatelů.

    [1] Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů)
    [2] K problematice přístupu založeném na míře rizika (Risk-Based Approach) podrobněji Burian, D. a Radičová, Z: Posouzení rizik dle nového evropského nařízení o ochraně osobních údajů, Bankovnictví 11/2016.
    [3] Každé porušení zabezpečení osobních údajů se přezkoumává za pomocí tří obvyklých bezpečnostních kritérií: pojem porušení dostupnosti bude odpovídat náhodnému nebo protiprávnímu zničení či ztrátě údajů, porušení integrity bude odpovídat změně údajů a porušení důvěrnosti neoprávněnému vyzrazení nebo zpřístupnění údajů.
    [4] Dnešní terminologie je značně roztříštěná - v překladu Směrnice 2002/58/ES ve znění směrnice 2009/136/ES a Nařízení komise č. 611/2013 se používá termín „narušením bezpečnosti osobních údajů“, zákon 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích používá termín „porušení ochrany osobních údajů“ a konečně v překladu Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) se používá termín „porušení zabezpečení osobních údajů“. V textu článku je používán poslední z uvedených termínů.
    [5] První zákon k „Data Breaches“ přijal v roce 2002 stát Kalifornie. Dále je pak následovaly např. Velká Británie a Austrálie v roce 2008.
    [6] Je třeba říci, že tato nová povinnost nebyla doposud ze strany správců (provozovatelé telekomunikačních sítí a poskytovatelé internetových služeb) brána příliš vážně a to nejen v ČR ale v rámci celé EU a dozorové úřady řešily jen minimální počet případů, který jim byl nahlášen.
    [7] V lednu 2017 byl předložen Návrh nařízení o ochraně soukromí a o elektronických komunikacích, které nahradí směrnici 2002/58/ES o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací tzv. e-privacy směrnici. Návrh nařízení již nepočítá se sektorovou úpravou tzv. data breaches pro oblast telekomunikací. Právní úprava bude tak pro všechny sektory stejná podle Nařízení.
    [8] Na specifikaci rizikových a vysoce rizikových zpracování v současné době pracuje WP 29 spolu s národními dozorovými úřady. Za vysoce riziková zpracování, jsou považována podle Nařízení například: rozsáhlé operace zpracování, systematické monitorování veřejně přístupných prostorů, zpracování zcela nového druhu nebo zpracování, při nichž jsou používány nové technologie, rozsáhlé zpracování zvláštních kategorií údajů. Tedy zpracovatelské operace, které by mohly vést k fyzické, hmotné nebo nehmotné újmě (např. k diskriminaci, krádeži identity, finanční ztrátě, poškození pověsti atd.). Konkrétnější vodítko by však mělo přinést až stanovisko WP 29.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. Zuzana Radičová, Mgr. David Burian
    10. 5. 2017

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?
    • Výhrada veřejného pořádku a základní práva dle LZP EU – Otevírá SDEU dveře meritornímu přezkumu?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc duben 2025
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc březen 2025
    • Návrh Evropské komise na zmírnění pravidel ESG reportingu
    • Vykonatelnost nálezů finančního arbitra v zahraničí, aneb stahující se mračna nad investičními šmejdy
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc únor 2025
    • Ochrana advokátní mlčenlivosti a rozhodnutí ESLP ve věci Nezerić proti Bosně a Hercegovině
    • Dosavadní úprava přestupových transakcí v rámci světového fotbalu
    • Mohou banky sledovat uhlíkovou stopu klientů na základě platebních transakcí?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Vyvlastnění, moderační právo soudu
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.