epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    6. 3. 2013
    ID: 89572upozornění pro uživatele

    Praní špinavých peněz - Evropská unie zpřísní pravidla

    Na počátku února zveřejnila Evropská komise ("Komise") návrh nové právní úpravy v oblasti prevence legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Tato iniciativa navazuje na doporučení vydané mezinárodním Finančním akčním výborem (Financial Action Task Force, "FATF") v loňském roce, které představují globální standard boje proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.[1]

     
     logo BBH
     
    Komise předložila návrh nové směrnice o předcházení zneužití finančního systému k praní peněz a financování terorismu ("Nová AML směrnice") a návrh nařízení o informacích doprovázejících převody peněžních prostředků ("Nařízení o informacích"). Tyto nové předpisy mají nahradit stávající právní úpravu, zejm. třetí směrnici o praní peněz a prováděcí směrnici o politicky exponovaných osobách.[2]

    Nová právní úprava mj. rozšiřuje okruh osob, na které dopadají povinnosti v oblasti prevence praní špinavých peněz, zavádí povinnost systematického hodnocení rizika praní špinavých peněz, modifikuje režim identifikace zákazníků tak, že zavádí režim zjednodušené identifikace a režim zpřísněné identifikace zákazníků. Dále rozšiřuje vymezení politicky exponovaných osob, které by nově mělo zahrnovat nejen zahraniční, ale i tuzemské osoby a v neposlední řadě významným způsobem rozšiřuje spolupráci národních finančních analytických útvarů, daňových orgánů a evropských orgánů dozoru nad finančním trhem - EBA, ESMA a EIOPA.[3]

    Rozšíření působnosti AML režimu

    Navrhovaná směrnice předpokládá zahrnutí osob, které při prodeji zboží či služeb přijímají hotovost nad limit 7.500 EUR při jedné transakci či sérii souvisejících transakcí. V takovém případě by tyto osoby měly provádět identifikaci klientů při překročení uvedeného limitu. Nová AML směrnice by měla dopadat také na provozovatele jakýchkoliv sázkových her, tedy nejen kasin, jako je tomu doposud.

    Přístup založený na hodnocení rizikovosti

    Nová AML směrnice uloží členským státům povinnost provádět soustavnou identifikaci a hodnocení rizik praní špinavých peněž a financování terorismu, které jim hrozí a přijímat adekvátní  opatření k jejich omezení. O provedené identifikaci a přijatých opatřeních jsou povinny informovat unijní orgány pro finanční trh. Obdobně budou postupovat také povinné osoby, přičemž o provedeném vyhodnocení a přijatých opatřeních budou informovat národní finanční analytické útvary, jež by identifikovaná rizika měly zohlednit ve své strategii výkonu dozoru.

    Změny v identifikaci a kontrole klientů

    Předkládána směrnice rozlišuje vedle základního režimu identifikace a kontroly klientů, který je v zásadě analogický se stávajícím režimem jednak režim zjednodušené identifikace, jednak režim zpřísněné hloubkové identifikace. Režim zjednodušené identifikace by se měl uplatnit tam, kde na úrovni členského státu, resp. povinné osoby, hrozí jen minimální riziko praní špinavých peněz či financování terorismu. Nejedná se o výjimku z režimu identifikace, ale je vyžadováno provedení identifikace a kontroly v relativně omezenějším rozsahu, než u standardní identifikace. Vždy je však nezbytné následně provádět  průběžné sledování obchodního vztahu s klientem z hlediska výskytu nestandardních operací.

    Naopak hloubková identifikace a kontrola klienta se uplatní v případech, kdy existuje zvýšené riziko praní špinavých peněz či financování terorismu a v případech, kdy je klientem politicky exponovaná osoba. Vedle vlastního provedení identifikace klienta, konečných vlastníků a beneficientů předpokládaných transakcí nová právní úprava bude požadovat také ověřování původu prostředků, vyhodnocení okolností a pozadí předmětné transakce či schvalování jednotlivých klientů ze strany členů managementu povinné osoby. Povinné osoby by měly dále zavést robustní systém soustavného monitoringu a vyhodnocování těchto rizikovějších obchodních vztahů.

    Nová AML směrnice rozšiřuje pojem politicky exponované osoby, vedle zahraničních politiků, také na osoby zastávající významné politické funkce v domovském státě povinné osoby a osoby, které jsou činné pro mezinárodní organizace či instituce. Navrhované vymezení politicky exponovaných osob zahrnuje rovněž osoby, které jsou členy orgánů obchodních společností ovládaných přímo státem. Naopak nedopadá na municipální politiky. Nutno podotknout, že režimu politicky exponované osoby jsou podrobeni rovněž partneři, potomci a jejich partneři a rodiče těchto politicky exponovaných osob.

    Koneční vlastníci právnických osob a beneficienti svěřeneckých fondů

    Významnou změnou je také zavedení povinnosti každé právnické osoby mít neustále aktuální informace o tom, kdo je jejich konečným vlastníkem. Obdobná povinnost se zavádí také pro správce svěřeneckých fondů a obdobných entit ve vztahu k beneficiářům a zakladatelům svěřeneckých fondů. Tyto informace má povinná osoba povinnost archivovat a na vyžádání poskytovat příslušném finančním analytickému útvaru. Aktuální zrušení anonymních akcií je tak pouze prvním krokem k tomuto cíli.

    Spolupráce a pravomoci finančních analytických útvarů

    Navrhovaná směrnice dále prohlubuje úroveň spolupráce národních finančních analytických útvarů, zejména v oblasti výměny informací jak o konkrétních podezřelých transakcích, tak i o hodnocení rizika praní špinavých peněz a financování terorismu. Návrh Komise má mj. za cíl sladit ve všech členských státech rozsah dohledových oprávnění národních finančních analytických úvarů. Pro tuzemské FAU to však principiální rozšíření palety dohledových nástrojů nepředstavuje. Na druhou stranu by mělo dojít k harmonizaci sankcí za porušení povinností stanovených v oblasti prevence legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Nově by tak mohla být uložena právnické osobě pokuta ve výši až 10 % celkového ročního obratu konsolidované skupiny v předchozím roce. U fyzických osob je horní hranice pokuty stanovena na 5 mil. EUR

    Nová role evropských orgánů dohledu nad finančním trhem

    Zcela novým prvkem v unijní úpravě problematiky praní špinavých peněz a financování terorismu je zapojení evropských orgánů dohledu nad finančním trhem. EBA, EIOPA a ESMA mají zejména za úkol vydávat prováděcí regulatorní technické normy k Nové AML směrnici upravující konkrétní způsob plnění jednotlivých povinností ze strany povinných osob. Rovněž budou vydávat metodické pokyny a stanoviska, která mají zajistit harmonizovanou aplikaci unijních předpisů v této oblasti. Dále mají zajistit konsolidované vyhodnocování rizika praní špinavých peněz a financování terorismu v rámci celé EU a poskytovat metodické vedení členským státům při přijímání příslušných opatření.

    Další kroky

    Návrh Nové AML směrnice a Nařízení o informacích jsou nyní předloženy k projednání Evropskému parlamentu a Radě. Pokud se neobjeví zásadní překážky, dojednání finální podoby těchto předpisů se odhaduje na cca třetí čtvrtletí letošního roku. Lhůta pro transpozici se navrhuje v trvání dvou let - nový režim by tak pravděpodobně měl být plně funkční ve druhé polovině roku 2015.


    Zdeněk Husták

    Zdeněk Husták,
    of counsel


    BBH, advokátní kancelář, v. o. s.  
     
    Klimentská 1207/10
    110 00 Praha 1

    Tel.: +420 234 091 355
    Fax:  +420 234 091 366
    e-mail: legal@bbh.cz


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] International Standards on Combating Money Laundering and the Financing of Terrorism & Proliferation - the FATF Recommendations. Dotupné >>> zde.
    [2] Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/60/ES ze dne 26. října 2005 o předcházení zneužití finančního systému k praní peněz a financování terorismu
    Směrnice Komise 2006/70/ES ze dne 1. srpna 2006, kterou se stanoví prováděcí opatření ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2005/60/ES, pokud se jedná o definici „politicky exponovaných osob“ a technická kritéria pro zjednodušené postupy hloubkové kontroly klienta a pro výjimku na základě finanční činnosti vykonávané příležitostně nebo ve velmi omezené míře
    [3] EBA - Evropský orgán pro bankovnictví, ESMA - Evropský orgán pro cenné papíry a trhy, EIOPA - Evropský orgán pro pojišťovnictví a  zaměstnanecké penzijní pojištění.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Zdeněk Husták ( BBH )
    6. 3. 2013

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?
    • Výhrada veřejného pořádku a základní práva dle LZP EU – Otevírá SDEU dveře meritornímu přezkumu?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc duben 2025
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc březen 2025
    • Návrh Evropské komise na zmírnění pravidel ESG reportingu
    • Vykonatelnost nálezů finančního arbitra v zahraničí, aneb stahující se mračna nad investičními šmejdy
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc únor 2025
    • Ochrana advokátní mlčenlivosti a rozhodnutí ESLP ve věci Nezerić proti Bosně a Hercegovině
    • Dosavadní úprava přestupových transakcí v rámci světového fotbalu
    • Mohou banky sledovat uhlíkovou stopu klientů na základě platebních transakcí?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.