epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    2. 5. 2003
    ID: 21632upozornění pro uživatele

    Právní symbolika, I. část

    Symbolika práva a spravedlnosti zajímala filozofy a právníky od nepaměti. Zvláštní lesk dodala tomuto zájmu heraldika pěstovaná v podnebí evropského anticko-biblického dědictví. Tak nás může například oslovit „Tractatus de insigniis et armis“ (Traktát o znameních a znacích), který sepsal jeden z nejlepších právních mozků středověku – Bartolus de Saxoferrato, proslulý komentátor římského práva žijící ve 14. století. Byl natolik proslulý, že se v jeho době a dokonce dávno po jeho smrti užívalo okřídlené „nemo jurista nisi bartolista“, tedy není pravého právníka, který by nebyl stoupencem Bartola de Saxoferrato.....

                Symbolika práva a spravedlnosti zajímala filozofy a právníky od nepaměti. Zvláštní lesk dodala tomuto zájmu heraldika pěstovaná v podnebí evropského anticko-biblického dědictví. Tak nás může například oslovit „Tractatus de insigniis et armis“ (Traktát o znameních a znacích), který sepsal jeden z nejlepších právních mozků středověku – Bartolus de Saxoferrato, proslulý komentátor římského práva žijící ve 14. století. Byl natolik proslulý, že se v jeho době a dokonce dávno po jeho smrti užívalo okřídlené „nemo jurista nisi bartolista“, tedy není pravého právníka, který by nebyl stoupencem Bartola de Saxoferrato[i]. A právě tento génius se s naprostou samozřejmostí pustil do rozborů symboliky a dále do řešení právní problematiky znamení a erbů na podkladě římského práva a Bible.

                Bartolus se zajímal nejen o symboly samotné, ale dokonce o jejich barevné vyobrazení a podal nám jasné svědectví o propojení práva a symboliky i v této rovině: „…celý svět je sluncem ozařován. A proto se ve Sv. písmu slunce považuje za věc velké skvělosti, jak se tam praví v sedmé kapitole Matoušově: „Spravedliví se budou stkvít jako slunce“ či v jeho kapitole třiadvacáté: „Zastkvěla se tvář Jeho jako slunce“; a pro tuto vznešenost není nikomu dovoleno nosit zlaté roucho než jen panovníkovi“.

    Jsme zvyklí pohybovat se v rovině verbální, kdy je možno nalézt odlišnosti ve výkladu slov a v chápání pojmů verbálně vyjádřených. Sestupme na ještě hlubší rovinu poznání kořenů práva a spravedlnosti, na rovinu nonverbální, na rovinu symboliky.

                Ve starém Egyptě vidíme bohyni Maat, kterak kraluje na vahách. Váhy jsou základním symbolem spravedlnosti i v dnešní době. Není proto problém nalézt most mezi váhami vykreslenými při posledním soudu v egyptských knihách mrtvých a symboly na dnešních soudních budovách. Je to stále tatáž spravedlnost, která rozvažuje, na kterou stranu se přikloní, zda dá zapravdu žalobci či žalovanému, zda zůstane jazyk vah v rovnováze obecné spravedlnosti (jako transcendentního pojmu) s reálným posouzením skutků dotyčného. Váhy jsou symbolem práva a zvláště spravedlnosti nejčastějším, kromě Egypta je ve starověku nalézáme též u Řeků a Římanů, řecká bohyně Themida má váhy v rukou, je vždy přítomna svému choti – nejvyššímu soudci, bohu Diovi, pakliže vykonává soudní pravomoc.

                Od Themidy přebírá váhy římská Iustitia, která již zdaleka není jen pomocnicí nejvyššího boha při soudním řízení, nýbrž je sama soudkyní, sama vykonává božské právo a spravedlnost. Poprvé se jí tak dostává kromě vah též meče. Váhy jsou činností rozhodovací (ANO/NE), meč je činností vykonávající spravedlnost. Tato výkonná moc již nepodléhá schválení vyššímu bohu, ale může být vykonána bezprostředně samotnou Iustitií.

                Křesťanská tradice s množstvím andělů a archandělů Iustitii – Spravedlnost nijak neomezuje. Dostavuje se však jistá dvoukolejnost, která dodnes trápí především heraldiky. Vedle figury Spravedlnosti vstupují do znaků andělé, kteří jsou chápáni ve smyslu jako Boží poslové, tedy a priori spravedlivý – typickým příkladem je archanděl Michael. Jeho původní (a správné) zobrazení je „postava mající křídla, která v ruce drží meč“. Nezáleží na tom, zda je postava mužská či ženská, dle církevního učení jsou andělé bytosti bezpohlavní. Archanděl Michael není zobrazován s vahami – nemusí být, je totiž samozřejmě spravedlivý, je andělem Božím, tedy přímým vyslancem a vykonavatelem Boží vůle. Udávat tedy mezi atributy archanděla Michaela váhy je nadbytečné, Michael nic neváží, nic neposuzuje, vykonává jasný příkaz chránit spravedlivé. Není soudcem, je vykonatelem již rozsouzeného, nemá ve své podstatě vlastní volní složku. Naproti tomu je postava Spravedlnosti bez vah zcela nemyslitelná – Spravedlnost totiž sama posuzuje, pakliže by se nám zachtělo zařadit ji mezi „vyslance Boží“, bylo by to samozřejmě možné, ovšem nastává zde rozpor „v kompetencích“. Spravedlnost musí soudit, je to její základní podstata a symbolem soudu jsou váhy. Pokud by byla Spravedlnost vyslancem Božím podobně jako Michael, nebylo by zapotřebí, aby měla váhy, jelikož soudní pravomoc by za ni vykonal Bůh. Spravedlnost je tedy „pohanským prvkem“ a koexistuje spolu s křesťanskou tradicí jako nevnímaná disharmonie. Z křesťanství v evropském pojetí se totiž nikdy nepodařilo vymýtit zasahující kořeny antické tradice, která je ve srovnání s „ryzím křesťanstvím“ pohanská. Především ostentativně deklaruje polyteismus, Spravedlnost – Iustitia – Themida je postavena na roveň bohu Diovi a projevuje svoji vlastní vůli. Na druhé straně křesťanský archanděl Michael svoji vůli neprojevuje, jeho vůle je vždy totožná s vůlí Boží.

                Výše naznačený symbolický problém nastává, pakliže se tradice spojí natolik, že nelze ve znaku rozeznat, zda se jedná o archanděla Michaela nebo Spravedlnost. Je-li postava ženská či pohlavně indiferentní, je otázkou, zda když má váhy, meč a křídla, jedná se o Spravedlnost či anděla Michaela. Takové typické spojení nalezneme například ve znaku města Litvínova[ii].

                Křídla jsou atributem typicky andělským, váhy, jak výše vysvětleno, atributem „pohanské“ Spravedlnosti – a meč? Meč je atributem společným a snad právě proto se postavy Spravedlnosti a archanděla Michaela tak často zaměňují. Obě postavy vykonávají právo a spravedlnost a tento výkon je znázorněn symbolem meče. Tuto ideu potvrzuje ve svých slovech již Rudolf von Ihering v knize Boj o právo: ,,Spravedlnost, která drží v jedné ruce váhy, jimiž odvažuje právo, má v druhé ruce meč, aby právo uhájila. Meč bez vah představuje holé násilí, váhy bez meče symbolizují bezmocné právo. Obojí patří k sobě a dokonalý právní stav panuje pouze tam, kde síla, jako spravedlnost vládne mečem, vyrovnává se dovednosti, jakou umí zacházet s vahami.“[iii]

                Mezi symboly práva a spravedlnosti lze řadit mnoho dějů aktivních i pasivních, mnoho věcí reálných i v kombinaci s transcendencí. Podobně jako výše popsaný symbol meče má takový význam královské žezlo či rychtářská palice. Ta byla přímo zvána „Právo“ a věta, že „rychtář šel s právem“ neznamená nic jiného, než že šel na dané místo řešit nespravedlnost s vnějším odznakem své funkce, tedy se symbolem pravomoci vykonávat právo a hájit spravedlnost. Jedná se stále o aktivní prosazení práva, o jeho přímý výkon. Žezlo či palice je známo zvláště na území Evropy vyjma Itálie, kde přetrval vliv staroantické tradice převzaté snad již od Etrusků. Římané za totožný symbol, jakým je pro naše středoevropské předky palice, žezlo či hůl, považovali fasces. Fasces neboli svazek prutů, do nichž je zatnuta sekyra, symbolizuje již několik tisíc let úřední pravomoc a soudní autoritu, jakož i potrestání. Pruty se vztahují k pravomoci dát občany zbičovat, sekera k pravomoci stít. Společně navíc symbolizují sílu ve svornosti a jednotě[iv]. Tento antický motiv se rychle rozšířil i do zbytku Evropy a dnes je možné jej bez problémů objevit například i v heraldice Velké Británie, které je však původně taková symbolika zcela cizí[v].

                Univerzálním symbolem stálosti a vytrvalosti je dub. Připomeňme Ulpianova slova: ,,Iustitia est constans et perpetua voluntas ius suum cuique tribuendi” - spravedlnost je trvalá a stálá vůle přiznávat každému, co mu náleží[vi].

                Jako další symboly jsou užity například místa výkonu soudní pravomoci a to soudní lavice či trůny králů – soudců. Zvláštním symbolem je pravá ruka, znak přísahy.

                Kromě archanděla Michaela je při boji se zlem zobrazován svatý Jiří, neohrožený patron rytířů a vojáků. Je zobrazován v okamžiku, kdy zabíjí draka, aby osvobodil královu dceru. Zabití draka je jasná paralela k biblickým textům o zlu v podobě hada či draka, kterého stíná Bož spravedlnost mečem – ať již je to Jiří či Michael. Pod znaky spravedlnosti se také řadí svatoondřejský kříž, tedy kříž ve tvar písmene X. Na takový kříž byl přibit svatý Ondřej, jeden z apoštolů, když hlásal slova Kristova – hlásal spravedlnost a pravdu, za kterou byl umučen[vii]. Tyto zcela jasné a univerzální symboly byly časem zobecňovány a tak se symbolem práva stává sám kříž, znamení Božího Syna, navždy spravedlivého Ježíše Krista.

     

     



    [i] Bartolus de Saxoferrato: Tractatus de insigniis et armis, 1. vyd., Ostrava, 1989, str. 3.

    [ii] Čarek, J.: Městské znaky v českých zemích, 1. vyd., Praha, 1985, str. 231.

    [iii] Převzato z Rázková, r.: Dějiny právní filozofie, vyd. 2., Brno 1997, str. 212-213.

    [iv] Cooperová, J. C.: Ilustrovaná encyklopedie tradičních symbolů, 1. vyd., Praha, 1999, str. 42.

    [v] Berry, W.: Encyclopaedia Heraldica, vol. 3., 1st. ed., London, 1840.

    [vi] Překlad Ulpianova citátu z Digest převzat z Večeřa, M.: Spravedlnost v právu, 1. vyd., Brno, 1997, str. 27.

    [vii] Blíže k tomu Mysliveček, M.: Panoptikum symbolů, značek a znamení, 1. vyd., Praha, 2001, str. 176.



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Tomáš Tyl
    2. 5. 2003

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 305-306/2012 ze dne 10. dubna 2012
    • Právní symbolika v podání T. Hobbese
    • Nezávislé regulační orgány (stručný nástin problematiky)
    • Nebuďme hloupí aneb o heraldickém právu u nás X. část – možné erbovní spory v ČR dnes
    • Nebuďme hloupí aneb o heraldickém právu u nás IX. část – „Smluvní příbuzenství“ a továrny na erby
    • Etika především
    • Právo, pohádky a kultura sebelásky
    • Nebuďme hloupí aneb o heraldickém právu u nás - VIII. část – Erbovní spory
    • Nebuďme hloupí aneb o heraldickém právu u nás VII. část – Málo známé dokumenty, deklarace české šlechty 1938-1939
    • Nebuďme hloupí aneb o heraldickém právu u nás VI. část – Zadarmo to nebude, právo na místo
    • Nebuďme hloupí aneb o heraldickém právu u nás V. část – Nebijte dámu aneb heraldická etiketa

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 25.06.2025Nový stavební zákon – aktuální legislativní změny (online - živé vysílání) - 25.6.2025
    • 26.06.2025Náhrada škody a újmy v pracovněprávních vztazích (online - živé vysílání) - 26.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Vyvlastnění, moderační právo soudu
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu

    Soudní rozhodnutí

    Zahlazení odsouzení

    Podmínka nepřetržité doby, která musí uplynout, aby soud mohl zahladit odsouzení, je naplněna uplynutím právě jen časového úseku vymezeného v § 105 odst. 1 písm. a) až e) tr....

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.