epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    5. 6. 2012
    ID: 83093upozornění pro uživatele

    Právní úprava vydávání „radničních“ novin

    V současné době je téma právní úpravy „radničních“ novin velmi aktuální - dosavadní právní úprava podléhá kritice, např. je jí vyčítána absence povinnosti objektivity a vyváženosti obsahu radničních novin. Tomu má čelit chystaný návrh novely zákona 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon), který je právě ve druhém čtení legislativního procesu, přičemž účinnost tohoto zákona je očekávána dne 1.1.2013.

     

    Jelikož jsou radniční noviny periodickým tiskem, neboť splňují znaky uvedené v § 3 písm. a) tiskového zákona, vztahuje se na jejich vydávání tiskový zákon jako celek. Účinná právní úprava prozatím zvláštní postavení „radničních“ novin nevymezuje.

    Vývoj novely tiskového zákona

    V minulosti bylo vydávání obecních periodik v souvislosti se zneužíváním tiskovin k politické propagaci hojně diskutovaným tématem. Výzkumem se zabývalo zejména Oživení, o.s. v projektu Radniční listy bez cenzury v roce 2006.

    Dne 19.1.2011 Vláda České republiky schválila protikorupční strategii Vlády ČR pro rok 2011 a 2012, která mimo jiné stanovila zavedení opatření proti zneužívání radničních periodik. Podle protikorupční strategie bylo cílem „vytvořit opatření směřující k úpravě pravidel pro vydávání periodického tisku orgány územních samosprávných celků, ve smyslu poskytování objektivních a vyvážených informací s výslovným zakotvením požadavku objektivity a vyváženosti informací šířenými veškerými informačními prostředky, tedy nejen tiskem, rozhlasem nebo televizí, ale např. také internetem. Součástí návrhu zákona bude i stanovení vlastního kontrolního mechanismu plnění povinností územními samosprávnými celky při vydávání radničních periodik.“[1]

    Dne 28.11.2011 se sešel Poradní sbor Vládního výboru pro koordinaci boje s korupcí na němž měly být dořešeny poslední úpravy připraveného změní novely tiskového zákona. Ze zprávy výboru[2] lze vyvodit, že navrhovaná novela zákona byla podrobena značné kritice.

    Po předložení novely tiskového zákona Ministerstvem kultury Vládě ČR bylo dne 1.2.2012 přijato usnesení Vlády ČR č. 64, kterým byl schválen návrh zákona, kterým se mění zákon 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon), ve znění pozdějších předpisů.

    Již dne 13.2.2012 Vláda ČR předložila Poslanecké sněmovně ČR výše jmenovaný návrh zákona, který byl následně rozeslán poslancům jako tisk 603/0.  Organizační výbor projednání návrhu zákona doporučil, a to usnesením č. 229 dne 23. 2. 2012. Rovněž byl určen zpravodaj návrhu zákona, který navrhl přikázat návrh zákona k projednání Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.

    Dne 20.3.2012 proběhlo první čtení zákona[3] a 4.4.2012 byla projednána Výborem pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Výbor doporučil Poslanecké sněmovně přijmout vládní návrh novely tiskového zákona s tím, že doporučil změnit účinnost novely ze dne 1.9.2012 na 1.1.2013.

    Aktuálně probíhá obecná rozprava druhého čtení vládního návrhu zákona.

    Nejpodstatnější změny tiskového zákona

    Ve výkladovém ustanovení § 3 dosud zcela chyběla definice obecních periodik. Nově se tedy vymezuje pojem „periodický tisk územního samosprávného celku“, a to v § 3, ke kterému bylo na konci doplněno písmeno g), které zní: „periodickým tiskem územního samosprávného celku periodický tisk, jehož vydavatelem je obec, kraj nebo hlavní město Praha nebo jeho městská část (dále jen „územní samosprávný celek“) nebo právnická osoba zřízená či založená územním samosprávným celkem či společně více územními samosprávnými celky nebo právnická osoba, kterou územní samosprávný celek sám nebo spolu s dalšími územními samosprávnými celky ovládá podle zvláštního právního předpisu*[4], anebo periodický tisk, jehož obsah, vydání a veřejné šíření zajišťuje jiný vydavatel na základě smlouvy s územním samosprávným celkem či společně s více územními samosprávnými celky[5].“

    Tato definice periodického tisku územního samosprávného celku vyřešila trojí dosud problematické situace a začtvrté do sebe zahrnula i tiskoviny vznikající standardním postupem při zadávání tzv. „vydavatelského servisu“ obcemi jiným smluvním partnerům, neboť se vztahuje na periodický tisk 1) obcí, krajů, Prahy, 2) městských částí (i když zde je de iure vydavatelem obec jako veřejnoprávní korporace, neboť městská část nemá právní subjektivitu) 3) právnických osob zřízených územně samosprávnými celky 4) na tiskoviny ze smluvního vztahu mezi územně samosprávnými celky a „vydavatelským servisem“.

    Další ustanovení novely zavedlo do zákona § 4a s názvem „Sdělení v periodickém tisku územního samosprávného celku“, které zní „vydavatel periodického tisku územního samosprávného celku je povinen poskytovat objektivní a vyvážené informace o územním samosprávném celku a poskytnout přiměřený prostor pro uveřejnění sdělení, které vyjadřuje názory členů zastupitelstva územního  samosprávného celku, týkající se tohoto územního samosprávného celku.“

    Současné znění nově zařazeného paragrafu splnilo svůj účel, ovšem nikoli bezvadně. Dle mého názoru, založeném na sledování požadavků na právní úpravu tohoto obsahu, neodpovídá ustanovení § 4a očekávané koncepci.

    Systematické zařazení ustanovení § 4a je nelogické. Ustanovení mělo být zařazeno spíše za ust. § 5, tedy jako ust. § 5a. Ustanovení § 4 a § 5 se zabývají odpovědností, a to za obsah a za reklamu. Nové ustanovení proklamuje objektivnost a vyváženost obsahu periodik, jde tedy o výslovné stanovení povinnosti, nikoli o výslovné stanovení odpovědnosti, i když se s porušením povinnosti váže určitá odpovědnost. Odpovědnost za nedodržení toho ustanovení je řešena až v novém § 15a, který odkazuje na § 14 tiskového zákona.

    Další zásadní změnou tiskového zákona je nové ustanovení § 11a s názvem Doplňující informace. Aktivně legitimován k žádosti o uveřejnění doplňující informace je pouze dotčený člen zastupitelstva. Toto velmi úzké vymezení subjektů bylo kritizováno místopředsedkyní vlády, ještě před přijetím vládního návrhu zákona vládou, přesto však byl v takové podobě vládou přijat.

    Zákon omezuje podávání žádosti na zveřejnění doplňující informace za předpokladu splnění některé ze tří podmínek. Dvě podmínky se váží na institut sdělení v periodickém tisku územního samosprávného celku upravený v § 4a, respektive na jeho nezveřejnění a uplynutí zákonem stanovené lhůty. Třetí možnost proč žádat zveřejnění doplňující informace se pojí se splněním povinnosti otištění sdělení, ale další předpoklad je poměrně kontroverzní, neboť zavádí neurčitý právní pojem „přiměřený prostor“.

    Podle mého názoru je v rozporu s účelem novely tiskového zákona tříměsíční lhůta, kdy vydavatel může stagnovat s vytištěním doplňující informace. Cílem novely bylo dát prostor opozici, umožnit ji operativně reagovat, sdělit veřejnosti jiný pohled na aktuální problematiku. Lhůta, jenž může být okolnostmi protažena až na šest měsíců (v souvislosti s § 15a), neumožňuje opozici vyjádřit se pohotově, a tak otištění jejich názoru po příslušné době bude pro čtenáře bez souvislostí.

    Následující nové ustanovení označené jako § 15a stanoví formu a obsah žádosti o zveřejnění doplňující informace, a prekluzivní lhůtu k doručení žádosti. V třetím odstavci pak ustanovení odkazuje analogicky na § 13 až § 15 tiskového zákona.   

    Prekluzivní lhůta k podání žádosti o zveřejnění doplňující informace je trojí. Zaprvé může být žádost podána do 3 měsíců ode dne, kdy marně uplynuly 3 měsíce od doručení sdělení vydavateli, který měl toto sdělení uveřejnit podle § 4a tiskového zákona. Prakticky se tedy může na otištění doplňující informace čekat až 6 měsíců, a to díky okolnostmi na straně vydavatele a posléze na straně žadatele. Žadatel bude ale s největší pravděpodobností reagovat pružně, aby se vyvaroval toho, že jeho sdělení bude otištěno až po „vyšumění“ událostí, na které reaguje. Za druhé jde o případ, kdy délka lhůty závisí na periodicitě vydávaného periodika. Některá obecní periodika jsou měsíčníky, v menších obcích většinou čtvrtletníky a některá periodika mají dokonce ještě nižší periodicitu[6] a za třetí délka lhůty závisí na úvaze dotčeného člena zastupitelstva, zda mu v tom kterém vydání obecních periodik byl poskytnut přiměřený prostor či nikoli.

    Co se týče podmínek pro uveřejnění dodatečné informace, uplatnění práva u soudu a výjimek z povinnosti uveřejnit doplňující informace, odkazuje zákon na dosavadní ustanovení § 13 – 15, které se použijí obdobně.

    Ačkoli zmiňovaná novela tiskového zákona dosud neabsolvovala celý legislativní proces, lze předpokládat, že jím bez větších změn projde.


    Mgr. Barbora Slováková


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Dostupné na www, k dispozici >>> zde, bod 1.6. Zavedení opatření proti zneužívání radničních periodik
    [2] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [3] Dostupné na stránkách Parlamentu České republiky, Poslanecká sněmovna 2010 – Stenozáznamy,  stenografický zápis 36. schůze, 20. března 2012, k dispozici >>> zde. 
    [4] Namísto * je v zákoně použita poznámka pod čarou číslo 9, která zní: „§ 66a obchodního zákoníku, ve znění pozdějších předpisů.“
    [5] periodický tisk, jehož obsah, vydání a veřejné šíření zajišťuje jiný vydavatel na základě smlouvy s územně samosprávným celkem je v práci dále označován jako „vydavatelský servis“
    [6] Podle O. Kužílka, jenž zpracoval periodicitu obecních periodik v průzkumu Radniční listy bez cenzury obecní periodika ve 12% představují čtvrtletníky, 9% dvouměsíčníky a 16% představuje nepravidelně vycházející tiskoviny, minimálně však pětkrát za rok. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů , judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Barbora Slováková
    5. 6. 2012

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

    Napište nám

    Předem Vám děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.

    Položky označené hvězdičkou jsou povinné.

    Vyplněním a odesláním formuláře beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů za účelem zodpovězení mého dotazu. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE


    Děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.


    Další články:

    • Určení nadřízeného orgánu magistrátu vykonávajícího dozor nad usneseními, rozhodnutími nebo jinými opatřeními učiněnými městskými obvody nebo městskými částmi v samostatné působnosti
    • NSS sjednotil judikaturu ve věci odvodu za porušení dotačních pravidel
    • Obnovení způsobilosti účastníka zadávacího řízení na veřejnou zakázku v rozhodovací praxi správních a soudních orgánů
    • Otázka uveřejňování skutečně uhrazené ceny ve vztahu k zákonu o registru smluv a zákonu o zadávání veřejných zakázek
    • K právu jiných osob nahlížet do spisů ve smyslu § 65 odst. 1 in fine trestního řádu
    • Rozhodování o regresním nároku ručitele v rozhodčím řízení
    • Nařízení (EU) č. 2018/389 - nová pravidla pro poskytovatele platebních služeb
    • Rozhodčí soud při Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky je veřejnou institucí
    • Jistota v zadávacím řízení ve formě bankovní záruky a možnost její autorizované konverze
    • Malý dopravní význam aneb které komunikace (chodníky) nepodléhají povinné zimní údržbě?
    • K postupu orgánů během řízení dle § 31a odst. 3 ZOŠ

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 04.12.2025Průvodce venture capital investicemi a nejnovější trendy v oboru (online - živé vysílání) - 4.12.2025
    • 09.12.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 9.12.2025
    • 23.01.2026Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 23.1.2026
    • 24.02.2026Jak správně nařizovat dovolenou individuálně i hromadně (online - živé vysílání) - 24.2.2026
    • 25.02.2026Mediace a vyjednávání v právní praxi (online – živé vysílání) – 25.2.2026

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • Novela nařízení o insolvenčním řízení nabyla účinnosti – jaké přinesla změny?
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Nemožnost vyloučení účastníka zadávacího řízení z důvodu chybějících údajů v evidenci skutečných majitelů
    • Evoluce italské judikatury v lyžařském právu
    • Základní rozdíly ve fungování společnosti s ručením omezeným v Anglii a v České republice – I. část
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Výklad právních předpisů, přepravní smlouva
    • Právnická firma roku 2025
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Pracovněprávní dopady doprovodného zákona k zákonu o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – část 3
    • Pojem „poskytovatel základních služeb“ v zákoně o kritické infrastruktuře
    • Odpovědnost finančních institucí za nesprávné investiční poradenství
    • Evoluce italské judikatury v lyžařském právu
    • Právnická firma roku 2025
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Ujednání o místě výkonu práce v pracovní smlouvě a jeho výklad dle Nejvyššího soudu
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Evidence skutečných majitelů ve světle aktuální judikatury
    • Nejvyšší soud vymezil hranice odpovědnosti za bezpečnost externistů na pracovišti

    Soudní rozhodnutí

    Výklad právních předpisů, přepravní smlouva

    Autonomnímu výkladu pojmu přepravní smlouvy ve smyslu Úmluvy CMR odpovídá závazek dopravce přepravit (za podmínek čl. 1 odst. 1 Úmluvy CMR) zásilku za úplatu na vlastní odpovědnost,...

    Vlastnictví

    Ustanovení § 1109 o. z. nelze aplikovat na věci, které sice podléhají evidenci v katastru nemovitostí, ale nejsou v ní zapsány. Ani vlastník nemůže převést vlastnické právo k takové...

    Vlastnictví

    Ustanovení § 65 odst. 9 katastrálního zákona upravuje postup katastrálního úřadu v případě uplatnění vyvratitelné domněnky, že nemovitost je opuštěná (§ 1050 odst. 2 o. z.),...

    Adhezní řízení

    Náhradu nákladů poškozených v adhezním řízení podle § 154 odst. 1 trestního řádu nelze vyloučit jen kvůli plnění z pojištění odsouzeného a obecné soudy musí její případné...

    Autonomie vůle a počátek běhu promlčecí lhůty (exkluzivně pro předplatitele)

    Autonomie vůle představuje elementární podmínku fungování právního státu [srov. nález ze dne 11. 11. 2009 sp. zn. IV. ÚS 128/06 (N 235/55 SbNU 267)] s tím, že jde o jeden z projevů...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.