epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    30. 11. 2017
    ID: 106672upozornění pro uživatele

    Protiústavnost ustanovení zákona o místních poplatcích

    V srpnu tohoto roku prohlásilo plénum Ústavního soudu za protiústavní (nedošlo nikoliv ke zrušení) ustanovení zákona o místních poplatcích, které nezletilým ukládalo poplatkovou povinnost za provoz systému shromažďování odpadů (dále jen „poplatky za odpad“).[1]

    Konkrétně se jednalo o ustanovení § 10b odst. 1 písm. a) zákona 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen zákona o místních poplatcích), které stanovuje: „Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů platí a) fyzická osoba, 1. která má v obci trvalý pobyt“ ...Diskutovaná část ustanovení byl právě bod 1., tedy že poplatková povinnost dopadá na fyzickou osobu (nikterak věkově nestanovenou), která má v obci trvalý pobyt. Následující ustanovení tohoto zákona vypovídají že v určitých případech, jako je umístění do dětského domova, do zařízení pro děti vyžadující okamžitou péči, do domova pro zdravotně postižené, jsou nezletilí osvobození od poplatkové povinnosti.[2]Což ale dopadá na naprosté minimum nezletilých.

    Ústavní soud započal tuto problematiku řešit na základě návrhu Nejvyššího správního soudu, který navrhoval zrušení tohoto ustanovení zákona. Nejvyšší správní soud rozhodoval o případu stěžovatelky, v době řízení sice již dvacetičtyřleté, které ovšem byly v průběhu dospívání vyměřeny poplatky za odpad. Poplatky byly primárně vyměřeny matce stěžovatelky, ta ale poplatky neuhradila a nedbala na výzvy k jejich zaplacení. V okamžiku nabytí zletilosti stěžovatelky byly nezaplacené poplatky přesunuty na její bedra a byl vydán exekuční příkaz ke srážkám nezaplacených částek z jejího dočasného přivýdělku při studiu. Pro přesnost poplatky za odpad vyměřené stěžovatelce se v daných letech 2002, 2003 a 2006 pohybovaly v částkách: základní sazba 493,- Kč za rok 2002, 500,- Kč za rok 2003 a 500,- Kč za rok 2006.[3] Proti této souhrnné částce uvedené v exekučním příkazu se stěžovatelka bránila, a to až kasační stížností k Nejvyššímu správnímu soudu.

    Ústavní soud argumentoval, že dané ustanovení zákona o místních poplatcích ani nepřenášelo poplatkovou povinnost v rámci uhrazení částky „ze své kapsy“ z nezletilých na jejich zákonní zástupci. V zákoně je přesná dikce, že poplatkovou povinností je zatížená každá fyzická osoba až na výjimky, která má v obci trvalý pobyt. Poplatek tak byl de lege vybírán skrze zákonné zástupce bez ohledu na to, zda má nezletilý příjem či majetek, z něhož by mohl vyměřený poplatek uhradit, aniž by se samovolně zadlužoval. Ústavní soud v této problematice vidí i nevyhnutelnost, kdy si stěžovatelka ani nemohla vybrat, zda službu využije či nikoliv.[4]

    Za nezletilé tak dle daného zákona platili zákonní zástupci své poplatky za odpad s poplatky vyměřené jejich dětem (nezletilým obecně). V tomto případě matka stěžovatelky nehradila poplatky za svou dceru, které v okamžiku nabytí zletilosti vznikla povinnost uhradit nesplacené poplatky. V tomto se plénum Ústavního soudu shoduje, že byla narušena záruka ochrany autonomního prostoru jedince, který místo svobodného rozvíjení svých dovedností musí čelit placení dluhů. Za službu, o kterou nežádal a kvůli ztíženému sociálnímu prostředí ve své rodině, která nebyla schopna za něj uhradit poplatky za odpad, což napovídá tomu, že rodina mohla mít i další finanční problémy. Dalším hlavním argumentem Ústavního soudu je ochrana zájmu dítěte na tom, aby okamžikem zletilosti (což se nemusí překrývat s termínem dospělosti) nevstupovalo do svého života se závazky, které mu vznikly nezaviněně a mohou mít tzv. rdousící efekt, což se dá vysvětlit jako situace, kdy nezletilý neměl šanci se vyhnout poplatkové povinnosti, poplatky byly vyměřeny jemu a s tím, že zákonný zástupce je měl za něj uhradit a po nabytí zletilosti tak poplatník nemusí mít žádnou možnost nesplacené poplatky uhradit. Kritika pléna Ústavního soudu směřovala i na absenci ustanovení, kterým byl do konce roku 2010 zaveden institut prominutí poplatku z důvodu tvrdosti, což značně přispívalo k řešení problematických případů nesplacených poplatků za odpad.[5]

    Ústavní soud své teze shrnul do několika výstižných vět, ve kterých pojednává o tom, že stát jako veřejná moc uloží nezletilému platební povinnost a dluhu. Pokud dotyčný poplatník nezaplatí dobrovolně, pak je exekvován jeho majetek. Po stránce vybírání poplatku je systém bezvadný, po stránce morální už nikoliv.[6]

    Proti postoji Ústavního soudu se nechala slyšet vláda, která argumentovala faktem, že neplatí-li zákonný zástupce poplatky za nezletilého, tak ten může po něm požadovat náhradu škody. Ovšem pokud rodina nemá ani na zaplacení poplatku za odpad, měla by na vyplacení náhrady škody?

    Ústavní soud nález uzavírá diskriminačním aspektem poplatkové povinnosti pro nezletilé diskutovaného ustanovení. Byť je ustanovení na první pohled nediskriminační s hlavním kritériem posouzení poplatkové povinnosti skrze trvalý pobyt, pak ale v důsledku fakticky znevýhodňuje nezletilé ze sociálně slabších rodin, které mají nouzi o finanční prostředky.[7]

    Ústavní soud dané ustanovení zákona o místních poplatcích nezrušil ale označil je za protiústavní s tím, že soudy a jiné orgány veřejné moci nemají toto ustanovení aplikovat co do poplatkové povinnosti pro nezletilé. Z mého vlastního postoje bych byla pro novelizaci zákona a zavedení buď poplatkové povinnosti až od 18. roku věku nebo nemožnost přechodu poplatkové povinnosti ze zákonného zástupce na nezletilého. Obě tyto varianty mají svá úskalí, v prvním případě by stát přišel o poplatky za odpad od všech fyzických osob do 18. roku věku, což by nebyla nemalá položka do státního rozpočtu v případě druhém by byli zadlužení ještě více zákonní zástupci nezletilých, což ale v rámci testu přiměřenosti není tak závažný problém jako „rdousení“ nezletilých.

    Menšíková

    Karolína Menšíková

    e-mail:    mensikova.karolina@gmail.com


    ___________________________________
    [1] Nález Ústavního soudu ze dne 8. 8. 2017, sp. zn. Pl. ÚS 9/15
    [2] § 10b odst. 3, zákona o místních poplatcích.
    [3] Vývoj sazby poplatku od roku 2002. Brno: Správa města [online]. Statutární město Brno, ©2017 [cit. 6. 11. 2017]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [4] Nález Ústavního soudu ze dne 8. 8. 2017, sp. zn. Pl. ÚS 9/15.
    [5] HROCH, Jaroslav. ÚS: Povinnost nezletilých platit poplatky za odpad je protiústavní. davidzahumensky.cz [online]. David Záhumenský, advokátní kancelář, publikováno 5. 10. 2017 [cit. 6. 11. 2017]. Dostupné na www, k dispozici >>>  zde.
    [6] Nález Ústavního soudu ze dne 8. 8. 2017, sp. zn. Pl. ÚS 9/15.
    [7] Tamtéž.

    Prameny:
    1. HROCH, Jaroslav. ÚS: Povinnost nezletilých platit poplatky za odpad je protiústavní. davidzahumensky.cz [online]. David Záhumenský, advokátní kancelář, publikováno 5. 10. 2017 [cit. 6. 11. 2017]. Dostupné na www, k dispozici >>>zde.
    2. Nález Ústavního soudu ze dne 8. 8. 2017, sp. zn. Pl. ÚS 9/15
    3. Vývoj sazby poplatku od roku 2002. Brno: Správa města [online]. Statutární město Brno, ©2017 [cit. 6. 11. 2017]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    4. Zákon 565/1990 Sb., o místních poplatcích ve znění pozdějších předpisů


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Karolína Menšíková
    30. 11. 2017

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Moderace smluvní pokuty v kontextu judikatury
    • Povinnosti společenství vlastníků v souvislosti s hlasovacími lístky při hlasování „per rollam“
    • Nové riziko pro manažery: odpovědnost za kartely
    • 10 otázek pro ... Lukáše Mokrého
    • Rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie o předběžné otázce – C-386/23 ze dne 30. dubna 2025 – Prolomení zákazu uvádět zdravotní tvrzení týkající se rostlinných látek?
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Zjišťování věku na online platformách a ochrana nezletilých
    • Povinnost zaměstnavatele přispívat na produkty spoření na stáří zaměstnanců, aneb jak může být risk pro někoho zisk!
    • Švarcsystém a jeho daňová rizika u dodavatelů i odběratelů služeb
    • Judikatura ÚS ve věci udělování státního občanství
    • Bitva o sportovní data a technologie: Strava a Suunto proti Garminu

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 11.11.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 11.11.2025
    • 11.11.2025Ochrana osobnosti a dobré pověsti právnických osob v aktuální judikatuře (online - živé vysílání) - 11.11.2025
    • 12.11.2025DPH při prodeji nemovitosti (online - živé vysílání) - 12.11.2025
    • 12.11.2025Jak říct „ne“ a neztratit vztah – asertivita a vědomá komunikace (nejen) pro právníky (online - živé vysílání) - 12.11.2025
    • 13.11.2025Postavení statutárního orgánu: práva, povinnosti & odpovědnost (online – živé vysílání) - 13.11.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Moderace smluvní pokuty v kontextu judikatury
    • Povinnosti společenství vlastníků v souvislosti s hlasovacími lístky při hlasování „per rollam“
    • Nové riziko pro manažery: odpovědnost za kartely
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie o předběžné otázce – C-386/23 ze dne 30. dubna 2025 – Prolomení zákazu uvádět zdravotní tvrzení týkající se rostlinných látek?
    • Švarcsystém a jeho daňová rizika u dodavatelů i odběratelů služeb
    • 10 otázek pro ... Lukáše Mokrého
    • Povinnost zaměstnavatele přispívat na produkty spoření na stáří zaměstnanců, aneb jak může být risk pro někoho zisk!
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Švarcsystém a jeho daňová rizika u dodavatelů i odběratelů služeb
    • Povinnost zaměstnavatele přispívat na produkty spoření na stáří zaměstnanců, aneb jak může být risk pro někoho zisk!
    • Bitva o sportovní data a technologie: Strava a Suunto proti Garminu
    • Stabilizace úrokových sazeb hypotečních úvěrů a jejich vliv na trh nemovitostí
    • Zjišťování věku na online platformách a ochrana nezletilých
    • Judikatura ÚS ve věci udělování státního občanství
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Přinese tzv. rozvodová novela skutečně zklidnění emocí ve sporech o péči o dítě?
    • Ústavní soud k alkoholu na pracovišti ve světle intenzity porušení pracovních povinností pedagogických pracovníků
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?

    Soudní rozhodnutí

    Předběžné opatření

    O návrhu na nařízení předběžného opatření podle § 102 o. s. ř. podaném v průběhu odvolacího řízení nadále rozhoduje pouze soud prvního stupně, povaha odvolacího řízení...

    Právní styk s cizinou

    Soud rozhodující podle § 205 odst. 1 z. m. j. s. o předání vyžádaného může sám provádět věcné změny v popisu skutku, pro který byl vyžadujícím státem vydán evropský zatýkací...

    Bezplatná obhajoba

    Pro fakultativní rozhodnutí soudu o nároku na bezplatnou obhajobu nebo obhajobu za sníženou odměnu i bez návrhu obviněného podle § 33 odst. 2 věta druhá tr. ř. jsou rozhodující jednak...

    Činnost advokáta (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Dokazování (exkluzivně pro předplatitele)

    Samotné pořízení kamerového záznamu osoby na místě veřejnosti přístupném soukromým subjektem nepředstavuje zásah do ochrany soukromí zakotvené v čl. 7 a 10 Listiny. Je ovšem třeba...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.