epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    29. 7. 2015
    ID: 98236upozornění pro uživatele

    Reklama jako oferta na českém a polském trhu

    Víme, že nabídkou na uzavření smlouvy může být i vystavení zboží, či jeho reklama (§ 1732 odst. 2). Víme také, že kdo nedodrží smlouvu, odpovídá za škodu. Víme ale, že to může ohrozit naše výhradní obchodní zastoupení?

     
     Dohnal, Pertot, Slanina, advokátní kancelář
     
    Uveďme modelový příklad. Společnost A získá v rámci ČR výhradní obchodní zastoupení pro prodej a servis určitého zboží. V takové situaci dojde logicky k zániku možnosti ostatních podnikatelů odebírat zboží pro jejich činnost a k jejich redukci na trhu. Společnost s výhradním obchodním zastoupením je tedy logicky ve výhodě, protože ostatní společnosti zboží dodávat nemohou.[1]

    Společnost B, která je konkurentem společnosti A pak musí nutně odebírat zboží pro své koncové zákazníky a je logické, že společnost A není ochotna jí toto zboží dodávat. Pokud společnost A vystavuje na svých internetových stránkách zboží i s cenou, je za určitých podmínek svou prezentací vázána a musí zboží společnosti B dodat. Společnost B má pak právní titul k tomu, aby zboží mohla odebírat. Pokud společnost A zboží nedodá, poruší svou smluvní povinnost a bude povinna k náhradě škody.

    Zákon zakotvuje vyvratitelnou domněnku[2] toho, že se má za to, že návrh dodat zboží nebo poskytnout službu za určenou cenu učiněný při podnikatelské činnosti reklamou, v katalogu nebo vystavením zboží je nabídkou s výhradou vyčerpání zásob nebo ztráty schopnosti podnikatele plnit. To znamená pro podnikatele nová rizika.

    K tomu, aby byla reklama ofertou, musí být splněny následující předpoklady:

          1) reklama obsahuje návrh dodat zboží nebo poskytnout službu;
       2) cena je v nabídce určena;

    Návrh dodat určité zboží nemusí být v reklamě učiněn výslovně. Stačí pouze, pokud z obsahu reklamy, právního jednání, plyne a osobě průměrného rozumu značí, že se jedná o nabídku (§ 4 OZ). Typickým příkladem tedy bude vystavení zboží na prodejně, či v nabídkovém katalogu na internetu.

    Důležité je rovněž to, že u vystaveného, prezentovaného zboží musí být uvedena jeho cena. Druhá smluvní strana má pak právo akceptovat tuto nabídku prostým souhlasem v jakékoli formě. Musí totiž být splněna podmínka toho, aby bylo možné nabídku přijmout jednoduchým způsobem bez dalších doplňků (podmínky § 1732 odst. 1 OZ).

    V situaci, kdy dojde k uzavření smlouvy na základě vystavení reklamou, dochází k určitým omezením. Podnikatel totiž je povinen dodat zboží pouze do výše svých skladových zásob. Důkazní břemeno o určitém množství zboží na skladě bude ovšem tížit podnikatele, který se bude bránit tím, že zboží již nemůže dodat v důsledku nedostatku zásob.

    Reklama jako oferta je novým přístupem. V minulosti (a koneckonců i dnes) byla reklama chápána spíše jako prostředek propagace, než jako oferta. Důkazem je například rozhodnutí Vrchního soudu v Praze ze dne 4. 12. 2007 č. j. 3 Cmo 187/2007-137.[3] Zde soud popsal funkci reklamy jako stručné a na první pohled upoutávající sdělení, které se může vyznačovat i určitou mírou nadsázky či přehánění a může odkazovat i na další podrobné informace a způsob, jak je získat. Soud sdělil, že ten, kdo hodlá uzavřít určitou smlouvu je reklamou pouze „přilákán“, ale ještě se nejedná o kontraktační proces. [4]

    Ani u našich právních sousedů toto pojetí nemá tradici. BGB ani ABGB vystavení zboží za ofertu nepovažují.  Pojetí oferty, jak jej nyní chápe občanský zákoník, ale funguje například v Itálii, rovněž s výhradou vyčerpání zásob[5].

    Inspiraci můžeme hledat i v Polsku. Zákon (čl. 71 KC) zde praví, že oznámení, inzeráty, reklamy a ceníky, stejně tak jako jiné informace adresované veřejnosti nejsou ofertou, ale pouhou výzvou k podávání nabídek.[6]

    Na to ovšem navazuje čl. 543 KC, který stejně jako NOZ praví, že vystavení věci pro veřejnost s uvedením ceny v místě prodeje se má za ofertu.[7] Za vystavení se považuje nejenom vystavení zboží ve výkladu prodejny zvenku obchodní místnosti, ale i ve všech místech a místnostech, kde se vykonává prodej[8]. Místo prodeje nemusí vyhovovat žádným formálním požadavkům.[9] Důležité pro naši praxi je, že se v Polsku jedná o institut, který je ovlivnitelný lidskou vůlí. Záleží tedy na podnikateli, aby účinky zákona omezil, například umístěním informace „není na prodej, neprodejný vzorek, či cena již od ….“.[10]

    V Polsku ovšem chybí dodatek o tom, že se jedná o nabídku s výhradou vyprodání zásob. Takový přístup lze naleznout v čl. 2: 201 odst. 3 PECL[11], či v knize II – 4:201 odst. 3 DCFR. Reklama jako oferta tedy není standartním postupem. Například i dle CISG platí, že „návrh, který není určen jedné nebo několika určitým osobám, se pokládá pouze za výzvu k podávání nabídek, ledaže osoba činící návrh jasně uvede opak.“[12]

    Reklama, která nesplňuje jeden z výše uvedených znaků je pak upravena v § 1733, kdy se může jednat buďto o veřejný příslib, nebo výzvu k podávání nabídek. V případě reklamy spíše o druhý případ, kdy podnikatel dává najevo, že chce vstoupit do kontraktačního procesu se zákazníkem (ať už ve vztahu B2B, či B2C).

    V této souvislosti vzrostla role tzv. „disclaimerů“, nebo právních výhrad. Obecně je tedy vhodné, aby podnikatel dal v katalogu najevo, že se nejedná o cenu konečnou, ale cenu, která bude ovlivněna dalším jednáním (např. tedy uvedením údaje „cena již od…“, či „“toto reklamní sdělení není nabídkou k uzavření smlouvy, ale pouhou prezentací zboží…“)

    Dalším praktickým důsledkem je to, že je-li reklama považována za veřejnou nabídku, pak odvolání takové nabídky musí být učiněno stejnou formou, jako zveřejnění nabídky (§ 1781 OZ) a rovněž je nutné učinit určitá notifikační oznámení (1784 odst. 2 OZ). K takovým situacím ale nebude v praxi často docházet, když judikatura je k veřejným příslibům poměrně skeptická.[13]

    Podnikatelům tedy doporučuji opatrné nakládání s reklamou, která může být dle NOZ i platnou ofertou, jak je uvedeno výše.


    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.

    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.,
    advokát


    DOHNAL PERTOT SLANINA | advokátní kancelář

    PRAHA | HRADEC KRÁLOVÉ | OLOMOUC | LETOHRAD

    Prvního pluku 347/12a
    186 00  Praha 8 - Karlín 

    Komenského 266/3
    500 03  Hradec Králové 

    Palackého 75/21
    779 00  Olomouc

    Václavské náměstí 76
    561 51 Letohrad

    Tel.: +420 587 407 086
    e-mail: info@akdps.cz


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Ponechme stranou situace, kdy je zneužití dominantního postavení zakázáno příslušnými předpisy.
    [2] Vyvratitelná domněnka je taková, která připouští důkaz opaku. Tzn., že v soudním řízení se má taková domněnka za prokázanou, pokud strana, kterou domněnka tíží, neprokáže opak.
    [3] Bylo posléze potvrzeno jako věcně správné Usnesením Nejvyššího soudu 23 Cdo 2749/2008 ze dne 18. 2. 2009
    [4] Obdobně např. Rozsudek Vrchního správního soudu v Lublině z 18. 09. 2003 , sp. zn. I SA/Lu 161/03. Ten sdělil, že pokud v reklamě nejde o právní jednání, které neobsahuje podstatné náležitosti budoucí smlouvy, nemůže se jednat o ofertu. Je tedy vidět, že i pojetí u našich sousedů je obdobné.
    [5] Srovnej Antoniolli, L. Principles of European Contract Law and Italian Law, Kluwer Law International, 2005, s. 113. K rozdílu mezi PECL a CISG v této otázce např. Schulze, R., New features in Contract law.
    [6] Ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje, skierowane do ogółu lub do poszczególnych osób, poczytuje się w razie wątpliwości nie za ofertę, lecz za zaproszenie do zawarcia umowy.
    [7] Wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży.
    [8] BRZOZOWSKI, A., in PIETRZYKOWSKI, K. (red.); Kodeks cywilny. Tom I. Komentarz. Art. 1 – 449 10, Varšava: CH BECK, 2013, s. 313
    [9] GAWLIK, Z., Komentarz do art.543 Kodeksu cywilnego.; in KIDYBA, J.. (red.); Kodeks cywilny. Komentarz. Zobowiązania. Tom III Zobowiązania – część ogólna, Varšava: WoltersKluwer, 2014. Prístup: LEX online
    [10] RADWAŃSKI, Z., in  RADWAŃSKI, Z. (red.); System Prawa Prywatnego. Prawo cywilne – część ogólna. Tom 2. Wyd. 2, Varšava: CH BECK, 2008, s. 326.
    [11] A proposal to supply goods or services at stated prices made by a professional supplier in a public advertisement or a catalogue, or by a display of goods, is presumed to be an offer to sell or supply at that price until the stock of goods, or the supplier's capacity to supply the service, is exhausted.
    [12] čl. 14 odst. 2 Úmluvy
    [13] Např. rozsudek Nejvyššího soudu sp. zn. 25 Cdo 1454/2000 z 26. 6. 2002:  Inzerát nabízející prodej určité věci není veřejným příslibem ani návrhem na uzavření smlouvy; zájemci, který se na jeho základě přihlásí, nárok na plnění vůči prodávajícímu nevzniká.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D. ( DOHNAL PERTOT SLANINA )
    29. 7. 2015

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Byznys a paragrafy, díl 16.: Náhrada škody ve stavebnictví
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Klamavá reklama

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Nový zákon o lobbyingu: Konec tajných jednání za zavřenými dveřmi
    • 10 otázek pro ... Ľuboše Fojtíka
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Právo na účinné vyšetřování
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Adhezní řízení v praxi
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Novela trestního zákoníku
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct

    Soudní rozhodnutí

    Průtahy v řízení

    Nečinnost soudu trvající i po kárném odsouzení vyřizující soudkyně, spojená s opakovaným odročováním jednání, neefektivní organizací řízení a nevyužitím dostupných možností...

    Právo na účinné vyšetřování

    Pokud stěžovatelka vznese hájitelná tvrzení týkající se zásahu do práva na zákaz nelidského a ponižujícího zacházení a práva na soukromí spočívající v podezření ze...

    Exekuce

    Oprávněný může podat nový exekuční návrh a vést exekuci podle exekučního titulu, na jehož základě již byla týmž oprávněným vedená předchozí exekuce proti témuž povinnému...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    I pro věřitele, kteří uplatnili svou pohledávku za dlužníkem přihláškou do likvidace již před rozhodnutím o úpadku platí závěry, které Nejvyšší soud zformuloval pro věřitele,...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účinky tzv. koncentrace řízení podle ustanovení § 118b o. s. ř. nenastanou, jestliže účastníci nebyli o tzv. koncentraci řízení a o jejích účincích poučeni jednak v předvolání...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.