epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    18. 10. 2017
    ID: 106541upozornění pro uživatele

    Stavební zákon 2018: Koordinované řízení

    Novela stavebního zákona, která nabývá účinnosti 1. ledna 2018, s sebou přináší řadu novinek, jejichž záměrem je zjednodušení a zrychlení povolovacích řízení. Jednou z nich je zavedení tzv. koordinovaného povolovacího řízení, které v některých případech sloučí územní a stavební řízení, případně i řízení o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) v jedno. Stavba má být jedním rozhodnutím umístěna a současně povolena.

     
     CHSH Kališ & Partners s.r.o., advokátní kancelář
     
    Novela nezavádí koordinované řízení jako obligatorní postup. Stavebníci si mohou zvolit, zda využijí možnost koordinovaného řízení, nebo zda budou postupovat podle dosavadní právní úpravy, tedy skrze několik samostatných správních řízení. Koordinované řízení tedy současnou úpravu nenahrazuje, nýbrž slouží stavebníkům jako další možná alternativa, a to buď s integrovaným procesem EIA či bez něj. Je to tedy jen na samotném stavebníkovi, pro jaký druh řízení se rozhodne.

    Koordinované řízení upravuje novela jako společné řízení, které zahrnuje dvě běžně samostatná řízení – územní a stavební. Výstupem tohoto řízení bude tzv.
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    společné povolení
    , v němž úřad schválí stavební záměr, vymezí pozemky pro jeho realizaci a stanoví podmínky pro umístění a provedení stavby (příp. určí podmínky dělení nebo sloučení pozemků a podmínky pro užívání stavby). Společný souhlas tak nahradí územní souhlas a souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru.
    Reklama
    Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    30.10.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit


    1. Integrace procesu EIA


    U stavebních záměrů, které podléhají posuzování vlivu na životní prostředí, bude ještě navíc možné koordinované řízení spojit i s procesem EIA a provést tzv. společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na životní prostředí. Integrace procesu EIA byla dokonce novelou provedena i do samostatného územního řízení. Koordinované řízení spojené s procesem EIA probíhá obdobně jako koordinované řízení bez EIA. Rozdíl spočívá v tom, že stavební úřad v tomto případě postupuje v součinnosti s příslušným úřadem dle zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, který v rámci koordinovaného řízení vydá závazné stanovisko o posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí. Tím je buď příslušný krajský úřad, nebo Ministerstvo životního prostředí. Podle současné právní úpravy je posuzování vlivu na životní prostředí samostatným a většinou zdlouhavým procesem, který musí stavebník podstoupit před tím, než podá samotnou žádost. Integrací do společného řízení by se tedy mohl proces realizace záměru urychlit a zefektivnit.

    2. Co lze projednat v koordinovaném řízení

    Okruh stavebních záměrů, které bude možné projednávat v koordinovaném řízení, je poměrně široký a zahrnuje stavby v působnosti obecného stavebního úřadu, stavby drah a na dráze, včetně zařízení na dráze, stavby dálnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací, stavby vodních děl, vybrané stavby energetické a v neposlední řadě také soubory staveb. Vyjmuty jsou naopak letecké stavby.

    3. Příslušnost

    I za současné úpravy je možné vést společné a územní řízení, ovšem jen za předpokladu, že je stavební úřad příslušný k vedení obou řízení. Územní rozhodování je svěřeno převážně obecným stavebním úřadům, zatímco stavební povolení vydávají jak obecné stavební úřady, tak speciální a jiné stavební úřady, které představuje různé správní úřady na různých úrovních, až v rámci územní samosprávy, či v rámci státní správy. To společné řízení změní, protože umožní vést jedno řízení také u staveb, které jsou momentálně v působnosti několika samostatných úřadů.

    K vedení společného řízení bude tedy příslušný stavební úřad, jenž je příslušný k povolení stavby. Tedy v případě obecných staveb to bude obecný stavební úřad, v případě vybraných speciálních staveb příslušný speciální stavební úřad a pro vybrané energetické stavby bude příslušné Ministerstvo průmyslu a obchodu. V případě souboru staveb, k jejichž povolení jsou příslušné různé stavební úřady, se bude muset v prvním kroku určit stavba hlavní a stavby vedlejší, řízení pak povede úřad příslušní k povolení stavby hlavní (úřady příslušné k povolení staveb vedlejších budou mít funkci dotčených orgánů).

    Lhůty a platnost

    Na vydání společného povolení má stavební úřad 60 dní v jednoduchých případech a 90 dní v případech složitějších. Tato lhůta začíná běžet dnem zahájení koordinovaného řízení. Co se týče platnosti společného povolení, ta bude dva roky od nabytí právní moci. Pokud stavba nebude v době platnosti společného povolení zahájena, společné povolení pozbude platnosti. Povolení je možné i prodloužit, a to na odůvodněnou žádost stavebníka. Lhůta pro vydání společného povolení v koordinovaném řízení s integrovaným procesem EIA činí rovněž 60 dní v jednoduchých případech a 90 dní v případech složitých ode dne zahájení řízení.

    To je významná změna oproti platné úpravě, kdy má stavební úřad jen ve fázi územního řízení 30 dní na jeho zahájení od podání žádosti a následně od provedení místního šetření do vydání rozhodnutí dalších 30 dní. Lhůta na zahájení stavebního řízení od podání žádostí činí dalších 30 dní, na vydání rozhodnutí má stavební úřad opět 30 dní. Lhůta na posudek o vlivu na životní prostředí je stanovena na 60 dní.

    Účastníci řízení

    Osoby, které jsou účastníky územního a následně stavebního řízení, budou taktéž účastníky řízení koordinovaného. A to zejména stavebník, obec, na jejímž území se územní plán plánuje, vlastník stavebním záměrem dotčené stavby nebo pozemku, osoba, jejíž vlastnické právo nebo jiné věcné právo k sousedním stavbám či pozemkům může být povolením přímo dotčeno a další osoby uvedené v novele.

    Shrnutí: Jaké jsou tedy možnosti

    U stavebních záměrů podléhajících procesu EIA má stavebník celkem čtyři možnosti. První možností je tradiční postup, tedy začít řízením o posouzení vlivů na životní prostředí, následuje územní a stavební řízení. Druhou možností, kterou přináší až novela, je začít sloučením územního řízení s posouzením vlivů na životní prostředí a pokračovat stavebním řízením. Třetí možností lze zahájit napřed řízení o posouzení vlivů na životní prostředí a následné koordinované řízení podle novely. Poslední, nejjednodušší možností je koordinované řízení i s posouzením vlivů na životní prostředí ve smyslu novely.

    V případě, že stavební záměr nepodléhá procesu EIA, stavebníkovi se nabízí možnosti jen dvě. A to napřed územní řízení a následně stavební řízení nebo koordinované řízení.

    Přínos institutu

    Zavedením koordinovaného řízení by měla novela docílit zkrácení procesu spojeným s povolováním stavby, právě rychlost byla pravděpodobně jedním z největších důvodů přijetí novely. Nové znění stavebního zákona umožní podávat námitky pouze v jedné jediné fázi koordinovaného řízení, které se díky tomu jistě stane přehlednějším. Na druhou stranu ale, hlavně u složitějších staveb, lze očekávat větší množství podaných námitek, když nebudou rozprostřeny do celého řízení. To by mohlo přinést velkou zátěž na správní úřady, které budou rozhodovat.

    Další nevýhodou by mohl být nedostatek času na přípravu veškeré dokumentace, kterou je potřeba spolu s žádostí předložit. A to zejména v případech, kdy se jedná o koordinované řízení s integrovaným procesem EIA.

    Integrace EIA navíc také směřuje ke zbavení se duplicity samostatných kroků a procesů, které vede posuzující a stavební úřad, což je fakt, který by měl také přispět ke zrychlení a zefektivnění přípravy a realizace staveb.

    Podle důvodové zprávy by nové řešení mělo přinést zejména snížení nákladů na řízení vedená před zahájením vlastní realizace stavby, zpřehlednění právní úpravy v oblasti práva životního prostředí i stavebního práva, zkrácení lhůt při posuzování vlivů na životní prostředí a zvýšení právní jistoty adresátů právních norem.


    Mgr. Michal Vítek

    JUDr. Michal Vítek


    Nikola Nguyenová


    CHSH Kališ & Partners s.r.o., advokátní kancelář

    Týn 639/1
    110 00  Praha 1 – Staré Město

    Tel.:    +420 221 111 711
    Fax:    +420 221 111 725
    e-mail:    office@chsh.cz

     
    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    JUDr. Michal Vítek, Nikola Nguyenová (CHSH Kališ & Partners)
    18. 10. 2017

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Faktory ovlivňující náhrady za duševní útrapy pozůstalých po dopravních nehodách
    • Byznys a paragrafy, díl 20.: Nový zákon o kybernetické bezpečnosti
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Komisionální přezkoušení: Více příležitostí, více problémů?
    • Testamentární svěřenské fondy: nevyužitý potenciál v právní pasti?
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Právním účinkem služebnosti požívacího práva je vstup poživatele do právního postavení pronajímatele dle dříve uzavřené nájemní smlouvy
    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • Ochranné pásmo energetického zařízení a ochrana dotčených vlastníků
    • Výše jistoty dle § 75b o. s. ř. při více účastnících a kumulaci nároků: nejasnosti, výklad, praxe
    • Zákon o podpoře bydlení, aneb nové systémové řešení bytové nouze

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 30.10.2025Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    • 30.10.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 30.10.2025
    • 31.10.2025Novelizace rodinného práva od 1. 1. 2026 a procesní souvislosti – II. díl (online - živé vysílání) - 31.10.2025
    • 04.11.2025Efektivní právní psaní s AI: Od koncepce po finální dokument (online - živé vysílání) - 4.11.2025
    • 11.11.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 11.11.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Faktory ovlivňující náhrady za duševní útrapy pozůstalých po dopravních nehodách
    • Byznys a paragrafy, díl 20.: Nový zákon o kybernetické bezpečnosti
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – 1. část
    • Dopady „oduznání“ nemoci z povolání na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
    • Nutná obhajoba a obnova řízení
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Ústavní soud k alkoholu na pracovišti ve světle intenzity porušení pracovních povinností pedagogických pracovníků
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Ústavní soud k alkoholu na pracovišti ve světle intenzity porušení pracovních povinností pedagogických pracovníků
    • Testamentární svěřenské fondy: nevyužitý potenciál v právní pasti?
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Dopady „oduznání“ nemoci z povolání na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – 1. část
    • Komisionální přezkoušení: Více příležitostí, více problémů?
    • 10 otázek pro ... Petra Vrbku
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • K výkladu rozhodnutí o organizační změně
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti
    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Kritika zaměstnavatele jako obrana důstojnosti: Kdy je reakce na jednání zaměstnavatele přípustná?
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Informační povinnost podnikatele v souvislosti se smlouvou o dílo

    Soudní rozhodnutí

    Nutná obhajoba a obnova řízení

    Je-li dán některý z důvodů nutné obhajoby podle § 36a odst. 2 písm. a) až d) tr. ř., musí mít obviněný obhájce již od počátku řízení o návrhu na povolení obnovy řízení,...

    Nemajetková újma

    Znásilnění je závažným útokem na fyzickou a duševní integritu osoby (zpravidla ženy) a může vést jak ke vzniku fyzické či psychické újmy, ústící v újmu na zdraví, stejně jako...

    Vylučovací žaloba

    Správce konkursní podstaty nemohl být v dobré víře, že majetek byl sepsán do konkursní podstaty úpadce po právu, jestliže v době, za kterou má vydat užitky z tohoto majetku, probíhalo...

    Osoba blízká

    Skutečnost, že společnost s ručením omezeným ovládá fyzická osoba, jež je osobou blízkou (sourozencem) fyzické osoby, která ovládá akciovou společnost, nečiní ze společnosti s...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účastníci sporného řízení mají podle současné procesní úpravy zákonem ohraničený časový prostor, ve kterém musí splnit povinnost tvrzení, tedy uplatnit všechny skutečnosti...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.