epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    18. 10. 2017
    ID: 106541upozornění pro uživatele

    Stavební zákon 2018: Koordinované řízení

    Novela stavebního zákona, která nabývá účinnosti 1. ledna 2018, s sebou přináší řadu novinek, jejichž záměrem je zjednodušení a zrychlení povolovacích řízení. Jednou z nich je zavedení tzv. koordinovaného povolovacího řízení, které v některých případech sloučí územní a stavební řízení, případně i řízení o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) v jedno. Stavba má být jedním rozhodnutím umístěna a současně povolena.

     
     CHSH Kališ & Partners s.r.o., advokátní kancelář
     
    Novela nezavádí koordinované řízení jako obligatorní postup. Stavebníci si mohou zvolit, zda využijí možnost koordinovaného řízení, nebo zda budou postupovat podle dosavadní právní úpravy, tedy skrze několik samostatných správních řízení. Koordinované řízení tedy současnou úpravu nenahrazuje, nýbrž slouží stavebníkům jako další možná alternativa, a to buď s integrovaným procesem EIA či bez něj. Je to tedy jen na samotném stavebníkovi, pro jaký druh řízení se rozhodne.

    Koordinované řízení upravuje novela jako společné řízení, které zahrnuje dvě běžně samostatná řízení – územní a stavební. Výstupem tohoto řízení bude tzv.
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    společné povolení
    , v němž úřad schválí stavební záměr, vymezí pozemky pro jeho realizaci a stanoví podmínky pro umístění a provedení stavby (příp. určí podmínky dělení nebo sloučení pozemků a podmínky pro užívání stavby). Společný souhlas tak nahradí územní souhlas a souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru.
    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit


    1. Integrace procesu EIA


    U stavebních záměrů, které podléhají posuzování vlivu na životní prostředí, bude ještě navíc možné koordinované řízení spojit i s procesem EIA a provést tzv. společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na životní prostředí. Integrace procesu EIA byla dokonce novelou provedena i do samostatného územního řízení. Koordinované řízení spojené s procesem EIA probíhá obdobně jako koordinované řízení bez EIA. Rozdíl spočívá v tom, že stavební úřad v tomto případě postupuje v součinnosti s příslušným úřadem dle zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, který v rámci koordinovaného řízení vydá závazné stanovisko o posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí. Tím je buď příslušný krajský úřad, nebo Ministerstvo životního prostředí. Podle současné právní úpravy je posuzování vlivu na životní prostředí samostatným a většinou zdlouhavým procesem, který musí stavebník podstoupit před tím, než podá samotnou žádost. Integrací do společného řízení by se tedy mohl proces realizace záměru urychlit a zefektivnit.

    2. Co lze projednat v koordinovaném řízení

    Okruh stavebních záměrů, které bude možné projednávat v koordinovaném řízení, je poměrně široký a zahrnuje stavby v působnosti obecného stavebního úřadu, stavby drah a na dráze, včetně zařízení na dráze, stavby dálnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací, stavby vodních děl, vybrané stavby energetické a v neposlední řadě také soubory staveb. Vyjmuty jsou naopak letecké stavby.

    3. Příslušnost

    I za současné úpravy je možné vést společné a územní řízení, ovšem jen za předpokladu, že je stavební úřad příslušný k vedení obou řízení. Územní rozhodování je svěřeno převážně obecným stavebním úřadům, zatímco stavební povolení vydávají jak obecné stavební úřady, tak speciální a jiné stavební úřady, které představuje různé správní úřady na různých úrovních, až v rámci územní samosprávy, či v rámci státní správy. To společné řízení změní, protože umožní vést jedno řízení také u staveb, které jsou momentálně v působnosti několika samostatných úřadů.

    K vedení společného řízení bude tedy příslušný stavební úřad, jenž je příslušný k povolení stavby. Tedy v případě obecných staveb to bude obecný stavební úřad, v případě vybraných speciálních staveb příslušný speciální stavební úřad a pro vybrané energetické stavby bude příslušné Ministerstvo průmyslu a obchodu. V případě souboru staveb, k jejichž povolení jsou příslušné různé stavební úřady, se bude muset v prvním kroku určit stavba hlavní a stavby vedlejší, řízení pak povede úřad příslušní k povolení stavby hlavní (úřady příslušné k povolení staveb vedlejších budou mít funkci dotčených orgánů).

    Lhůty a platnost

    Na vydání společného povolení má stavební úřad 60 dní v jednoduchých případech a 90 dní v případech složitějších. Tato lhůta začíná běžet dnem zahájení koordinovaného řízení. Co se týče platnosti společného povolení, ta bude dva roky od nabytí právní moci. Pokud stavba nebude v době platnosti společného povolení zahájena, společné povolení pozbude platnosti. Povolení je možné i prodloužit, a to na odůvodněnou žádost stavebníka. Lhůta pro vydání společného povolení v koordinovaném řízení s integrovaným procesem EIA činí rovněž 60 dní v jednoduchých případech a 90 dní v případech složitých ode dne zahájení řízení.

    To je významná změna oproti platné úpravě, kdy má stavební úřad jen ve fázi územního řízení 30 dní na jeho zahájení od podání žádosti a následně od provedení místního šetření do vydání rozhodnutí dalších 30 dní. Lhůta na zahájení stavebního řízení od podání žádostí činí dalších 30 dní, na vydání rozhodnutí má stavební úřad opět 30 dní. Lhůta na posudek o vlivu na životní prostředí je stanovena na 60 dní.

    Účastníci řízení

    Osoby, které jsou účastníky územního a následně stavebního řízení, budou taktéž účastníky řízení koordinovaného. A to zejména stavebník, obec, na jejímž území se územní plán plánuje, vlastník stavebním záměrem dotčené stavby nebo pozemku, osoba, jejíž vlastnické právo nebo jiné věcné právo k sousedním stavbám či pozemkům může být povolením přímo dotčeno a další osoby uvedené v novele.

    Shrnutí: Jaké jsou tedy možnosti

    U stavebních záměrů podléhajících procesu EIA má stavebník celkem čtyři možnosti. První možností je tradiční postup, tedy začít řízením o posouzení vlivů na životní prostředí, následuje územní a stavební řízení. Druhou možností, kterou přináší až novela, je začít sloučením územního řízení s posouzením vlivů na životní prostředí a pokračovat stavebním řízením. Třetí možností lze zahájit napřed řízení o posouzení vlivů na životní prostředí a následné koordinované řízení podle novely. Poslední, nejjednodušší možností je koordinované řízení i s posouzením vlivů na životní prostředí ve smyslu novely.

    V případě, že stavební záměr nepodléhá procesu EIA, stavebníkovi se nabízí možnosti jen dvě. A to napřed územní řízení a následně stavební řízení nebo koordinované řízení.

    Přínos institutu

    Zavedením koordinovaného řízení by měla novela docílit zkrácení procesu spojeným s povolováním stavby, právě rychlost byla pravděpodobně jedním z největších důvodů přijetí novely. Nové znění stavebního zákona umožní podávat námitky pouze v jedné jediné fázi koordinovaného řízení, které se díky tomu jistě stane přehlednějším. Na druhou stranu ale, hlavně u složitějších staveb, lze očekávat větší množství podaných námitek, když nebudou rozprostřeny do celého řízení. To by mohlo přinést velkou zátěž na správní úřady, které budou rozhodovat.

    Další nevýhodou by mohl být nedostatek času na přípravu veškeré dokumentace, kterou je potřeba spolu s žádostí předložit. A to zejména v případech, kdy se jedná o koordinované řízení s integrovaným procesem EIA.

    Integrace EIA navíc také směřuje ke zbavení se duplicity samostatných kroků a procesů, které vede posuzující a stavební úřad, což je fakt, který by měl také přispět ke zrychlení a zefektivnění přípravy a realizace staveb.

    Podle důvodové zprávy by nové řešení mělo přinést zejména snížení nákladů na řízení vedená před zahájením vlastní realizace stavby, zpřehlednění právní úpravy v oblasti práva životního prostředí i stavebního práva, zkrácení lhůt při posuzování vlivů na životní prostředí a zvýšení právní jistoty adresátů právních norem.


    Mgr. Michal Vítek

    JUDr. Michal Vítek


    Nikola Nguyenová


    CHSH Kališ & Partners s.r.o., advokátní kancelář

    Týn 639/1
    110 00  Praha 1 – Staré Město

    Tel.:    +420 221 111 711
    Fax:    +420 221 111 725
    e-mail:    office@chsh.cz

     
    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    JUDr. Michal Vítek, Nikola Nguyenová (CHSH Kališ & Partners)
    18. 10. 2017

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Vyvlastnění, moderační právo soudu
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.