epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    19. 3. 2012
    ID: 81665upozornění pro uživatele

    Tradice a trendy výuky teorie práva na Fakultě právnické ZČU v Plzni

    Abstraktní myšlení patří k základnímu a neodmyslitelnému "vybavení" každého právníka. Tomu se může naučit pouze tehdy, má-li k tomu určité předpoklady osobní (subjektivní) a rovněž vnější (objektivní). A právě naučit budoucí právníky ,,právnicky“ myslet a pracovat (alespoň v základní rovině) je úkolem propedeutické výuky, což může úspěšně plnit výuka teoretických předmětů, podepřená praktickými zkušenostmi. Bez znalosti obecných forem právnického uvažování a základních právních technik v oblasti tvorby a aplikace práva není možné úspěšně zvládnout a vstřebat poznatky oborů pozitivního práva. Dlužno dodat, že ani bez pochopení historických souvislostí – mám na mysli dějiny práva včetně českého v základním přehledu nebo historický vývoj právních institutů – se stěží dá porozumět současnému právnímu stavu a predikovat jeho vývoj.

     

    Málokdo umí zkonstruovat most a vypočítat jeho rozměry, pokud neumí číst, psát a počítat; podobně právník nebude moci vyřešit konkrétní právní problém, jestliže nebude znát strukturu a strukturní elementy práva a jeho fungování.

    Neprávem jsou tedy teoretické a historické právní obory výuky pomíjeny a bagatelizovány, ne-li vůbec považovány za zbytné. Opravdu se bojím právníků, kteří budou umět nazpaměť citovat konkrétní ustanovení zákona, aniž pochopí jejich smysl, a dojde-li k jeho novelizaci, pak nejenže budou ztraceni se svým školometským bazírováním na právním textu bez schopnosti širší orientace v problému, ale právnímu prostředí tím jen uškodí, a to trvale.

    Současný stav legislativy a právního vývoje nejen v Česku, ale i v celé Evropě, ukazuje, že to, co platilo včera už dnes neplatí a vyznat se v nepřehledném právním řádu dá skutečně zabrat i zkušenému profesionálovi. Lze proto jen přivítat, pokud jsou v naší zemi stále právnické fakulty, které lpí (v dobrém slova smyslu, tj. nikoliv bezúčelně) na tradiční výuce teoretických a historických oborů, ať si o tom myslí kdokoliv a cokoliv. Možná lze diskutovat o rozsahu a obsahu výuky, nicméně určitý základ je nezbytnou a nutnou podmínkou dalšího vzdělávání, na který teprve mohou navázat obory výuky platného práva. Zřejmě i tyto koncepce se promítly do modelu výuky na Fakultě právnické Západočeské univerzity v Plzni, kterou – jak je obecně známo – spoluzakládali jeden z koryfejů české právní teorie akademik prof. Viktor Knapp a osobnost české právní historie – paní profesorka Karolina Adamová. Téměř dvacetileté působení tohoto modelu osvědčilo plnou funkčnost a lze proto jen doufat, že bude zachován i nadále.

    Výuka teoretických předmětů zahrnuje především teorii práva, která se zabývá vysvětlením základních právních pojmů, základními koncepcemi tvorby, aplikace a interpretace práva a právní odpovědnosti. Standardně je proto výuka rozdělena na tematicky uspořádané přednášky a semináře, kde jsou probírány podrobnosti ,,velkých“ témat, jejich úskalí, komparace a podobně. Pro seminární výuku – a to i na jiných fakultách – je typické rozebírání příkladů (verba movent, exempla trahunt), k čemuž slouží nejen osobní zkušenosti pedagoga, ale také namnoze používané sbírky příkladů (seminární praktika); autor tohoto příspěvku byl jedním ze spoluautorů později obecně rozšířeného seminárního praktika pod záštitou pražské právnické fakulty, které se od r. 2004 dočkalo několika vydání.

    Na to plynule navazují další předměty, jako je úvod do studia lidských práv, filozofie pro právníky, právní informatika nebo teorie tvorby a interpretace práva. Přitom první dva uvedené předměty jsou nutně obecné a vyžadující nejen schopnost vysoce abstraktního myšlení, ale též alespoň základní orientaci ve filozofii vůbec. Je otázkou, do jaké míry je možné od studentů požadovat již v prvním ročníku celkové pochopení tak složitých děl jako jsou díla velkých myslitelů počínaje Aristotelem a Derridou konče, když prastará moudrost praví, že nejprve je nutné žít a teprve potom filozofovat, nicméně na druhé straně pokud se student již na počátku studia dozví a zapamatuje si, že existují hlubší a opravdu teoretické a hodnotové základy práva, již to je úspěch. Protože kde jinde by se měli budoucí právníci učit uvažování o právu než na své Alma mater.

    Právní informatika a teorie tvorby a interpretace práva (TIP) jsou předměty již zaměřeny mnohem více prakticky, a možná proto je dána i jejich obliba u studentů. Výuka TIP – tato je zatím v modelu povinně volitelného předmětu s uvažovaným modelem obecně povinného předmětu – je přitom rozdělena do dvou základních částí – tvorba práva a interpretace práva.
     
    V první části se studenti seznámí s technikou tvorby práva v České republice, rozdělené mezi stát a územní samosprávu; osvojí si přitom především pojem a strukturu právního předpisu, při rozlišení soukromoprávních a veřejnoprávních předpisů, naučí se základy přípravy právních předpisů, rozlišení časové působnosti na pravou a nepravou retroaktivitu, druhy novelizací (přímé a nepřímé), oborové souvislosti (např. zákaz ,,přílepků“, provázanost na jiné předpisy apod.), ústavněprávní, mezinárodní a evropský kontext, povinnost zdůvodnění návrhů zákonů atd. Přitom se každý student musí seznámit se ,,štábní kulturou“, obsaženou v legislativních pravidlech vlády. Úkolem každého studenta je po této teoretické přípravě formálně zpracovat návrh původního zákona, který zcela nově upravuje určitou oblast společenských vztahů (na libovolné téma), včetně návrhu paragrafovaného znění a důvodové zprávy. Přitom po této ,,formální“ stránce se studenti hojně inspirují návrhy dostupnými na webových stránkách Poslanecké sněmovny. Po zpracování návrhu zákona student musí připravit jednoduchou novelizaci dosud platného předpisu, opět na jím zvolené téma. Cílem je, aby student uměl ,,pracovat“ s texty právních předpisů, eventuelně novelou reagovat na judikaturu Ústavního soudu, a hlavně schopnost zvládnout v základním rozsahu otázky časové působnosti novelizace.

    Druhá část výuky je zaměřena na poznání a osvojení interpretačních metod včetně argumentace. I když jsou tyto otázky předmětem obecné části teorie práva, není na škodu, pokud speciální předmět na toto naváže a dále rozvíjí. Studenti se tak dozví, že problematika interpretace není záležitostí ryze technickou, ale do značné míry také v některých případech i hodnotovou analýzou a komparací a ve svém konečném důsledku poměřováním, resp. zvažováním hodnot, na nichž právo stojí, jak je to markantní v rozhodovací činnosti nejvyšších soudních instancí. V závěru této části výuky stojí před studenty úkol zpracovat návrh dvou nálezů Ústavního soudu s opačnými výsledky ve věci ústavní stížnosti nebo návrhu na zrušení zákona nebo jeho části. Tím si studenti procvičí argumentační schopnost a rozpoznání některých úskalí interpretace (formální aspekt) a s tím spojené hodnotové orientace (obsahový aspekt). Výuka je zakončena zkouškou (s příslušným počtem kreditů), při které se v prvé řadě vychází z návrhů dokumentů, které student vypracoval.

    Závěrem lze vyjádřit naději, že přes všechna zjištěná úskalí a nedostatky výuky historických a teoretických předmětů zůstanou tyto nadále trvalou součástí právnického vzdělávání a trendy k jejich úplnému odbourání nebo nahrazení jinými nevhodnými ekvivalenty zůstanou bez trvalejší odezvy. Je proto úkolem nás pedagogů přesvědčit především odbornou veřejnou a podat důkaz o tom, že rozhodně nejde scholastický samoúčel.


    JUDr. Petr Kišš, Ph.D. 
    Katedra teorie práva, PF ZČU


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů , judikatura, právo | www.epravo.cz



    JUDr. Petr Kišš, Ph.D.
    19. 3. 2012

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Byznys a paragrafy, díl 16.: Náhrada škody ve stavebnictví
    • DEAL MONITOR
    • Adhezní řízení v praxi
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Klamavá reklama
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Novela trestního zákoníku
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Novela trestního zákoníku
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty

    Soudní rozhodnutí

    Exekuce

    Oprávněný může podat nový exekuční návrh a vést exekuci podle exekučního titulu, na jehož základě již byla týmž oprávněným vedená předchozí exekuce proti témuž povinnému...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    I pro věřitele, kteří uplatnili svou pohledávku za dlužníkem přihláškou do likvidace již před rozhodnutím o úpadku platí závěry, které Nejvyšší soud zformuloval pro věřitele,...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účinky tzv. koncentrace řízení podle ustanovení § 118b o. s. ř. nenastanou, jestliže účastníci nebyli o tzv. koncentraci řízení a o jejích účincích poučeni jednak v předvolání...

    Nemajetková újma právnické osoby (exkluzivně pro předplatitele)

    Právní úprava, která brání právnickým osobám požadovat přiměřené zadostiučinění za nemajetkovou újmu způsobenou zásahem do jejich dobré pověsti, je podle závěrů nálezu...

    Nesprávný úřední postup (exkluzivně pro předplatitele)

    Konstatování porušení práva je plnohodnotnou formou zadostiučinění, předpokládanou ustanovením § 31a odst. 2 zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.