epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    3. 9. 2001
    ID: 12745upozornění pro uživatele

    Trest smrti – zkouška lidskosti

    Kdo má viset, ten se neutopí - praví jedno staré přísloví. Není těžké odmyslet si metaforičnost této průpovídky. Obzvláště, pozvednou-li se opět hlasy směřující k debatě o znovuzavedení trestu smrti. Ostatně tyto se vrací s železnou pravidelností – vždy, když je spáchán brutální zločin nebo je například popraven další zločinec v USA. Jak vidno, v některých místech moderní západní – křesťanské - civilizace tento zvyk zůstává. Podívejme se však na trest smrti právě z pohledu práva vyrůstajícího na odkazech křesťanství.



    Kdo má viset, ten se neutopí - praví jedno staré přísloví. Není těžké odmyslet si metaforičnost této průpovídky. Obzvláště, pozvednou-li se opět hlasy směřující k debatě o znovuzavedení trestu smrti. Ostatně tyto se vrací s železnou pravidelností – vždy, když je spáchán brutální zločin nebo je například popraven další zločinec v USA. Jak vidno, v některých místech moderní západní – křesťanské - civilizace tento zvyk zůstává. Podívejme se však na trest smrti právě z pohledu práva vyrůstajícího na odkazech křesťanství.

    Již při prvním pohledu na historické pozadí trestu smrti vidíme několik rozporů. Za prvé, budeme-li vycházet nejen z křesťanské, i když především novozákonní tradice, vidíme, že život po smrti (v ráji) je největším štěstím a cílem každého smrtelníka. Na druhé straně však vidíme, že již od pradávna je za nejtěžší trest chápáno zbavení člověka jeho života, jakožto způsob absolutního řešení spáchaného zločinu. Rozpor mezi slovy v Novém a Starém zákoně je zřejmý. Ve Starém zákoně se praví: ,,Kdo prolije krev člověka, toho krev bude člověkem prolita, neboť člověka Bůh učinil, aby byl obrazem Božím..." (První kniha Mojžíšova: 9,6). To bylo ,,po potopě světa”. Jasně zde vidíme nepochybný souhlas s trestem smrti, přičemž člověk, který tento trest vykonává je chápán jako pouhý nástroj Boha, který nenese žádnou vinu za to, co dělá, neboť tak činí ve jménu Božím. V částečném protikladu je již Desatero v Druhé knize Mojžíšově (20,13), kde je jasný příkaz ,,Nezabiješ". Naši předkové toto za protiklad nepovažovali, neboť již v téže Druhé knize Mojžíšově (21, 12) je v ustanovení, že ,,kdo někoho uhodí a ten zemře, musí zemřít". Další jasný doklad, je i v téže knize (22, 1{2}): ,,Jestliže je zloděj přistižen při vloupání a je zbit, takže zemře, nebude lpět krev tom, kdo ho ubil". Tudíž i za krádež je možno teoreticky ,,udělit trest smrti".

    Sám Matouš praví, že nechce rušit Starý zákon, jen jej přichází naplnit. Tedy v Evangeliu podle Matouše (5, 21) v části O zabití se praví: ,,Slyšeli jste, že bylo řečeno otcům: Nezabiješ! Kdo by zabil, bude vydán soudu. Já však pravím Vám, že již ten, kdo se hněvá na svého bratra bude vydán soudu...". Zde také připomeňme slavný Chamurapiho zákoník a jeho známé přikázání ,,oko za oko, zub za zub". Z výše uvedených poznatků je jasné jen jediné: Kdykoliv v historii bylo zapotřebí udělovat trest smrti, a to obvykle i z politických důvodů nebo alespoň s politickým podtextem, potom byl tento trest udělen. Viz doba nedávno minulá, kdy nemohla být předvedena zodpovědnost jednotlivce za sebe sama (jak je tomu ve skutečné demokracii), ale hlavní byla zásada kolektivu, který se všemi prostředky snažil předvést, že je jednotný. Toto vnitřní sebeposilování soudržnosti bylo podporováno i trestem smrti, kterým se vyjadřovala jasná jednomyslnost celé společnosti - proto také tzv. ,,monstrprocesy", v nichž zemřelo mnoho lidí za ,,politické přečiny".

    V dnešní době zde u mnoha lidí stojí v popředí i ekonomický aspekt. Pokud člověk spáchá zločin, jako například mnohonásobnou vraždu, společnosti by nejvíce vyhovovala jeho smrt. Jednak se to zdá jako spravedlivý trest dle zásady ,,oko za oko", ale také především je jasné, že převýchova takového člověka ve věznicích dnešního typu není naprosto možná, ba naopak.

    Tedy přece jen zavést trest smrti? Kanonické právo, ale i Listina základních lidských práv a svobod hovoří jasně – katolická / křesťanská církev dnes tresty smrti nepřipouští a za nejtěžší trest je považována v kanonické oblasti exkomunikace viníka. I tento výjimečný trest je explicitně stanoven jen v kánonu 1398, kdy je takto trestán potrat. Účinky exkomunikace z církve nastupují okamžitě a to i bez rozhodnutí představeného. Pokud by se někomu zdál trest smrti ,,tvrdší” a hledal by jej v Kodexu kanonického práva – nenalezne, neboť katolická církev je i zde jedním z předních nositelů humanity. Nelze se tedy v našich ,,zeměpisných šířkách” opřít o podobné navázání církve a trestu smrti, jak se tomu děje ve státech, které jsou vázány například na islámskou ideologii. Ostatně, oddělení jakékoliv církevní doktríny a státní moci prohlašuje již Listina základních práv a svobod ve svém druhém článku: ,,Stát je založen na demokratických hodnotách a nesmí se vázat ani na výlučnou ideologii, ani na náboženské vyznání.” Listina (zákon číslo 2/1993 Sbírky) nám stanoví i vztah státu k lidskému životu obecně: ,, Čl.6 : (1) Každý má právo na život. Lidský život je hoden ochrany již před narozením. (2) Nikdo nesmí být zbaven života. (3) Trest smrti se nepřipouští. (4) Porušením práv podle tohoto článku není, jestliže byl někdo zbaven života v souvislosti s jednáním, které podle zákona není trestné.”

    Pokud bychom nechtěli akceptovat ani Listinu základních práv a svobod, je zde ,,zlaté římské pravidlo": ,,Dát každému, co jeho jest". (Ulpiánus: ,,Iustitia est constans et perpetua voluntas ius suum cuique tribuendi” - spravedlnost je trvalá a stálá vůle přiznávat každému, co mu náleží). To ovšem také znamená nebrat nikomu to, co mu náleží a sem můžeme nepochybně zahrnout právo na život. Žádný člověk nevznikl z vůle společnosti, nepatří společnosti, a proto společnost ani nemůže brát někomu něco, co je jen jeho. A skrývat se za abstraktní pojem ,,stát"? Za vším jsou jen lidé, stát jsou také jen lidé a to lidé, kteří nesou zodpovědnost. Každý z nás nese díl zodpovědnosti ve společnosti a ta se projevuje abstraktním pojmem ,,stát".

    Argument, že trest smrti jako odstrašující příklad nefunguje - je mnohonásobně prokázáno, že při páchání trestného činu, který lze klasifikovat jako ,,těžký" a lid by za něj dle dnešní morálky udělil trest smrti, si pachatel vůbec neuvědomuje, jaké by mohlo mít jeho chování následky a to dokonce ani ty nejmenší.

    Zde stojí za zmínku citát z knihy Herberta Spencera ,,O studiu sociologie": ,,nelze předpokládat účinek různých věcí... právě jako učinil onen malajský vůdce, jenž na stížnost, proč dal ukřižovat několik povstalců, odpověděl, že jednal podle ,,anglické praxe", o níž četl v jejích ,,svatých knihách"". Nepochybně záleží na ,,stupni vývoje" sledované společnosti. Jinak bude trest smrti chápán u národa, kde například vzhledem k víře v nesmrtelnost lidské duše, není lidský život věcí příliš závažnou. Prohlašujeme-li však, že jsme humanisté a demokraté, pak bychom měli každému v první řadě přiznat jeho právo na život, ať již spáchal cokoliv. Pokud by si každý z nás plně uvědomoval své jednání, všechny jeho důsledky, nemohl by spáchat těžký zločin, neboť by se to muselo příčit jeho vnitřnímu přesvědčení, jeho svědomí. Zde se nejedná o omezení fyzické svobody, zde je zapotřebí, aby si každý ověřil své jednání ,,ve svědomí", které pokud není deformováno, nedovoluje kupříkladu zabít pro peníze (,,svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého" - tedy potřeba respektování). Pokud připustíme, že se socio-biologická data nemýlí, pak lidská psychika je podmíněna jak jistou biologickou daností, tak i procesem socializace, kde se přesně formují termíny jako svědomí, morálka, spravedlnost atd. Tedy pokud dojde ke spáchání těžkého zločinu, je třeba hledat chybu již v prvotních faktorech ,,vzniku člověka" - ve společnosti. Nesmíme zpět sklouznout k na první pohled jednoduchému a absolutnímu řešení - trestu smrti. Jen tak budeme schopni dodržet to, co jsme si vytkli za cíl v preambuli Listiny základních práv a svobod: ,,...navazujíc na obecně sdílené hodnoty lidství a na demokratické a samosprávné tradice našich národů, pamětlivo trpkých zkušeností z dob, kdy lidská práva a základní svobody byly v naší vlasti potlačovány, vkládajíc naděje do zabezpečení těchto práv společným úsilím všech svobodných národů...”.




    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Tomáš Tyl
    3. 9. 2001

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • 10 otázek pro ... Martina Bendíka
    • Evropská zdravotní data pod lupou: Co přináší nová regulace a datová centra (EHDS)?
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • K odpovědnosti státu za majetkovou a nemajetkovou újmu způsobenou při výkonu veřejné moci. Vyslovování konstatací porušení práva. Připomínka státního svátku 6. července
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Byznys a paragrafy, díl 13.: Vysílání zaměstnanců do zahraničí: Jak správně rozlišit služební cestu a režim vyslaného pracovníka
    • Zaplacení skladného není podmínkou pro vydání skladované věci
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • 10 otázek pro ... Martina Bendíka
    • Evropská zdravotní data pod lupou: Co přináší nová regulace a datová centra (EHDS)?
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Korunové dluhopisy
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Některá úskalí podání formálně bezvadného návrhu na přezkum úkonů zadavatele k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Soudní rozhodnutí

    Korunové dluhopisy

    Restriktivnímu či extenzivnímu výkladu ustanovení daňových zákonů při využití obecně uznávaných interpretačních metod ústavní pořádek nebrání. Neurčitost zákona a možnost...

    Blanketní stížnost

    Krajský soud tím, že rozhodl před uplynutím konce stěžovatelem avizované lhůty pro doplnění odůvodnění blanketní stížnosti, a navíc v situaci, kdy odůvodnění stížnosti již...

    Blanketní stížnost (exkluzivně pro předplatitele)

    Nepřihlédne-li stížnostní soud k odůvodnění stížnosti původně podané jako blanketní, ač měl odůvodnění v době rozhodování o stížnosti k dispozici, může porušit právo...

    Dovolání (exkluzivně pro předplatitele)

    Podle judikatury Nejvyššího soudu, spočívá-li rozsudek odvolacího soudu na posouzení vícero právních otázek, z nichž každé samo o sobě vede k zamítnutí žaloby, není dovolání...

    Exekutor (exkluzivně pro předplatitele)

    Funkce soudního exekutora je veřejnou funkcí. Proces obsazování exekutorského úřadu se tedy týká práva na rovný přístup k veřejným funkcím podle čl. 21 odst. 4 Listiny základních...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.