epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    18. 11. 2015
    ID: 99407upozornění pro uživatele

    Úprava klamavé reklamy podle „nového občanského zákoníku“

    Klamavá reklama je jedna ze zvláštních skutkových podstat nekalé soutěže. Jedná se o klamavou praktiku, která si klade za cíl dosáhnout určitého profitu soutěžiteli.

    Obecně o právní úpravě klamavé reklamy v „novém občanském zákoníku“

    Dne 1. ledna 2014 vstoupil v účinnost zákon 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „NOZ“), který kodifikuje soukromé právo v České republice. Jeho vstupem v účinnost byl zrušen mimo jiné stávající zákon 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „obchodní zákoník“) a též zákon 64/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

    Úpravu nekalé soutěže obsahuje NOZ ve svém ustanovení § 2976 a násl. Tato ustanovení vycházejí zčásti z obchodního zákoníku a dále dochází k výslovnému zařazení jedné nové skutkové podstaty nekalé soutěže, a to dotěrného obtěžování. Generální klauzule nekalé soutěže je v NOZ stejně jako v obchodním zákoníku doplněna výčtem jednotlivých skutkových podstat nekalé soutěže, mezi které náleží též klamavá reklama.

    Do dne 31. 12. 2013 právní úpravu klamavé reklamy obsahoval obchodní zákoník ve svém ustanovení § 45. Nyní je stěžejním pro klamavou reklamu ustanovení § 2977 NOZ inspirované směrnicí Evropského parlamentu a Rady č. 2006/114/ES o klamavé a srovnávací reklamě[1]. Úprava klamavé reklamy v NOZ tak oproti původní právní úpravě doznala podstatných změn. Klamavá reklama je opět uvedena mezi zvláštními skutkovými podstatami nekalé soutěže na prvním místě a ustanovení § 2977 NOZ zní:

    „§ 2977

    Klamavá reklama

    (1) Klamavá reklama je taková reklama, která souvisí s podnikáním nebo povoláním, sleduje podpořit odbyt movitých nebo nemovitých věcí nebo poskytování služeb, včetně práv a povinností, klame nebo je způsobilá klamat podáním nebo jakýmkoli jiným způsobem osoby, jimž je určena nebo k nimž dospěje, a tím i zřejmě způsobilá ovlivnit hospodářské chování takových osob.
    (2) Při posuzování, zda je reklama klamavá, se přihlédne ke všem jejím výrazným znakům. Zvláště se přihlédne k údajům, které reklama obsahuje ohledně
    a) dostupnosti, povahy, provedení, složení, výrobního postupu, data výroby nebo poskytnutí, způsobilosti k určenému účelu, použitelnosti, množství, zeměpisného či obchodního původu, jakož i podrobnějšího vytčení a dalších znaků zboží nebo služeb včetně předpokládaných výsledků použití nebo výsledků a podstatných znaků provedených zkoušek či prověrek,
    b) ceny nebo způsobu jejího určení,
    c) podmínek, za nichž se zboží dodává nebo služba poskytuje, a
    d) povahy, vlastností a práv zadavatele reklamy, jako jsou zejména jeho totožnost, majetek, odborná způsobilost, jeho práva duševního vlastnictví nebo jeho vyznamenání a pocty.
    “.

    Dále je klamavá reklama upravena společně s další skutkovou podstatou nekalé soutěže v ustanovení § 2979 NOZ, které zní:

    „§ 2979

    Společné ustanovení o klamavé reklamě a klamavém označení zboží nebo služby

    (1) Způsobilost oklamat může mít i údaj sám o sobě správný, může-li uvést v omyl vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl učiněn.
    (2) Při posouzení klamavosti se přihlédne rovněž k dodatkům, zejména k použití výrazů jako „druh“, „typ“, „způsob“, jakož i k výpustkám, zkratkám a celkové vnější úpravě.
    “.

    Je třeba dodat, že reklama, aby byla posouzena jako reklama klamavá podle NOZ, musí splňovat znaky uvedené v předmětném ustanovení § 2977 NOZ za současného naplnění všech znaků generální klauzule nekalé soutěže (ustanovení § 2976 odst. 1 NOZ).

    V nové úpravě oproti ustanovení § 45 obchodního zákoníku, jež ve svém prvním odstavci definovalo klamavou reklamu jako „šíření údajů o vlastním nebo cizím podniku, jeho výrobcích či výkonech, které je způsobilé vyvolat klamnou představu a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské soutěži nebo v hospodářském styku prospěch na úkor jiných soutěžitelů, spotřebitelů nebo dalších zákazníků“, přičemž „šíření údajů“ bylo blíže rozvedeno v následujícím odstavci, byl vypuštěn požadavek na „způsobilost zjednat vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské soutěži nebo v hospodářském styku prospěch na úkor jiných soutěžitelů, spotřebitelů nebo dalších zákazníků“ a výraz „šíření údajů“ stejně tak, jako celý odstavec 2 ustanovení § 45 obchodního zákoníku.

    Definice klamavé reklamy v NOZ

    Klamavá reklama v NOZ je definovaná skrze její účel („sleduje podpořit odbyt“), komunikační zdroj („podáním nebo jakýmkoli jiným způsobem“), dotčené osoby („osoby, jímž je určena nebo k nimž dospěje“), její klamavý charakter („klame nebo je způsobilá klamat“) a účinky na dotčené osoby neboli způsobilost ovlivnit hospodářské chování dotčených osob („způsobilá ovlivnit hospodářské chování takových osob“).

    Účelem reklamy podle NOZ je podpoření odbytu věcí nebo služeb. Klamavou reklamou podle NOZ může být pouze komerční reklama, neboť klamavá reklama definovaná v NOZ musí souviset s podnikáním nebo povoláním (viz ustanovení § 2977 odst. 1 NOZ). Kumulativně pak musí být splněna podmínka, aby se jednalo o klamavou reklamu, že tato reklama musí sledovat podporu odbytu movitých nebo nemovitých věcí nebo poskytování služeb, včetně práv a povinností, který související s propagovaným produktem. „NOZ neuvádí, zda uvedená souvislost s podnikáním nebo povoláním se musí týkat podnikatele, který klamavou reklamu zadal, nebo s podnikáním nebo povoláním kohokoliv, pokud sleduje podpořit odbyt movitých nebo nemovitých věcí nebo poskytování služeb, včetně práv a povinností.“[2]

    Dalším znakem klamavé reklamy je komunikační zdroj. Klamavá reklama může být šířena podáním nebo jakýmkoli jiným způsobem. Podání spočívá v předání informace, které může mít jakoukoliv formu (např. zvukovou, obrazovou), jenž se děje různými prostředky (např. rozhlasem, televizí, internetem). D. Ondrejová k tomu uvádí, že „Rozdíl mezi pojmy „podáním“ a „jakýmkoli způsobem“ je nepatrný, lze mít za to, že pojem „podání“ je pojmem užším než „jakýmkoli způsobem“, což vytváří zbytečnou duplicitu (vhodnější by bylo užití toliko širšího z uvedených výrazů, tedy výrazu „jakýmkoli způsobem“).“[3] S tímto tvrzením nelze jinak než souhlasit, neboť klamat podle našeho názoru lze všemi možnými způsoby. Právní předpis by měl předvídat co nejširší spektrum možných situací nastalých v běžném životě, proto zobecnění není v některých případech na škodu. K pojmu „podání“ se též vyjadřuje P. Hajn[4], který ho nepovažuje za nejvýstižnější, neboť v čl. 2 písm. b) směrnice 2006/114/ES a jejím českém oficiálním překladu je v dané souvislosti použito slovo „předvedení", které může být zacíleno na tzv. předváděcí akce. Dále pak dodává, že ale na druhou stranu lze termín „podání“ v textu chápat i jako synonymum slova „prezentace“, což podle našeho názoru by pak mělo za následek i vztažení na zmiňované tzv. předváděcí akce.

    Mezi dotčené osoby patří osoby, jimž je reklama určena, a osoby, k nimž reklama dospěje. Zde NOZ přináší dvě skupiny adresátů reklamního sdělení. První skupinou jsou tak přímí adresáti reklamního sdělení, tedy ti, vůči kterým reklama cíleně směřuje. Mezi ně by se dali například zařadit fanoušci metalové hudební skupiny a reklama na koncert skupiny Nightwish, milovníci exkluzivních hodinek a reklama na hodinky Rolex, chovatelé hadů a reklama na bílé myšky apod. Jsou to osoby, které mají o nabízené věci nebo služby opravdový zájem a jsou ochotny si je koupit. Druhou skupinou jsou pak ostatní, kterým není reklama primárně určena. Například zaryté příznivce baletu těžko osloví reklama na plánovaný koncert hardrockové hudební skupiny z Německa.

    Dalším znakem klamavé reklamy představuje její klamavý charakter. Reklama, aby se dala označit za klamavou, musí splňovat podmínku způsobilosti tyto dotčené osoby oklamat. Způsob vymezení klamavé reklamy evokuje definici v kruhu, když je stanoveno, že „Klamavou reklamou je taková reklama,...která klame nebo je způsobilá klamat...“. NOZ nestanoví, co se chápe pod pojmy „klamat“ nebo „klamavost“, ale zřejmě počítá s obecnými lidskými poznatky a judikaturou příslušných soudů a orgánů. V rámci tohoto tak lze odkázat na rozhodnutí uveřejněné ve sbírce Vážný pod č. 11.396, kde je uvedeno, že „Reklamě nelze ukládati takové meze, aby se stala vůbec nemožnou. Nutno připustiti příkrasy a nadsázky, poněvadž by jinak každá reklama přestala být působivou, zůstala by nepovšimnuta a nebyla by ,reklamou'.“.[5] Podle našeho názoru si klamavost lze představit jako vlastnost, kterou je možné způsobit představu odlišnou od objektivně vnímané skutečnosti. Z toho plyne, že k reálnému oklamání ani dojít nemusí, avšak je tu stále možnost, že by k oklamání dojít mohlo. Také není rozhodující, zda ke klamání došlo úmyslně nebo z nedbalosti.

    Další podmínkou k tomu, aby reklama byla klamavou ve smyslu NOZ, je třeba, aby byla způsobilá ovlivnit hospodářské chování dotčených osob (viz ustanovení § 2977 odst. 1 NOZ: „…a tím i zřejmě způsobilá ovlivnit hospodářské chování takových osob“). Musí zde existovat alespoň minimálně možnost ovlivnit hospodářské chování těchto osob. Užitý termín v NOZ „zřejmě“ u způsobilosti ovlivnit hospodářské chování osob by měl být spíše vykládán jako „podstatně“ nebo „zjevně“ nežli jako „pravděpodobně“ či „asi“.[6]

    Oproti původní úpravě v obchodním zákoníku NOZ již v rámci klamavé reklamy nepožaduje k naplnění této zvláštní skutkové podstaty nekalé soutěže přítomnost způsobilosti zjednání prospěchu.

    Dále považujeme za zdařilé, a to i s ohledem na již zmíněný názor o předvídatelnosti situacích právním předpisem, že v rámci definice klamavé reklamy není uveden výčet prostředků, jimiž lze šířit reklamní sdělení. Pokud by zde byl uveden taxativní výčet typu „televizí a internetem“, znemožnila by tato právní úprava reagovat na technologický vývoj a tím by zabránila naplnění účelu předmětného ustanovení. Domníváme se, že i demonstrativní výčet by byl v tomto případě nadbytečný.

    Klamavé znaky reklamy

    Nová úprava klamavé reklamy v NOZ se inspirovala směrnicí č. 2006/114/ES o klamavé a srovnávací reklamě v tom smyslu, že převzala demonstrativní výčet znaků při posuzování, zda je reklama klamavá, kdy se zvláště přihlédne k údajům, které reklama obsahuje ohledně dostupnosti, povahy, provedení, ceny nebo způsobu jejího určení, podmínek, za nichž se zboží dodává nebo služba poskytuje, a povahy, vlastností a práv zadavatele reklamy, jako jsou zejména jeho totožnost, majetek, odborná způsobilost, jeho práva duševního vlastnictví nebo jeho vyznamenání a pocty.

    „V uvedeném zákonném demonstrativním výčtu kritérií nezbytných při posuzování klamavosti reklamy není zařazena například častá klamavá praktika spočívající v přispívání výrobce na různé humanitární účely (nebo tvrzení typu „zakoupením výrobku přispějete 1 Kč na oblasti postižené povodněmi“), aniž by ve skutečnosti výrobce takové příspěvky odváděl, případně neuvedení na zboží, v jaké výši tak činí. Daný výčet nepočítá ani s problematikou tzv. klamavých opomenutí upravených zákonem o ochraně spotřebitele v souvislosti s nekalými obchodními praktikami (což je ale v souladu s implementovanou směrnicí 2006/114) nebo s otázkou způsobu provedení reklamy – její výrazností, velikostí, tvarem, barvou (zejména velké tučné písmo na letácích v červené, fosforové a jiné výrazné barvě).“[7]

    D. Ondrejová[8] pak uvádí, že ustanovení § 2977 odst. 2 NOZ opomnělo zohlednit tvrzení v reklamě týkajících se účinků propagového zboží či služby (např. zdravotní účinky nebo tvrzení typu „hubnoucí efekt“, „zmírňuje padání vlasů“, „zlepšuje trávení“ apod.), neboť dle jejího názoru by se soud mohl a měl při svém posuzování klamavosti zabývat.[9]

    Další aspekty nové úpravy klamavé reklamy

    Se skutkovou podstatou klamavé reklamy souvisí především skutková podstata klamavého označení zboží nebo služby[10], proto v NOZ je zavedeno nové společné ustanovení § 2979 pro tyto dvě skutkové podstaty.

    První odstavec ustanovení § 2979 NOZ byl převzat z ustanovení § 45 odst. 3 obchodního zákoníku a druhý odstavec je převzat z ustanovení § 46 odst. 2 obchodního zákoníku.

    Ustanovení § 2979 odst. 1 NOZ je obdobou bývalého ustanovení § 45 odst. 3 obchodního zákoníku, které „i nadále obsahuje pravidlo, že způsobilý k oklamání může být i údaj správný, pokud byl však učiněn za takových okolností a souvislostí, za nichž může uvést v omyl. Klamavost a správnost (dříve pravdivost) tak nejsou synonyma, i když v konkrétním případě může být i správný údaj klamavý a naopak v jiném případě nikoliv. Jako klamavý tak může být posouzen i údaj částečně pravdivý, mnohoznačný, zavádějící apod.“.[11]

    Podle ustanovení § 2979 odst. 2 NOZ se při posouzení klamavosti přihlédne rovněž k dodatkům, zejména k použití výrazů jako „druh“, „typ“, „způsob“, jakož i k výpustkám, zkratkám a celkové vnější úpravě. Oproti původnímu ustanovení § 46 odst. 2 obchodního zákoníku se toto nové ustanovení vztahuje též na klamavou reklamu. Stávající právní úprava je však podle názoru nadbytečná, ač se sice jedná o zpřesnění v podobě demonstrativního výčtu okolností, ke kterým je nutno přihlížet při posuzování klamavosti, protože tento výklad by stejně tak dobře mohl být poskytnut soudy a nevyskytovat se v zákoně, kde pouze znepřehledňuje právní úpravu.

    Závěr

    Právní úprava klamavé reklamy se dočkala v NOZ výrazných změn, a to především kvůli nutnosti harmonizace českého právního řádu se směrnicí 2006/114/ES o klamavé a srovnávací reklamě, ačkoliv je pravdou, že v případě klamavé reklamy se jedná o koncepci tzv. částečné harmonizace, což znamená, že členské státy mohou přidat přísnější úpravu klamavé reklamy. Úprava klamavé reklamy v ustanovení § 2977 NOZ se svojí definicí této skutkové podstaty a zakotvením demonstrativního výčtu okolností, k nimž je nutné při posuzování klamavosti reklamy přihlížet, tak přiblížila požadavkům evropského práva. Nově v NOZ je též zařazeno ustanovení § 2979 vztahující se jak na klamavou reklamu, tak i na klamavé označení zboží nebo služby. Oproti původní právní úpravě je podle našeho názoru nové pojetí klamavé reklamy přesnější, ač se zde stále vyskutí z našeho pohledu nadbytečné pasáže. Nyní však nastupuje úkol české justice doplnit stávající právní úpravu na základě konkrétních případů a poznatků vyskytujících se v praxi o objasnění některých zákonodárcem nepovšimnutých problematických jevů a interpretačních nejasností.


    Lucie Vilhelmová

    JUDr. Lucie Vilhelmová

    Mgr. Roman Růžička

    JUDr. Roman Růžička

    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Podle čl. 2 písm. b) směrnice 2006/114/ES o klamavé a srovnávací reklamě je klamavou reklamou „každá reklama, která jakýmkoli způsobem, včetně předvedení, klame nebo pravděpodobně může klamat osoby, kterým je určena nebo které zasáhne, a která pro svůj klamavý charakter pravděpodobně ovlivní jejich ekonomické chování, nebo která z těchto důvodů poškodí nebo může poškodit jiného soutěžitele“.
    [2] Ondrejová, D.: Nekalá soutěž v novém občanském zákoníku, Komentář, 1. Vydání, Praha: C. H. Beck, 2014, s. 95.
    [3] Ondrejová, D.: Klamavá reklama v (novém) občanském zákoníku, Právní rozhledy 5/2015, s. 159.
    [4] Hajn, P. a spol.: Komentář k občanskému zákoníku, Svazek VI, (§ 2521-3081), Wolters Kluwer, zdroj: ASPI.
    [5] Hajn, P. a spol.: Komentář k občanskému zákoníku, Svazek VI, (§ 2521-3081), Wolters Kluwer, zdroj: ASPI.
    [6] Hulmák, M. a kol.: Občanský zákoník VI,Závazkové právo, Zvláštní část (§ 2055–3014), Komentář,. 1. vydání, Praha: C. H. Beck, 2014, 1792 s.
    [7] Hulmák, M. a kol.: Občanský zákoník VI, Závazkové právo, Zvláštní část (§ 2055–3014), Komentář, 1. vydání, Praha: C. H. Beck, 2014, 1794 s.
    [8] Ondrejová, D.: Nekalá soutěž v novém občanském zákoníku, Komentář, 1. vydání, Praha: C. H. Beck, 2014, s. 101.
    [9] Touto problematikou se blíže zabývá nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin.
    [10] Tyto dvě zvláštní skutkové podstaty nekalé soutěže se spolu do určité míry překrývají, neboť obě obsahují způsobilost nesprávných údajů oklamat soutěžitele i další zákazníky.
    [11] Hulmák, M. a kol.: Občanský zákoník VI, Závazkové právo, Zvláštní část (§ 2055–3014), Komentář, 1. vydání, Praha: C. H. Beck, 2014, 1803 s.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Lucie Vilhelmová, JUDr. Roman Růžička
    18. 11. 2015
    pošli emailem
    vytiskni článek

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    • Tweet

    Další články:

    • Musíte znovu vybojovat stavební povolení, když vydané územní rozhodnutí zrušil soud?
    • K aplikaci zásady in dubio pro reo v rámci řízení o povolení obnovy trestního řízení
    • Vypořádáním SJM k obchodnímu podílu soudním smírem (ne)může dojít k převodu obchodního podílu na exmanžela, který nebyl společníkem
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Ubytování nezletilých sportovců v hostitelských rodinách
    • FDI v akci: První zákaz zahraniční investice v České republice
    • Právo nájemce na náhradu za převzetí zákaznické základny
    • Řízení o směnečném platebním rozkazu
    • Právní obrana SVJ proti přístavbě na společném prostoru
    • Zamítnutí žaloby z důvodu odlišných skutkových tvrzení v jiném řízení
    • Odpovědnost dopravce a zasílatele za škodu či ztrátu zboží při nakládce

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 29.05.2025Švarcsystém a nastavení spolupráce s kontraktory v roce 2025 (online - živé vysílání) - 29.5.2025
    • 30.05.2025Česká implementace směrnice NIS2 očima právníka i úřadu (online - živé vysílání) - 30.5.2025
    • 03.06.2025Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným (online - živé vysílání) - 3.6.2025
    • 06.06.2025Judikatura vysokých soudů ke spoluvlastnictví (online - živé vysílání) - 6.6.2025
    • 11.06.2025Postup zaměstnavatele před/při sjednávání pracovního poměru z pohledu práva (pro soukromý sektor) (online - živé vysílání) - 11.6.2025

    Online kurzy

    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    • Novela insolvenčního zákona – klíčové změny od 1. 10. 2024
    • Evropské právo a jeho vliv na sport
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • K aplikaci zásady in dubio pro reo v rámci řízení o povolení obnovy trestního řízení
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, KVĚTEN 2025
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka
    • Dědické řízení
    • Musíte znovu vybojovat stavební povolení, když vydané územní rozhodnutí zrušil soud?
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka
    • Flexibilní novela zákoníku práce
    • Vypořádáním SJM k obchodnímu podílu soudním smírem (ne)může dojít k převodu obchodního podílu na exmanžela, který nebyl společníkem
    • Bankovní tajemství ve světle nových výzev bezhotovostní digitální éry
    • Máte dostatečně zdokumentované plnění s dodavatelem?
    • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
    • Flexinovela zákoníku práce: sloučení výpovědních důvodů při ztrátě zdravotní způsobilosti
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
    • Právní novinky v roce 2025, část první – rodinné právo
    • Mohou vlastníci nemovitostí zabránit dronům pořizovat fotografie jejich nemovitostí? Rozhodnutí soudu v QR kódu
    • Návraty zaměstnanců z rodičovské dovolené, záskoky a související otázky trvání pracovního poměru
    • Smluvní pokuta versus odpovědnost za újmu: interpretační výzvy § 2050 a § 2898 občanského zákoníku

    Soudní rozhodnutí

    Dílo s nehmotným výsledkem

    Spor o zaplacení ceny za provedení díla není sporem vyplývajícím z práva duševního vlastnictví podle § 9 odst. 2 písm. g) o. s. ř. ani tehdy, pokud se zhotovitel ve smlouvě o dílo...

    Náhrada nemajetkové újmy (exkluzivně pro předplatitele)

    Pro stanovení náhrady nemajetkové újmy u znásilněné ženy je rozhodující, zda jde („jen“) o zásah do osobnostních práv (zejména svobody rozhodování v sexuálních vztazích a...

    Náhrada škody (exkluzivně pro předplatitele)

    Za škodu se v právní teorii i praxi považuje újma, která nastala v majetkové sféře poškozeného, a je objektivně vyjádřitelná penězi. Skutečnou škodou je nutno rozumět takovou...

    Odměna zmocněnce (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhoduje-li soud o stížnosti odsouzeného proti usnesení o přiznání odměny a náhrady hotových výdajů zmocněnkyně poškozené, musí dát zmocněnkyni možnost vyjádřit se k...

    Podání obviněného (exkluzivně pro předplatitele)

    Vyplývá-li z obsahu stížnosti dostatečně zřejmě, že jde o podání samotného obviněného a že manželka, která stížnost podepsala, měla být zmocněna pouze k podpisu, jde sice o...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.