epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    7. 3. 2014
    ID: 93587upozornění pro uživatele

    „Vlákání“ spotřebitele do obchodu jako další revoluce v NOZ?

    Jak známo, nový občanský zákoník (dále také jen „NOZ“) přináší spoustu nových ustanovení, která jsou odrazem nové Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU ze dne 25. 10. 2011 o právech spotřebitelů (dále jen „Nová směrnice“). V tomto ohledu došlo k nemalým změnám nejen u tzv. smluv na dálku (typicky e-shopy), ale například i u smluv uzavíraných mimo prostory obvyklé k podnikání (typicky pouliční a podomní prodej, předváděcí akce atd.), na něž je tento článek zaměřen.

    Ačkoliv je potom chvályhodné, že zákonodárce se s poměrně velkým předstihem snažil reagovat na evropské právo, je třeba dodat, že u smluv uzavíraných mimo prostory obvyklé k podnikání nevyužil veškerý potenciál Nové směrnice a že NOZ tak obsahuje menší i větší, mnohdy zbytečné, nedostatky. Za všechny zde lze jmenovat například nepřevzetí konstrukce pozitivní působnosti Nové směrnice dle jejího čl. 2 odst. 8 a 9, zbytečné odchylky od jejích čl. 3 a 16 (různé výjimky) či třeba nevyužití možnosti dané jejím čl. 3 odst. 4 (peněžní limit). O těchto záležitostech ale někdy jindy.  

    Cílem tohoto článku je totiž představit jednu na první pohled dosti nenápadnou, avšak poměrně zásadní dílčí změnu, kterou do problematiky smluv uzavřených mimo prostory obvyklé k podnikání NOZ přinesl. Pokud totiž dříve platilo, že zvláště chráněni byli pouze spotřebitelé uzavírající smlouvu právě mimo prostory obvyklé k podnikání (nemluvě o podnikatelích bez stálého místa k podnikání), přičemž problémem bylo a nadále zůstává již samotné vymezení těchto prostor, podle NOZ budou výslovně za jistých okolností pod ochranou i ti, kteří ji uzavřou v těchto prostorách. Toliko k holému gramatickému srovnání § 57 starého občanského zákoníku (dále také jen „SOZ“) a § 1828 NOZ.

    Co se týče § 57 SOZ, ten spotřebiteli přiznával zvláštní ochranu tehdy, pokud byla spotřebitelská smlouva uzavřena mimo prostory obvyklé k podnikání dodavatele nebo neměl-li dodavatel žádné stálé místo k podnikání. Přestože pak § 1828 odst. 1 NOZ taktéž počítá s uzavřením smlouvy „mimo prostor obvyklý pro podnikatelovo podnikání“, v § 1828 odst. 2 písm. a) NOZ se zcela nově stanoví, že „za smlouvu uzavřenou mimo prostor obvyklý pro podnikatelovo podnikání se považuje také smlouva uzavřená v prostoru obvyklém pro podnikatelovo podnikání, pokud k jejímu uzavření došlo bezprostředně poté, co podnikatel oslovil spotřebitele mimo tyto prostory.“ Stranou našeho výkladu ponechme výjimky stanovené oběma zákony, byť i zde došlo k významným změnám (srov. např. § 57 odst. 4 SOZ a § 1837 či 1840 NOZ).

    Pro správné pochopení a objektivní zhodnocení přínosu těchto změn je však třeba připomenout i jistá základní východiska, na nichž celá tato právní úprava stojí. V tomto směru si v prvé řadě musíme uvědomit, že spotřebitel je chráněn nejen obecnými ustanoveními spotřebitelského práva (například zákaz jeho klamání, výklad smluv pro něj nejpříznivější, obecná informační povinnost, zakázaná ujednání apod.), ale v odůvodněných případech i ustanoveními zvláštními, která doplňují jeho ochranu ve specifických případech. Jedním z takových případů je pak samozřejmě i smlouva uzavřená spotřebitelem mimo prostory obvyklé k podnikání. Uzavírá-li tak spotřebitel smlouvu například někde na předváděcí akci, která nečekaně proběhla v salonku restaurace, kam se přišel najíst, či na ulici, kde mu obchodník skočil do cesty a přemluvil ho ke koupi něčeho, zvyšuje zákon ochranu spotřebitele a přidává mu ještě některá práva navíc, především možnost odstoupit od této smlouvy do 14 dnů. Obecně se mu tak dává možnost napravit své dřívější jednání, které učinil proto, že v daném momentě neměl možnost porovnat nabídky různých podnikatelů, neměl dostatek času k promyšlení či například proto, že byl ve slabé chvilce podnikatelem zaskočen a přemluven. Ano, toto se nepochybně může týkat právě třeba tolik diskutovaných předváděcích akcí či pouličních prodejců, kteří nám skočí do cesty, co ale říká § 1828 odst. 2 NOZ?

    Podle jeho doslovného výkladu by nyní měl být zvláště chráněn například i spotřebitel, který půjde městem a po výslovném pozvání od muže stojícího před obchodem či v jeho blízkosti si vevnitř něco zakoupí. Skutečně, podmínky zákona zde byly naplněny: 1) Spotřebitel byl osloven mimo prostory obvyklé k podnikání; 2) Smlouvu uzavřel v těchto prostorách, a to bezprostředně po tomto oslovení. Jedná se ale skutečně o případ, kdy je nutné zavádět zvýšenou ochranu spotřebitele v podobě možnosti odstoupit od smlouvy do 14 dnů, a to bez jakéhokoliv postihu (viz § 1818 NOZ)? A jak vlastně vykládat onen výraz „oslovil“? Má snad být zvláště ochraňován i spotřebitel, jenž byl „osloven“ běžnou reklamní cedulí stojící před obchodem (např. „dnes sleva 25%“) a poté smlouvu skutečně uzavřel? Nebo se má na mysli jen ústní oslovení, popř. konkludentní jednání v podobě vzetí spotřebitele za ruku a „vtáhnutí“ ho do obchodu, jak známe z různých exotických zemí? A otázka poslední, mělo-li by se pak jednat pouze o oslovení ústní, proč poskytnout zvýšenou ochranu spotřebiteli, který do obchodu vstoupí a něco si koupí na základě ústního pozvání a nikoliv spotřebitele, který učiní to samé na základě stejného pozvání, avšak tentokrát napsaného před prodejnou? Vrátíme-li se totiž k důvodům, proč tato specifická ochrana vůbec vznikla, ve vztahu k nim nemusí být mezi ústním a písemným pozváním žádného rozdílu, obzvláště když to pravé přemlouvání, klamání apod. může být učiněno až v obchodě samém, tj. tam, kde by § 57 SOZ a § 1828 NOZ obyčejně neměly mít účinky (jedná se totiž o provozovnu). Jakoby tedy v zásadě podle NOZ existovaly pouze dvě varianty, totiž buď činit často nedůvodné rozdíly mezi ústním a písemným oslovením spotřebitele, nebo připustit, že od 1. 1.2014 smějí spotřebitelé rušit uzavřené smlouvy po tom, co se nechali oslovit třeba jen reklamní cedulí. Zatímco první varianta zní poněkud zvláštně, druhá by byla přímo revolucí.

    Podívejme se ale blíže na Novou směrnici, z níž NOZ vychází. V jejím čl. 2 odst. 8 písm. c) se uvádí, že smlouvou uzavřenou mimo obchodní prostory se rozumí „jakákoli smlouva uzavřená mezi obchodníkem a spotřebitelem, která je uzavřena v obchodních prostorách obchodníka nebo s použitím prostředků komunikace na dálku bezprostředně po osobním a individuálním oslovení spotřebitele na místě, které není obchodními prostorami obchodníka, za současné fyzické přítomnosti obchodníka a spotřebitele.“ Z tohoto poměrně zřetelně vyplývá, že pokud budeme § 1828 NOZ vykládat eurokonformně, o revoluci ve výše nastíněném smyslu, tedy o možnost odstupování od smluv uzavřených po přečtení reklamní cedule, se jednat nebude. To ale samozřejmě nemění nic na tom, že i tak s § 1828 NOZ přichází radikální změna, která je sice vedena dobrým úmyslem, avšak která současně přinese i spoustu interpretačních a aplikačních problémů.  

    Na jednu stranu je totiž nepochybné, že zákonodárce se snažil reagovat na různé nežádoucí situace (například přemluvení spotřebitele a sjednání podmínek smlouvy někde na ulici a poté její formální podpis v provozovně), na druhou stranu však vytvořil obrovský prostor pro další otázky týkající se celé problematiky. Snadno si lze totiž představit, že spotřebitel je osloven obchodníkem na ulici, avšak poté je mu v obchodě vše řádně vysvětleno, není na něho činěn žádný nátlak a v klidu si porovnal i jiné nabídky (zde bude moci i tak podle NOZ od smlouvy odstoupit). Oproti tomu budeme mít spotřebitele, jenž do provozovny vejde sice na základě reklamní cedule a zcela svobodně, nicméně situace bude zcela opačná, když smlouvu uzavře neinformovaný, bez porovnání nabídek a třeba i pod „nátlakem“ zdatného a obratného obchodníka. Přesto mu zde § 1828 NOZ ochranu neposkytne. Zajímavé ale bude například také dokazování toho, že spotřebitel byl individuálně a osobně osloven, i zde na rozhodovací orgány nepochybně čekají zajímavé chvilky. Avšak možná i v těchto ohledech najdeme inspiraci v zemích, kde obdobné konstrukce údajně zavedli, viz třeba Rakousko, Německo, Polsko či Francie.

    Lze tedy uzavřít, že ačkoliv §1828 NOZ výslovně rozšířil množinu míst, na nichž bude spotřebitel požívat zvýšenou ochranu a dává tak možnost lépe reagovat na různé nežádoucí praktiky prodejců, je také ustanovením, na jehož základě může docházet k jistým nespravedlnostem. Účelem celé této právní úpravy totiž není chránit spotřebitele proto, že smlouvu uzavírá na nějakém místě, ale proto, že ji uzavírá za jistých okolností. Zákon potom předpokládá, že na určitých místech jsou tyto okolnosti, chceme-li podmínky, splněny, toto je však řešení už tak dosti paušální a nepřesné. Nelze proto než doporučit, aby byl § 1828 NOZ odst. 2 aplikován s rozvahou a jen tehdy, kdy je to s ohledem na smysl celé úpravy skutečně potřeba. V tomto ohledu bude zcela zásadní výklad onoho „oslovení“, jenž by měl být dle názoru autora spíše restriktivní, tj. takový, aby byl chráněn především spotřebitel oslovený s jistou intenzitou a razancí, které ho skutečně mohly nepříznivě ovlivnit. 


    JUDr. Martin Hout

    JUDr. Martin Hout,
    oddělení spotřebitelských úvěrů
    Kancelář finančního arbitra


    --------------------------------------------------------------------------------
    [*] článek obsahuje osobní názory autora, nikoliv Kanceláře finančního arbitra


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Martin Hout
    7. 3. 2014

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

    Napište nám

    Předem Vám děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.

    Položky označené hvězdičkou jsou povinné.

    Vyplněním a odesláním formuláře beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů za účelem zodpovězení mého dotazu. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE


    Děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.


    Další články:

    • Flipování nemovitostí jako esence kapitalismu?
    • Znepřístupnění evidence skutečných majitelů veřejnosti
    • Byznys a paragrafy, díl 23.: Smluvní byznys modely v energetice: PPA, dynamické tarify, „sdílená energie“
    • Evoluce italské judikatury v lyžařském právu
    • Pojem „poskytovatel základních služeb“ v zákoně o kritické infrastruktuře
    • Závaznost prorogační doložky v konosamentu pro třetí osoby ve světle aktuální judikatury Soudního dvora Evropské unie
    • Drony v praxi: kde končí hračka a začíná právní odpovědnost?
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Rekodifikace soukromého práva na Slovensku: Příprava nového občanského zákoníku
    • Vyzvedávání dětí ze školy: jak má škola postupovat při sporu rodičů?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 09.12.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 9.12.2025
    • 23.01.2026Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 23.1.2026
    • 24.02.2026Jak správně nařizovat dovolenou individuálně i hromadně (online - živé vysílání) - 24.2.2026
    • 25.02.2026Mediace a vyjednávání v právní praxi (online – živé vysílání) – 25.2.2026
    • 24.03.2026ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.3.2026

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Flipování nemovitostí jako esence kapitalismu?
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Souběh odepření nároku na odpočet daně a ručení za nezaplacenou daň dle rozsudku KONREO
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – část 2
    • Odstoupení vybraného dodavatele ze zadávacího řízení z pohledu jistoty
    • Byznys a paragrafy, díl 23.: Smluvní byznys modely v energetice: PPA, dynamické tarify, „sdílená energie“
    • Znepřístupnění evidence skutečných majitelů veřejnosti
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Znepřístupnění evidence skutečných majitelů veřejnosti
    • Flipování nemovitostí jako esence kapitalismu?
    • Evoluce italské judikatury v lyžařském právu
    • Nemožnost vyloučení účastníka zadávacího řízení z důvodu chybějících údajů v evidenci skutečných majitelů
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Novela nařízení o insolvenčním řízení nabyla účinnosti – jaké přinesla změny?
    • Právnická firma roku 2025
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Evidence skutečných majitelů ve světle aktuální judikatury
    • Nejvyšší soud vymezil hranice odpovědnosti za bezpečnost externistů na pracovišti
    • Přelomové rozhodnutí Nejvyššího soudu ve věci subrogačního regresu výstavce finanční záruky
    • Opustit firmu s dluhy není dobrý nápad aneb ručení jednatelů za dluhy SRO při neodvracení hrozícího úpadku

    Soudní rozhodnutí

    Bezpečnost a ochrana zdraví při práci

    Fyzickými osobami, na které se podle ustanovení § 101 odst. 5 zák. práce vztahuje povinnost zaměstnavatele zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci, jsou jakékoli fyzické osoby...

    Incidenční spor (exkluzivně pro předplatitele)

    Povinnost popřít pohledávku má insolvenční správce tehdy, jestliže v době, kdy má dojít k popření, může (též s přihlédnutím k součinnosti dlužníka a jeho postoji k...

    Insolvence (exkluzivně pro předplatitele)

    V incidenčním sporu o určení, zda pohledávka uplatněná v insolvenčním řízení způsobem uvedeným v § 203 insolvenčního zákona, je co do svého pořadí pohledávkou za majetkovou...

    Nájem bytu (exkluzivně pro předplatitele)

    Ustanovení § 2236 odst. 2 o. z. nepředstavuje „samostatnou ochranu nájemce“, ale je provázáno s § 2236 odst. 1 o. z., upravujícím právní nevýznamnost (kolaudačního) určení...

    Nemajetková újma (exkluzivně pro předplatitele)

    Zásah do základního lidského práva na ochranu zdraví spočívající v tzv. devastaci zbytku života člověka vysokého věku, který byl úrazem natrvalo vytržen z navyklého životního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.