epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    17. 12. 2014
    ID: 96441upozornění pro uživatele

    Zamyšlení nad pražskými stavebními předpisy

    Nadšení, pochvaly, vlnu nevole, animositu, ale i dokonce žaloby. To všechno s sebou doposud přináší nařízení Rady hlavního města Prahy 11/2014 Sb. hl. m. Prahy, kterým se stanovují obecné požadavky na využívání území a technické požadavky na stavby v hlavním městě Praze (pražské stavební předpisy) (dále jen „PSP“), které vydala Rada hlavního města Prahy na základě zmocnění v zákoně 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).

     
     Švehlík & Mikuláš advokáti s. r. o.
     
    PSP jsou platné od 1. října 2014 a nahrazují vyhlášku 24/1999 Sb. hl. m. Prahy, o obecných technických požadavcích na výstavbu v hlavním městě Praze (OTPP), která byla ke stejnému datu zrušena. Cílem PSP je zejména přiblížení se stavebním standardům západoevropských metropolí a vyřešení problematiky stávající nedostačující stavební regulace v Praze, což lze s povděkem kvitovat.

    Zpracování PSP trvalo od svého prvopočátku (duben 2012) až do schválení dne 15. července 2014 necelé 2 roky. Na jejich tvorbě se oficiálně podílelo celkem 40 odborníku z oblasti urbanismu, architektury i z řad právníků. Avšak ani tato vysoká odbornost tvůrců předpisu přímo nezaručila jeho jednomyslné přijetí a bezproblémovost, naopak se rozvířila poměrně ostrá diskuse. Kupříkladu na jaře roku 2014, v rámci druhého kola projednávání normy, Magistrát hl. m. Prahy obdržel celých 1.744 připomínek od různých subjektů, z toho 87 připomínek přímo ze strany Ministerstva pro místní rozvoj (dále jen „MMR“) s finálním výsledkem 83:4 ve prospěch připomínek MMR.

    Předpis z dílny účelově zřízeného Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (více informací na www.iprpraha.cz) přináší dle zveřejněných informací hned několik zásadních vylepšení stavebního vzezření hlavního města Prahy. Na základě PSP má obecně dojít k vylepšení funkcí metropole, a to ať již prostřednictvím stanovené podoby městských tříd i menších ulic a uliček, či (a to jest považováno za důležité) zavedení tzv. uliční čáry, výškové regulace budov v příslušné oblasti výstavby s cílem zabránit podobě města ve stylu populární počítačové hry Tetris. S tím souvisí i teze minimálního rozšiřování území Prahy do šířky (tzv. greenfields výstavba) a využívání prostorů po původní výstavbě a proluk (tzv. brownfields výstavba) s přihlédnutím k citlivé zástavbě veřejných prostranství.

    Potěšení z nové normy jistě přináší v některých oblastech i zastáncům tzv. „zeleného proudu“. PSP totiž obligatorně stanovují povinnost začlenit do nově vznikajících či rekonstruovaných ulic o šířce větší než 12 metrů stromořadí. Z ulic mají naopak mizet nadbytečné „ocelové kmeny“ sloupů trakčního vedení a veřejného osvětlení postupem jejich sdružování.

    V souvislosti s PSP se nicméně více než o pozitivech hovoří o jejich záporech a nedostatcích. Achillovou patou PSP se v současné chvíli jeví být zejména průběh jejich schvalování. MMR totiž považuje nařízení za technický předpis, s čímž je ve smyslu čl. 8 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/34/ES spojena povinnost takový předpis oznámit před jeho schválením u Evropské komise. I proto MMR aktuálně zvažuje možnost pozastavení účinnosti PSP ve smyslu ustavení § 108 odst. 1 zákona 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze. Rozhodující nicméně bude výsledek nadcházejícího jednání mezi MMR a Radou hlavního města Prahy.

    Pakliže by skutečně ze strany MMR došlo k pozastavení účinnosti PSP, vzniká v dotčené oblasti regulace jisté právní vakuum. Jistě, stavební zákon či další podzákonné předpisy, zejména vyhláška MMR 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území a vyhláška 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby stanovují základní pravidla výstavby v rámci celého území ČR. Taková úprava nepostačuje základním tezím PSP a de facto i specifickému stavu zástavby v metropoli. V budoucím dopadu pozastavení účinnosti PSP nemají jasno ani námi dotázané stavební úřady, neboť i dle jejich slov se může MMR rozhodnout různým způsobem, a to kupříkladu vydáním závazného stanoviska pro aplikaci upravených PSP. K tomu dodáváme, že vzhledem ke krátké době účinnosti PSP se odbory výstavby zejména v centrálních oblastech metropole s jejich aktivní aplikací téměř nestřetly, neboť z důvodu městské památkové zóny dosud běží řízení prakticky jen na památkových úřadech. 

    Mimo shora uvedenou problematiku mají být PSP ze své podstaty přímo spojeny s územním plánem hl. m. Prahy (tzv. Metropolitní plán). Tento se ovšem dosud nezačal ani projednávat a současný územní plán stojí na značně neaktuálních zásadách (i ve smyslu pozdějších změn), jsoucích v rozporu s tvůrci PSP obhajovanými moderními zásadami probíraného předpisu. Odborná veřejnost se proto obává kolize zásad PSP a územního plánování jako celku, a to jak v současné době, tak v době budoucí.

    V každém případě se o PSP často hovoří jako o revolučním urbanistickém počinu ve smyslu nastartování uplatňování urbanistických zásad v praxi. Z pohledu oponentů PSP z řad dotčených subjektů, odborníků i veřejnosti ale s sebou tato praxe přináší následující sérii výtek.[1]

    Obecná právní teorie velí normotvůrcům veškerých stupňů normotvorby zachovávat jazykovou kvalitu právního textu tak, aby byl srozumitelný pro všechny jeho adresáty a zachovávat preciznost terminologie tak, aby nedocházelo k výkladovým nejasnostem[2]. Nadto Ústavní soud striktně spojuje odvozenou normotvorbu s dodržením zásad, kterými jsou (i) vůle zákonodárce k úpravě nad zákonný standard, (ii) pravomoc oprávněného subjektu a (iii) nezasahování do věcí vyhrazených zákonu, resp. zákaz stanovovat primární práva a povinnosti podzákonným předpisem.[3] Bohužel, dle nejen našeho právního názoru, PSP takové normativy do jisté míry postrádají. V PSP spatřujeme velkou míru obecnosti, výjimek a dále též zejména nepřesné, nevysvětlené či dokonce odporující si termíny. PSP a na druhou stranu až příliš často kopírují ustanovení jiných právních předpisů, čímž dochází k jejich nepřehlednosti.

    Nelze taktéž opomenout fakt, že PSP zavádějí až přílišnou regulační přísnost, jež se přímo týká výkonu samosprávy nižších územně správních celků, konkrétně tedy jednotlivých pražských částí. PSP fakticky neponechávají žádný prostor geografické, demografické i historické rozdílnosti městských částí.[4] Svým způsobem tak vyprazdňuje právo na samosprávu dílčích celků hl. m. Prahy, jimž nedovoluje mít na svém vlastním území vlastní regulaci stavebních záležitostí a taktéž nakládat se svým vlastním majetkem dle svého uvážení (v zákonných mezích). Upřímně řečeno, ne vše, co je všeobecně platné kupříkladu na Praze 1, musí být vhodné pro jiné, zejména okrajové pražské části a naopak. Domníváme se tedy, že normotvorba Rady hl. m. Prahy překročila určitou hranici a městským částem by mělo být ponecháno více pravomocí prostřednictvím zobecnění regulace a ponechání dílčích záležitostí na jejich odpovědnosti.

    To se ale netýká následující problematiky. Snad až příliš často mezi účastníky silničního provozu v Praze padá nerudovská otázka: kam s ním? Řeč není o ničem jiném, než o parkování. Ano, i této oblasti se PSP dotýkají, nutno podotknout, že v rámci centra Prahy k tíži řidičů a v rámci okrajových oblastí Prahy k tíži jejich obyvatel. Ve smyslu PSP se hovoří o snížení počtu parkovacích míst v centru o 10 – 20 % a naopak jejich zvýšení až o 40 % na okrajích metropole. Posouzení, zda se jedná o správný počin, ponecháváme na čtenáři.

    Mimo výše uvedené je Pražským evergreenem již dlouhá léta reklama, která regulaci v PSP nemohla uniknout a která vyvolává dosud největší vášně příslušných zájmových skupin a již zaměstnává dokonce i justici. Problém se týká ustanovení § 77 a násl. PSP, neboť dříve povolované velkoplošné reklamy, ať již umístěné na budovách či volně stojící stavby pro reklamu, budou co do možných rozměrů regulovány na polovinu a u těch volně stojících se hovoří o jejich zrušení.

    Jak tomu s novými právními předpisy bývá, pouze čas ukáže jejich kvalitu, nicméně ať to s platností PSP dopadne jakkoli, stavebníkům nelze za současného stavu doporučit nic jiného, než se v rámci stávající právní nejistoty z opatrnosti řídit regulativy v PSP vyjádřenými a stejně tak při přípravě projektové dokumentace s ohledem na již zrušenou vyhlášku 24/1999 Sb. hl. m. Prahy, o obecných technických požadavcích na výstavbu v hlavním městě Praze (OTPP) dbát na dodržování celorepublikové vyhlášky 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, v platném znění. V rámci přípravy projektových dokumentací pak samotné stavební úřady doporučují předběžnou konzultaci v místě projektu, neboť právě oni nakonec o osudu projektu rozhodnou, byť zatím není jasné dle jakých pravidel.


    Ondřej Spáčil

    Ondřej Spáčil,   
    advokát

    Jan Janoušek

    Jan Janoušek,
    právní asistent


    Švehlík & Mikuláš advokáti s. r. o.

    Purkyňova 2
    110 00 Praha 1

    Tel.: +420 211 222 244
    e-mail: ondrej.spacil@samak.cz
    e-mail: jan.janousek@samak.cz


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] pro stručnost uvádíme pouze nejzásadnější podněty zaslané MMR úřady jednotlivých městských částí
    [2] srov. čl. I. Ústavy ČR
    [3] srov. Nález Ústavního soudu ze dne 14. února 2001, sp. zn. Pl. ÚS 45/2000
    [4] právo na samosprávu je zakotveno v Ústavě ČR a nadto doplněno mezinárodními závazky, vycházeje z Charty místní samosprávy sjednané dne 15. 10. 1985 Radou Evropy pod č. 122 ETS


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Ondřej Spáčil, Jan Janoušek ( Švehlík & Mikuláš advokáti )
    17. 12. 2014

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Kombinovaná stavba opěrné zdi a oplocení bez povolení stavebního úřadu
    • Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025
    • Veřejné právo a obecní zřízení: Výbory zastupitelstva obce a jejich „funkční období“
    • Správní právo: Vznik a zánik mandátu člena zastupitelstva kraje
    • K (ne)použitelnosti kamerového záznamu pořízeného policejním orgánem v trestním řízení jako důkazu v řízení správním
    • Pochybení NSS – zásadní precedens v oblasti elektronické komunikace
    • Rozvod manželství a úprava poměrů nezletilého dítěte pro dobu rozvodu

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Byznys a paragrafy, díl 12.: Právní Due Diligence
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen 2025
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Neoprávněné přijímání vkladů – II. část
    • Zastavení exekuce
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • 10 otázek pro ... Jana Havla
    • Společné jmění manželů
    • Neoprávněné přijímání vkladů – II. část
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Soudní rozhodnutí

    Zastavení exekuce

    Co se rozumí exekucí, jejíž zastavení by odporovalo dobrým mravům, není v soudní praxi dosud vymezeno. S ohledem na znění ustanovení § 55 odst. 9 EŘ jako celku a zjevný záměr...

    Základní kapitál

    Neurčí-li společenská smlouva jinak, pak neudělí-li valná hromada souhlas podle § 222 z. o. k. a nestanoví-li „dodatečnou“ lhůtu pro převzetí vkladové povinnosti osobou, jíž byl...

    Vrácení věci státnímu zástupci k došetření

    Odsouzení pachatele trestné činnosti je primárně věcí státního zastupitelství (viz čl. 80 Ústavy). Je to státní zastupitelství, kdo nese odpovědnost za to, aby soudu předložená...

    Skladování

    V případě skladování ujednaného na dobu neurčitou je skladovatel povinen vydat skladovanou věc na základě požadavku ukladatele učiněného kdykoli v průběhu skladování. Povinnost...

    Společné jmění manželů

    Uzavřel-li jen jeden manžel bez souhlasu druhého s třetí osobou smlouvu vztahující se k věci týkající se jejich společného jmění a opomenutý manžel v souladu s § 714 odst. 2 o. z....

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.