epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    13. 1. 2004
    ID: 22715upozornění pro uživatele

    Zima a její rizika: rady do sněhu a mrazu

    Motoristé zimu zrovna nemilují. Silnice nabízí rozmanitou škálu povrchů od ledového zrcadla, přes uježděný sníh, až po břečku a bláto. K tomu se ještě přidávají velmi krátké dny, snížená viditelnost a dopravní zácpy při cestách z hor. Rozhovory, rady, tipy

    Střídání ročních období je zákonem, který znají už malé děti, přesto mnohé dospělé řidiče příchod zimy stále překvapuje. „Každý rok když začne sněžit, pozorujeme prudké zvýšení počtu nehod. To je vždy obrovský nárůst nehodovosti, řádovou dvoj až třínásobek běžného počtu nehod,“ říká mluvčí semilské policie Soňa Šídová. Jaké jsou příčiny zvýšené nehodovosti v zimě? Na prvním místě je samozřejmě stav vozovky.

    Brzdná dráha je na sněhu nebo ledu několikanásobně delší oproti suché vozovce a vozidlo je hůře ovladatelné. Pokročilé elektronické systémy ve voze jako ABS nebo ESP pomáhají řidičům zvládat těžké situace, ale fyzikální zákony platí pro každého. Přiměřená rychlost, dostatečný odstup od vpředu jedoucího vozidla a správná řidičská technika jsou na zimní silnice to nejlepší. Každoročně se opakují stížnosti řidičů na práci silničářů.

    „Nemůžeme být prostě všude naráz. Máme na starosti údržbu asi 2400 km silnic a k dispozici pouze 110 mechanismů (aut, sypačů, pluhů, ale i traktorů nebo fréz…). Zákon stanovuje priority údržby silnic. První přicházejí na řadu komunikace 1. třídy, většina 2. tříd, ale i místní  komunikace, např. k nemocnici, hasičům atd. Je prostě evidentní, že na méně důležitější komunikace se dostane později,“ objasňuje Petr Erban, ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje.

    Základní pravidlo - být připraven

    Nepřítelem silničářů je zastaralá technika a nedostatek náhradních dílů, ale za mnoho problémů si mohou  řidiči sami. V lyžařských střediscích chtějí ušetřit za placené parkoviště, parkují po stranách už tak úzkých cest a zablokují silničářům průjezd. Na zimu jsou lépe připraveni obyvatelé horských oblastí, které sníh nepřekvapí. „Mají lepší technickou výbavu, protože často vozí lopaty, používají zimní pneumatiky, vozí řetězy a umějí je nasadit.

    Lidé z měst jsou někdy hrozně „naivní“ a přitom umínění, přesvědčeni, že jim nemůže vzniknout žádná komplikace a pak se stávají zárodky velkých problémů,“ podotýká Petr Erban.Zima však přináší další rizika, která si už uvědomujeme mnohem méně. Zasněžená horská krajina je sice romantická, ale velká bílá plocha, zvláště za slunečného počasí, odráží mnohem více světla a při delší jízdě zasněženou krajinou je proto třeba počítat s vyšší únavou zraku a horší adaptací vidění na tmavších úsecích trasy nebo po setmění.

    Jízda v zimních měsících nutí řidiče používat v automobilu topení. Teplo ve voze přispívá k větší únavě, ospalosti a malátnosti. Proto je vhodné občas zastavit a projít se na vzduchu, nebo alespoň otevřít okénko. Stav vozu a zejména kvalita pneumatik jsou kapitolou samu pro sebe. „Zimní pneumatiky jsou absolutní nezbytností. Řidiči nemohou blokovat ostatní jen kvůli tomu, že nejsou schopni včas vyměnit obutí. Letní pneumatiky opravdu nejsou uzpůsobené pro jízdu na ledu.

    Zimní pneumatiky jsou základ

    Nejde jen o vzorek, ale také o složení materiálu,“ vysvětluje Miloslav Pořádek z Ústavu silniční a městské dopravy. „Nejhorší jsou řidiči, kteří v zájmu jakési úspory dávají třeba jen dvě zimní gumy na přední hnací kola a vzadu nechávají letní - takové auto je strašně záludné, snad horší, než auto jenom na letních gumách,“ doplňuje policistka Soňa Šídová. Náležitou pozornost je třeba věnovat přepravě lyží. Nejméně vhodné je přepravovat lyže v kabině vozu.

    V případě nehody se volně poletující lyže a hole mohou stát vražedným nástrojem. Jediný spolehlivým způsobem přepravy je atestovaný a správně namontovaný střešní nosič. „Určité nebezpečí vzniká u magnetických typů nosičů. Málokdo takový nosič na horách nechá na střeše, aby ho někdo neukradl. Střecha namrzne a při cestě zpět je magnetická síla kvůli námraze menší a při vysoké rychlosti nebo nárazu se může uvolnit nebo odlétnout,“ upozorňuje Petr Šedivý z ÚSMD.

    Víte že:

    • pro jízdu na sněhu hustíme pneumatiky o cca 0,2 baru více než v létě?
    • v zatáčce zůstane vůz řiditelný, jen pokud nejsou kola zablokována?
    • při vyjetí z hlavní, obvykle posypané silnice, se můžete dostat na vedlejší, která obvykle bývá daleko hůře ošetřena?
    • náledí se nejčastěji vytváří na mostech, ve vyjetých podélných stopách a v lese?
    • v zimě se doporučuje udržovat odstup větší, než na suché vozovce, minimálně tolik metrů, kolik činí polovina vaší rychlosti v km? Každý metr odstupu navíc, zvyšuje vaši bezpečnost.
    • malé průzory v čelním skle nejsou pro bezpečný výhled z vozu zdaleka dostačující? Obětujte minutu navíc a odstraňte sníh nebo námrazu ze všech oken po celé jejich ploše.

    Rozhovor s Petrem Erbanem
    (ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje)

    Co silničářům při práci nejvíce vadí?

    Je to především evergreen špatně parkujících aut turistů v zimních střediscích a zastaralá technika. Typická situace – Mísečky. Auta u krajů uzoučké silnice. Argumenty bezohledných řidičů: Drahé přeplněné a špatně udržované parkoviště. A technika? 17 let staré Liazy, Tatry, problémy s náhradními díly…

    Co říkáte výtkám řidičů na nepřipravenost silničářů?

    Nemůžeme být prostě všude naráz. Máme na starosti údržbu asi 2400 km silnic a k dispozici pouze 110 mechanismů (aut, sypačů, pluhů, ale i traktorů nebo fréz…). Zákon stanovuje priority údržby silnic. První na řadu přicházejí komunikace 1. třídy, většina 2. tříd, ale i místní  komunikace, např. k nemocnici, hasičům atd. Je prostě evidentní, že na méně důležitější komunikace se dostane později.

    Jak se díváte na chování řidičů?

    Je obrovský rozdíl mezi chováním lidí z hor a výletníků z nížin. Horalé mají větší zkušenosti, určitý nadhled, zažité postupy pro chování na zimních silnicích. A mají i lepší „technickou výbavu“, protože často vozí lopaty, používají zimní pneumatiky, vozí řetězy a umějí je nasadit. Lidé z měst jsou někdy hrozně „naivní“ a přitom umínění, přesvědčeni, že jim nemůže vzniknout žádná komplikace a pak se stávají zárodky velkých problémů. Celkem dobrou zkušenost máme s řidiči drahých a služebních aut – ti přezouvají (služební řidiči automaticky, majitelé drahých aut proto, že si to bez problémů mohou dovolit a navíc jim to udělá jejich servis). ´

    Celý text článku naleznete zde.



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    redakce
    13. 1. 2004
    pošli emailem
    vytiskni článek

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    • Tweet

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 20.05.2025Náhrada škody ve stavebnictví (online - živé vysílání) - 20.5.2025
    • 21.05.2025Flexinovela zákoníku práce 2025 (online - živé vysílání) - 21.5.2025
    • 22.05.2025Zavádění AI do firmy: průvodce džunglí inovací a právních pastí (online - živé vysílání) - 22.5.2025
    • 23.05.2025Nová a připravovaná legislativa v oblasti rodinného práva (online - živé vysílání) - 23.5.2025
    • 29.05.2025Švarcsystém a nastavení spolupráce s kontraktory v roce 2025 (online - živé vysílání) - 29.5.2025

    Online kurzy

    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    • Novela insolvenčního zákona – klíčové změny od 1. 10. 2024
    • Evropské právo a jeho vliv na sport
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • Rozhovor s Monikou Novotnou
    • Bankovní tajemství ve světle nových výzev bezhotovostní digitální éry
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • FDI v akci: První zákaz zahraniční investice v České republice
    • ONLINE - ŽIVÉ VYSÍLÁNÍ | Sjezd českých právníků - 14.-15.5.2025
    • Byznys a paragrafy, díl 9.: Flexinovela zákoníku práce
    • Kamerové systémy ve školách podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů: Jen chtít nestačí
    • ONLINE - ŽIVÉ VYSÍLÁNÍ | Sjezd českých právníků - 14.-15.5.2025
    • Zamítnutí žaloby z důvodu odlišných skutkových tvrzení v jiném řízení
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • Právní obrana SVJ proti přístavbě na společném prostoru
    • Kamerové systémy ve školách podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů: Jen chtít nestačí
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • 10 otázek pro ... Olgu Kaizar
    • Byznys a paragrafy, díl 9.: Flexinovela zákoníku práce
    • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
    • Flexinovela zákoníku práce: sloučení výpovědních důvodů při ztrátě zdravotní způsobilosti
    • Mohou vlastníci nemovitostí zabránit dronům pořizovat fotografie jejich nemovitostí? Rozhodnutí soudu v QR kódu
    • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
    • Právní novinky v roce 2025, část první – rodinné právo
    • Návraty zaměstnanců z rodičovské dovolené, záskoky a související otázky trvání pracovního poměru
    • Smluvní pokuta versus odpovědnost za újmu: interpretační výzvy § 2050 a § 2898 občanského zákoníku
    • Přeměny obchodních společností v roce 2025: Přehled forem, výhod, rizik a novinek

    Soudní rozhodnutí

    Ochrana osobnosti, parlament (exkluzivně pro předplatitele)

    Poslanci a senátoři požívají indemnity podle čl. 27 odst. 2 Ústavy ve vztahu k trestní a přestupkové odpovědnosti, nikoli však ve vztahu k odpovědnosti soukromoprávní. Čl. 27 odst. 2...

    Ochrana projevu (exkluzivně pro předplatitele)

    Šíření dezinformací není vyňato z dosahu čl. 17 odst. 1 a 2 Listiny; lze je omezit jen zákonem a za podmínek čl. 17 odst. 4 Listiny.

    Omezení vlastnictví (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhodnutí o zřízení věcného břemene je rozhodnutím konstitutivním, které zasahuje do hmotněprávní sféry účastníků tak, že zakládá, mění nebo ruší subjektivní práva a...

    Podvod (exkluzivně pro předplatitele)

    Uvedení v omyl nemusí spočívat jen v jednorázovém konání, kterým pachatel předstírá okolnosti, jež nejsou v souladu se skutečným stavem věci, ale může se skládat z dílčích, na...

    Poplatek za ukládání odpadu

    Nepřípustnou pravou retroaktivitu (rozpornou s čl. 1 odst. 1 Ústavy) představují zásadně též situace, kdy se zákonodárce pokouší novou normou regulovat právní skutečnosti, které se...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.