epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Vyhláška ze dne 6.6.1963 o racionalizačních opatřeních investiční povahy ve státních hospodářských organizacích

    25.6.1963 | Sbírka:  46/1963 Sb. | Částka:  27/1963ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 165/1960 Sb., 83/1958 Sb.
    Aktivní derogace: 17/1959 Ú.l., 9/1957 Ú.l., 8/1957 Ú.l.
    Pasivní derogace: 92/1965 Sb.
    46/1963 Sb.
    VYHLÁŠKA
    ministra-předsedy Státní plánovací komise a ministra financí
    ze dne 6. června 1963
    o racionalizačních opatřeních investiční povahy ve státních hospodářských organizacích
    Ministr-předseda Státní plánovací komise a ministr financí po projednání se zúčastněnými ministry a vedoucími ústředních orgánů stanoví podle § 11 zákona č. 83/1958 Sb., o úpravě finančního plánování a finančního hospodaření národních podniků a ostatních hospodářských organizací státního socialistického sektoru, a podle § 26 zákona č. 165/1960 Sb., o třetím pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky:
    ČÁST PRVNÍ
    Všeobecná ustanovení
    § 1
    Racionalizační opatření investiční povahy (dále jen "racionalizační opatření") jsou významným prostředkem technického rozvoje v průmyslu a v ostatních odvětvích národního hospodářství a pomáhají zabezpečovat rychlejší růst společenské produktivity práce a lepší využití základních prostředků. Jejich realizace se u státních hospodářských organizací (dále jen "organizace") zabezpečuje:
    a) v plánu investiční výstavby v rámci celkových objemů limitovaných investic a generálních oprav stanovených plánem nebo změnou plánu limitovaných investic a generálních oprav. K tomu účelu si též orgány rozepisující plán, tj. ústřední investoři a ostatní orgány a organizace, vytvářejí přiměřené rezervy v mezích schválených ukazatelů;
    b) nad objemy limitovaných investic a generálních oprav stanovených plánem z úvěru Státní banky československé (dále jen "banka") v těch případech, kdy potřeba racionalizačních opatření vyplyne až v průběhu roku a nebude ji možno zabezpečit podle bodu a). Tato racionalizační opatření nesmí být uskutečňována na úkor plnění plánovaných úkolů, a to ani u odběratele, ani u dodavatelů (v případě dodavatelského způsobu), a musí splňovat podmínky dále uvedené.
    § 2
    (1) Racionalizačním opatřením, jehož realizace se zabezpečuje podle § 1 písm. b), se rozumí opatření,
    a) kterým se dosáhne úspor nebo jiného zlepšení hospodářského výsledku (dále jen "úspory") ve výši dostačující k úplnému splacení úvěru na racionalizační opatření investiční povahy (dále jen "úvěr"),
    b) jehož celkové pořizovací náklady nepřesáhnou v jednotlivých případech 0,5 mil. Kčs na každé jednotlivé racionalizační opatření (jednotlivou kompletní akci),
    c) které bude uvedeno do provozu nejdéle do jednoho roku ode dne prvého čerpání úvěru.
    (2) Organizace při realizaci racionalizačního opatření využívají především vlastních materiálových rezerv a místních využitelných surovin. Jinak pro opatřování materiálu a výrobků na provádění úvěrovaných racionalizačních opatření platí obecné předpisy o materiálně technickém zásobování.
    (3) Racionalizační opatření spojená s novou výstavbou nebo s úplnou rekonstrukcí jednotlivých objektů a provozních souborů je možno zabezpečovat jen podle § 1 písm. a).
    § 3
    (1) Na úhradu nákladů racionalizačních opatření ve smyslu § 1 písm. b), ať jde o dodávku nebo o vlastní výrobu, poskytuje banka organizacím úvěr,*) který jsou organizace povinny splatit nejdéle do dvou let ode dne plánovaného uvedení do provozu.
    (2) Úvěr se splácí z úspor vyplývajících z racionalizačního opatření. Splátky úvěrů uhrazuje organizace v běžném roce z nadplánového zisku, popřípadě z nadplánových úspor, přičemž použije především svého podílu na nadplánovém zisku (úspoře). Nestačí-li ke splácení úvěru nadplánový zisk (úspora), uhradí organizace zbývající částku z prostředků, představujících finanční rezervu podniku.**) Nestačí-li ani tyto prostředky, uhradí organizace splátku úvěru z prostředků, určených na limitované investice, pokud nadřízený orgán neposkytne dotaci ze své finanční rezervy.
    (3) V dalších letech plánuje organizace splátky úvěru jako použití finanční rezervy podniku a není-li vytvořena nebo nestačí-li, jako použití zisku, popř. jako použití úhrady plánovaných ztrát.
    ČÁST DRUHÁ
    Podrobnější ustanovení o poskytování a splácení úvěru, kontrole a sankcích
    § 4
    (1) Organizace, která žádá o úvěr, předloží pobočce banky na každé jednotlivé racionalizační opatření
    a) žádost o poskytnutí úvěru na formuláři, jehož vzor je přiložen,
    b) propočet efektivnosti racionalizačního opatření, návrh termínu zahájení prací a uvedení racionalizačního opatření do provozu, návrh lhůty, do které má být dosaženo plánované úspory, a návrh lhůt na splácení úvěru.
    (2) Banka je oprávněna vyžádat si od organizace nezbytnou projektovou a rozpočtovou dokumentaci; tohoto oprávnění použije tehdy, jde-li o racionalizační opatření většího rozsahu nebo jestliže je nutné ověřit efektivnost racionalizačního opatření nebo reálnost lhůt, ve kterých má být dosaženo plánované úspory nebo splacen úvěr.
    § 5
    (1) Úvěr může být poskytnut i organizaci, která má neplánovanou ztrátu nebo nevytváří plánovaný zisk, popř. má úvěr nesplacený ve lhůtě. Má-li organizace úvěr nesplacený ve lhůtě z toho důvodu, že nesplatila splátku úvěru poskytnutého na racionalizační opatření, projedná pobočka banky s organizací na základě rozboru příčin opatření, jimiž má být tento stav odstraněn. Jestliže organizace dohodnutá opatření dodržuje, může jí být poskytnut úvěr na další racionalizační opatření.
    (2) Zúčtovací doklady na náklady úvěrovaných racionalizačních opatření proplácí banka přímo z účtu úvěru na racionalizační opatření.
    § 6
    (1) Pobočka banky může úvěr poskytnout organizaci teprve po přidělení úvěrového limitu na příslušné racionalizační opatření ústředím banky. O přidělení limitu požádá ústředí banky ten bankovní orgán, který je oprávněn dát souhlas k poskytnutí úvěru.
    (2) Souhlas k poskytnutí úvěru dává
    a) do 100 tis. Kčs pobočka banky,
    b) do 250 tis. Kčs krajská pobočka banky,
    c) do 500 tis. Kčs příslušná odvětvová správa ústředí banky.
    (3) Uděluje-li souhlas k poskytnutí úvěru krajská pobočka, popř. odvětvová správa ústředí banky, zašle jim pobočka podklady pro poskytnutí úvěru (§ 4) s vlastním stanoviskem.
    § 7
    (1) Organizace je povinna započít se splácením úvěru do jednoho měsíce ode dne, kdy mělo být racionalizační opatření uvedeno do provozu.
    (2) Nebylo-li racionalizační opatření uvedeno do provozu v plánované lhůtě bez zavinění organizace, může organizace požádat o odklad splátek úvěru.
    (3) Splácení úvěru může být odloženo nejdéle o tři měsíce, přitom však nesmí být překročena roční lhůta k uvedení racionalizačního opatření do provozu (§ 2 odst. 1 písm. c)) ani dvouletá lhůta k splacení úvěru (§ 3 odst. 1).
    (4) O odkladu splátek úvěru rozhoduje orgán banky uvedený v § 6 odst. 2.
    (5) Na splátky úvěru předkládá organizace pobočce banky na počátku jednotlivých čtvrtletí převodní příkazy s vyznačením dnů jejich splatnosti. Splácí-li organizace současně více úvěrů na racionalizační opatření, stanoví pobočka banky souhrnné splátky pro jednotlivé měsíce každého čtvrtletí zvlášť.
    (6) Organizace může s pobočkou banky dohodnout splacení celého úvěru jednou splátkou. Docílí-li organizace v průběhu splácení vyšší úspory, je povinna požádat o novou úpravu splátek.
    § 8
    (1) Banka může po dobu provádění prací na racionalizačním opatření požadovat, aby jí organizace předkládala v dohodnutých lhůtách zprávy o průběhu provádění racionalizačního opatření; po uvedení každého racionalizačního opatření do provozu je organizace povinna na požádání banky zhodnotit efektivnost tohoto racionalizačního opatření.
    (2) Pobočka banky v případě potřeby prověří na místě, zda je úvěrované racionalizační opatření prováděno hospodárně, zda se úvěru používá pro stanovený účel a zda je splácen v částkách odpovídajících skutečně dosaženým úsporám.
    (3) Budou-li práce na provádění racionalizačního opatření přerušeny a nebude v nich pokračováno, je organizace povinna tuto okolnost oznámit neprodleně pobočce banky a splatit poskytnutý úvěr.
    (4) Jestliže organizace nepoužívá úvěru k určenému účelu nebo podá-li bance nesprávné informace, uplatňuje banka sankce podle příslušných předpisů.*)
    ČÁST TŘETÍ
    Ustanovení společná a závěrečná
    § 9
    (1) Státní plánovací komise spolu s ministerstvem financí mohou ze závažných hospodářských důvodů povolit výjimku z ustanovení části první této vyhlášky.
    (2) Výjimky a odchylky z ustanovení části druhé této vyhlášky povoluje generální ředitel Státní banky československé.
    § 10
    Zrušuje se vyhláška ministra financí a ministra-předsedy Státního úřadu plánovacího č. 17/1959 Ú. l., o racionalizačních opatřeních některých organizací státního socialistického sektoru, směrnice ministra financí č. 9/1957 Ú. l., o poskytování úvěru na racionalizační opatření Investiční bankou, a směrnice Státní banky československé č. 8/1957 Ú. l., o poskytování úvěru na racionalizační opatření, ve znění směrnic Státní banky československé č. 18/1959 Ú. l., o změně některých ustanovení o poskytování úvěrů na racionalizační opatření.
    § 11
    Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
    Ministr financí:
    Ďuriš v. r.
    Ministr-předseda Státní plánovací komise:
    Indra v. r.
    Příloha
    (§ 4 odst. 1 písm. a))
    Státní banka československá
    Pobočka v . . . . . . . . .
    
                        Žádost o poskytnutí úvěru
    
         Žádáme  Vás, abyste  nám poskytovali  úvěr na  racionalizační
    opatření až do výše . . . . Kčs se lhůtou splatnosti . . . . . . .
    (bližší označení)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Finanční rozpočet nákladů činí celkem . . . . . . . . . . . . . .
     . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Kčs.
    
         S  prováděním  tohoto   racionalizačního  opatření  započneme
    (měsíc a rok) . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . .
    a uvedeme je do provozu (měsíc a rok)  . . . . . . . . . . . . . .
    
         Pro splácení úvěru na racionalizační opatření navrhujeme tyto
    termíny a částky splátek:
    
     . . . . . . . . . .    . . . . . . . . . .    . . . . . . . . .
     . . . . . . . . . .    . . . . . . . . . .    . . . . . . . . .
    
         Nedosáhneme-li nadplánového zisku,  popř. nadplánových úspor,
    nebo  nedodržíme-li  jinak   podmínky  vyhlášky  ministra-předsedy
    Státní  plánovací  komise  a  ministra  financí  č. 46/1963 Sb., o
    racionalizačních   opatřeních   investiční   povahy   ve  státních
    hospodářských  organizacích,  podáme-li  Vám  nesprávnou informaci
    nebo zastavíme-li práci na úvěrovaném opatření, jsme si vědomi, že
    při vyrovnání úvěru budete postupovat podle příslušných ustanovení
    této vyhlášky.
    
         Potvrzujeme, že toto racionalizační opatření nebude prováděno
    na úkor  plnění plánovaných úkolů ani  v naší organizaci, ani  i u
    dodavatelů (v  případě dodavatelského způsobu), a  že projektová a
    rozpočtová dokumentace je dostačující, aby bylo zajištěno účelné a
    hospodárné využití úvěru.
    
         V  . . . . . . . . . . dne . . . . . . 196 . . .
    
                                             Razítko organizace
                                                   ředitel
    *) Na racionalizační opatření provozní povahy se podle jejich charakteru poskytuje úvěr na náklady příštích období, úvěr na zásoby apod. za podmínek stanovených příslušnými předpisy pro poskytování provozních úvěrů.
    *) Vyhláška generálního ředitele Státní banky československé č. 142/1960 Sb., o poskytování provozních úvěrů a uplatňování sankcí.
    **) Bod 4 části A "Pokynů k zabezpečení přechodu na zvláštní způsob financování podniků a národních výborů pro rok 1963", uveřejněných ve Věstníku ministerstva financí č. 7/1962.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 30.03.2023Nová právní úprava hromadného řízení (online - živé vysílání) - 30.3.2023
    • 31.03.2023Variace dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 31.3.2023
    • 20.04.2023Whistleblowing v souvislostech – vše, co potřebujete vědět o nových pravidlech pro ochranu oznamovatelů (online - živé vysílání) - 20.4.2023
    • 21.04.2023Rodinné právo v aktuální praxi soudů (střídavá péče, péče o jmění, participační práva dítěte a vypořádání společného jmění manželů) (online - živé vysílání) - 21.4.2023
    • 17.05.2023Spotřebitelské právo v roce 2023 – co změnila novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele (online - živé vysílání) - 17.5.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (prosinec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022 - část 2)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti - 30.5.2023
    • 15.06.2023XXX. Konference Karlovarské právnické dny
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Doručování v pracovním právu e-mailem?
    • Pořizování nově upisovaných akcií jako veřejná zakázka? Už snad ne
    • Právní aspekty vícestranné směny nemovitostí
    • Karanténa byla postavena na roveň dočasné pracovní neschopnosti - je ochrannou dobou a platí během ní zákaz výpovědi (i když s výjimkami)
    • Zánik ručení jednatele za dluhy společnosti z důvodu promlčení
    • Náhrada škody zaměstnancem, břemeno tvrzení, břemeno důkazní
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Náhrada škody
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Doručování v pracovním právu e-mailem?
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Změny v právní úpravě způsobilosti členů volených orgánů obchodních korporací k výkonu funkce a jejím dokládání v rámci rejstříkového řízení
    • Dlužník, oddlužení, IČO a datová schránka?
    • Nové pojetí moderace smluvní pokuty podle Nejvyššího soudu
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Dlouhodobé pozbytí zdravotní způsobilosti zaměstnance z pohledu zaměstnavatele
    • Obvyklé vybavení rodinné domácnosti
    • Změna moderace smluvní pokuty jako další rána pro věřitele
    • Novela zákoníku práce a (zdánlivá) předvídatelnost vztahů z dohod (DPP a DPČ)
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Nesprávné právní posouzení věci důvodem pro obnovu řízení
    • Zásadní změna rozhodovací praxe v oblasti modernizace smluvní pokuty

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Dokazování – zpožděný let (exkluzivně pro předplatitele)

    Zákonem stanovená částka nemůže být absolutní či jedinou mezní hranicí pro připuštění ústavněprávního přezkumu ve výjimečných případech zásadních pochybení orgánů...

    Náhrada škody zaměstnancem, břemeno tvrzení, břemeno důkazní

    Zákonem stanovený zákaz používat pro svou osobní potřebu výrobní a pracovní prostředky zaměstnavatele je absolutní; stanovení rozsahu souhlasu k použití výrobních a pracovních...

    Střídavá péče (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o péči o nezletilé jsou obecné soudy povinny vyvarovat se paušálních (a v obecné rovině nevalidních) argumentů proti střídavé péči jako je útlý věk dítěte,...

    Svoboda projevu (exkluzivně pro předplatitele)

    Politický projev požívá nejvyšší ochrany, neboť možnost kohokoli vyjádřit se bez strachu z postihu k věcem veřejným a vynášet o nich hodnotící soudy je klíčová pro řádné...

    Vyloučení soudce (exkluzivně pro předplatitele)

    Ústavní stížnost směřující proti usnesení soudu, kterým bylo rozhodnuto, že soudce není vyloučen z projednání a rozhodnutí věci, o níž má rozhodovat nebo v ní má činit úkony...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.