epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory

Vyhláška ze dne 6.6.1963 o racionalizačních opatřeních investiční povahy ve státních hospodářských organizacích

25.6.1963 | Sbírka:  46/1963 Sb. | Částka:  27/1963ASPI

Vztahy

Nadřazené: 165/1960 Sb., 83/1958 Sb.
Aktivní derogace: 17/1959 Ú.l., 9/1957 Ú.l., 8/1957 Ú.l.
Pasivní derogace: 92/1965 Sb.
46/1963 Sb.
VYHLÁŠKA
ministra-předsedy Státní plánovací komise a ministra financí
ze dne 6. června 1963
o racionalizačních opatřeních investiční povahy ve státních hospodářských organizacích
Ministr-předseda Státní plánovací komise a ministr financí po projednání se zúčastněnými ministry a vedoucími ústředních orgánů stanoví podle § 11 zákona č. 83/1958 Sb., o úpravě finančního plánování a finančního hospodaření národních podniků a ostatních hospodářských organizací státního socialistického sektoru, a podle § 26 zákona č. 165/1960 Sb., o třetím pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky:
ČÁST PRVNÍ
Všeobecná ustanovení
§ 1
Racionalizační opatření investiční povahy (dále jen "racionalizační opatření") jsou významným prostředkem technického rozvoje v průmyslu a v ostatních odvětvích národního hospodářství a pomáhají zabezpečovat rychlejší růst společenské produktivity práce a lepší využití základních prostředků. Jejich realizace se u státních hospodářských organizací (dále jen "organizace") zabezpečuje:
a) v plánu investiční výstavby v rámci celkových objemů limitovaných investic a generálních oprav stanovených plánem nebo změnou plánu limitovaných investic a generálních oprav. K tomu účelu si též orgány rozepisující plán, tj. ústřední investoři a ostatní orgány a organizace, vytvářejí přiměřené rezervy v mezích schválených ukazatelů;
b) nad objemy limitovaných investic a generálních oprav stanovených plánem z úvěru Státní banky československé (dále jen "banka") v těch případech, kdy potřeba racionalizačních opatření vyplyne až v průběhu roku a nebude ji možno zabezpečit podle bodu a). Tato racionalizační opatření nesmí být uskutečňována na úkor plnění plánovaných úkolů, a to ani u odběratele, ani u dodavatelů (v případě dodavatelského způsobu), a musí splňovat podmínky dále uvedené.
§ 2
(1) Racionalizačním opatřením, jehož realizace se zabezpečuje podle § 1 písm. b), se rozumí opatření,
a) kterým se dosáhne úspor nebo jiného zlepšení hospodářského výsledku (dále jen "úspory") ve výši dostačující k úplnému splacení úvěru na racionalizační opatření investiční povahy (dále jen "úvěr"),
b) jehož celkové pořizovací náklady nepřesáhnou v jednotlivých případech 0,5 mil. Kčs na každé jednotlivé racionalizační opatření (jednotlivou kompletní akci),
c) které bude uvedeno do provozu nejdéle do jednoho roku ode dne prvého čerpání úvěru.
(2) Organizace při realizaci racionalizačního opatření využívají především vlastních materiálových rezerv a místních využitelných surovin. Jinak pro opatřování materiálu a výrobků na provádění úvěrovaných racionalizačních opatření platí obecné předpisy o materiálně technickém zásobování.
(3) Racionalizační opatření spojená s novou výstavbou nebo s úplnou rekonstrukcí jednotlivých objektů a provozních souborů je možno zabezpečovat jen podle § 1 písm. a).
§ 3
(1) Na úhradu nákladů racionalizačních opatření ve smyslu § 1 písm. b), ať jde o dodávku nebo o vlastní výrobu, poskytuje banka organizacím úvěr,*) který jsou organizace povinny splatit nejdéle do dvou let ode dne plánovaného uvedení do provozu.
(2) Úvěr se splácí z úspor vyplývajících z racionalizačního opatření. Splátky úvěrů uhrazuje organizace v běžném roce z nadplánového zisku, popřípadě z nadplánových úspor, přičemž použije především svého podílu na nadplánovém zisku (úspoře). Nestačí-li ke splácení úvěru nadplánový zisk (úspora), uhradí organizace zbývající částku z prostředků, představujících finanční rezervu podniku.**) Nestačí-li ani tyto prostředky, uhradí organizace splátku úvěru z prostředků, určených na limitované investice, pokud nadřízený orgán neposkytne dotaci ze své finanční rezervy.
(3) V dalších letech plánuje organizace splátky úvěru jako použití finanční rezervy podniku a není-li vytvořena nebo nestačí-li, jako použití zisku, popř. jako použití úhrady plánovaných ztrát.
ČÁST DRUHÁ
Podrobnější ustanovení o poskytování a splácení úvěru, kontrole a sankcích
§ 4
(1) Organizace, která žádá o úvěr, předloží pobočce banky na každé jednotlivé racionalizační opatření
a) žádost o poskytnutí úvěru na formuláři, jehož vzor je přiložen,
b) propočet efektivnosti racionalizačního opatření, návrh termínu zahájení prací a uvedení racionalizačního opatření do provozu, návrh lhůty, do které má být dosaženo plánované úspory, a návrh lhůt na splácení úvěru.
(2) Banka je oprávněna vyžádat si od organizace nezbytnou projektovou a rozpočtovou dokumentaci; tohoto oprávnění použije tehdy, jde-li o racionalizační opatření většího rozsahu nebo jestliže je nutné ověřit efektivnost racionalizačního opatření nebo reálnost lhůt, ve kterých má být dosaženo plánované úspory nebo splacen úvěr.
§ 5
(1) Úvěr může být poskytnut i organizaci, která má neplánovanou ztrátu nebo nevytváří plánovaný zisk, popř. má úvěr nesplacený ve lhůtě. Má-li organizace úvěr nesplacený ve lhůtě z toho důvodu, že nesplatila splátku úvěru poskytnutého na racionalizační opatření, projedná pobočka banky s organizací na základě rozboru příčin opatření, jimiž má být tento stav odstraněn. Jestliže organizace dohodnutá opatření dodržuje, může jí být poskytnut úvěr na další racionalizační opatření.
(2) Zúčtovací doklady na náklady úvěrovaných racionalizačních opatření proplácí banka přímo z účtu úvěru na racionalizační opatření.
§ 6
(1) Pobočka banky může úvěr poskytnout organizaci teprve po přidělení úvěrového limitu na příslušné racionalizační opatření ústředím banky. O přidělení limitu požádá ústředí banky ten bankovní orgán, který je oprávněn dát souhlas k poskytnutí úvěru.
(2) Souhlas k poskytnutí úvěru dává
a) do 100 tis. Kčs pobočka banky,
b) do 250 tis. Kčs krajská pobočka banky,
c) do 500 tis. Kčs příslušná odvětvová správa ústředí banky.
(3) Uděluje-li souhlas k poskytnutí úvěru krajská pobočka, popř. odvětvová správa ústředí banky, zašle jim pobočka podklady pro poskytnutí úvěru (§ 4) s vlastním stanoviskem.
§ 7
(1) Organizace je povinna započít se splácením úvěru do jednoho měsíce ode dne, kdy mělo být racionalizační opatření uvedeno do provozu.
(2) Nebylo-li racionalizační opatření uvedeno do provozu v plánované lhůtě bez zavinění organizace, může organizace požádat o odklad splátek úvěru.
(3) Splácení úvěru může být odloženo nejdéle o tři měsíce, přitom však nesmí být překročena roční lhůta k uvedení racionalizačního opatření do provozu (§ 2 odst. 1 písm. c)) ani dvouletá lhůta k splacení úvěru (§ 3 odst. 1).
(4) O odkladu splátek úvěru rozhoduje orgán banky uvedený v § 6 odst. 2.
(5) Na splátky úvěru předkládá organizace pobočce banky na počátku jednotlivých čtvrtletí převodní příkazy s vyznačením dnů jejich splatnosti. Splácí-li organizace současně více úvěrů na racionalizační opatření, stanoví pobočka banky souhrnné splátky pro jednotlivé měsíce každého čtvrtletí zvlášť.
(6) Organizace může s pobočkou banky dohodnout splacení celého úvěru jednou splátkou. Docílí-li organizace v průběhu splácení vyšší úspory, je povinna požádat o novou úpravu splátek.
§ 8
(1) Banka může po dobu provádění prací na racionalizačním opatření požadovat, aby jí organizace předkládala v dohodnutých lhůtách zprávy o průběhu provádění racionalizačního opatření; po uvedení každého racionalizačního opatření do provozu je organizace povinna na požádání banky zhodnotit efektivnost tohoto racionalizačního opatření.
(2) Pobočka banky v případě potřeby prověří na místě, zda je úvěrované racionalizační opatření prováděno hospodárně, zda se úvěru používá pro stanovený účel a zda je splácen v částkách odpovídajících skutečně dosaženým úsporám.
(3) Budou-li práce na provádění racionalizačního opatření přerušeny a nebude v nich pokračováno, je organizace povinna tuto okolnost oznámit neprodleně pobočce banky a splatit poskytnutý úvěr.
(4) Jestliže organizace nepoužívá úvěru k určenému účelu nebo podá-li bance nesprávné informace, uplatňuje banka sankce podle příslušných předpisů.*)
ČÁST TŘETÍ
Ustanovení společná a závěrečná
§ 9
(1) Státní plánovací komise spolu s ministerstvem financí mohou ze závažných hospodářských důvodů povolit výjimku z ustanovení části první této vyhlášky.
(2) Výjimky a odchylky z ustanovení části druhé této vyhlášky povoluje generální ředitel Státní banky československé.
§ 10
Zrušuje se vyhláška ministra financí a ministra-předsedy Státního úřadu plánovacího č. 17/1959 Ú. l., o racionalizačních opatřeních některých organizací státního socialistického sektoru, směrnice ministra financí č. 9/1957 Ú. l., o poskytování úvěru na racionalizační opatření Investiční bankou, a směrnice Státní banky československé č. 8/1957 Ú. l., o poskytování úvěru na racionalizační opatření, ve znění směrnic Státní banky československé č. 18/1959 Ú. l., o změně některých ustanovení o poskytování úvěrů na racionalizační opatření.
§ 11
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Ministr financí:
Ďuriš v. r.
Ministr-předseda Státní plánovací komise:
Indra v. r.
Příloha
(§ 4 odst. 1 písm. a))
Státní banka československá
Pobočka v . . . . . . . . .

                    Žádost o poskytnutí úvěru

     Žádáme  Vás, abyste  nám poskytovali  úvěr na  racionalizační
opatření až do výše . . . . Kčs se lhůtou splatnosti . . . . . . .
(bližší označení)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Finanční rozpočet nákladů činí celkem . . . . . . . . . . . . . .
 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Kčs.

     S  prováděním  tohoto   racionalizačního  opatření  započneme
(měsíc a rok) . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . .
a uvedeme je do provozu (měsíc a rok)  . . . . . . . . . . . . . .

     Pro splácení úvěru na racionalizační opatření navrhujeme tyto
termíny a částky splátek:

 . . . . . . . . . .    . . . . . . . . . .    . . . . . . . . .
 . . . . . . . . . .    . . . . . . . . . .    . . . . . . . . .

     Nedosáhneme-li nadplánového zisku,  popř. nadplánových úspor,
nebo  nedodržíme-li  jinak   podmínky  vyhlášky  ministra-předsedy
Státní  plánovací  komise  a  ministra  financí  č. 46/1963 Sb., o
racionalizačních   opatřeních   investiční   povahy   ve  státních
hospodářských  organizacích,  podáme-li  Vám  nesprávnou informaci
nebo zastavíme-li práci na úvěrovaném opatření, jsme si vědomi, že
při vyrovnání úvěru budete postupovat podle příslušných ustanovení
této vyhlášky.

     Potvrzujeme, že toto racionalizační opatření nebude prováděno
na úkor  plnění plánovaných úkolů ani  v naší organizaci, ani  i u
dodavatelů (v  případě dodavatelského způsobu), a  že projektová a
rozpočtová dokumentace je dostačující, aby bylo zajištěno účelné a
hospodárné využití úvěru.

     V  . . . . . . . . . . dne . . . . . . 196 . . .

                                         Razítko organizace
                                               ředitel
*) Na racionalizační opatření provozní povahy se podle jejich charakteru poskytuje úvěr na náklady příštích období, úvěr na zásoby apod. za podmínek stanovených příslušnými předpisy pro poskytování provozních úvěrů.
*) Vyhláška generálního ředitele Státní banky československé č. 142/1960 Sb., o poskytování provozních úvěrů a uplatňování sankcí.
**) Bod 4 části A "Pokynů k zabezpečení přechodu na zvláštní způsob financování podniků a národních výborů pro rok 1963", uveřejněných ve Věstníku ministerstva financí č. 7/1962.

Novinky v eshopu

Online konference

  • 29.01.2021Aktuality ve veřejných zakázkách – co nás čeká v 2021 (online - živé vysílání) - 29.1.2021
  • 05.02.2021Nové stavební právo (online - živé vysílání) - 5.2.2021
  • 12.02.2021Nový zákon o znalcích a využívání znalců v soudní praxi (online - živé vysílání) - 12.2.2021
  • 17.02.2021Tax Compliance 2021 (online - živé vysílání) - 17.2.2021

Online kurzy

  • Dohoda o vině a trestu
  • Porušení povinností zaměstnance ve světle judikatury Nejvyššího soudu aneb šance pro zaměstnavatele
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (září 2020)
  • Aktuality v oblasti ochrany osobních údajů
  • GDPR v životě každé obchodní korporace
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
JUDr. Jiří Votrubec
JUDr. Jiří Votrubec
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Filip Seifert, MBA
JUDr. Filip Seifert, MBA
Kurzy lektora
Mgr. Jiří Harnach
Mgr. Jiří Harnach
Kurzy lektora
všichni lektoři

Magazíny a služby

  • EPRAVO.CZ Magazine 2021
  • Veřejné zakázky 2021
  • EPRAVO.CZ Magazine 2020
  • Veřejné zakázky 2020
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Novela zákona o zadávání veřejných zakázek – odpovědné zadávání
  • Vydání bezdůvodného obohacení ze strany žalobce v návaznosti na zrušení rozhodnutí, na jejichž základě bylo žalovaným plněno
  • Reklamační chargeback aneb vrácení kupní ceny bankou
  • Odpovědnost statutárů za úpadek, bič na podnikatele?
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Žádost zaměstnavatele odborové organizaci o projednání zamýšlené výpovědi funkcionáři odborů namísto žádosti o souhlas s výpovědí takovému zaměstnanci
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Zákaz smluvní pokuty v rezervační smlouvě
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Odpovědnost statutárů za úpadek, bič na podnikatele?
  • Doručování v pracovním právu: Bude možné po čtrnácti letech konečně dát výpověď poštou?
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Krácení dovolené nově od 1. 1. 2021
  • Vláda o integraci do EU a účasti ve standardizační dohodě NATO

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Podjatost rozhodce

Možnost účastníka dovolávat se zrušení rozhodčího nálezu podle § 31 písm. c) ZRŘ z důvodu vyloučení rozhodce je zákonem omezena. Podle § 33 ZRŘ soud zamítne návrh na zrušení...

Újma způsobená tím, kdo nemůže posoudit následky svého jednání

Podle § 2921 o. z. společně a nerozdílně se škůdcem nahradí škodu i ten, kdo nad ním zanedbal náležitý dohled. Není-li škůdce povinen k náhradě, nahradí poškozenému škodu ten,...

Rozhodčí doložka

Opakovanost zápisu totožných jmen do rozhodčích smluv bez dalšího nedokládá ekonomickou závislost rozhodce; sama o sobě „opakovatelnost“ bez dalšího neznamená, že by rozhodce...

Akciová společnost (exkluzivně pro předplatitele)

Oprávnění akcionáře předložit valné hromadě návrh na přechod všech ostatních účastnických cenných papírů na tohoto akcionáře plyne ze skutečnosti, že cílem akciové...

Bezdůvodné obohacení (exkluzivně pro předplatitele)

Pokud poškozený obdrží od obohaceného plnění, zaniká v tomto rozsahu jeho nárok vůči škůdci. Stejný závěr je nutno učinit i v případě, že k (částečnému) zániku závazku na...

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů