epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    21. 10. 2020
    ID: 112051upozornění pro uživatele

    Digitální finance v EU

    Evropská komise přestavila 24. září strategii digitálních finanční služeb a trhů, která zahrnuje regulaci kryptoměn a dalších kryptoaktiv, požadavky na kybernetickou infrastrukturu finančních trhů, pravidla kybernetické bezpečnosti finančních institucí a dále změny v oblasti platebních služeb.

    Evropská komise připravila řadu opatření pro rozvoj digitálních finančních služeb a finančních trhů, navazujících na strategii evropského digitálního trhu.[1]

    V tomto kontextu přináší strategie digitálních financí významné změny pro finanční trhy, finanční instituce a jejich zákazníky. Jednak reaguje na nové technologie a trendy v této oblasti, jednak usiluje o řešení kybernetických a dalších rizik souvisejících s digitální transformací finančního sektoru EU.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    V rámci digitálních financí Komise představila jak řadu dlouhodobějších záměrů, tak i konkrétní legislativní návrhy, s cílem usnadnit poskytování digitálních finančních služeb a zjednodušení podmínek pro uživatele finančních služeb. Aktuální návrhy Komise v oblasti financí úzce souvisí také s Evropskou strategií pro data,[2] která předpokládá rozšíření využívání elektronické identity a identifikace, kde novela nařízení e-IDAS[3] má přinést plně funkční přeshraniční elektronickou identitu (eID) usnadňující využívání finančních i dalších digitálních služeb v celé EU. Elektronická identita má být využitelná také při identifikaci a kontrole zákazníků a obchodních partnerů při navazování obchodních vztahů v rámci pravidel AMLCFT.

    V rámci podpory inovací a technologického rozvoje Komise připravuje vytvoření unijní infrastruktury pro sdílení dat, která usnadní jejich standardizované automatické zpracování a sdílení a zajistí dostatečnou ochranu osobních údajů. Mj. by měla umožňovat sdílení údajů zveřejňovaných finančními institucemi, emitenty a dalšími osobami včetně údajů reportovaných orgánům dohledu či údajů sdílených mezi finančními institucemi (např. o platbách či platebních účtech) atd. Další záměry se týkají posílení využití nových technologií v infrastruktuře finančních trhů a kroky k omezení kybernetických a souvisejících rizik při transformaci na evropský digitální finanční trh.

    Reklama
    Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    4.9.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    V oblasti spotřebitelských platebních služeb připravuje Komise revizi směrnice PSD 2 s cílem zohlednit razantní technologický vývoj v posledních letech. Strategie Komise se zaměřuje na rozvoj okamžitých plateb a souvisejících platebních řešení a infrastruktury. Vedle zajištění adekvátní ochrany spotřebitelů, adekvátní bezpečnosti platební infrastruktury a poskytovatelů platebních služeb Komise zdůrazňuje snížení závislosti EU na velkých globálních firem v této oblasti a posílení lokálního trhu.

    Spolu se Strategií digitálních financí Komise zveřejnila několik konkrétních legislativních návrhů v oblasti regulace kryptoaktiv, digitální tržní infrastruktury a využití technologie distribuovaných databází[4] a také v oblasti kybernetické a provozní bezpečnosti finančních institucí.

    Regulace kryptoměn a dalších kryptoaktiv - Návrh nařízení o trzích kryptoaktiv[5] zavádí harmonizovanou úpravu kryptoaktiv a nakládání s nimi v EU. Navrhované nařízení rozlišuje regulatorní požadavky podle typů kryptoaktiv, které specificky definuje. Jedná se o kryptoměny umožňující platby (vč. "stablecoins"), kryptoaktiva související s jinými aktivy či hodnotami (tokens, utility tokens atp.) a další kryptoaktiva. Pro vydavatele a osoby nabízející kryptoaktiva a poskytovatele dalších služeb vychází nová regulace principiálně ze stávající právní úpravy investičních nástrojů a investičních služeb, veřejné nabídky cenných papírů a platebních služeb. Klíčovými principy jsou transparentnost podmínek nabízených kryptoaktiv, zejm. požadavky na nabídkový dokument (tzv. white paper). Nařízení dále upraví podmínky licencování vydavatelů některých krypto aktiv a poskytovatelů dalších služeb, pravidla jednání a ochranu zákazníků, resp. uživatelů předmětných kryptoaktiv. Dohled nad nabízením a využíváním kryptoaktiv je koncipován obdobně jako u investičních a platebních služeb.

    Prevence a zmírnění kybernetických hrozeb - návrh nařízení o digitální provozní odolnosti finančního sektoru[6] má za cíl omezit riziko ohrožení finančních prostředků veřejnosti, jakož i riziko ztráty dat a údajů. V zásadě pro všechny typy finančních institucí[7] se plošně navrhuje přijetí celé řady opatření k zamezení a zmírnění následků kybernetických útoků a podobných rizik souvisejících s informačními a komunikačními technologiemi (ICT). Nařízení upravuje požadavky na nastavení a dokumentaci ICT, outsourcing, příslušné kontroly a monitoring včetně reportingu incidentů a jejich hodnocení. Návrh rovněž zavádí pravidla pro významné poskytovatele ICT služeb, jako jsou například poskytovatelé služeb cloud computingu. Nařízení rovněž upraví podmínky testování ICT systémů, dohled v této oblasti a spolupráci orgánů dohledu nad finančními institucemi a kybernetickou a informační bezpečností.

    Infrastruktura finančních trhů a nové technologie - záměrem návrhu nařízení o pilotním režimu pro tržní infrastrukturu založenou na distribuovaných databázích[8] je vytvořit předpoklady pro ověřování adekvátnosti a bezpečnosti nových technologií, zejm. DLT, při vytváření a fungování infrastruktury finančních trhů a nastavit příslušný rámec dohledu. Byť návrh v předložené podobě směřuje na evidence investičních nástrojů, mnohostranné obchodní systémy a vypořádání, lze předpokládat obdobné inciativy i v dalších oblastech.

    Mgr. Ing. et Ing. Zdeněk Husták, PhD.,
    partner, Regulation & Compliance

    Mgr. Adam Nečas
    Mgr. Adam Nečas
    ,
    senior právník


    Mgr. Alžběta Bělova
    ,
    advokátní koncipient

     

    BBH, advokátní kancelář, s. r. o.
     

    BBH, advokátní kancelář, s. r. o.

    Klimentská 1207/10
    110 00  Praha 1

    Tel.:    +420 234 091 355
    Fax:    +420 234 091 366
    e-mail:    legal@bbh.cz

     

    [1] Strategie pro jednotný digitální trh v Evropě. Sdělení Evropské komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů (COM/2015/100 final).

    [2] Evropská strategie pro data. Sdělení Evropské komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů (COM/2020/66 final).

    [3] Nařízení Evropské unie č. 910/2014 o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním evropském trhu.

    [4] Distributed Ledger Technology ("DLT").

    [5] V anglickém originále "Regulation of the European Parlimiament and Council (EU) on Markets in Crypto-assets, and amending Directive (EU) 2019/1937".

    [6] Anglicky „Regulation of the European Parliament and of the Council on digital operational resilience for the financial sector and amending Regulations (EC) No 1060/2009, (EU) No 648/2012, (EU) No 600/2014 and (EU) No 909/201“.

    [7] Např. úvěrové instituce, platební instituce, instituce elektronických peněz, investiční společnosti, poskytovatelé služeb týkajících se kryptoaktiv, pojišťovny a zajišťovny apod.)

    [8] Anglicky "Regulation of the European Parliament and of the Council on a pilot regime for market infrastructures based on distributed ledger technology".


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Ing. et Ing. Zdeněk Husták, PhD., Mgr. Adam Nečas, Mgr. Alžběta Bělova (BBH)
    21. 10. 2020

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Oceňování automobilů jako součást ocenění společnosti
    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc červen 2025
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Neoprávněné přijímání vkladů – III. část
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen 2025
    • Neoprávněné přijímání vkladů – II. část
    • Investiční dotazník u právnických osob a test vhodnosti
    • Evropské zelené dluhopisy: Budoucnost evropských dluhopisů nebo řadí EU zpátečku?
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025
    • 09.09.2025Techniky přesvědčivé argumentace – nejen u soudu (online - živé vysílání) - 9.9.2025
    • 10.09.2025Postup zaměstnavatele před/při sjednávání pracovního poměru z pohledu práva (pro soukromý sektor) (online - živé vysílání) - 10.9.2025
    • 10.09.2025Shareholders' agreement aneb Co by si měli společníci mezi sebou upravit (online - živé vysílání) - 10.9.2025
    • 11.09.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 11.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Strategická transformace: Jak odštěpení do SPV posílí váš projekt a ochrání vaše podnikání
    • Blíží se konference Next Gen Law Forum 2025
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Limity nároku poškozeného na náhradu nákladů za nájem náhradního vozidla
    • Náklady exekuce
    • Druhá vlna povinností dle AI Aktu
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, SRPEN 2025
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Vyhoření. Z jiné perspektivy
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 1. díl: GDPR, anonymita a odpovědnost uživatele
    • Limity nároku poškozeného na náhradu nákladů za nájem náhradního vozidla
    • Oceňování automobilů jako součást ocenění společnosti
    • Smlouva uzavřená mezi studentem a soukromou vysokou školou jako smlouva spotřebitelská – nález Ústavního soudu ze dne 5. února 2025, sp. zn. IV. ÚS 2093/24
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Novela trestního zákoníku
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění

    Soudní rozhodnutí

    Odměna advokáta

    Vyjde-li soud při určování nákladů řízení z náhradní tarifní hodnoty podle § 9 odst. 4 vyhlášky Ministerstva spravedlnosti č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách...

    Náklady exekuce

    Soudní exekutor má nárok na náhradu nákladů exekuce, které fakticky vymohl na povinném podle pravomocných příkazů k úhradě nákladů exekuce ještě před tím, než bylo zahájeno...

    Eutanázie

    Otázka možnosti svobodného rozhodnutí o ukončení vlastního života, a to i za asistence třetí osoby, spadá do rozsahu práva na respektování tělesné a duševní integrity podle čl. 7...

    Zvýšení důchodového věku

    Povinností obecných soudů při posuzování zákonných náležitostí podání je vycházet z jejich (celého) obsahu, jak jim to v případě civilního řízení výslovně ukládá § 41 odst. 2 o. s. ř.

    Konsolidace veřejných rozpočtů; legislativní přílepky (exkluzivně pro předplatitele)

    Ústavní soud se opakovaně vyslovil pro ústavněprávní pravidlo (příkaz), podle kterého nemůže pozměňovací návrh směřovat k samostatné zákonodárné iniciativě, a tedy musí mít...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.