EU Listing Act ruší povinnost oddělených plateb za investiční výzkum při obchodování na kapitálovém trhu
EU Listing Act přináší zásadní změnu v režimu poskytování služeb investičního výzkumu (investment research) na kapitálovém trhu s cílem zatraktivnit jej pro emitenty a snížit regulační zátěž. Ruší totiž povinnost oddělovat platby za investiční výzkum od poplatků za provedení obchodu zavedenou směrnicí MiFID II v roce 2018 (tzv. unbundling). Nově tak bude možné hradit investiční výzkum opět společně s poplatky za provedení pokynu, což může snížit administrativní náklady a podpořit širší analytické pokrytí trhu i informovanost investorů.
Investiční výzkum – definice a význam
Investment research neboli investiční výzkum představuje služby spočívající v analýzách investičních příležitostí, typicky ve formě analytických zpráv o emitentech a trzích. Z právního hlediska jde o doplňkovou investiční službu podle MiFID II – konkrétně „investiční výzkum a finanční analýzu nebo jiné formy obecných doporučení týkajících se obchodů s finančními nástroji“[1]. V praxi investiční výzkum zajišťují analytici investičních firem (bank, obchodníků s cennými papíry či specializovaných společností) a jeho výstupy slouží investorům při rozhodování. Kvalitní výzkum zvyšuje informovanost trhu, podporuje správné ocenění akcií a zejména u menších či nových emitentů může výrazně zlepšit viditelnost společnosti mezi investory.
Historicky byl investiční výzkum nabízen klientům bez samostatné platby, jako součást komplexních služeb obchodníka s cennými papíry. Náklady na analytické pokrytí trhu byly tradičně kryty provizemi za obchodování – brokerské firmy financovaly svůj výzkum z poplatků, které inkasovaly při realizaci pokynů klientů. Tento model společné úhrady za provedení obchodu a výzkum (tzv. bundling) byl dlouhodobě zavedenou tržní praxí a přispěl k široké dostupnosti analytických zpráv. Zároveň však vyvolával obavy ohledně transparentnosti nákladů a možného střetu zájmů. Investor často netušil, jakou část poplatků platí za samotné obchodování a jakou za výzkum, a portfolio manažeři mohli být motivováni směrovat obchody k těm brokerům, kteří poskytovali kvalitní výzkum, namísto aby rozhodovali čistě na základě nejlepších obchodních podmínek.
MiFID II a povinné oddělení plateb za investiční výzkum (unbundling)
Regulatorní reakce na uvedené obavy přišla s MiFID II, která od roku 2018 zásadně změnila způsob financování investičního výzkumu. Směrnice MiFID II, v rámci pravidel o pobídkách, zakazovala investičním firmám přijímat od třetích stran jakékoli peněžní či nepeněžní plnění v souvislosti s poskytováním investičních služeb klientům, které by představovalo konflikt zájmů. Za takovou pobídku byl nově považován i investiční výzkum od brokerských společností, pokud by byl poskytován jako součást placeného obchodování.
Výsledkem bylo zavedení povinnosti oddělit platby za investiční výzkum od plateb za provedení obchodů, a to buď (i) platit za výzkum přímo ze svých provozních prostředků, anebo (ii)zřídit zvláštní účet pro výzkum (Research Payment Account)[2], do nějž klienti přispívají zvláštním poplatkem určeným na úhradu výzkumu. Mimo separátní platbu z vlastních zdrojů či účtu pro výzkum byly investičním firmám uloženy i další povinnosti. Například průběžné vyhodnocování kvality a přínosu odebíraných analýz na investiční rozhodování ve prospěch klientů. Cílem těchto změn bylo zvýšit transparentnost nákladů, minimalizovat střety zájmů při poskytování investičních služeb a omezit pobídky, které mohly vést k neobjektivnímu výběru brokerů. Klienti tak měli jasně vidět, kolik za výzkum platí, a rozhodování mělo vycházet z kvality služeb, nikoli z nepřímých motivací. Unbundling tak měl představovat významné posílení ochrany koncového investora a zajištění skutečného principu best execution při realizaci pokynu.
Zavedení povinného oddělení plateb za investiční výzkum mělo i nežádoucí účinky na fungování trhu. Správci fondů a investiční firmy poskytující správu individuálních portfolií museli nově výzkum hradit přímo (nebo z RPA), a mnozí proto snížili rozpočty na analytické služby. Výsledkem byl mírný průměrný pokles počtu analytiků na firmu, přičemž dostupné studie i data ESMA ukazují, že dopad byl výraznější zejména u větších, stabilnějších společností, zatímco pokrytí SME zůstalo relativně stabilní[3].
Regulátoři následně uznali, že nákladová a administrativní zátěž spojená s unbundlingem může brzdit rozvoj kapitálového trhu, a v rámci Listing Actu navrhli uvolnění pravidel.
Výhody a nevýhody oddělených vs. společných plateb
Oddělené financování investičního výzkumu (unbundling) tak na jedné straně přineslo vyšší transparentnost nákladů a přispělo k omezení střetů zájmů, neboť správci aktiv volí brokery primárně podle kvality služeb a obchodních podmínek, nikoli kvůli navázanému výzkumu. Na druhou stranu však tento režim zároveň vedl ke snížení analytického pokrytí trhu, protože výzkum byl poskytován pouze tam, kde byl přímo hrazen. A vyšší náklady a administrativní náročnost přiměly řadu menších správců investiční výzkum omezit.
Naopak dřívější model společného financování výzkumu a obchodování (bundling) umožňoval širší pokrytí trhu a jednodušší provozní nastavení, ale trpěl nižší transparentností nákladů a rizikem, že investoři platí i za analýzy, které nevyužívají, což mohlo vést k neefektivní alokaci zdrojů a potenciálním střetům zájmů.
Nová úprava podle EU Listing Act
Evropský zákonodárce si negativní trend investičního výzkumu uvědomil a přistoupil k uvolnění regulačních požadavků. Nejprve v roce 2021 zrušil povinnost unbundlingu pro investiční výzkum ohledně emitentů s tržní kapitalizace do 1 mld. EUR.
Začátkem října 2024 pak byl schválen evropský legislativní balíček zaměřený na zjednodušení pravidel a zvýšení atraktivity kapitálových trhů nazvaný souhrnně jako EU Listing Act. Jeho součástí je i Směrnice 2024/2811/EU novelizující MiFID II, která ruší dosavadní omezení a umožňuje společné platby za obchodování a výzkum bez ohledu na velikost emitenta.
Konkrétně se z čl. 24 MiFID II vypouští limit tržní kapitalizace do 1 mld. EUR pro emitenta, na nějž se investiční výzkum vztahuje – možnost platit investiční výzkum formou společných provizí tak bude nově platit pro všechny společnosti bez ohledu na jejich velikost[4][5].
Po účinnosti nových pravidel budou dostupné tři režimy úhrady investičního výzkumu: (i) přímá platba výzkumu z vlastních zdrojů investiční firmy (obchodníka s cennými papíry), (ii) platba ze zvláštního účtupro výzkum spravovaného investiční firmou, nebo (iii) společná platba v rámci poplatků za provedení pokynu.
Nově přidaný článek 24 odst. 9a MiFID II stanoví, že ať už investiční firma zvolí kterýkoli z uvedených způsobů, musí vždy splnit podmínky pro to, aby výzkum nebyl považován za nepovolenou pobídku. Tyto podmínky jsou následující: (i) investiční firma musí mít uzavřenu smlouvu s poskytovatelem výzkumu, která stanoví metodiku odměňování a způsob zahrnutí ceny výzkumu do celkové ceny služeb; (ii) investiční firma informuje své klienty o tom, zda se rozhodla hradit služby provedení pokynu a výzkum společně nebo odděleně, a zpřístupní jim svou politiku odměňování výzkumu, včetně řešení způsobu řešení střetů zájmů; klienti mají také právo na roční vyúčtování nákladů na tento výzkum; (iii) investiční firma musí alespoň jednou ročně vyhodnotit kvalitu, využitelnost a přínos výzkumu pro investiční rozhodování.
Uvedené požadavky zajistí, že i při návratu ke společným platbám bude zachována určitá míra transparentnosti a kontroly ze strany klientů a dohledových orgánů.
Nad rámec toho Listing Act zavádí ještě kategorii výzkum financovaný emitentem (tzv. issuer-sponsored research). Takové analýzy budou moci být distribuovány investory pouze tehdy, pokud budou jasně označeny jako výstup financovaný emitentem a budou vypracovány v souladu s EU kodexem chování proissuer-sponsored research[6], který má vypracovat ESMA[7](European Securities and Markets Authority). Tento krok reaguje na potřebu podpořit pokrytí malých emisí i cestou, kdy si emitent sám zaplatí zpracování analýzy – kodex má zajistit nezávislost a objektivitu takto sponzorovaného výzkumu, aby mu investoři mohli důvěřovat.
Přechodné období do roku 2026
Legislativní změny obsažené v Listing Act musí členské státy implementovat do 5. června 2026. Do té doby zůstává v platnosti stávající režim (včetně výjimky pro malé emitenty do 1 mld. EUR). Mezitím probíhá na úrovni EU příprava prováděcích předpisů k upřesnění detailů nové úpravy.
ESMA byla pověřena připravit změny v navazující delegované směrnici MiFID II (která doposud upravovala unbundling podrobně) a v říjnu 2024 zveřejnila technický konzultační dokument[8] k plánovaným úpravám čl. 13 Delegované směrnice 2017/593/EU, který nastínil nové požadavky pro všechny tři modely úhrady výzkumu a vyzval odbornou veřejnost k vyjádření6. Finální podoba změn na úrovni prováděcího předpisu se očekává v roce 2025, nicméně zatím zveřejněna nebyla.
Závěr
Novela MiFID II provedená prostřednictvím EU Listing Act představuje návrat k dřívějšímu modelu financování investičního výzkumu, jenž má posílit analytickou činnost a informovanost investorů, zejména na trzích s menšími emitenty. Zjednodušení regulace a odstranění překážek pro výzkum má podpořit atraktivitu evropských trhů a oživit investiční výzkum, což by mělo zlepšit fungování trhu a přístup firem ke kapitálu.
Mgr. Vojtěch Láska, LL.M.,
partner
Jan Karel,
právní asistent
e-mail: info@klblegal.cz
[2] čl. 13 Delegované směrnice 2017/593/EU
[3] ESMA Report on Trends, Risks and Vulnerabilities No. 2, 2020, s. 83–89
[4] Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/2811 ze dne 23. října 2024, kterou se mění směrnice 2014/65/EU (MiFID II), čl. 1 bod 2 písm. b), zrušující limit tržní kapitalizace 1 miliardy EUR uvedený v čl. 24 odst. 9a
[5] Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/338 ze dne 16. února 2021, kterou byl do čl. 24 směrnice 2014/65/EU (MiFID II) vložen nový odst. 9a
[6] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
[7] Čl. 24 odst. 3b a 3c směrnice 2014/65/EU (MiFID II) ve znění směrnice (EU) 2024/2811
[8] ESMA Consultation Paper (ESMA35-43-5667) – Technical Advice to the European Commission on amendments to the research provisions in MiFID II Delegated Directive, publikováno 6. 10. 2024
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz