epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    29. 8. 2011
    ID: 76561upozornění pro uživatele

    Jak získat výpis z rejstříku trestů vašeho souseda? Zkuste Czech POINT!

    Poslanecká sněmovna schválila 21.6. tohoto roku nenápadnou novelu zákona 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a několika dalších zákonů.[1] Žádný poslanec se nevyslovil proti návrhu, který zpracovala skupina poslanců napříč politickým spektrem ve spolupráci s Ministerstvem vnitra. Schválený návrh projednal Senát na své schůzi dne 21.7. s tím, že k návrhu nepřijal ani kladné ani záporné stanovisko.[2] Novela tak čeká již pouze na podpis prezidenta republiky, kterému byl návrh doručen dne 9.8.2011.[3]

     

    Nový obrázek

    V čem je tento návrh zákona vlastně zajímavý? Není to jen další z řady nesrozumitelných technických novel, které nám společně přinášejí dobrodiní e-governmentu?

    Asi nejzajímavější změnou, kterou novela přináší je rozšíření počtu kontaktních míst veřejné správy tzv. Czech POINTů o další subjekty. Nově by tak kromě pošt, obecních úřadů nebo třeba pracovišť Hospodářské komory mohly Czech POINTy provozovat za poplatek také banky a stavební spořitelny. Z nepříliš obsáhlé diskuze, která se na půdě Poslanecké sněmovny při prvním čtení o návrhu vedla dne 29.4.2011 vyplynulo, že oprávnění bank a stavebních spořitelen by mělo být pouze prvním krokem k tomu, aby se kontaktními místy Czech POINT mohly stát i další soukromé subjekty. Navržená úprava je tak jakousi zkušební verzí předtím než přijde další novela a najede se takříkajíc na plný provoz. Časem se tak třeba dočkáme, že Czech POINT bude v naší oblíbené kavárně nebo samoobsluze. Tato  představa jistě vypadá lákavě, čím hustší bude síť Czech POINTů, tím větší bude přeci komfort těch, kdo Czech POINTy využívají, což jsme asi dnes už my všichni. Právě rozšíření počtu kontaktních míst je podle důvodové zprávy hlavním účelem řečeného návrhu. V čem je tedy problém?

    Pomiňme pro tuto chvíli otázku, jestli je skutečně potřeba rozšiřovat počet  kontaktních míst, kterou mimochodem klade i vláda ve svém usnesení č. 169 ze dne 9.3.2011.[4]  Nikdy jsem dosud neměl pocit, že by bylo Czech POINTů málo, nicméně neupírám nikomu pocit, že tomu tak skutečně je nebo v blízké budoucnosti bude. Problém totiž vidím především v zabezpečení údajů, k nimž lze prostřednictvím Czech POINTů přistupovat, v kombinaci s privatizací státní moci, která už není přenášena pouze na státem kontrolované podniky (pošta, Hospodářská komora) nebo specifická právnická povolání (notáři) upravená zvláštními právními předpisy, ale přímo na zcela soukromé subjekty jako jsou banky nebo stavební spořitelny. S výše zmíněným návrhem není spojena žádná analýza rizik pro bezpečnost osobních údajů ani analýza dokládající potřebnost a vhodnost přijetí těchto opatření. Na tyto nedostatky ve svém stanovisku poukazuje i vláda. Jejich vypracování by přitom mělo být nezbytným předpokladem pro možnost komplexně posoudit klady a zápory tohoto návrhu.

    Prostřednictvím Czech Pointů totiž dnes nezískáváme pouze aktuální výpisy z veřejných rejstříků, ať už jde třeba o obchodní rejstřík nebo katastr nemovitostí, ale i z rejstříků neveřejných, jako je třeba bodový registr řidičů nebo rejstřík trestů. V budoucnu půjde o další a další registry, včetně zřizovaných základních registrů. Vedle přístupu do registrů budou moci úředníci bank a spořitelen provádět i autorizovanou konverzi dokumentů. Proč pak nerozšířit pravomoci bankovních úředníků i na ověřování podpisů nebo vidimaci listin, v čem je tato činnost od konverze dokumentů odlišná? Až nakonec podle plánu uděláme Czech POINTy i u řady dalších subjektů, dočkáme se snad i toho, že si konverzi dokumentů nebo ověřování podpisů budeme dělat sami z tepla domova?

    Vraťme se ale k otázce přístupu do neveřejných rejstříků státní správy. Pokud zůstaneme například u výpisu z rejstříku trestů, tak celý proces vyžádání výpisu probíhá zhruba tak, že občan prokáže svoji totožnost občanským průkazem, vyplní papírovou žádost o výpis, příslušný úředník si přes systém Czech POINT vyžádá konkrétní výpis a předá ho občanovi. Papírovou žádost pak zaarchivuje pro případ kontroly. Pro vyžádání konkrétního výpisu tedy postačuje skutečnost, že se systémem pracuje oprávněná osoba (úředník obecního úřadu, pošty, v budoucnu banky nebo spořitelny a třeba i oné kavárny či samoobsluhy). Systém nepožaduje žádný doklad o tom, že skutečně existuje oprávněný člověk, který o výpis žádá, tedy fyzicky stojí v místnosti a převezme výpis.

    Představme si tedy situaci, že jste oprávněným pracovníkem banky, pošty nebo obecního úřadu a chcete si zjistit trestní minulost vašeho souseda, který se právě přistěhoval. Není nic jednoduššího, než si sednout za počítač, tvářit se, že výpis žádáte na základě pověření vašeho souseda a výpis z rejstříku během krátké doby držíte v ruce. Jediným problémem je neexistence papírové žádosti, kterou máte archivovat pro případ kontroly.

    Kritici jistě můžou namítnout, že riziko zneužití tu přeci existuje již dnes, když se systémem Czech POINT mohou pracovat tisíce špatně zaplacených zaměstnanců obecních úřadů nebo pošt. V tom budou mít jistě pravdu. Zmíněný návrh zákona skutečně problém v tomto smyslu nevytváří pouze prohlubuje. Lze argumentovat i tak, že přes problematické zabezpečení k žádným únikům dat nedošlo. Dozvěděli bychom se ale o takovém zneužití systému? V nedávné době zacloumal českou veřejností případ varnsdorfského policisty, který si neoprávněně vyžádal výpisy provozních a lokalizačních údajů desítek osob, včetně předsedy Ústavního soudu. Toto opakované a dlouhodobé zneužívání pravomocí jedním policistou nebylo odhaleno ani soudem, ani Inspekcí Policie ČR při první kontrole a odhalila ho až druhá hloubková kontrola. To, že se nejspíš jedná pouze o vrchol ledovce potvrdil ve svém přirovnání kauzy k lochnesské příšeře, které zatím vykukují jen oči, i ministr vnitra Jan Kubice.[5] Kontrolu těch, kteří pracují se systémem Czech POINT by podle navrhované úpravy mělo provádět Ministerstvo vnitra, myslet si, že hrozba podobné kontroly může působit preventivně, pokud v současné době je vydáváno každý rok téměř milion výpisů z rejstříku trestů, je dle mého názoru iluzorní.

    Zabezpečení by mělo být pokud možno založeno na takových opatřeních, která neoprávněný přístup k údajům technicky znemožní nebo riziko významně sníží. Když chceme ochránit věci v  bytě také dveře vybavíme zámkem a nespoléháme se na ceduli s nápisem „Soukromý byt, neoprávněný vstup bude stíhán dle trestního zákoníku“. Žádný zámek ale předložená novela nepřináší, zabezpečením dat se vůbec nezabývá a to ani v důvodové zprávě, přestože takové zabezpečení není složité a koncepce egovernmentu s ním počítala dokud se nezačala z důvodu úspor drolit.

    Jaké by tedy mohlo být řešení. Již řadu let se připravuje zavedení elektronických občanských průkazů, ty by v navrhované podobě přinesly důležitý bezpečnostní prvek, který by měl do značné míry zajistit aby se výpis dostal do rukou toho, kdo je k tomu oprávněn. Princip by měl být jednoduchý a podobný dnešním platebním kartám. Identifikace a autentizace držitele karty by byla provedena kombinací údajů z občanského průkazu včetně jeho čísla s jedinečným číslem PIN, tak jak je tomu dnes při placení kartou nebo vybírání peněz z bankomatu. Czech POINT by potom mohl být jakýmsi lepším bankomatem, kde občan automatizovaně komunikuje přímo s úřadem, od nějž si něco žádá, ať už jde o výpis z rejstříku trestů nebo třeba konverzi dokumentu. Úředník, klidně i bankovní, by pak plnil pouze funkci jakéhosi rádce při obsluze takového zařízení (to by bylo v majetku státu) a nikoli zprostředkovatele kontaktu. Před nedávnem nicméně Ministerstvo vnitra přišlo s novelou několika zákonů, v nichž je navrhováno odsunutí zavádění nových elektronických občanských průkazů o dva roky na 1.1.2014 z důvodu úsporných opatření.[6] Minimálně do té doby tedy s tímto bezpečnostním prvkem počítat nemůžeme. Minimálně do té doby by také měla být odsunuta účinnost řečené novely.


    Jan Vobořil

    Mgr. Jan Vobořil
    právník

    Iuridicum Remedium, o.s.

    Vírská 14/278,
    198 00  Praha 9

    Kancelář a korespondenční adresa:

    U Průhonu 23/1201
    170 00  Praha 7

    Tel.: + 420 222 515 564
    Fax: + 420 222 515 564
    e-mail: iure@iure.org


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] dostupný >>> zde
    [2] dostupný >>> zde
    [3] Stav ke dni 17.8.2011
    [4] dostupný >>> zde
    [5] dostupný >>> zde
    [6] dostupný >>> zde

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


     


    Mgr. Jan Vobořil
    29. 8. 2011

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Kombinovaná stavba opěrné zdi a oplocení bez povolení stavebního úřadu
    • Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025
    • Veřejné právo a obecní zřízení: Výbory zastupitelstva obce a jejich „funkční období“
    • Správní právo: Vznik a zánik mandátu člena zastupitelstva kraje
    • K (ne)použitelnosti kamerového záznamu pořízeného policejním orgánem v trestním řízení jako důkazu v řízení správním
    • Pochybení NSS – zásadní precedens v oblasti elektronické komunikace
    • Rozvod manželství a úprava poměrů nezletilého dítěte pro dobu rozvodu

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 25.06.2025Nový stavební zákon – aktuální legislativní změny (online - živé vysílání) - 25.6.2025
    • 26.06.2025Náhrada škody a újmy v pracovněprávních vztazích (online - živé vysílání) - 26.6.2025
    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Společné jmění manželů
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • Nájem (exkluzivně pro předplatitele)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Rodinná nadace s dceřinou společností: Alternativa ke svěřenskému fondu pro správu rodinného majetku
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Úvodní vhled do klasifikace povinných osob dle návrhu nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele

    Soudní rozhodnutí

    Společné jmění manželů

    Uzavřel-li jen jeden manžel bez souhlasu druhého s třetí osobou smlouvu vztahující se k věci týkající se jejich společného jmění a opomenutý manžel v souladu s § 714 odst. 2 o. z....

    Nájem (exkluzivně pro předplatitele)

    Skončil-li nájem uplynutím výpovědní doby, po jejím skončení má nájemce povinnost prostory vyklidit a užívá-li je i nadále, činí tak již bez právního důvodu; na tom nic nemění...

    Postoupení pohledávky, postoupení smlouvy (exkluzivně pro předplatitele)

    Postoupení pohledávky nebrání následnému (či současnému) postoupení smlouvy v tom rozsahu, jehož se smlouva o postoupení pohledávky netýká, ačkoliv je postupovaná pohledávka s...

    Restrukturalizace (exkluzivně pro předplatitele)

    V restrukturalizačním řízení má před úpravou obsaženou v obecné části zákona o zvláštních řízeních soudních vždy přednost zvláštní úprava obsažená v zákoně o...

    Smlouva o obchodním zastoupení (exkluzivně pro předplatitele)

    Stane-li se právo obchodního zástupce na zaplacení provize splatným nezávisle na tom, zda mu byl zastoupeným předán výkaz o dlužné provizi, který by obchodnímu zástupci umožnil...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.