epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    25. 4. 2022
    ID: 114522upozornění pro uživatele

    K problematice záměru a dispozicím s obecním majetkem, u kterých je nutné zveřejnit záměr

    Povinnost přijmout a odpovídajícím způsobem zveřejnit záměr, lze považovat za jednu z nejdůležitějších povinností obcí v oblasti nakládání s obecním nemovitým majetkem vůbec. V případě zákonem stanovených majetkových dispozic s obecním majetkem je řádné zveřejnění záměru jedním ze základních předpokladů pro platné uzavření příslušné smlouvy – jinými slovy, nakládat platně v zákonem stanovených případech s obecním (zejména hmotným) nemovitým majetkem bez řádného zveřejnění záměru nelze. Cílem následujících řádků je snaha zaměřit se na situace, kdy je zveřejnění záměru nezbytné, přičemž lze nalézt případy, kdy povinnost zveřejnit záměr není zcela jednoznačná.

    V případě obcí problematiku záměru upravuje zákon 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o obcích“), v ustanovení § 39 odst. 1 a 3. Obdobnou úpravu záměru lze nalézt jak v zákoně o krajích[1], tak v zákoně o hlavním městě Praze[2].

    Povinnost zveřejnit záměr je svoji povahou veřejnoprávní povinnost, jejímž smyslem a posláním je zajistit veřejný zájem, který spočívá v naplnění transparentního a hospodárného nakládání s obecním nemovitým majetkem. Jedná se o veřejnoprávní procedurální podmínku, která je pro realizaci majetkové dispozice nezbytná. Smyslem zveřejnění záměru je nezávazné informování veřejnosti o zamýšleném nakládání s obecním majetkem, které zpravidla zájemcům zároveň umožňuje, aby se o uzavření smlouvy ucházeli a obci předložili své nabídky.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Důležitost řádného zveřejnění záměru je dána zejména skutečností, že zákon o obcích výslovně ustanovení § 41 odst. 3 stanovuje, že právní jednání je bez zveřejnění záměru neplatné. Jelikož k neplatnému právnímu jednání způsobenému nezveřejněním záměru mají soudy přihlížet i bez návrhu, jedná se o neplatnost absolutní. Následek neplatnosti následně realizovaného právního jednání (typicky smlouvy) se vztahuje jak na situace, kdy ke zveřejnění záměru vůbec nedošlo, tak na situace, kdy záměr sice zveřejněn byl, ale na kratší dobu než je zákony požadováno. Právní jednání (smlouva) bude neplatné také tehdy, pokud by záměr nebyl dostatečně určitý a srozumitelný nebo by došlo k jinému právnímu jednání, než bylo ve zveřejněném záměru předpokládáno.

    Povinnost zveřejnit záměr se podle ustanovení § 39 odst. 1 zákona o obcích ve znění účinném od 1. 7. 2016 vztahuje na situace, kdy obec má v úmyslu prodat, směnit, darovat, pronajmout, propachtovat nebo vypůjčit hmotnou nemovitou věc nebo právo stavby anebo je přenechat jako výprosu. Záměr je dále nezbytné zveřejnit rovněž tehdy, pokud má dojít ke smluvnímu zřízení práva stavby k pozemku ve vlastnictví obce. Je tedy stanoveno, že povinnost zveřejnit záměr se týká v případě uvedených dispozic pouze hmotných nemovitých věcí a z nehmotných nemovitých věcí práva stavby coby specifické nehmotné nemovité věci, která se svým významem ostatním nehmotným nemovitým věcem vymyká (záměr tedy není nutné zveřejňovat v případě zřizování služebností).

    Dále je nutné rovněž zmínit ustanovení § 39 odst. 3 zákona o obcích, které navzdory vyjmenovaným dispozicím stanovuje z povinnosti zveřejnění záměru výjimky. V případě obcí představují výjimku situace, kdy dochází k pronájmu bytů nebo hrobových míst a dále kdy dochází k pronájmu, pachtu a výpůjčce na dobu kratší než 30 dnů nebo k pronájmu, pachtu, výpůjčce nebo výprose právnické osobě zřízené nebo založené obcí nebo právnické osobě, kterou obec ve smyslu ustanovení § 74 zákona 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších předpisů, ovládá. Z uvedeného je zřejmé, že zákon o obcích rozlišuje mezi zřizováním a zakládáním právnických osob (zřizování se týká příspěvkových organizací, zakládání jiných právnických osob – typicky obchodních korporací[3]) a navíc stanovuje výjimku i pro případy právnických osob, v nichž má obec přímo či nepřímo rozhodující vliv. Problematickým aspektem z výjimky zveřejnit záměr může být ovšem vzhledem k textu zákona určení, jak posuzovat právnické osoby, které obec sice založila, ale v současné době obec již není jejich společníkem, případně nedosahuje takového vlivu, aby je ve smyslu ustanovení § 74 zákona o obchodních korporacích ovládala. Vzhledem ke smyslu zákona a další výjimce spočívající právě v podmínce ovládání se domnívám, že toto ustanovení je nutno vykládat tak, že se jedná pouze o ty právnické osoby, které obec založila a ve kterých je aktuálně jediným společníkem.

    Reklama
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    5.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Navzdory vyjmenovaným dispozicím, u kterých zveřejnění záměru je stanoveno výslovně zákonem, v praxi je situací, kdy je nutné záměr zveřejnit, mnohem více.

    Při určování, zda je nutné záměr zveřejnit, není podstatné, jak je zamýšlené právní jednání, na základě kterého má k majetkové dispozici dojít, označováno. Podstatný je obsah práv a povinností, které jsou pro zamýšlené právní jednání charakteristické. V praxi je proto nutné záměr zveřejňovat i v případech nepojmenovaných nebo smíšených smluv, mají-li povahu zákonem předpokládaných majetkových dispozic, při kterých je nutné záměr zveřejnit (např. mají povahu nájmu, ačkoliv se dle pojmenování smlouvy o nájemní smlouvu nejedná apod.).

    Ačkoliv to z textu zákona výslovně nevyplývá, je nutné záměr zveřejnit i v případě, kdy dochází ke změnám a uzavírání dodatků již uzavřených smluv, na které se povinnost zveřejnit záměr vztahuje. V těchto případech je třeba vycházet z účelu samotného záměru a veřejnost o zamýšleném nakládání s majetkem informovat. Dochází-li ke změně již uzavřené smlouvy, je nutné dát třetím osobám prostor pro vyjádření názoru a záměr zveřejnit. Je samozřejmě možné rozlišovat mezi situacemi, kdy má docházet k podstatným změnám již konstituovaných právních vztahů (např. zvýšení nájemného, prodloužení trvání nájemní smlouvy apod.), a situacemi, kdy sice dochází ke změně již konstituovaného právního vztahu, avšak změna se dotýká pro právní vztah nepodstatné náležitosti (např. změna bankovního účtu pro placení nájemného). Záměr je tedy nutné zveřejňovat vždy, má-li dojít k takové změně již uzavřené smlouvy, která je pro vyznění smlouvy zásadní. V případě ostatních změn zveřejnění záměru nezbytné není. Záměr není nutné zveřejňovat také v případech, kdy má dojít sice k zásadní změně smlouvy, avšak důsledkem se jedná se o takové právní jednání, které pojmově neznamená dispozici s obecním majetkem, o niž by se mohl nějaký zájemce přihlásit - v praxi se jedná o situace, kdy dochází např. ke zkrácení doby nájmu, odstoupení od smlouvy apod.


    Povinnost přijmout záměr při podstatné změně již uzavřené smlouvy dovozuje i Nejvyšší soud, který konkrétně v případě změny nájemní smlouvy v rozsudku ze dne 8. 4. 2009, sp. zn. 28 Cdo 3297/2008 uvedl, že „hospodaření s majetkem obce musí být maximálně průhledné, účelné a veřejnosti přístupné. Zásady průhlednosti a účelnosti nakládání s majetkem se však hroutí při představě, že záměr obce prodloužit nájemní smlouvu (jejímž nepřímým předmětem je navíc nemovitost sloužící veřejným potřebám) není třeba zveřejňovat, není třeba s ní seznámit občany obce běžně takovou nemovitost využívající či že není dána možnost jiným subjektům předkládat jiné (výhodnější) nabídky“.

    Povinnost obce zveřejnit záměr se vztahuje také na situace, kdy je zamýšleno uzavření takové smlouvy o smlouvě budoucí, na základě které má být s obecní nemovitostí nakládáno způsoby, na které se povinnost zveřejnit záměr vztahuje.  Je tomu tak proto, že uzavřením smlouvy o smlouvě budoucí se obec zavazuje ujednanou smlouvu v budoucnu uzavřít (nestane-li se tak, je možné, aby se oprávněná smluvní strana obrátila s nárokem na soud).[4] V těchto případech se tedy povinnost zveřejnit záměr pomyslně přesouvá do  fáze před uzavřením samotné budoucí smlouvy.[5] Může být sporné, zdali je nutné zveřejňovat záměr i před uzavřením zamýšlené realizační smlouvy – osobně mám za to, že před uzavřením budoucí smlouvy by bylo nutné opětovně zveřejnit záměr pouze tehdy, pokud by při uzavírání budoucí smlouvy mělo dojít oproti smlouvě o smlouvě budoucí k podstatným obsahovým změnám uzavírané smlouvy.

    Rozporná situace může nastat dále v případech, kdy obec má v úmyslu např. vložit svůj hmotný nemovitý majetek jako nepeněžitý vklad do základního kapitálu obchodní korporace. Ačkoliv se lze domnívat, že by takové jednání z hlediska smyslu právní úpravy mělo povinnosti zveřejnit záměr podléhat, mezi vypočtenými dispozicemi jej nenalezneme. Bylo by tedy jednoduché dojít k závěru, že zveřejnění záměru není nutné – tento závěr není ovšem vůbec jednoznačný.


    V poslední době jsem se v rámci advokátní praxe setkal s několika situacemi, kdy ze strany Ministerstva vnitra coby dozorového a kontrolního orgánu obcí v jejich samostatné působnosti byl záměr v případě vkladu hmotného nemovitého majetku do základního kapitálu obchodních korporací požadován. Hlavním argumentem je, že se povahově jedná o závazkový vztah, který je obdobný vztahu z kupní smlouvy – tento závěr lze obecně (bez vazby na zákon o obcích) nalézt jak v judikatuře[6], tak i odborné literatuře[7]. Zcela jistě lze přisvědčit, že povahově a závažností má vklad nemovitého majetku do základního kapitálu obchodní korporace k prodeji skutečně blízko, avšak je otázkou, zda z absence záměru lze i v tomto případě dovozovat absolutní neplatnost právního jednání.

    Je zřejmé, že na rozdíl od jiných dispozic v souvislosti se zveřejňováním záměru zákon o této dispozici mlčí, přičemž vzhledem ke skutečnosti, že záměr představuje omezující veřejnoprávní podmínku pro nakládání s obecním majetkem, mělo by být toto omezení dle mého názoru vykládáno restriktivním způsobem (a to tím spíše, že zákon jako následek porušení povinnosti stanovuje absolutní neplatnost právního jednání). Ačkoliv je zcela na místě princip veškerá právní jednání posuzovat materiálně dle jejich skutečného obsahu, je dle mého názoru třeba rozlišovat mezi situacemi, kdy se jedná o otázku formy (např. jinak pojmenovaná smlouva, než je její skutečná podstata, nepojmenovaná či smíšená smlouva) či dochází k nápravě předchozích pochybení v záležitostech, kde bylo zveřejnění záměru nezbytné (např. dohoda o narovnání v případě prodeje pozemku) a situacemi, kdy nutnost zveřejnit záměr je dovozována pouze na základě podobnosti co do následku dispozice (lze tedy mít za to, že zveřejnění záměru je vhodné, neboť se jedná o podobně závažnou dispozici). V této souvislosti je třeba zmínit, že i přes  mnohé novelizace zákona o obcích je výčet dispozic uvedených v ustanovení § 39 odst. 1 zákona o obcích prakticky od počátku účinnosti tohoto zákona konstantní (zmínit lze snad jen novelizaci, ke které došlo v reakci na stávající občanský zákoník v roce 2016, kdy se výčet dispozic rozrostl o nové smluvní typy – pacht, výprosu a právo stavby), a tudíž v duchu právní jistoty nepovažuji rozšiřování povinnosti zveřejnit záměr na případy, které ze zákona výslovně nevyplývají, za žádoucí. Nutno rovněž konstatovat, že povědomí o vhodnosti zveřejnění záměru při vkladu nemovitého majetku do základního kapitálu obchodní korporace je právě díky absenci mezi vypočtenými dispozicemi mezi obcemi nízké, tudíž ke zveřejnění záměru dle mého názoru ve valné většině případů nedochází (typickým příkladem bude zejména vkládání vodohospodářského majetku do vodárenských společností). Do budoucna je tedy otázkou, jak se k této problematice postaví zákonodárce a co se týká stávající praxe, jakým způsobem budou věc posuzovat soudy – dosud k tomuto žádná judikatura neexistuje, avšak lze očekávat, že vzhledem k dozorové praxi Ministerstva vnitra bude dříve či později tato otázka soudní praxí vyjasněna.

    Pro úplnost lze doplnit, že požadavek zveřejnění záměru se vztahuje pouze na dispozice stanoveným nemovitým majetkem, který je ve vlastnictví obce. Naopak povinnost zveřejnit záměr v situacích, kdy dochází k nabývání nemovitého majetku do vlastnictví obce, zákon nestanovuje. V takových situacích ovšem obce mohou být omezovány jinými zvláštními právními předpisy, např. zákonem 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.

    Z výše uvedeného je zřejmé, že byť je problematika záměru upravena v zákoně o obcích dvěma odstavci, jedná se o institut, který v praxi skýtá mnohá úskalí. Cílem výše uvedeného byla snaha o rekapitulaci situací, kdy je třeba záměr zveřejnit, přičemž poměrně aktuální je otázka, zda je nutné záměr zveřejňovat v případě vkladu nemovitého majetku do základního kapitálu obchodních korporací. Jak bylo ovšem již nastíněno, v praxi se záměrem pojí mnohem více otázek – příkladem může být např. problematika náležitostí záměru, doba a způsob jeho zveřejňování a mnohé další. Nejen k těmto otázkám snad někdy příště.

    JUDr. Václav Chmelík,
    advokát


    Advokátní kancelář KVB
     
    KVB advokátní kancelář s.r.o.
     
    Teplého 2786
    530 02 Pardubice 
     
    Tel.:   +420 226 259 401
    e-mail: pravnik@akkvb.cz
     

    [1] Srov. § 18 zákona 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů.

    [2] Srov. § 36 zákona 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.

    [3] Srov. § 84 odst. 2 písm. d) a e) zákona o obcích, § 23 zákon 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.

    [4] Srov. § 1787 zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

    [5] Srov. např. rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 26. 2. 2014, sp. zn. 33 Cdo 796/2013.

    [6] Nejvyšší soud ČR v rozsudku ze dne 26. 4. 2001, sp. zn. 22 Cdo 1143/2000, uvedl:  „Smlouva, na jejímž základě společník obchodní společnosti realizuje vklad spoluvlastnického podílu k nemovitosti do obchodní společnosti, představuje ve smyslu § 140 OZ převod spoluvlastnického podílu. Vloží-li spoluvlastník - společník obchodní společnosti svůj spoluvlastnický podíl k nemovitosti do obchodní společnosti s ručením omezeným, aniž by spoluvlastnický podíl nabídl k odkoupení ostatním spoluvlastníkům, porušil svou právní povinnost, která mu vyplývá z předkupního práva ostatních spoluvlastníků.“

    [7] KOPÁČ, Ludvík; ŠVESTKA, Jiří. Nad právní problematikou vkladu spoluvlastnického podílu k nemovitostem do obchodní společnosti s ručením omezeným. Právní rozhledy. 1994, roč. 2, č. 9, s. 312.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Václav Chmelík (KVB)
    25. 4. 2022

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Úvodní vhled do klasifikace povinných osob dle návrhu nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Rodinná nadace s dceřinou společností: Alternativa ke svěřenskému fondu pro správu rodinného majetku
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • 10 otázek pro ... Jana Kohouta
    • Obchodní vedení společnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Soudní rozhodnutí

    Nesprávné označení relevantní stěžovatelovy námitky (exkluzivně pro předplatitele)

    Nejvyšší správní soud nedostojí požadavkům na řádné odůvodnění soudního rozhodnutí vyplývajícím z čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, pokud nesprávně označí...

    Předběžná vazba (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o předběžné vazbě podle § 94 zákona o mezinárodní justiční spolupráci musí soudy dostatečně odůvodnit reálné riziko útěku vyžádané osoby, podložené jejím...

    Přeřazení odsouzeného do přísnějšího typu věznice (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhodnutí o přeřazení odsouzeného do věznice s přísnějším režimem představuje omezení práva na osobní svobodu podle článku 8 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a obecné...

    Příspěvek na péči

    Příspěvek na péči a jeho právní úprava v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, je naplněním práva na přiměřené hmotné zabezpečení při nezpůsobilosti k práci podle...

    Střídavá péče (exkluzivně pro předplatitele)

    Nemožnost přítomného účastníka efektivně participovat na jednání prostřednictvím svého advokáta z důvodu jazykových omezení může za určitých okolností vést k porušení jeho...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.