epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    19. 5. 2016
    ID: 101119upozornění pro uživatele

    K regulaci reklamy a k odpovědnosti za reklamu

    K vybudování úspěšného businessu v dnešní době nestačí jen kvalitní produkt nebo služba, ale neodmyslitelně také propracovaná marketingová strategie, jejíž náklady každoročně představují u řady společností nezanedbatelnou položku v rozpočtu. Veřejný prostor, média a sociální sítě jsou plné reklamních sdělení a snaha upoutat na svůj produkt mezi mnoha ostatními konkurenty mnohdy vyžaduje inovativní přístupy, originální obsah i specifický způsob sdělování reklamní kampaně. To vše přitom podléhá právní regulaci, se kterou je třeba počítat, aby se subjekt podílející se na tvorbě reklamy vyvaroval vzniku odpovědnosti za nezákonný obsah reklamy nebo její nezákonný způsob šíření. Tento článek se věnuje v obecné rovině problematice regulace reklamy, resp. otázkám odpovědnosti za reklamu podle zvláštního zákona o regulaci reklamy.

     
     VEPŘEK CASKA VLACHOVÁ advokátní kancelář s.r.o.
     
    Právní rámec regulace reklamy

    Regulaci reklamy obsahuje zejména zákon o regulaci reklamy,[1] který vychází z četné evropské legislativy upravující především oblasti klamavé reklamy, nekalých obchodních praktik, resp. oblasti, u kterých je zvýšený celospolečenský zájem na jejich regulaci.[2] Kromě zvláštní regulace reklamy na specifické druhy zboží a služeb[3] zákon svými obecnými ustanoveními dopadá na veškerou reklamu a vymezuje základní pojmy s reklamou související včetně subjektů, které se na tvorbě reklamy podílejí. Zákon o regulaci reklamy dále upravuje rozsah odpovědnosti subjektů podílejících se na tvorbě reklamy, dozor nad dodržováním zákona a problematiku správních deliktů v oblasti reklamy.

    Kromě zákona o regulaci reklamy nalezneme specifickou úpravu této oblasti i v řadě dalších právních předpisů, které často rovněž vycházejí z evropské legislativy. Tyto předpisy jsou pak vůči zákonu o regulaci reklamy ve vztahu speciality.[4] Související úpravu, která se regulace reklamy více či méně dotýká, nalezneme také v platném občanském zákoníku (zejména pak v jeho ustanoveních týkajících se problematiky nekalé soutěže)[5] či v zákoně o ochraně spotřebitele.[6]

    Rovněž v oblasti regulace reklamy svěřuje zákon řešení některých otázek v přenesené působnosti obcím,[7] na což je třeba pamatovat při posuzování zákonnosti zvoleného způsobu šíření reklamy na území konkrétní obce, neboť na určitém území obce může být specifickým způsobem upraveno šíření reklamy na veřejně přístupných místech.[8]
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Reklama


    Reklamou se podle zákona o regulaci reklamy rozumí oznámení, předvedení či jiná prezentace šířené především komunikačními médii, tj. prostředky umožňující přenášení reklamy. Jedná se například o periodický tisk, neperiodické publikace, rozhlasové a televizní vysílání, počítačové sítě, plakáty atd.

    Cílem reklamy je podpora podnikatelské činnosti, a to zejména podpora spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků, podpora poskytování služeb, resp. propagace ochranné známky.[9]

    V souvislosti s vymezením odpovědnosti subjektů podílejících se na tvorbě reklamy pracuje zákon o regulaci reklamy s pojmy obsah reklamy a šíření reklamy, přičemž žádný z těchto pojmů výslovně nedefinuje. Za obsah reklamy lze zjednodušeně označit sdělení, které obvykle vypovídá o vlastnostech nějakého produktu či služby. Šířením reklamy je pak přenášení tohoto reklamního sdělení (obsahu) spotřebiteli prostřednictvím komunikačního média.

    Reklama
    AI asistent pro právní výzkum a analýzu dokumentů (online - živé vysílání) - 17.9.2025
    AI asistent pro právní výzkum a analýzu dokumentů (online - živé vysílání) - 17.9.2025
    17.9.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Osoby podílející se na tvorbě reklamy

    Zákon o regulaci reklamy vymezuje celkem tři subjekty, které se podílejí na tvorbě reklamy. Těmito subjekty jsou zadavatel, zpracovatel a šiřitel reklamy. Tyto subjekty se liší nejen svým postavením a rolí v procesu tvorby reklamy, ale také mírou odpovědnosti, kterou v této souvislosti nesou. Nezřídka přitom nastává situace, kdy jedna osoba (právnická nebo fyzická) je současně v postavení dvou či dokonce všech tří shora uvedených subjektů.

    Zadavatelem reklamy je osoba, která si u jiné osoby objedná reklamu. Typickým příkladem zadavatele je tedy podnikatel, který má zájem na vytvoření reklamy pro vlastní produkt či službu a za tím účelem osloví reklamní agenturu, která pro něho nejčastěji na základě smlouvy o dílo vytvoří podle jeho zadání reklamní kampaň.

    Zpracovatelem reklamy je osoba, která pro sebe nebo pro jiného reklamu zpracovala. Podle předchozího příkladu by reklamní agentura oslovená zadavatelem byla právě v postavení zpracovatele reklamy. Pokud by si reklamní agentura zpracovala reklamu pro vlastní potřebu, byla by zároveň v postavení zadavatele i zpracovatele reklamy.

    Konečně šiřitelem reklamy je osoba, která reklamu šíří. Šiřitelem reklamy je tedy ten, kdo reklamní sdělení přenáší s využitím komunikačních médií spotřebiteli. V postavení šiřitele reklamy tak obvykle bude například mediální agentura, distributor letáků do schránek, vydavatel tisku, ale i lékař, v jehož čekárně jsou s jeho souhlasem umisťovány letáky farmaceutických společností. Tato osoba (šiřitel) může být samostatným subjektem, který v procesu tvorby reklamy hraje roli pouze ve vztahu k šíření reklamy, může být nicméně totožná se zadavatelem nebo zpracovatelem reklamy.

    Odpovědnost za reklamu

    Zákon o regulaci reklamy rozlišuje dva druhy odpovědnosti, a to odpovědnost za obsah reklamy a odpovědnost za způsob jejího šíření. S ohledem na shora uvedené je zřejmé, že odpovědností za obsah reklamy se rozumí odpovědnost za soulad reklamního sdělení se zákonem[10] a odpovědností za šíření pak odpovědnost za zákonnost zvoleného způsobu šíření. Zákon přitom rozlišuje, které osoby a v jaké míře tu kterou odpovědnost nesou.

    Odpovědnost za obsah reklamy nese buď v plném rozsahu zpracovatel, byla-li reklama zpracována pro jeho vlastní potřebu, nebo zpracovatel a zadavatel společně a nerozdílně (solidárně), pokud byla reklama zpracovatelem zpracována pro jinou právnickou nebo fyzickou osobu (zadavatele), například na základě smlouvy o dílo. V tomto případě se zadavatel může odpovědnosti za obsah reklamy zprostit, jestliže prokáže, že zpracovatel nedodržel při zpracování reklamy zadavatelem udělené pokyny a v důsledku tohoto nedodržení pokynů zadavatele se obsah reklamy dostal do rozporu se zákonem.[11] Rovněž zpracovatel se může odpovědnosti za obsah reklamy zprostit, ovšem pouze za předpokladu, že pokyny zadavatele obsahovaly údaje (způsobující rozpor obsahu reklamy se zákonem), jejichž pravdivost není zpracovatel schopen posoudit ani s vynaložením veškerého úsilí.[12]

    Zatímco za obsah reklamy zásadně odpovídají společně zadavatel a zpracovatel (pokud se prokázáním výše uvedených skutečností jeden z nich odpovědnosti nezprostí), za způsob jejího šíření vždy odpovídá pouze šiřitel. Nezákonným šířením, za něž nese šiřitel odpovědnost, je například šíření nevyžádané reklamy v listinné podobě (distribuce reklamních sdělení do schránek spotřebitelů, kteří s tím vyjádřili svůj nesouhlas), šíření reklamy na veřejně přístupných místech v rozporu s nařízením příslušné obce, nebo další způsoby šíření reklamy v rozporu s právními předpisy (například distribuce tabákových výrobků zdarma) apod.

    V souvislosti s odpovědností subjektů na tvorbě reklamy zúčastněných upravuje zákon o regulaci reklamy i zvláštní povinnosti těchto subjektů. Jsou jimi zejména povinnost zadavatele reklamy uchovávat ukázku (kopii) každé reklamy a to nejméně po dobu 5 let ode dne, kdy byla reklama naposledy šířena a dále povinnost všech shora uvedených subjektů poskytovat orgánům dozoru součinnosti spočívající ve sdělení údajů o ostatních subjektech podílejících se na tvorbě reklamy.

    Závěrem

    Tento článek si neklade za cíl poskytnout vyčerpávající popis právní regulace reklamy, ale spíše upozornit subjekty zúčastněné na tvorbě reklamy, že by si měly být vědomy své odpovědnosti za obsah a způsob šíření reklamy a povinností jim uložených zákonem o regulaci reklamy. Za porušení povinností stanovených zákonem o regulaci reklamy jim totiž mohou hrozit citelné sankce až v řádech miliónů korun. Zprostit se odpovědnosti za správní delikty v oblasti regulace reklamy přitom lze spíše výjimečně a prokazování okolností svědčících o zproštění odpovědnosti bude velmi složité.


    Andrea Kopečková

    Mgr. Andrea Kopečková
    ,
    advokátní koncipientka


    VEPŘEK CASKA VLACHOVÁ advokátní kancelář s.r.o.

    Husova 242/9
    110 00 Praha 1

    Tel.:    +420 222 220 775
    Fax:    +420 222 220 804
    e-mail:    info@vcv.cz


    --------------------------------
    [1] Zákon 40/1995 Sb., o regulaci reklamy v platném znění
    [2] Viz např. tzv. směrnice o nekalých obchodních praktikách, tzv. směrnice o klamavé reklamě, směrnice přijaté k úpravě problematiky počáteční a následné kojenecké výživy, nařízení Evropského parlamentu a Rady o poskytování informací o potravinách spotřebitelům a mnoho dalších.
    [3] Zákon o regulaci reklamy obsahuje zvláštní ustanovení týkající se regulace reklamy na tabákové výrobky, alkoholické nápoje, humánní léčivé přípravky, podporující darování lidských tkání a buněk, reklamy na potraviny a kojeneckou výživu, přípravky na ochranu rostlin, veterinární léčivé přípravky, dočasné užívání ubytovacího zařízení a jiné rekreační služby, střelné zbraně a střelivo a činnosti v pohřebnictví.
    [4] Viz např. zákon 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, zákon 46/2000 Sb., tzv. tiskový zákon, zákon 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích, a mnoho dalších.
    [5] Zákon 89/2012 Sb., občanský zákoník
    [6] Zákon 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
    [7] Viz např. nařízení obce vydané v přenesené působnosti k regulaci šíření reklamy na veřejně přístupných místech na svém území v souladu s ustanovením § 2 odst. 1 písm. d) zákona o regulaci reklamy.
    [8] Viz např. nařízení 26/2005 Sb. hl. m. Prahy, podle kterého platí zvláštní režim pro šíření reklamy na území Pražské památkové rezervace.
    [9] K tomu srov. definice reklamy obsažená v ustanovení § 2 odst. 1 písm. n) zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, podle kterého se reklamou rozumí jakékoliv veřejné oznámení, vysílané za úplatu nebo obdobnou protihodnotu nebo vysílané za účelem vlastní propagace provozovatele vysílání, s cílem propagovat dodání zboží nebo poskytnutí služeb za úplatu, včetně nemovitého majetku, práv a závazků (tj. podle této úpravy není cílem reklamy pouze podpora podnikatelské činnosti, jak uvádí zákon o regulaci reklamy, který tak v tomto směru obsahuje zužující definic reklamy ve vztahu k širší úpravě zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání).
    [10] Viz např. zákaz klamavé reklamy apod.
    [11] Např. situace, kdy zadavatel (klient reklamní agentury) uvede zpracovateli (reklamní agentuře) konkrétní sdělení, která mají být obsahem reklamy a zpracovatel tato sdělení ve snaze o vyšší míru atraktivity reklamy upraví tak, že se stanou nepravdivými a způsobilými např. oklamat spotřebitele.
    [12] Např. pokud zadavatel reklamy je subjekt propagující farmaceutické produkty a obsahem reklamy mají být informace, jejichž pravdivost si lze ověřit pouze na základě laboratorních testů apod.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. Andrea Kopečková ( VEPŘEK CASKA VLACHOVÁ )
    19. 5. 2016

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Blíží se konference Next Gen Law Forum 2025
    • Vyhoření. Z jiné perspektivy
    • DEAL MONITOR
    • Vymezení zadávacích podmínek na veřejnou zakázku v oblasti zdravotnictví
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • DEAL MONITOR
    • DEAL MONITOR
    • DEAL MONITOR
    • Kamerové systémy ve školách podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů: Jen chtít nestačí
    • Získání přechodného pobytu pro rodinného příslušníka občana EU: Kompletní průvodce procesem s praktickými radami
    • Agilní vývoj software – specifika smluvních podmínek

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.09.2025AI asistent pro právní výzkum a analýzu dokumentů (online - živé vysílání) - 17.9.2025
    • 19.09.2025Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    • 23.09.2025Investice do startupů – pohled VC fondu vs. pohled startup (online - živé vysílání) - 23.9.2025
    • 24.09.2025ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 24.09.2025Mediace a vyjednávání nejen v podnikání (online – živé vysílání) – 24.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Spolehlivost osoby v civilním letectví
    • Určení výše přiměřené slevy z kupní ceny
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Matzner: Řešme také jak dál s AML. A vyvarujme se nadměrné zátěži a zbytečné byrokracie
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Právo na soukromí vs. transparentnost firem: Kontroverze kolem evidence skutečných majitelů
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Určení výše přiměřené slevy z kupní ceny
    • Dočasný zákaz výkonu funkce statutára dle zákona o kybernetické bezpečnosti a nové povinnosti pro statutáry
    • Rozpor evidence skutečných majitelů s právem EU a jeho dopad na veřejné zakázky
    • Trestní odpovědnost provozovatelů anonymních sítí
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění

    Soudní rozhodnutí

    Insolvence

    Jestliže „osoba s právem postihu“ přihlásí regresní pohledávku (v souladu s § 173 odst. 3 a § 183 odst. 3 insolvenčního zákona v odpovídajícím znění) do insolvenčního řízení...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Obnova řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li dán některý z důvodů nutné obhajoby podle § 36a odst. 2 písm. a) až d) tr. ř., musí mít obviněný obhájce již od počátku řízení o návrhu na povolení obnovy řízení,...

    Oddlužení (exkluzivně pro předplatitele)

    Má-li být jediným příjmem, z nějž je dlužník za trvání oddlužení schopen splácet pohledávky svých věřitelů, částka, kterou se označený dárce zavázal v darovací smlouvě...

    Prodej jednotky (exkluzivně pro předplatitele)

    Účelem prodeje jednotky podle § 1184 o. z. je primárně ochrana vlastnického práva (a jeho výkonu) ostatních vlastníků jednotek, byť může mít také sankční povahu – postih...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.