epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více
    24. 7. 2002
    ID: 17862upozornění pro uživatele

    Kam směřuje Evropská unie?

    Pro Českou republiku je ve vztahu k Evropské unii bezesporu nejaktuálnějším, kdy a zda vůbec dojde k našemu přístupu do EU. Bylo by ovšem nevhodné, považovat aktuální dění v rámci Unie za nás se netýkající, a proto se v tomto svém příspěvku pokusím nastínit některé problémy a otázky, s nimiž se současná Unie potýká.

    Pro Českou republiku je ve vztahu k Evropské unii bezesporu nejaktuálnějším, kdy a zda vůbec dojde k našemu přístupu do EU. Bylo by ovšem nevhodné, považovat aktuální dění v rámci Unie za nás se netýkající, a proto se v tomto svém příspěvku pokusím nastínit některé problémy a otázky, s nimiž se současná Unie potýká.

    Základním dokumentem, na kterém jsou nejbližší změny ve struktuře EU založeny, je úmluva z Nice (2000), jež ovšem dosud nebyla všemi členskými státy ratifikována a nemohla tak vstoupit v platnost. Všeobecně je uznáváno, že tato úmluva vytváří předpoklady pro vstup dalších států do EU, a to zejména tím, že přizpůsobuje počty zástupců členských států v jednotlivých orgánech Unie stavu, jež nastane po přístupu současných kandidátských zemí (tento pojem je zde chápán poměrně široce a zdaleka nezahrnuje pouze Českou republiku, Polsko, Maďarsko a Slovinsko). Tyto změny jsou nutné s ohledem na operativnost orgánů, protože pokud by počet zástupců států stoupal úměrně současnému stavu, dostal by se například Evropský parlament velice rychle k počtu jednoho tisíce poslanců. Předložená dohoda států přitom počítá s tím, že například počet poslanců Evropského parlamentu by se měl ustálit přibližně na čísle sedm set dvacet.

    S Evropským parlamentem významně souvisí i další problém, který musí být na půdě EU řešen, a to tzv. „demokratický deficit“. Jedná se v podstatě o to, že každý občan členského státu (tedy občan Unie) přímo volí pouze své zástupce do Evropského parlamentu a obsazení všech dalších orgánů ES/EU je stanoveno dohodou členských států. Přitom Evropský parlament v podobě, v jaké byl založen, neměl téměř žádné důležité pravomoci a mezi občany se tak objevoval poměrně oprávněný pocit, že záležitosti evropské integrace se jich jaksi netýkají. To by samozřejmě mohlo snadno vést k nežádoucímu odlidštění Unie. Tento problém by měl být řešen zejména novým definováním postavení Evropského parlamentu ve vztahu k ostatním orgánům (zejména Radě a Komisi). Cílem je pak samozřejmě stav, kdy každý občan půjde volit své zástupce do Evropského parlamentu s tím, že tak může alespoň trochu ovlivnit dění v rámci sjednocující se Evropy.

    Dalším problémem, který musí být řešen, je snaha zvýšit efektivitu práce a fungování všech orgánů Unie. Ten vzniká zejména ze skutečnosti, že kromě v každém státě obvyklého problému s počtem úřednického aparátu, je v rámci Unie třeba uvažovat ještě o jeho násobení obrovským počtem tlumočníků, kteří při jednáních i mimo něj překládají všechny důležité dokumenty do jazyků jednotlivých členských států. Nejde samozřejmě jenom o ně, protože i samotná úřednická mašinérie je oprávněně kritizována pro svou pomalost, a tak musí být hledány co nejefektivnější cesty ke zrychlení a zprůhlednění práce všech orgánů ES/EU.

    Neméně ožehavým tématem (a ne nepodobným se stavem v ČR) je pocit občanů Unie, že právo ES/EU již upravuje úplně všechno, a zbytečně tak omezuje svobodu občanů v mnoha ohledech bez souvislosti s původním smyslem evropské integrace (v Čechách a na Moravě nejvíce naráží například problém s unijním uznáním slivovice). S tím souvisí i přílišná složitost všech předpisů evropského práva a fakt, že i základní dokumenty (Smlouvy o založení ES a EU) jsou již pro laika prakticky nečitelné. Proto dalším významným cílem současné Unie je vytvoření jakéhosi základního dokumentu Unie, který by v podobě všem občanům přístupné zdůraznil základní zásady a principy fungování Unie a jejích orgánů.

    Na závěr pak můžeme připomenout stále sílící diskuse o budoucí podobě státoprávního uspořádání Unie. Jednou z možností (která je ovšem stále ještě hudbou daleké budoucnosti) je stav analogický USA tedy federace, ale není to možnost zdaleka jediná.

    Nezbývá než doufat, že se česká odborná i laická veřejnost nebude bát zapojit do diskuse o těchto i dalších problémech ještě dříve, než se nás budou jako členského státu Unie bytostně dotýkat.



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Miroslav Jurman
    24. 7. 2002
    pošli emailem
    vytiskni článek
    • Tweet

    Další články:

    • Co a kdy přinese do pracovního práva směrnice EU o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách?
    • LCIA jako další alternativa soudů
    • Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc červen
    • Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen
    • Rozhodnutí Soudního dvora EU o předběžné otázce v kauze náhrady škody způsobené nesprávnou transpozicí směrnice o odpadních elektrozařízeních: změna kurzu ve sporech mezi provozovateli fotovoltaických elektráren a státem?
    • Limit energetické pravomoci Evropské unie aneb „energetická práva“ členských států
    • Mediace jako možnost řešení sporu před Úřadem Evropské unie pro duševní vlastnictví
    • Směrnice o zástupných žalobách na ochranu kolektivních zájmů spotřebitelů aneb „evropské hromadné žaloby“
    • Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc duben 2022
    • Mediace jako forma alternativního řešení sporů v právních předpisech a dokumentech EU
    • Výměna informací ve světle návrhu revidovaných pokynů k horizontálním dohodám

    Související produkty

    Online kurzy

    • Novela zákona o ochraně spotřebitele - transpozice směrnice 2019/2161
    • Smluvní pokuta
    • Změny přinesené 5. směrnicí AML a zpřísnění evidence skutečných majitelů
    • Nová pravidla proti praní špinavých peněz v běžném podnikání
    • Kompletný sprievodca GDPR / Kompletní průvodce GDPR (SR / ČR)
    Lektoři kurzů
    všichni lektoři

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Účast na přípravě zadávání veřejné zakázky z pohledu dodavatele
    • K jednorázovému příspěvku na dítě
    • Jak si poradit s náklady řízení? A měli by účastníci sporu platit za chyby soudu?
    • Glosa k přípustnosti změny závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku po uložení trestu zákazu plnění veřejných zakázek
    • Je legální vlastnit kryptoměny?
    • Nařízení Brusel II ter: významné změny nejen v řízeních ve věcech rodičovské odpovědnosti
    • Úrokové sazby podnikatelských úvěrů
    • 10 otázek pro ... Víta Hrnčiříka
    • Letní problémy na pracovišti – řešení z pracovněprávního pohledu
    • Spoluzpůsobení škody poškozeným
    • Řešení škod způsobených na veřejně přístupné účelové komunikaci a okolní vegetaci
    • Promlčení nároků na odčinění újmy v pacientských sporech
    • K jednorázovému příspěvku na dítě
    • Výběr z judikatury nejen k zákoníku práce z r. 2022 - část 1.
    • Je čas na dřevěnou revoluci ve stavebnictví?
    • Česká národní banka vs. moudrý Hrad
    • Instalace kamerové atrapy na pracovišti ze strany zaměstnavatele
    • Dezinformace jako právní problém
    • Dohoda o ukončení pracovního poměru podepsaná pod nátlakem
    • Použití výpovědního důvodu dle ust. § 52 písm. f) zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
    • Správní právo – obecní strážník , policista, mýty a bezpečnostní pásy
    • Stavební náklady se zvyšují, myslete na to již při uzavírání smlouvy o dílo
    • Povinnosti obchodních korporací ve světle zákona o evidenci skutečných majitelů – aneb jaké sankce hrozí obchodním korporacím za porušení evidenční povinnosti?
    • Stavební deník

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Mezinárodní ochrana

    Případy vážného onemocnění či zdravotního postižení žadatele o mezinárodní ochranu za současné neexistence adekvátní zdravotní péče v jeho zemi původu nelze podřadit pod...

    Dotace

    Lhůta pro vydání rozhodnutí o povinnosti vrátit poskytnutou dotaci ve smyslu čl. 3 odst. 1 pododstavce čtvrtého nařízení Rady (ES, Euratom) č. 2988/95 o ochraně finančních zájmů...

    Daňové řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Ustanovení § 3 odst. 1 vyhlášky č. 382/2010 Sb., o náhradě ušlého výdělku a náhradě hotových výdajů při správě daní, je třeba vykládat tím způsobem, že osobě samostatně...

    Matrika (exkluzivně pro předplatitele)

    Na poskytování údajů z matričních knih nelze použít postup podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, neboť je takový postup podle § 2 odst. 3 tohoto zákona...

    Pobyt cizinců (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhodováním o právním nároku (§ 36 odst. 3 správního řádu) je nutno rozumět takovou úpravu, kdy správní orgán musí vydat pozitivní rozhodnutí za podmínky, že žadatel splní...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2022, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.