epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    14. 10. 2004
    ID: 28597upozornění pro uživatele

    Mediace – aneb lze řešit spory nově, pomocí hledání konsensu? - část 2

    Dnešní článek si klade za cíl navázat na již uveřejněné a níže představit osobu mediátora, resp. nalézt odpověď na otázku, kdo může být mediátorem a dále přiblížit průběh samotné mediace, včetně jejich dílčích fází. Úvodem je dále nutné uvést, že níže jsou jednotlivé fáze mediace a předpoklady pro výkon mediátora příkladně posuzovány ohledně modelové situace, kterou je hospodářská mediace.

    I.       Úvod

    V úvodním článku reflektujícím shora uvedené téma, uveřejněném na ePravu.cz dne 13.9.2004, jsem představil mediaci jako jeden z prostředků tzv. „alternative dispute resolution“. V uveřejněném článku byla mediace vymezena definičně, bylo pojednáno o její úpravě de lege lata a jejím využití v dílčích oblastech práva, jakož i jiných

    Dnešní článek si klade za cíl navázat na již uveřejněné a níže představit osobu mediátora, resp. nalézt odpověď na otázku, kdo může být mediátorem a dále přiblížit průběh samotné mediace, včetně jejich dílčích fází. Úvodem je dále nutné uvést, že níže jsou jednotlivé fáze mediace a předpoklady pro výkon mediátora příkladně posuzovány ohledně modelové situace, kterou je hospodářská mediace.  

     

     

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    II.        Kdo může být mediátorem?

     

    “Úkolem mediátora je zprostředkovat mezi stranami oboustrannou výměnu informací, které doposud vzájemně nevnímaly či si je nemohly z nejrůznějších důvodů sdělit. Dále jim napomáhá v definování společných a rozdílných zájmů a na základě toho usnadňuje stranám nalezení oboustranně přijatelných řešení ve všech předmětech jednání. Mediátor také pracuje s emocemi stran, napomáhá k jejich oboustrannému respektování a zajišťuje tak vzájemné porozumění, prožívání a vnímání dané situace.” Takto pregnantně vymezuje činnost mediátora Asociace mediátorů ČR.

    Právní řád, vzhledem k tomu, že mediace není právně upravena, nestanoví žádné požadavky (právní či věcně odborné), které musí mediátor splňovat pro výkon své činnosti. Kvalifikační či jiné předpoklady pro výkon funkce mediátora ovšem nelze vyloučit, pokud bude mediace zajišťována organizací (spolek, s.r.o., sdružení, apod.), která bude poskytovat služby mediace pouze prostřednictvím mediátorů, zapsaných u této organizace. Obdobný princip je možné nalézt např. u stálých rozhodčích soudů, které za tímto účelem vedou tzv. listinu rozhodců, na kterou mohou být zapsáni pouze ti rozhodci, kteří splňují rozhodčím soudem stanovená kritéria.

    Pokud má ale mediátor svoji činnost vykonávat dle shora uvedených intencí, je na místě, aby mediátor obecně disponoval:

    i)                    Komunikační schopností; pod kterou rozumíme zejména aktivní naslouchání stranám, schopnost srozumitelně definovat cíle mediace a dílčí závěry stran a schopnost pregnantně definovat význam takových cílů a závěrů. Rovněž je nutné, aby mediátor zvládl ovládat emoce stran a nepřipustil eskalaci problému.

     

    ii)                   Schopností vést mediační řízení; kdy je hlavním úkolem mediátora poskytnout stranám pod svým vedením rovné příležitosti k uplatnění jejich práv a zájmů, rozpoznat a definovat výhody a nevýhody jednotlivých řešení a postupovat podle předem stanoveného programu.

     

    iii)                 Schopností podporovat strany při hledání oboustranně akceptovatelného řešení; kdy pod touto schopností mediátora lze zejména podřadit, vedle shora uvedeného definování a vyhodnocení konkrétních výhod a nevýhod možného řešení, zejména uplatnění kreativních metod a řešení, které strany podpoří při hledání společně akceptovatelného řešení (např. dosavadní výsledky shrnout do přehledné tabulky, využít oddělené rozhovory, definovat sporné a naopak nekonfliktní témata, které budou stranám představeny jako důkaz jejich vzájemné schopnosti nalézt společné řešení, apod.).     

    iv)                 Schopností naslouchat třetím osobám a koordinovat jejich vliv na mediační řízení; kdy vedle stran se mediace mnohdy účastní také jejich právní zástupci a poradci z jiných odvětví, kteří také ovlivňují mediační řízení a zejména poskytují právní a jiné poradenství stranám. Jejich vliv může ve svém důsledku mít negativní dopad na cíl mediačního řízení, kterým je hledání vzájemného, oboustranně akceptovatelného kompromisu, neboť jejich poradenství mnohdy striktně sleduje zájem strany posuzovaný výhradně z hlediska oblasti (ekonomická, právní, politická apod.), kterou daný poradce reprezentuje. Takový výstup může být po stránce právní, ekonomické či jiné  správný, ale naopak nepodporuje obecný cíl mediace, tedy společné řešení problému, které působí napříč všem zájmům stran. Úkolem mediátora je v daném případě správné vyhodnocení a koordinace takových aktivit, aby nedošlo k zmaření účelu mediace.

    v)                  Odbornými znalostmi; jsou-li vyžadovány; např. z oblasti strojírenství, farmacie, lékařství apod.

     

    Reklama
    Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    19.9.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    III.      Fáze mediačního řízení?

    Mediaci samotnou, resp. její řízení lze rozdělit do následujících fází:

    i)                    Zahájení mediace;

    ii)                   Společná prezentace věcného a právního stavu – definice problému;

    iii)                 Vymezení a hledání jednotlivých a společných zájmů stran;

    iv)                 Řešení problému; a

    v)                  Nalezení shody, její právní zakotvení a ukončení mediace.

     

    Ad i)  Zahájení mediace   

    Touto fázi mediace rozumíme samotné otevření mediačního řízení, které je plně v roli mediátora. Cílem této fáze je předně seznámit strany s charakteristikou samotné mediace, vymezit její hranice ve vztahu k ostatním alternativním způsobům řešení sporu, seznámit strany s jejím průběhem, možnostmi jejího ukončení, závaznosti, upozornit na její dobrovolnost a na skutečnost, že konečné řešení problému je pouze v rovině hledání kompromisu mezi stranami. Mediátor dále učiní prohlášení o své nezávislosti na stranách a mlčenlivosti. Mediátor také úvodem shrne dosavadní průběh sporu tak, jak mu byl dosud stranami odprezentován a seznámí strany s cílem mediace, kterého hodlají strany v následném řízení dosáhnout; tedy s uzavřením oboustranně závazné dohody. Mediátor dále strany seznámí se svojí úlohou, jeho právy a povinnostmi. Dále je možné také probrat technické stránky samotné mediace, jako např. denní rozvrh, přestávky apod. V této fázi je také samozřejmostí vzájemné představení stran a mediátora. Je-li během mediace použito listinných materiálů, zajistí mediátor jejich vyhotovení v dostatečném počtu kopií.

    Ad ii)   Společná prezentace věcného a právního stavu – definice problému

     

    V následující fázi mediace poskytne mediátor každé ze sporných stran prostor pro vyjádření k věcnému a právnímu stavu sporu. Toto vyjádření strana prezentuje za přítomnosti mediátora a protistrany. Po ukončení jednotlivých projevů stran mediátor ústně či písemně shrne základní výstupy každého vyjádření stran a vymezí sporné a nesporné okruhy. Sporné otázky se stávají předmětem následné, třetí fáze mediace.

     

    Ad iii)  Vymezení a hledání jednotlivých a společných zájmů stran

     

    Tuto fázi mediace zahajuje mediátor, kdy jejím cílem je nalézt v prezentovaných názorech stran jejich skutečné zájmy, které jsou relevantní pro hledání vzájemné shody. Není předepsán žádný vzorec, dle kterého mediátor v této fázi postupuje. Obecně ovšem platní, že při jeho činnosti vychází jednak ze zjištěného skutkového a právního stavu případu, jednotlivých hospodářských zájmů stran, jejich osobních zájmů a nakonec také ze zájmu skupin či sdružení, jehož jsou strany členy. Často bývají posuzovány také zájmy obecné - veřejné. Tato fáze mediace je charakteristická tím, že oproti spornému řízení se mediátor narozdíl od rozhodce či soudce snaží, aby získal vědomost o všech zájmech stran, které mohou být relevantní pro konečné řešení. Ve sporných řízeních (arbitráž, soudní řízení, apod.) strany mají tendenci určité zájmy a argumenty zatajit a nesdělit je rozhodci, soudci či protistraně, neboť se oprávněně domnívají, že budou použity proti nim. Jak již bylo uvedeno v minulém článku, mediace stojí na principu „kooperace místo konfronatace“, proto zatajování zájmů stran není na místě a neprospívá věci. Je samozřejmě úkolem dobrého mediátora rozpoznat, zda se již strana úplně vyjádřila a sdělila své skutečné zájmy, přip. návrhy řešení.
     
    Ve fázi hledání skutečných zájmů stran a možných řešení daného případu nabízí teorie mediačního řízení mimo jiné také tzv. individuální rozhovory „Einzelgespräch“, kdy mediátor daný případ řeší pouze s jednou stranou, bez přítomnosti protistrany. Tento postup je zejména vhodný v případě, kdy považují strany za vhodné sdělit mediátorovi informace, které jsou na jedné straně důležité pro mediační řízení a na straně druhé natolik důvěrné, že nemají zájem na jejich poskytnutí protistraně, ale považují za vhodné, aby o nich byl mediátor obeznámen. V daném případě je nutné zachovat rovnost stran. Pokud tedy mediátor nabídne či je požádán stranou o individuální rozhovor, je nutné stejné právo poskytnout i protistraně.  
     
    Ad iv)  Řešení problému
     
    Jakmile dojde k ozřejmění všech zájmů stran na řešení sporu, je zahájen proces hledání oboustranně přijatelného řešení. V této fázi je ze strany mediátora problém označen především za společný, kdy na jeho vyřešení existuje oboustranný zájem, a dále jsou shrnuty všechny možné alternativy řešení sporných bodů. Pokud se strany či jejich právní zástupci nevyjádřili k danému problému úplně, jsou opět vyzvány, aby tak učinili a navrhli všechna v úvahu připadající řešení. Jakmile dojde k tomuto kroku a možnosti řešení problému jsou známy, následuje posouzení jejich event. výhod a nevýhod. Rozdíl mezi touto fází mediace a předchozí je zejména v tom, že zatímco ve fázi „Vymezení a hledání společných a jednotlivých zájmů stran“ nejsou tam prezentované zájmy a návrhy řešení hodnoceny, ale jedná se pouze o jejich sumarizaci. Ve fázi mediace označené jako „Řešení problému“ již dochází k jejich selekci, vyhodnocení a posouzení následků (tedy hledání optimálního řešení). V této fázi mediace tedy strany hledají oboustranně akceptovatelný kompromis, kdy posouzení jednotlivých variant řešení je z jejich strany hodnoceno zejména podle toho, v jakém mocenském postavení se navzájem nacházení, zda mají zájem na řešení sporu z pozice práva či zájmu na další spolupráci a do jaké míry (za jakou cenu) jsou ochotny kompromisní řešení nalézt.
     
    Ad v)   Nalezení shody, její právní zakotvení a ukončení mediace
     
    Pokud dojde ke shodě ohledně sporných otázek mediace, je mediace ukončena. Záleží pouze na stranách,  jakou formou dojde k verifikaci výsledků mediace. Zpravidla to bude oboustranně závazná dohoda, která nově upraví sporná práva a povinnosti (např. dohoda o narovnání).

     

     

     

     



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. Petr J. Syrovátko, LL.M.
    14. 10. 2004

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Byznys a paragrafy, díl 18.: Jak na inflační doložku
    • Squeeze-out a sell-out a jejich souběh
    • Konec snižování úrokových sazeb? Klíčová úroková sazba 2T repo zůstala v srpnu na 3,5 %
    • Právo na soukromí vs. transparentnost firem: Kontroverze kolem evidence skutečných majitelů
    • Investiční zprostředkovatel pod dohledem: Povinnosti, rizika a regulatorní mantinely jeho činností
    • Určení výše přiměřené slevy z kupní ceny
    • Sankce Evropské unie proti Rusku a jejich dopad na obchodní smlouvy
    • Byznys a paragrafy, díl 17.: Přístup do datové schránky právnické osoby při úmrtí jednatele
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Strategická transformace: Jak odštěpení do SPV posílí váš projekt a ochrání vaše podnikání
    • Oceňování automobilů jako součást ocenění společnosti

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 19.09.2025Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    • 23.09.2025Investice do startupů – pohled VC fondu vs. pohled startup (online - živé vysílání) - 23.9.2025
    • 24.09.2025ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 24.09.2025Mediace a vyjednávání nejen v podnikání (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 25.09.2025Digitalizace HR dokumentů po novele (online - živé vysílání) - 25.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • Squeeze-out a sell-out a jejich souběh
    • Byznys a paragrafy, díl 18.: Jak na inflační doložku
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
    • Návrh na zrušení výpovědi leasingové smlouvy ve světle nálezu Ústavního soudu
    • DEAL MONITOR
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance

    Soudní rozhodnutí

    Insolvenční řízení

    Žalobou z lepšího práva se rozumí žaloba, kterou se třetí osoba domáhá po tom, komu byla z majetkové podstaty (výtěžku jejího zpeněžení, jímž mohou být i splátky při...

    Výklad právních norem

    Za situace, kdy jsou podle § 14 odst. 1 písm. a) zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů („ZESM“) údaje o skutečných majitelích zapsané v evidenci skutečných majitelů...

    Vydání výtěžku zpeněžení

    Jestliže osoby nadané popěrným právem nepopřely pohledávku věřitele přihlášenou do insolvenčního řízení vedeného na majetek dlužníka jako pohledávku s právem na uspokojení ze...

    Soudní poplatky

    Žádosti poplatníka podle § 9 odst. 4 písm. c/ zákona o soudních poplatcích založené na tvrzení, že „nemohl poplatek dosud zaplatit“, avšak očekává, že mu jeho dlužník brzy...

    Insolvence

    Jestliže „osoba s právem postihu“ přihlásí regresní pohledávku (v souladu s § 173 odst. 3 a § 183 odst. 3 insolvenčního zákona v odpovídajícím znění) do insolvenčního řízení...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.