epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    19. 10. 2023
    ID: 117031upozornění pro uživatele

    Návrh novely zákona o regulaci reklamy – uvolnění pravidel pro reklamu na zbraně

    Chystané změny v oblasti legislativy týkající se držení zbraní postupně nahrazují nebo již v mnohém nahradily stávající zákon 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu.[1] Změna právní úpravy týkající se zbaní se dotkné celé řady předpisů včetně zákona o regulaci reklamy. Byť je návrh změn v začátcích, není důvodem pro několik málo připomínek a poznatků či srovnání.

    Stávající právní úprava reklamy na zbraně a střelivo vychází z § 6 zákona o regulaci reklamy.[2] Pokud interpretujeme stávající zákon, pak reklama na zbraně a střelivo zakázána. Zákon o regulaci reklamy však vymezuje případy, kdy je možno šířit reklamu na střelné zbraně a střelivo. Principiálně je možno šířit reklamu na zbraně a střelivo mezi odborníky a podnikateli v oblasti výroby a prodeje střelných zbraní a střeliva.

    Formou šíření je reklama na zbraně a střelivo omezena na prostory, v nichž se střelné zbraně nebo střelivo vyrábí, nabízí, prodává, užívá a vystavuje nebo v nichž dochází k uzavírání smluv na dodávky střelných zbraní a střeliva.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Uvedené se však pravděpodobně změní. Zákon má nově výslovně stanovit pouze ty způsoby šíření reklamy, které jsou zakázány s tím, že ostatní způsoby šíření reklamy jsou dovoleny.

    „Reklama na střelné zbraně a střelivo nesmí být šířena prostřednictvím rozhlasového nebo televizního vysílání anebo periodického tisku, s výjimkou takového vysílání nebo tisku, které jsou zaměřeny na problematiku střelných zbraní a střeliva, a smí být zpracována jen způsobem zachovávajícím respekt k lidskému životu, zdraví a důstojnosti a při důsledném zohlednění základních pravidel bezpečného zacházení se zbraněmi a střelivem.“

    Reklama
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    5.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Předpokládá se tedy, že nebude povoleno šíření reklamy prostřednictvím vysílání, rozhlasového i televizního, a periodického tisku, s výjimkou vysílání nebo tisku věcně zaměřeného na problematiku střelných zbraní a střeliva.

    Už zde se nabízí otázka, co bude definovat ono „zaměření na problematiku střelných zbraní a střeliv“, když zákon nic takového jako kategorizaci médií dle šířeného obsahu nerozlišuje. Při případné aplikaci v praxi bude velmi nesnadné, ne-li nemožné zdůvodnit, že konkrétní médium je/není zaměřeno na problematiku zbraní a střeliva a je oprávněno reklamu na zbraně a střelivo šířit.

    Prostřednictvím jiných forem bude reklama na zbraně a střelivo šířena bez omezení. Je však skutečně žádoucí, aby například prostřednictvím sociálních sítí byla šířena bez omezení reklama na zbraně a střelivo?

    Zákonodárce sice pamatuje i na určité omezení podoby reklamy na střelné zbraně a střelivo, kdy navrhuje „reklama na zbraně smí být zpracována jen pokud respektuje lidský život, zdraví a důstojnost a zásady bezpečného nakládání se zbraněmi a střelivem. Reklama by neměla být návodem nebo zdrojem inspirace pro riskantní způsob nakládání se zbraněmi a střelivem a přispívat tak, třebaže ne cíleně, k možnému ohrožení života nebo zdraví osob.“

    Formulace požadavků je možno označit za vágní. Už formulace „reklama by neměla“ nevkládá příliš jistoty a opory pro regulátory reklamy, ale v důsledku ani pro zadavatele a zpracovatele reklamy. Samozřejmě v případě reklamy na zbraně a střelivo je možno aplikovat obecná ustanovení například zákaz rozporu s dobrými mravy ve smyslu § 2 odst. 3 zákona o regulaci reklamy, ale určitý vtíravý pocit, že v případě komodity, jakou jsou zbraně a střelivo je přeci jen potřeba pregnantnějšího vyjádření povinností.

    Pokud například ve Francii chcete šířit reklamu na zbraně musíte splnit podmínky zákona č. 85-706 ze dne 12. července 1985. Striktnost francouzského zákona se sice míjí se snahou tuzemských zákonodárců o rozvolnění reklamy na zbraně a střelivo, neboť ve Francii je potřeba schválení šíření reklamy ze strany sekretariátu Commission paritaire des publications et des agences de presse[3], nicméně některé instituty mohou být inspirativní.

    Zákon ve Francii upravuje podmínky, za kterých je možné šířit reklamu na zbraně a střelivo vybraných kategorií. Reklama může obsahovat pouze prezentaci těchto zbraní a základní informace, kterými jsou mimo jiné název zbraně nebo střeliva; charakteristika v podobě typu, ráže, dostřelu, způsobu úderu atd.

    Podle článku 3 tohoto zákona lze nabízet k prodeji nebo být předmětem reklamy, pokud zaměření, název a podstatný obsah média se týkají myslivosti, rybářství nebo sportovní střelby.

    Tímto opatřením je tedy odstraněna vágnost vymezení periodik, které mohou inzerovat zbraně a střelivo.

    Byť je návrh změn regulace reklamy na zbraně a střelivo v začátcích, není důvodem pro několik málo připomínek a poznatků či srovnání. Uvedená komodita podléha určitým striktním omezením co do nabývání a lze mít za to, že reklama na zbraně a střelivo by tak měla podléha i přiměřeným a odpovídajícím omezením.

    Mgr. Bc. et Bc. Jiří Hadaš, MBA
     

    [1] Např. zákon 14/2021 Sb., o nakládání se zbraněmi v některých případech ovlivňujících vnitřní pořádek nebo bezpečnost České republiky, nabyl účinnosti 30. ledna 2021.

    [2] § 6

    Střelné zbraně a střelivo

    Reklama na střelné zbraně a střelivo může být šířena jen

    a) odborníkům a podnikatelům v oblasti výroby a prodeje střelných zbraní a střeliva,

    b) v prostorách, v nichž se střelné zbraně nebo střelivo vyrábí, nabízí, prodává, užívá a vystavuje nebo v nichž dochází k uzavírání smluv na dodávky střelných zbraní a střeliva, nebo

    c) v odborných publikacích a periodickém tisku zaměřených obecně na problematiku střelných zbraní a střeliva a v dalších tištěných materiálech určených pro prodejce a držitele střelných zbraní a střeliva.

    [3] CPPAP je orgánem zástupců státní správy a odborníků z oblasti tisku mající v kompetenci mimo jiné registraci periodik a tiskových agentur.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Bc. et Bc. Jiří Hadaš, MBA
    19. 10. 2023

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Úvodní vhled do klasifikace povinných osob dle návrhu nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Rodinná nadace s dceřinou společností: Alternativa ke svěřenskému fondu pro správu rodinného majetku
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Prodloužení lhůt pro dání výpovědi a okamžitého zrušení zaměstnavatelem
    • Compliance z pohledu obchodní korporace a přínos compliance programu pro obchodní korporaci
    • 10 otázek pro ... Jana Kohouta
    • Společná domácnost
    • Obchodní vedení společnosti
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Obchodní vedení společnosti
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Byznys a paragrafy, díl 12.: Právní Due Diligence
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen 2025
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Soudní rozhodnutí

    Opatrovník

    Z hlediska kolize zájmů není přípustné, pokud je opatrovníkem účastníka řízení ustanovena osoba podřízená orgánu veřejné moci (např. jeho zaměstnanec), který vede řízení, a...

    Společná domácnost

    Za přiměřené poměry manžela ve smyslu § 767 odst. 2 o. z. lze považovat takové okolnosti, které prokazují jeho potřebu bydlet v daném bytě či domě, jež musí být natolik...

    Mzda (exkluzivně pro předplatitele)

    Posuzuje-li se otázka rovného odměňování složkou mzdy, pro niž jsou podmínky (předpoklady) stanovené zaměstnavatelem ve vnitřním předpisu, je nutné v prvé řadě rozlišovat, zda...

    Náhrada za ztrátu na výdělku (exkluzivně pro předplatitele)

    Ošetřující lékař podle § 57 zákona o nemocenském pojištění vydává rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti a podle § 59 téhož zákona vydává rozhodnutí o ukončení...

    Nesprávný úřední postup (exkluzivně pro předplatitele)

    ESLP po členských státech požaduje, aby zajistily nejen ochranu dětí před samotným pachatelem, ale také trvá na důsledné prevenci před sekundární viktimizací dětí způsobenou...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.