epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    19. 10. 2023
    ID: 117031upozornění pro uživatele

    Návrh novely zákona o regulaci reklamy – uvolnění pravidel pro reklamu na zbraně

    Chystané změny v oblasti legislativy týkající se držení zbraní postupně nahrazují nebo již v mnohém nahradily stávající zákon 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu.[1] Změna právní úpravy týkající se zbaní se dotkné celé řady předpisů včetně zákona o regulaci reklamy. Byť je návrh změn v začátcích, není důvodem pro několik málo připomínek a poznatků či srovnání.

    Stávající právní úprava reklamy na zbraně a střelivo vychází z § 6 zákona o regulaci reklamy.[2] Pokud interpretujeme stávající zákon, pak reklama na zbraně a střelivo zakázána. Zákon o regulaci reklamy však vymezuje případy, kdy je možno šířit reklamu na střelné zbraně a střelivo. Principiálně je možno šířit reklamu na zbraně a střelivo mezi odborníky a podnikateli v oblasti výroby a prodeje střelných zbraní a střeliva.

    Formou šíření je reklama na zbraně a střelivo omezena na prostory, v nichž se střelné zbraně nebo střelivo vyrábí, nabízí, prodává, užívá a vystavuje nebo v nichž dochází k uzavírání smluv na dodávky střelných zbraní a střeliva.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Uvedené se však pravděpodobně změní. Zákon má nově výslovně stanovit pouze ty způsoby šíření reklamy, které jsou zakázány s tím, že ostatní způsoby šíření reklamy jsou dovoleny.

    „Reklama na střelné zbraně a střelivo nesmí být šířena prostřednictvím rozhlasového nebo televizního vysílání anebo periodického tisku, s výjimkou takového vysílání nebo tisku, které jsou zaměřeny na problematiku střelných zbraní a střeliva, a smí být zpracována jen způsobem zachovávajícím respekt k lidskému životu, zdraví a důstojnosti a při důsledném zohlednění základních pravidel bezpečného zacházení se zbraněmi a střelivem.“

    Reklama
    IT smlouvy & softwarové právo se zaměřením na start-upy a technologické společnosti (online - živé vysílání) - 21.10.2025
    IT smlouvy & softwarové právo se zaměřením na start-upy a technologické společnosti (online - živé vysílání) - 21.10.2025
    21.10.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Předpokládá se tedy, že nebude povoleno šíření reklamy prostřednictvím vysílání, rozhlasového i televizního, a periodického tisku, s výjimkou vysílání nebo tisku věcně zaměřeného na problematiku střelných zbraní a střeliva.

    Už zde se nabízí otázka, co bude definovat ono „zaměření na problematiku střelných zbraní a střeliv“, když zákon nic takového jako kategorizaci médií dle šířeného obsahu nerozlišuje. Při případné aplikaci v praxi bude velmi nesnadné, ne-li nemožné zdůvodnit, že konkrétní médium je/není zaměřeno na problematiku zbraní a střeliva a je oprávněno reklamu na zbraně a střelivo šířit.

    Prostřednictvím jiných forem bude reklama na zbraně a střelivo šířena bez omezení. Je však skutečně žádoucí, aby například prostřednictvím sociálních sítí byla šířena bez omezení reklama na zbraně a střelivo?

    Zákonodárce sice pamatuje i na určité omezení podoby reklamy na střelné zbraně a střelivo, kdy navrhuje „reklama na zbraně smí být zpracována jen pokud respektuje lidský život, zdraví a důstojnost a zásady bezpečného nakládání se zbraněmi a střelivem. Reklama by neměla být návodem nebo zdrojem inspirace pro riskantní způsob nakládání se zbraněmi a střelivem a přispívat tak, třebaže ne cíleně, k možnému ohrožení života nebo zdraví osob.“

    Formulace požadavků je možno označit za vágní. Už formulace „reklama by neměla“ nevkládá příliš jistoty a opory pro regulátory reklamy, ale v důsledku ani pro zadavatele a zpracovatele reklamy. Samozřejmě v případě reklamy na zbraně a střelivo je možno aplikovat obecná ustanovení například zákaz rozporu s dobrými mravy ve smyslu § 2 odst. 3 zákona o regulaci reklamy, ale určitý vtíravý pocit, že v případě komodity, jakou jsou zbraně a střelivo je přeci jen potřeba pregnantnějšího vyjádření povinností.

    Pokud například ve Francii chcete šířit reklamu na zbraně musíte splnit podmínky zákona č. 85-706 ze dne 12. července 1985. Striktnost francouzského zákona se sice míjí se snahou tuzemských zákonodárců o rozvolnění reklamy na zbraně a střelivo, neboť ve Francii je potřeba schválení šíření reklamy ze strany sekretariátu Commission paritaire des publications et des agences de presse[3], nicméně některé instituty mohou být inspirativní.

    Zákon ve Francii upravuje podmínky, za kterých je možné šířit reklamu na zbraně a střelivo vybraných kategorií. Reklama může obsahovat pouze prezentaci těchto zbraní a základní informace, kterými jsou mimo jiné název zbraně nebo střeliva; charakteristika v podobě typu, ráže, dostřelu, způsobu úderu atd.

    Podle článku 3 tohoto zákona lze nabízet k prodeji nebo být předmětem reklamy, pokud zaměření, název a podstatný obsah média se týkají myslivosti, rybářství nebo sportovní střelby.

    Tímto opatřením je tedy odstraněna vágnost vymezení periodik, které mohou inzerovat zbraně a střelivo.

    Byť je návrh změn regulace reklamy na zbraně a střelivo v začátcích, není důvodem pro několik málo připomínek a poznatků či srovnání. Uvedená komodita podléha určitým striktním omezením co do nabývání a lze mít za to, že reklama na zbraně a střelivo by tak měla podléha i přiměřeným a odpovídajícím omezením.

    Mgr. Bc. et Bc. Jiří Hadaš, MBA
     

    [1] Např. zákon 14/2021 Sb., o nakládání se zbraněmi v některých případech ovlivňujících vnitřní pořádek nebo bezpečnost České republiky, nabyl účinnosti 30. ledna 2021.

    [2] § 6

    Střelné zbraně a střelivo

    Reklama na střelné zbraně a střelivo může být šířena jen

    a) odborníkům a podnikatelům v oblasti výroby a prodeje střelných zbraní a střeliva,

    b) v prostorách, v nichž se střelné zbraně nebo střelivo vyrábí, nabízí, prodává, užívá a vystavuje nebo v nichž dochází k uzavírání smluv na dodávky střelných zbraní a střeliva, nebo

    c) v odborných publikacích a periodickém tisku zaměřených obecně na problematiku střelných zbraní a střeliva a v dalších tištěných materiálech určených pro prodejce a držitele střelných zbraní a střeliva.

    [3] CPPAP je orgánem zástupců státní správy a odborníků z oblasti tisku mající v kompetenci mimo jiné registraci periodik a tiskových agentur.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Bc. et Bc. Jiří Hadaš, MBA
    19. 10. 2023

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • Ochranné pásmo energetického zařízení a ochrana dotčených vlastníků
    • Výše jistoty dle § 75b o. s. ř. při více účastnících a kumulaci nároků: nejasnosti, výklad, praxe
    • Zákon o podpoře bydlení, aneb nové systémové řešení bytové nouze
    • Specifika práv z vadného plnění při koupi podílů a akcií
    • Byznys a paragrafy, díl 19.: Zákon o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • Přinese tzv. rozvodová novela skutečně zklidnění emocí ve sporech o péči o dítě?
    • Posuzování manželství v cizineckém právu aneb správní úvaha o třech významech
    • Informativní veřejné aplikace versus soukromé justiční databáze
    • Vzdálenost mezi místy bydliště rodičů dítěte a její vliv na soudní rozhodnutí
    • Historické právo stavby - starý institut s mimořádnou aktuálností

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 21.10.2025IT smlouvy & softwarové právo se zaměřením na start-upy a technologické společnosti (online - živé vysílání) - 21.10.2025
    • 22.10.2025Jak říct „ne“ a neztratit vztah – asertivita a vědomá komunikace (nejen) pro právníky (online - živé vysílání) - 22.10.2025
    • 23.10.2025Postavení statutárního orgánu: práva, povinnosti & odpovědnost (online – živé vysílání) - 23.10.2025
    • 29.10.2025Myšlenkové mapy v právu s využitím AI - nový rozměr právního myšlení (online - živé vysílání) - 29.10.2025
    • 30.10.2025Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Ukončení účasti společníka v s.r.o.
    • Akcionářské dohody a jejich vymahatelnost v české právní praxi
    • DEAL MONITOR
    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • Odpovědnost zadavatele za správnost projektové dokumentace a (ne)možnost změny závazku ze smlouvy podle § 222 odst. 6 ZZVZ
    • Daňové řízení
    • K výpovědní době
    • Nekalá soutěž: Když se byznys nehraje čistě
    • Zákon o podpoře bydlení, aneb nové systémové řešení bytové nouze
    • Specifika práv z vadného plnění při koupi podílů a akcií
    • Ochranné pásmo energetického zařízení a ochrana dotčených vlastníků
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Byznys a paragrafy, díl 19.: Zákon o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • K výpovědní době
    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • Odpovědnost zadavatele za správnost projektové dokumentace a (ne)možnost změny závazku ze smlouvy podle § 222 odst. 6 ZZVZ
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • K výkladu rozhodnutí o organizační změně
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • Kritika zaměstnavatele jako obrana důstojnosti: Kdy je reakce na jednání zaměstnavatele přípustná?
    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti

    Soudní rozhodnutí

    Daňové řízení

    Uplyne-li maximální možná délka lhůty pro placení daně (20 let) podle § 160 odst. 5 daňového řádu (a nejde-li o případ upravený v § 160 odst. 6 daňového řádu), nelze daň vybrat...

    Zahlazení odsouzení

    Podmínka nepřetržité doby, která musí uplynout, aby soud mohl zahladit odsouzení, je naplněna uplynutím právě jen časového úseku vymezeného v § 105 odst. 1 písm. a) až e) tr....

    Podmíněné upuštění od výkonu zbytku trestu

    V případě, kdy odsouzenému bylo uloženo několik na sebe bezprostředně navazujících trestů zákazu činnosti téhož druhu, je k rozhodnutí o jeho žádosti o podmíněné upuštění od...

    Daň z příjmů (exkluzivně pro předplatitele)

    Při hodnocení splnění požadavku podle § 34c odst. 1 písm. c) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, je správní orgán oprávněn posuzovat nejen to, zda projekt výzkumu a vývoje...

    Dočasná ochrana (exkluzivně pro předplatitele)

    Účelem § 5 odst. 1 písm. c) a d) zákona č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, je...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.