epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    5. 1. 2022
    ID: 114048upozornění pro uživatele

    Nová regulace reklamy zveřejňované na platformách pro sdílení videí

    Online platformy pro sdílení videí (jako např. Youtube, TikTok, Instagram a další sociální sítě) zažívají již několik let strmý růst popularity. Kromě možnosti sledovat videa totiž tyto platformy nabízejí i možnost publikovat vlastní tvorbu, což si získalo oblibu zejména mezi mladými tvůrci. Popularitě těchto platforem pak nepochybně napomohly i poslední dva roky, kdy v důsledku epidemie koronaviru řada lidí trávila sledováním videí více času než dříve.

    Tento růst pochopitelně neunikl pozornosti marketingového odvětví. Platformy pro sdílení videí pro něj totiž představují hned dvojí příležitost - reklamu lze umístit (i) jak na webu či v aplikaci dané platformy, (ii) tak i přímo do obsahu jednotlivých videí. Obě tyto příležitosti jsou přitom zadavateli reklamy využívány čím dál častěji.[1]

    Tento nový fenomén byl nicméně českým právním řádem doposud reflektován jen zčásti, a proto platformy pro sdílení videí představují do jisté míry legislativní „šedou zónu“. Na rozdíl od internetových televizí se totiž na tyto platformy nevztahuje zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání[2] a také aplikace zákona o regulaci reklamy[3] na tyto platformy je spíše sporná. Tento stav by se však již měl chýlit ke konci, neboť vláda připravila návrh nového zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek,[4] který by měl v souladu se směrnicí EU[5] tuto problematiku legislativně upravit.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Jaké změny můžeme očekávat?

    Předně je třeba zmínit, že po přijetí zákona budou muset být platformy pro sdílení videí registrovány v seznamu vedeném Radou pro rozhlasové a televizní vysílání a budou podléhat jejímu dozoru.[6]

    Reklama
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    5.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Jedním ze záměrů nové právní úpravy je také do jisté míry sjednotit regulaci týkající se videí, ať už jsou tato videa sledována prostřednictvím jakékoliv audiovizuální služby. Zákonodárce toho chce dosáhnout tím, že právní regulace, která již existuje pro klasické i internetové televize, se v zásadě rozšíří také na online platformy pro sdílení videí. Jednou ze změn tedy bude, že na platformy pro sdílení videí se nově bude výslovně vztahovat zákon o regulaci reklamy.[7]

    Nově tedy bude na těchto platformách platit zákaz (popř. přísná regulace) umisťování reklam, které se týkají:

    • podněcování k násilí či nenávisti namířené proti jednotlivcům a skupině osob;
    • cigaret a dalších tabákových výrobků nebo elektronických cigaret a náhradních náplní do nich;
    • alkoholických nápojů (pokud jsou takové reklamy speciálně zaměřeny na nezletilé osoby a/nebo podporují nestřídmé požívání těchto nápojů); a
    • léčivých přípravků a léčebných postupů, které jsou v České republice dostupné pouze na lékařský předpis.[8]

    Platformy budou mít též povinnost učinit taková opatření, díky nimž budou reklamy publikované na platformě snadno rozpoznatelné a nebudou zejména používat podprahové techniky, narušovat lidskou důstojnost anebo podporovat chování ohrožující zdraví nebo bezpečnost. Tato opatření budou platformy muset učinit ve vztahu ke všem reklamám, které se budou na těchto platformách zveřejňovat, a to buď přímo provozovatelem dané platformy, nebo i samotnými uživateli těchto platforem.[9]

    Takto publikované reklamy zároveň nesmí žádným způsobem ohrožovat děti narušením jejich fyzického, psychického nebo mravního vývoje. Dále nesmí děti přímo nabádat ke koupi zboží nebo služby nebo je nabádat, aby přesvědčovaly své rodiče či jiné osoby ke koupi daného zboží nebo služby. Nesmí ani zneužívat jejich nezkušenosti nebo jejich důvěřivosti k rodičům, učitelům i jiným osobám.[10]

    Mezi opatření provozovatele platformy k výše uvedeným reklamám budou patřit zejména zavedení a provozování uživatelsky vstřícných systémů a postupů umožňujících (i) uživatelům oznámit přítomnost nevhodných reklam na dané platformě a hodnotit jejich obsah, (ii) ověřování věku pro uživatele platformy u obsahu, který může narušit fyzický, psychický nebo mravní vývoj nezletilých osob, (iii) rodičovskou kontrolu u obsahu nevhodného pro nezletilé děti nebo (iv) vyřizování a řešení stížností uživatelů platformy uplatněných vůči poskytovateli v souvislosti s prováděním jeho opatření.[11]

    Za porušení nového zákona (např. za porušení povinnosti provést výše uvedená opatření) bude hrozit pokuta až do výše 500.000,- Kč. Dle zákona o regulaci reklamy pak navíc platí, že šíření, zadání či zpracování nepovolených reklam je klasifikováno jako spáchání přestupku, za který lze uložit pokutu až do výše 5.000.000,- Kč.[12] Nedodržení nové právní úpravy se tak zprostředkovaně může dotknout i těch, kteří zadávají reklamu, která bude následně zveřejněna na těchto platformách.

    Zároveň je třeba opět připomenout, že nová právní úprava bude vycházet ze směrnice EU. Obdobná právní úprava tedy již byla nebo časem bude přijata i v dalších členských státech. V případě porušování pravidel týkajících se zadávání či publikování reklam na platformách pro sdílení videí tak nelze vyloučit ani riziko dalších sankcí v jiných členských státech.

    Závěr

    Připravovaný návrh nového zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek by měl přinést sjednocení právní regulace reklamy ve videích na internetu. Zároveň by v případě jeho přijetí mělo dojít k určitému sblížení právní regulace klasických televizí, internetových televizí a platforem pro sdílení videí.

    V tuto chvíli však nelze s jistotou určit, kdy bude tato nová právní úprava přijata. Lhůta pro implementaci příslušné směrnice sice již uplynula,[13] nicméně příslušný vládní návrh nového zákona zatím neprošel ani prvním čtením v Poslanecké sněmovně. Na druhou stranu nově zvolená Poslanecká sněmovna již zařadila příslušný návrh zákona na pořad 6. schůze, která se bude konat 11. ledna 2022. Lze tedy očekávat, že dříve či později bude nový zákon o službách platforem pro sdílení videonahrávek v určité podobě přijat.

    S ohledem na výše uvedené se tedy jeví jako vhodné, aby provozovatelé platforem na sdílení videí, jejich uživatelé, ale i zadavatelé a zpracovatelé reklam již začali s přípravami na tuto novou právní regulaci a své činnosti této právní úpravě uzpůsobili v předstihu.


    Mgr. Jakub Adámek
    ,
    advokát


    Mgr. Ruslan Hloviak
    ,
    advokátní koncipient


    act Řanda Havel Legal advokátní kancelář s.r.o.


    Truhlářská 13-15
    110 00  Praha 1

    Tel.:    +420 222 537 500 – 501
    Fax:    +420 222 537 510
    e-mail:    office.prague@actlegal-rhl.com

     

    [1] Srov. Socialbakers, Redakce MAM. Trendy a data na sociálních sítích podle Socialbakers. Marketing & Media [online]. Praha: 12. 12. 2019 [cit. 2020-06-25]. Dostupné >>> zde.

    Online display reklama i video reklama rostou dvouciferně. Mediaguru.cz [online]. Praha: 18. 11. 2020 [cit. 2020-06-25]. Dostupné >>> zde.

    [2] Zákon 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

    [3] Zákon 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů.

    [4] Srov. sněmovní tisk č. 30 - k dispozici >>> zde.

    [5] Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1808 ze dne 14. listopadu 2018 (dále jen „směrnice EU“).

    [6] Srov. § 4 až 6 návrhu zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek.

    [7] Srov. část čtvrtou návrhu zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek.

    [8] Srov. § 3 až 5n zákona o regulaci reklamy a § 7 návrhu zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek.

    [9] Srov. § 7 odst. 7 návrhu zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek.

    [10] Srov. § 7 odst. 1 písm. a) a § 7 odst. 6 návrhu zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek.

    [11] Srov. § 8 odst. 3 návrhu zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek.

    [12] Srov. § 8 zákona o regulaci reklamy.

    [13] Směrnice měla být implementována do 19. září 2020.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Jakub Adámek, Mgr. Ruslan Hloviak (act Řanda Havel Legal)
    5. 1. 2022

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Osoby blízké a vědomost o úmyslu dlužníka zkrátit věřitele v případě vyvedení majetku do svěřenského fondu
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Nealkoholický nápoj neznamená ZERO ALKOHOL, aneb ne všechny nealkoholické nápoje jsou bez alkoholu. Co je nealkoholický nápoj podle zákona?
    • Digitální marketing: Rozhodnutí belgického soudu ve věci IAB Europe
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Byznys a paragrafy, díl 14.: Úmrtí jednatele a společníka jednočlenné společnosti
    • Spotřebitelský vztah mezi studentem a soukromou školou – ÚS mění judikaturu
    • Arbitráž v e-sportu: cesta k efektivnímu řešení sporů
    • Zaměstnanecké dílo a jeho praktické aspekty
    • Specifika online mediace
    • Firemní influencing pohledem pracovního, autorského práva a ochrany spotřebitele

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Vady, započtení pohledávky
    • Osoby blízké a vědomost o úmyslu dlužníka zkrátit věřitele v případě vyvedení majetku do svěřenského fondu
    • Globální přesah a hluboká znalost insolvenčního práva jsou klíčem k efektivní restrukturalizaci
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Certifikace dodavatele jako podmínka účasti v zadávacím řízení
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Digitální marketing: Rozhodnutí belgického soudu ve věci IAB Europe
    • Byznys a paragrafy, díl 14.: Úmrtí jednatele a společníka jednočlenné společnosti
    • Nealkoholický nápoj neznamená ZERO ALKOHOL, aneb ne všechny nealkoholické nápoje jsou bez alkoholu. Co je nealkoholický nápoj podle zákona?
    • Lze ve smlouvě o převodu podílu v SRO pro případ vady předmětu koupě platně sjednat závazný způsob určení výše slevy z kupní ceny prostřednictvím znaleckého posudku vypracovaného předem určeným znalcem?
    • Certifikace dodavatele jako podmínka účasti v zadávacím řízení
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Jak správně elektronicky doručovat zaměstnanci
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře

    Soudní rozhodnutí

    Dokazování

    Při provádění důkazu výslechem svědků (§ 126 o. s. ř.), na němž se mohou aktivně podílet i samotní účastníci řízení tím, že mohou svědkům klást otázky (§ 126 odst. 3 o. s....

    Vady, započtení pohledávky

    Nejistou nebo neurčitou ve smyslu § 1987 odst. 2 o. z. je zpravidla pohledávka ilikvidní, tj. pohledávka, která je co do základu a (nebo) výše sporná (nejistá), a jejíž uplatnění...

    Ochranná známka

    Sama skutečnost, že vlastník ochranné známky při uvádění výrobků (parfémů a kosmetických výrobků) označených ochrannou známkou, jejichž vlastnosti u zákazníků vyvolávají...

    Náhrada škody

    Existence porostů vyšších než 3 m v ochranném pásmu zařízení elektrizační distribuční soustavy nezakládá sama o sobě stav, který ohrožuje bezpečné a spolehlivé provozování...

    Insolvenční řízení

    Úvahou soudu ve smyslu § 178 insolvenčního zákona je míněn postup, který se uplatní tam, kde je v soudním řízení základ nároku zjištěn (dán), avšak jeho výši lze zjistit (určit)...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.