epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více
    27. 7. 2021
    ID: 113250upozornění pro uživatele

    Nové nařízení umožní Evropské komisi zakázat udělení veřejných zakázek společnostem subvencovaným ze zahraničí

    Evropská komise přijala začátkem května návrh nového nařízení o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh.[1] To by ji mělo vybavit nástroji ke kontrole narušování vnitřního trhu zahraničními společnostmi, pokud jsou zvýhodňované subvencemi ze strany svých „domovských“ států. Přijetí nařízení by pro soukromé subjekty znamenalo nové povinnosti v některých veřejných zadávacích řízeních a při spojování soutěžitelů, týká se však i jiných „tržních situací“. Evropská komise by měla získat rozsáhlé vyšetřovací pravomoci a v krajních případech bude moci např. úplně zakázat uzavření smlouvy se subvencovaným účastníkem zadávacího řízení či spojení soutěžitelů.

    V tomto článku se zaměřujeme především na vliv nového nařízení na účastníky veřejných zakázek.

    Subvence ze zahraničí staví „unijní“ společnosti na druhou kolej. Nové nařízení to má změnit.

    V rámci EU platí striktní pravidla, dle kterých je veřejná podpora soukromých společností ze strany členských států zakázaná, pokud nepřiměřeně narušuje hospodářskou soutěž na unijním jednotném trhu. Pro zahraniční společnosti však podobná pravidla neplatí. To jim dává významnou kompetitivní výhodu proti jejich „unijním“ rivalům.

    Soutěžitelé ze třetích zemí tak mohou s finančních podporou svých domácích vlád získávat v EU miliardové veřejné zakázky nebo např. přístup ke strategické infrastruktuře či inovativním technologiím, které „unijní“ společnosti vlastní. Současný regulatorní rámec přitom nenabízí žádný nástroj, který by se s tímto problémem dokázal uspokojivě vypořádat. Nové nařízení by tuto situaci mělo změnit.

    Veřejné zakázky, spojování soutěžitelů, ale také všechny ostatní „tržní situace“

    Reklama
    Právo & Praxe 2022 (online - živé vysílání) - 19.10.2022
    Právo & Praxe 2022 (online - živé vysílání) - 19.10.2022
    19.10.2022 09:003 025 Kč s DPH
    2 500 Kč bez DPH

    Koupit

    Evropská komise by podle návrhu nařízení měla získat nové vyšetřovací a rozhodovací pravomoci, které lze rozdělit do třech oblastí. Posouzení Evropské komise s ohledem na zahraniční subvence budou povinně podléhat veřejná zadávací řízení s hodnotou převyšující 250 mil. EUR a spojení soutěžitelů, pokud bude obrat cílové společnost přesahovat 500 mil. EUR a výše zahraniční subvence alespoň 50 mil. EUR.

    Tento mechanismus bude doplněn i třetím pilířem, který Evropské komisi umožní posuzovat dle vlastního uvážení také ostatní (menší) veřejná zadávací řízení a spojení soutěžitelů, případně i jiné „tržní situace“ (např. investice na zelené louce). Posouzení bude přitom možné i ex post (včetně posouzení již implementovaných spojení či ukončených veřejných zadávacích řízení), a to až deset let nazpět od okamžiku, kdy společnost obdržela zahraniční subvenci.

    Za účelem vlastních šetření a posuzování zahraničních subvencí získá Komise řadu vyšetřovacích pravomocí, které zrcadlí pravomoci Komise při vyšetřování porušování soutěžního práva. Mezi ně bude patřit oprávnění zahájit sektorová šetření, požadovat od společností informace (pod hrozbou pokuty) nebo provádět místní šetření v obchodních premisách společností, a to nejen na území EU, ale i mimo něj. 

    Notifikační povinnosti účastníků veřejných zadávacích řízení

    Posouzení veřejných zadávacích řízení s hodnotou nad 250 milionů EUR bude založeno na povinnosti účastníků řízení notifikovat veřejného zadavatele o veškerých zahraničních subvencích, které získali v předchozích třech letech. Komise však bude mít navíc možnost stanovit povinnost notifikovat subvence i účastníkovi veřejné zakázky, jejíž celková hodnota této hranice nedosáhne, a to na základě vlastního uvážení a kdykoli až do ukončení zadávacího řízení.

    Definice zahraničních subvencí je přitom velice široká. Zahrnuje nejen přímé granty ze strany států třetích zemí, ale také např. bezúročné půjčky, neomezené státní záruky, daňové úlevy, kompenzace a další opatření. Není přitom relevantní, zda jde o subvenci poskytnutou přímo centrální vládou, nebo např. prostřednictvím místních samospráv, právnických osob veřejného práva nebo i soukromou entitou (pokud lze jejich jednání přičítat třetí zemi). Do notifikace bude přitom nutné zahrnout nejen subvence obdržené samotným účastníkem řízení, ale i jeho hlavními dodavateli či subdodavateli. Třetí zemí se přitom v EU standardně rozumí jakýkoli stát kromě členských států EU, EEA (Norsko, Lichtenštejnsko a Island) a Švýcarska.

    Při nesplnění notifikační povinnosti počítá návrh nařízení s pokutou až do výše 10 % celkového obratu, a s pokutou až do výše 1 %, pokud daný soutěžitel poskytne nepravdivé nebo zavádějící údaje (byť nedopatřením). Účastníci, kteří notifikační povinnost nesplní, budou navíc ze zadávacího řízení vyloučeni.

    Posouzení Evropskou komisí a zákaz uzavřít smlouvu do jeho skončení (stand-still)

    Veřejný zadavatel bude mít povinnost zaslat notifikace účastníků Evropské komisi, která musí ve lhůtě 60 dnů provést předběžné posouzení. Po tuto dobu nesmí veřejný zadavatel rozhodnout o uzavření smlouvy. Následovat může hloubkové šetření, ve kterém musí Komise vydat rozhodnutí nejpozději po uplynutí 200 dní po přijetí notifikace. Ve výjimečných případech však může být i tato lhůta prodloužena. Po dobu hloubkového šetření nesmí veřejný zadavatel rozhodnout o udělení zakázky tomu účastníkovi, který podal notifikaci.

    V závislosti na provedeném posouzení bude mít Evropská komise pravomoc vydat rozhodnutí, kterým (i) prohlásí, že v dané věci nevznáší námitky, (ii) udělení zakázky danému účastníkovi úplně zakáže, nebo (iii) případné uzavření smlouvy s daným uchazečem podmíní splněním konkrétních požadavků (např. navrácením subvence, zdržení se určitých investic, nabídnutím přístupu do vlastněné infrastruktury atp.). 

    Jak bude vliv zahraniční subvence na vnitřní trh posuzován?

    K posouzení, zda veřejná podpora v daném případě vede k nepřiměřenému narušení vnitřního trhu, bude sloužit řada indikátorů. Patřit mezi ně bude např. výše podpory a její povaha, postavení subvencované společnosti na trhu, struktura trhu, úroveň ekonomické aktivity dané společnosti, ale také účel a podmínky přidělené podpory či způsob jejího využití. Výčet indikátorů přitom dle návrhu nařízení zůstává otevřený.

    Nařízení obsahuje také seznam subvencí, u kterých se narušení vnitřního trhu bude předpokládat bez nutnosti podrobnějšího posouzení (např. neomezené státní garance, subvence podniků v obtížích atd.). Proces posuzování vlivu subvencí na vnitřní trh bohužel není v nařízení podrobněji rozvedený. Již nyní je však jisté, že pokud subvence ve sledovaném tříletém období nepřekročí částku 5 milionů EUR, bude se předpokládat, že vnitřní trh nenarušuje.

    Soulad nového nařízení s mezinárodním právem

    Již během přípravy nového nařízení se diskutovalo o souladu plánovaných pravomocí Komise s mezinárodními závazky Evropské unie, a to mj. s mezinárodní Dohodou o veřejných zakázkách („GPA“). Obavy panovaly o souladu nového nařízení s povinností signatářů poskytnout dodavatelům z ostatních států GPA rovné zacházení.

    Přestože se bude nové nařízení aplikovat shodně na společnosti usazené v EU (vč. EHP a Švýcarska) a na společnosti ze třetích států (které získali zahraniční subvence), lze argumentovat, že nové nařízení asymetricky zasáhne především společnosti ze třetích států. I dokument posouzení dopadů, které návrh nového nařízení doprovází, přiznává, že se některé třetí státy mohou uchýlit k mechanismům řešení sporů v rámci práva Světové obchodní organizace. 

    Závěr

    Návrh nařízení bude nyní předmětem legislativního procesu mezi Evropským parlamentem a Radou. Pokud bude nařízení přijato, lze počítat se zvýšenou administrativní zátěží pro nadnárodní účastníky větších veřejných zadávacích řízení a spojení soutěžitelů, a k prodloužení celkové délky těchto procesů. Posuzování subvencí, které bude nutné notifikovat (vč. subvencí udělených dodavatelům a subdodavatelům), přitom nebude jednoduché a vzhledem k vysokým pokutám za neúplné/nepřesné údaje bude zřejmě vyžadovat expertní posouzení.
     


    Mgr. Ondřej Chmela,

    advokát Deloitte Legal


    Mgr. Martin Vejtasa
    ,
    advokátní koncipient Deloitte Legal

     

    Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář

    Churchill I
    Italská 2581/67
    120 00  Praha 2 – Vinohrady

    Tel.:     +420 246 042 100
    e-mail:  legalcz@deloittece.com

     

    ___________________________________

    [1] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.

    [*] Aktualizace textu - 27. 7. 2021


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Ondřej Chmela, Mgr. Martin Vejtasa (Deloitte Legal)
    27. 7. 2021
    pošli emailem
    vytiskni článek
    • Tweet

    Další články:

    • Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc červenec 2022
    • Co a kdy přinese do pracovního práva směrnice EU o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách?
    • LCIA jako další alternativa soudů
    • Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc červen
    • Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen
    • Rozhodnutí Soudního dvora EU o předběžné otázce v kauze náhrady škody způsobené nesprávnou transpozicí směrnice o odpadních elektrozařízeních: změna kurzu ve sporech mezi provozovateli fotovoltaických elektráren a státem?
    • Limit energetické pravomoci Evropské unie aneb „energetická práva“ členských států
    • Mediace jako možnost řešení sporu před Úřadem Evropské unie pro duševní vlastnictví
    • Směrnice o zástupných žalobách na ochranu kolektivních zájmů spotřebitelů aneb „evropské hromadné žaloby“
    • Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc duben 2022
    • Mediace jako forma alternativního řešení sporů v právních předpisech a dokumentech EU

    Související produkty

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červenec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červen 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (květen 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (duben 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (březen 2022)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Jiří Harnach
    Mgr. Jiří Harnach
    Kurzy lektora
    Mgr. Jan Hlavsa
    Mgr. Jan Hlavsa
    Kurzy lektora
    Mgr. Jan Měkota
    Mgr. Jan Měkota
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Kožár
    Mgr. Michal Kožár
    Kurzy lektora
    Mgr. David Říčný
    Mgr. David Říčný
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Compliance program - prevence trestní odpovědnosti právnické osoby
    • Posuzování okamžiku skutečného vzniku nemoci z povolání za účelem rozvázání pracovního poměru
    • Cloudy a právo - 2 díl: Tisíc a jeden právní požadavek
    • Nejvyšší správní soud – finanční úřady mají právo si od policie vyžádat záznamy z kamer
    • SVJ
    • Označení původu a zeměpisná označení – zásadní novinky
    • Vylučovací žaloba
    • DEAL MONITOR
    • Nelegální stahování autorských děl z pohledu trestního práva
    • Zrušení naplánované nebo určené dovolené a odvolání zaměstnance z dovolené
    • Ověření skutečného majitele jako součást AML kontroly
    • Krajní nouze a nutná obrana – co mají společného, a v čem se liší?
    • Přemítání nad judikaturou NSS aneb O zlobivých dětech a diskriminaci
    • Praktické postřehy ohledně autorskoprávních licenčních doložek ve smlouvách o dílo
    • Nařízení Brusel II ter: významné změny nejen v řízeních ve věcech rodičovské odpovědnosti
    • Jak si poradit s náklady řízení? A měli by účastníci sporu platit za chyby soudu?
    • Dohoda o ukončení pracovního poměru podepsaná pod nátlakem
    • Použití výpovědního důvodu dle ust. § 52 písm. f) zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
    • Správní právo – obecní strážník , policista, mýty a bezpečnostní pásy
    • Výběr z judikatury nejen k zákoníku práce z r. 2022 - část 1.
    • Stavební deník
    • K jednorázovému příspěvku na dítě
    • Co a kdy přinese do pracovního práva směrnice EU o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách?
    • Letní problémy na pracovišti – řešení z pracovněprávního pohledu

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Vylučovací žaloba

    Kupní smlouva, kterou se převádí nemovitost, jež je předmětem evidence v katastru nemovitostí, nemá účinek převodní, ale pouze účinek obligační. Zavazuje zcizitele (prodávajícího)...

    SVJ

    Je-li smyslem a účelem úpravy v § 8 odst. 1 zákona č. 87/2013 Sb. umožnit příjemci služeb účinnou kontrolu správnosti vyúčtování záloh na služby a určení jejich výše, nemůže...

    Smlouva o převodu obchodního podílu

    Zákon o obchodních korporacích klade na smlouvu o převodu podílu nevtěleného do kmenového listu požadavek na písemnou formu s úředně ověřenými podpisy (§ 209 odst. 2 z. o. k.)....

    Diskriminace

    Oddělení či oddělování příslušníků určité skupiny charakterizované rasovými či etnickými hledisky je nepřípustnou segregací, a to i tehdy, není-li odůvodněno ani motivováno...

    DPH, mezinárodní spolupráce

    K využití informací a podkladů získaných v rámci výměny informací podle kapitoly II nařízení Rady (EU) č. 904/2010 o správní spolupráci a boji proti podvodům v oblasti daně z...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2022, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.