epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    27. 7. 2021
    ID: 113250upozornění pro uživatele

    Nové nařízení umožní Evropské komisi zakázat udělení veřejných zakázek společnostem subvencovaným ze zahraničí

    Evropská komise přijala začátkem května návrh nového nařízení o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh.[1] To by ji mělo vybavit nástroji ke kontrole narušování vnitřního trhu zahraničními společnostmi, pokud jsou zvýhodňované subvencemi ze strany svých „domovských“ států. Přijetí nařízení by pro soukromé subjekty znamenalo nové povinnosti v některých veřejných zadávacích řízeních a při spojování soutěžitelů, týká se však i jiných „tržních situací“. Evropská komise by měla získat rozsáhlé vyšetřovací pravomoci a v krajních případech bude moci např. úplně zakázat uzavření smlouvy se subvencovaným účastníkem zadávacího řízení či spojení soutěžitelů.

    V tomto článku se zaměřujeme především na vliv nového nařízení na účastníky veřejných zakázek.

    Subvence ze zahraničí staví „unijní“ společnosti na druhou kolej. Nové nařízení to má změnit.

    V rámci EU platí striktní pravidla, dle kterých je veřejná podpora soukromých společností ze strany členských států zakázaná, pokud nepřiměřeně narušuje hospodářskou soutěž na unijním jednotném trhu. Pro zahraniční společnosti však podobná pravidla neplatí. To jim dává významnou kompetitivní výhodu proti jejich „unijním“ rivalům.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Soutěžitelé ze třetích zemí tak mohou s finančních podporou svých domácích vlád získávat v EU miliardové veřejné zakázky nebo např. přístup ke strategické infrastruktuře či inovativním technologiím, které „unijní“ společnosti vlastní. Současný regulatorní rámec přitom nenabízí žádný nástroj, který by se s tímto problémem dokázal uspokojivě vypořádat. Nové nařízení by tuto situaci mělo změnit.

    Veřejné zakázky, spojování soutěžitelů, ale také všechny ostatní „tržní situace“

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Evropská komise by podle návrhu nařízení měla získat nové vyšetřovací a rozhodovací pravomoci, které lze rozdělit do třech oblastí. Posouzení Evropské komise s ohledem na zahraniční subvence budou povinně podléhat veřejná zadávací řízení s hodnotou převyšující 250 mil. EUR a spojení soutěžitelů, pokud bude obrat cílové společnost přesahovat 500 mil. EUR a výše zahraniční subvence alespoň 50 mil. EUR.

    Tento mechanismus bude doplněn i třetím pilířem, který Evropské komisi umožní posuzovat dle vlastního uvážení také ostatní (menší) veřejná zadávací řízení a spojení soutěžitelů, případně i jiné „tržní situace“ (např. investice na zelené louce). Posouzení bude přitom možné i ex post (včetně posouzení již implementovaných spojení či ukončených veřejných zadávacích řízení), a to až deset let nazpět od okamžiku, kdy společnost obdržela zahraniční subvenci.

    Za účelem vlastních šetření a posuzování zahraničních subvencí získá Komise řadu vyšetřovacích pravomocí, které zrcadlí pravomoci Komise při vyšetřování porušování soutěžního práva. Mezi ně bude patřit oprávnění zahájit sektorová šetření, požadovat od společností informace (pod hrozbou pokuty) nebo provádět místní šetření v obchodních premisách společností, a to nejen na území EU, ale i mimo něj. 

    Notifikační povinnosti účastníků veřejných zadávacích řízení

    Posouzení veřejných zadávacích řízení s hodnotou nad 250 milionů EUR bude založeno na povinnosti účastníků řízení notifikovat veřejného zadavatele o veškerých zahraničních subvencích, které získali v předchozích třech letech. Komise však bude mít navíc možnost stanovit povinnost notifikovat subvence i účastníkovi veřejné zakázky, jejíž celková hodnota této hranice nedosáhne, a to na základě vlastního uvážení a kdykoli až do ukončení zadávacího řízení.

    Definice zahraničních subvencí je přitom velice široká. Zahrnuje nejen přímé granty ze strany států třetích zemí, ale také např. bezúročné půjčky, neomezené státní záruky, daňové úlevy, kompenzace a další opatření. Není přitom relevantní, zda jde o subvenci poskytnutou přímo centrální vládou, nebo např. prostřednictvím místních samospráv, právnických osob veřejného práva nebo i soukromou entitou (pokud lze jejich jednání přičítat třetí zemi). Do notifikace bude přitom nutné zahrnout nejen subvence obdržené samotným účastníkem řízení, ale i jeho hlavními dodavateli či subdodavateli. Třetí zemí se přitom v EU standardně rozumí jakýkoli stát kromě členských států EU, EEA (Norsko, Lichtenštejnsko a Island) a Švýcarska.

    Při nesplnění notifikační povinnosti počítá návrh nařízení s pokutou až do výše 10 % celkového obratu, a s pokutou až do výše 1 %, pokud daný soutěžitel poskytne nepravdivé nebo zavádějící údaje (byť nedopatřením). Účastníci, kteří notifikační povinnost nesplní, budou navíc ze zadávacího řízení vyloučeni.

    Posouzení Evropskou komisí a zákaz uzavřít smlouvu do jeho skončení (stand-still)

    Veřejný zadavatel bude mít povinnost zaslat notifikace účastníků Evropské komisi, která musí ve lhůtě 60 dnů provést předběžné posouzení. Po tuto dobu nesmí veřejný zadavatel rozhodnout o uzavření smlouvy. Následovat může hloubkové šetření, ve kterém musí Komise vydat rozhodnutí nejpozději po uplynutí 200 dní po přijetí notifikace. Ve výjimečných případech však může být i tato lhůta prodloužena. Po dobu hloubkového šetření nesmí veřejný zadavatel rozhodnout o udělení zakázky tomu účastníkovi, který podal notifikaci.

    V závislosti na provedeném posouzení bude mít Evropská komise pravomoc vydat rozhodnutí, kterým (i) prohlásí, že v dané věci nevznáší námitky, (ii) udělení zakázky danému účastníkovi úplně zakáže, nebo (iii) případné uzavření smlouvy s daným uchazečem podmíní splněním konkrétních požadavků (např. navrácením subvence, zdržení se určitých investic, nabídnutím přístupu do vlastněné infrastruktury atp.). 

    Jak bude vliv zahraniční subvence na vnitřní trh posuzován?

    K posouzení, zda veřejná podpora v daném případě vede k nepřiměřenému narušení vnitřního trhu, bude sloužit řada indikátorů. Patřit mezi ně bude např. výše podpory a její povaha, postavení subvencované společnosti na trhu, struktura trhu, úroveň ekonomické aktivity dané společnosti, ale také účel a podmínky přidělené podpory či způsob jejího využití. Výčet indikátorů přitom dle návrhu nařízení zůstává otevřený.

    Nařízení obsahuje také seznam subvencí, u kterých se narušení vnitřního trhu bude předpokládat bez nutnosti podrobnějšího posouzení (např. neomezené státní garance, subvence podniků v obtížích atd.). Proces posuzování vlivu subvencí na vnitřní trh bohužel není v nařízení podrobněji rozvedený. Již nyní je však jisté, že pokud subvence ve sledovaném tříletém období nepřekročí částku 5 milionů EUR, bude se předpokládat, že vnitřní trh nenarušuje.

    Soulad nového nařízení s mezinárodním právem

    Již během přípravy nového nařízení se diskutovalo o souladu plánovaných pravomocí Komise s mezinárodními závazky Evropské unie, a to mj. s mezinárodní Dohodou o veřejných zakázkách („GPA“). Obavy panovaly o souladu nového nařízení s povinností signatářů poskytnout dodavatelům z ostatních států GPA rovné zacházení.

    Přestože se bude nové nařízení aplikovat shodně na společnosti usazené v EU (vč. EHP a Švýcarska) a na společnosti ze třetích států (které získali zahraniční subvence), lze argumentovat, že nové nařízení asymetricky zasáhne především společnosti ze třetích států. I dokument posouzení dopadů, které návrh nového nařízení doprovází, přiznává, že se některé třetí státy mohou uchýlit k mechanismům řešení sporů v rámci práva Světové obchodní organizace. 

    Závěr

    Návrh nařízení bude nyní předmětem legislativního procesu mezi Evropským parlamentem a Radou. Pokud bude nařízení přijato, lze počítat se zvýšenou administrativní zátěží pro nadnárodní účastníky větších veřejných zadávacích řízení a spojení soutěžitelů, a k prodloužení celkové délky těchto procesů. Posuzování subvencí, které bude nutné notifikovat (vč. subvencí udělených dodavatelům a subdodavatelům), přitom nebude jednoduché a vzhledem k vysokým pokutám za neúplné/nepřesné údaje bude zřejmě vyžadovat expertní posouzení.
     


    Mgr. Ondřej Chmela,

    advokát Deloitte Legal


    Mgr. Martin Vejtasa
    ,
    advokátní koncipient Deloitte Legal

     

    Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář

    Churchill I
    Italská 2581/67
    120 00  Praha 2 – Vinohrady

    Tel.:     +420 246 042 100
    e-mail:  legalcz@deloittece.com

     

    ___________________________________

    [1] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.

    [*] Aktualizace textu - 27. 7. 2021


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Ondřej Chmela, Mgr. Martin Vejtasa (Deloitte Legal)
    27. 7. 2021

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?
    • Výhrada veřejného pořádku a základní práva dle LZP EU – Otevírá SDEU dveře meritornímu přezkumu?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc duben 2025
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc březen 2025
    • Návrh Evropské komise na zmírnění pravidel ESG reportingu
    • Vykonatelnost nálezů finančního arbitra v zahraničí, aneb stahující se mračna nad investičními šmejdy
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc únor 2025
    • Ochrana advokátní mlčenlivosti a rozhodnutí ESLP ve věci Nezerić proti Bosně a Hercegovině
    • Dosavadní úprava přestupových transakcí v rámci světového fotbalu
    • Mohou banky sledovat uhlíkovou stopu klientů na základě platebních transakcí?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.