epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    30. 9. 2009
    ID: 58307upozornění pro uživatele

    Novela silničního zákona aneb konec výmluv na osobu blízkou

    V Poslanecké sněmovně se nyní v 1. čtení nachází novela zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (dále jen „silniční zákon“), kterou předložili poslanci David Šeich, Eva Dundáčková a Tomáš Úlehla. Tato novela, pokud úspěšně projde legislativním procesem, ukončí výmluvy řidičů – provozovatelů vozidla, na tzv. osobu blízkou.

    Provozovatelem vozidla je ve smyslu silničního zákona vlastník vozidla nebo jiná fyzická či právnická osoba zmocněná vlastníkem k provozování vozidla vlastním jménem (dále jen „provozovatel vozidla“). Osobou blízkou je pak podle zákonné definice příbuzný v řadě přímé, sourozenec a manžel, partner; jiné osoby v poměru rodinném nebo obdobném se pokládají za osoby sobě navzájem blízké, jestliže by újmu, kterou utrpěla jedna z nich, druhá důvodně pociťovala jako újmu vlastní.

    V mnoha případech se stává, že řidič – provozovatel vozidla – najde za stěračem svého vozidla stojícího např. v místě, kde je zákaz stání, oznámení příslušného orgánu o spáchání dopravního přestupku a při jeho následném projednávání (ne vždy pravdivě) tvrdí, že vozidlo v inkriminované chvíli neřídil on, ale osoba jemu blízká. Výsledkem takového řidičova tvrzení pak většinou bývá odložení projednávání přestupku ze strany příslušného orgánu, přičemž po jednom roce od spáchání přestupku už pak není možné přestupek projednat. Takto se lze celkem pohodlně vyhnout své odpovědnosti za spáchaný dopravní přestupek (provozovatel vozidla však nesmí tvrdit, že totožnost osoby, které svěřil své vozidlo a která případně spáchala dopravní přestupek, nezná, jelikož by se tím dopustil jiného přestupku, za který je možné uložit pokutu ve výši od 5.000 do 10.000 Kč, v blokovém řízení pak ve výši 3.000 Kč). Tyto, pro české řidiče svým způsobem „zlaté časy“, již možná brzy skončí.

    Novela silničního zákona totiž zavádí ve svém § 125c nový institut, tzv. „obecnou odpovědnost provozovatele vozidla“. Koncepci obecné odpovědnosti provozovatele vozidla je nutné považovat za objektivní odpovědnost provozovatele za jednání nejen své, ale i za jednání jiné osoby, včetně osoby blízké, která prostřednictvím vozidla provozovatele spáchá dopravní přestupek. To znamená, že provozovatel vozidla nebude v mnoha případech obviněným z přestupku z důvodu porušení přestupkového, resp. silničního zákona, ale stane se „pouze“ odpovědným za zaplacení pokuty, která v takovém případě nesmí přesáhnout částku 2000,- Kč. Provozovateli vozidla se ani nezaznamená do registru řidičů žádný bod v rámci systému bodového hodnocení.

    S provozovatelem vozidla bude podle této novely možné (nikoli však povinné) příkazem bez dalšího dokazování projednat jako tzv. jiný správní delikt případ porušení pravidel silničního provozu, který by byl jinak dopravním přestupkem, (i) kterým nebylo jinému ublíženo na zdraví ani způsobena škoda na majetku, (ii) který byl zjištěn elektronicky, technickými prostředky nebo v případě, že vozidlo bylo zaparkováno a následně ponecháno opuštěné a (iii) za který lze jinak uložit sankci s horní hranicí 5 000 Kč (např. překročení rychlosti v obci maximálně o 20 km/h, mimo obec maximálně o 30 km/h), aniž by bylo zkoumáno, kdo vozidlo řídil. Pro provozovatele vozidla tak bude víceméně zbytečné vymlouvat se na osobu blízkou, neboť bez dalšího ponese objektivní odpovědnost za zaplacení pokuty v případech, kdy jeho vozidlem dojde k porušení pravidel silničního provozu.

    Výše uvedené ovšem nebude platit vždy: pokud provozovatel vozidla ve lhůtě 15 dnů (počítáno zřejmě ode dne oznámení příkazu provozovateli vozidla) prokáže, že buď vozidlo bylo použito proti jeho vůli jinou osobou a použití vozidla nemohl zabránit, nebo vozidlo pronajal jiné osobě nejméně na tři měsíce, nebo vozidlo prodal jiné osobě, která písemně převzala odpovědnost za používání vozidla, řízení podle předchozího odstavce se zastaví a bude se pokračovat v řízení o dopravním přestupku podle obecných předpisů, tedy především podle zákona o přestupcích a subsidiárně též podle správního řádu.

    Podle novely bude moci provozovatel vozidla také podat odpor (proti příkazu), o kterém se bude rozhodovat podle obecně platných předpisů, tedy předpisů správního práva. V uvedeném ohledu není dikce novely zcela jasná, neboť zde není stanovena lhůta pro podání odporu ani výslovně to, zda se příkaz podáním odporu ruší. Důvodová zpráva k novele odpověď na tuto otázku také nedává. Vzhledem k tomu, že správní orgán postupuje subsidiárně podle správního řádu, můžeme dospět k závěru, že odpor proti příkazu bude nutné podat zřejmě ve lhůtě 8 dnů ode dne oznámení příkazu, příkaz se jím zruší a dále se bude postupovat podle předpisů platných pro správní řízení. Správní orgán, který bude nadále rozhodovat o správním deliktu, nebude vázán právní kvalifikací, ani druhem a výměrou sankce obsaženými v příkazu. Bohužel v kontextu navrhované právní úpravy není zcela jasné, jaký charakter bude následující řízení mít, důvodová zpráva k novele se totiž omezuje na tvrzení, že „řízení bude pokračovat standardním způsobem“. Čistě hypoteticky si lze představit především dvě následující varianty:

    1.  Řízení pokračuje standardním způsobem, tedy podle zákona o přestupcích a subsidiárně podle správního řádu. Provozovatel vozidla poté, co podá odpor, je vyzván k podání vysvětlení ve věci spáchaného dopravního přestupku a „vymluví se“ na osobu blízkou, neboť mu to zákon o přestupcích ve svém § 60 umožňuje. Při akceptaci tohoto závěru by ale novela v podstatě ztratila smysl, protože jediné, co by provozovateli vozidla stálo v cestě „použití osoby blízké“, by bylo podání odporu; nebo
    2. Řízení sice pokračuje standardním způsobem, ale provozovatel vozidla bude muset prokázat, že vozidlo skutečně neřídil on (v mnoha situacích i tím, že příslušnému správnímu orgánu sdělí, kdo vozidlo řídil, i když se bude jednat o osobu blízkou). V případě, že se to provozovateli vozidla podaří, řízení proti němu bude pravděpodobně zastaveno a proti skutečnému řidiči a pachateli přestupku v jedné osobě bude zahájeno nové řízení o dopravním přestupku. Úskalím této varianty je, že ve vztahu k provozovateli vozidla tu fakticky platí určitá presumpce viny, tedy provozovatel vozidla je vinen ze spáchání přestupku, dokud neprokáže svou nevinu. To je nicméně koncepce naprosto ústavně nekonformní, takže ji podle našeho názoru nebude možné uplatnit.

    Obě výše uvedené varianty jsou ovšem pouhými spekulacemi, které se mohou více či méně lišit od skutečného záměru zákonodárců – předkladatelů novely. Pokud novela úspěšně projde legislativním procesem, snad se dočkáme uspokojivé odpovědi na otázku, jaký charakter bude mít řízení po podání odporu.

    V souvislosti s novelou má dojít také k několika dalším významným změnám, které se dotknou řidičů. Jejich přehled uvádíme níže:

    1. telefonování za jízdy (dnes 3 body) a porušení ustanovení zákona o osvětlení (dnes 1 bod) vozidla nebude sankcionováno záznamem bodů do registru řidičů v rámci systému bodového hodnocení;
    2. povinná výbava vozidla nebude stanovena vyhláškou jako dosud, ale silničním zákonem;
    3. pokud byl řidiči uložen trest či sankce v podobě zákazu řízení motorových vozidel a tento zákaz trval déle než 1 rok (12 měsíců), podléhá řidič po vykonání takového trestu či sankce novému bodovému hodnocení;
    4. možnost státní správy v přesně vymezených případech zvýšit rychlostní limit na nově vybudovaných úsecích dálnic a silnic, kde jsou moderní bezpečnostní prvky, až o 30 km/h, a to mimo obec.

    Novela silničního zákona přináší několik významných změn, které se v případě jejich schválení, promítnou do života drtivé většiny řidičů na českých silnicích. Nepochybně je nutné těmto změnám věnovat zvýšenou pozornost a dostatečným způsobem se s nimi seznámit, neznalost zákona totiž nikoho při jeho jednání neomlouvá.


    Mgr. Aleš Kubo

    Mgr. Aleš Kubo,
    advokátní koncipient

    JUDr. Michaela Šerá

    JUDr. Michaela Šerá,
    advokát

    AK HAJEK ZRZAVECKY

    HÁJEK ZRZAVECKÝ advokátní kancelář, s.r.o.

    Revoluční 3
    110 00 Praha 1

    tel.:  +420 227 629 700
    fax:  +420 221 803 384
    e-mail: info@hajekzrzavecky.cz

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Aleš Kubo, JUDr. Michaela Šerá ( HÁJEK ZRZAVECKÝ advokátní kancelář )
    30. 9. 2009
    pošli emailem
    vytiskni článek
    • Tweet

    Další články:

    • Určení nadřízeného orgánu magistrátu vykonávajícího dozor nad usneseními, rozhodnutími nebo jinými opatřeními učiněnými městskými obvody nebo městskými částmi v samostatné působnosti
    • NSS sjednotil judikaturu ve věci odvodu za porušení dotačních pravidel
    • Obnovení způsobilosti účastníka zadávacího řízení na veřejnou zakázku v rozhodovací praxi správních a soudních orgánů
    • Otázka uveřejňování skutečně uhrazené ceny ve vztahu k zákonu o registru smluv a zákonu o zadávání veřejných zakázek
    • K právu jiných osob nahlížet do spisů ve smyslu § 65 odst. 1 in fine trestního řádu
    • Rozhodování o regresním nároku ručitele v rozhodčím řízení
    • Nařízení (EU) č. 2018/389 - nová pravidla pro poskytovatele platebních služeb
    • Rozhodčí soud při Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky je veřejnou institucí
    • Jistota v zadávacím řízení ve formě bankovní záruky a možnost její autorizované konverze
    • Malý dopravní význam aneb které komunikace (chodníky) nepodléhají povinné zimní údržbě?
    • K postupu orgánů během řízení dle § 31a odst. 3 ZOŠ

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 10.11.2022Trestní právo daňové (online - živé vysílání) - 10.11.2022

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červen 2022)
    • Framing v online prostředí a právo na sdělování autorských děl veřejnosti
    • Zvyšování a prohlubování kvalifikace zaměstnanců
    • Zákazy konkurence u zaměstnanců
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (květen 2022)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
    doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Filip Seifert, MBA
    JUDr. Filip Seifert, MBA
    Kurzy lektora
    Mgr. Jiří Harnach
    Mgr. Jiří Harnach
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 10.11.2022Trestní právo daňové - 10.11.2022
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2022
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Pracovní právo - zbytečné lékařské prohlídky
    • Neorganizované organizační změny aneb kdopak je tu nadbytečný?
    • Regulační plán, územní plán s prvky regulačního plánu
    • Insolvence
    • Návrh zákona o ochraně oznamovatelů je opět ve hře
    • Eva Svobodová z White & Case nejlepší evropskou právničkou v oblasti dluhových kapitálových trhů
    • Právní prostředky ochrany proti bossingu
    • Střídavá péče jako postulát, ze kterého není úniku?
    • Střídavá péče jako postulát, ze kterého není úniku?
    • Dovolená bez souhlasu zaměstnavatele
    • Právní prostředky ochrany proti bossingu
    • Obecný soud ignoroval záměr účastníků řízení vyřešit spor smírně
    • Stanovisko NS k výkladu (výše) nezabavitelné částky v r. 2022 nejen při exekučních srážkách ze mzdy
    • Zásahová žaloba jako prostředek ochrany před nezákonným zásahem správního orgánu se zaměřením na nezákonnost provádění kontroly a hrozbu jejího opakování
    • Pracovní právo - zbytečné lékařské prohlídky
    • Neorganizované organizační změny aneb kdopak je tu nadbytečný?
    • Darování nemovitosti z pohledu dárce a obdarovaného - Část 1.
    • Darování nemovitosti z pohledu dárce a obdarovaného - Část 2.
    • Whistleblowing, pokus r. 2022 – krok správným směrem, byť stále s významnými přešlapy. Nová vláda, nový rok, nový návrh zákona na ochranu oznamovatelů
    • Obrat v posuzování právních domněnek a fikcí užitých ve smlouvách ve světle rozsudku Nejvyššího soudu ze dne 23. 3. 2022, sp. zn. 23 Cdo 1001/2021
    • Kdy dává zaměstnavatel tvůrčímu zaměstnanci mlčky souhlas s prací přesčas? Stanovisko Nejvyššího soudu.
    • Určení (ne)existence zástavního práva jako naturálního práva a jeho výmaz z katastru nemovitostí
    • Náhrada škody způsobené členem statutárního orgánu SVJ
    • Střídavá péče jako postulát, ze kterého není úniku?

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Volba práva

    I abstraktně formulovaná prorogační dohoda může dopadat na spory deliktní povahy, aniž by na ně musela výslovně odkazovat. Právní základ žaloby (resp. zda je žalovaný nárok smluvní...

    Insolvence

    Dojde-li ke změně v osobě věřitele postupem podle ustanovení § 18 insolvenčního zákona [lhostejno, že uplatnitelného (jen) přiměřeně k návrhu osoby k tomu legitimované dle § 183...

    Výpověď z pracovního poměru

    Existuje-li jeden pracovní poměr, v rámci něhož zaměstnanec zastává více pracovních pozic, a tento pracovní poměr je rozvázán jednou výpovědí, musí se pak použitý výpovědní...

    Jednatel (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li v pozvánce na valnou hromadu uvedeno, že na pořadu jednání bude „odvolání jednatele“, aniž je vymezen konkrétní důvod odvolání, a odpovídá-li tomu i návrh usnesení valné...

    Jistota (exkluzivně pro předplatitele)

    K opožděnému složení jistoty na náklady řízení (§ 11 odst. 1 1 zákona č. 91/2012 Sb., o mezinárodním právu soukromém) se nepřihlíží.

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2022, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.