epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    25. 2. 2019
    ID: 108890upozornění pro uživatele

    Obrana dodavatele proti postupu zadavatele při zadávání veřejných zakázek v režimu koncesí malého rozsahu

    Zákonem 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále také jen “ZZVZ”), došlo ke sjednocení dříve samostatného zákona 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách a zákona 139/2006 Sb., o koncesním řízení a koncesních smlouvách, čímž došlo ke sjednocení dříve roztříštěné právní úpravy zadávání veřejných zakázek a koncesí. Zatímco právní úprava koncesí byla převážně národní, nová úprava je transpozicí zcela nové směrnice ze dne 26. února 2014 č. 2014/23/ EU o udělování koncesí.

    Důvodem pro sjednocení právní úpravy byla ta skutečnost, že koncesní zákon z podstatné části odkazoval právě na zákon o zadávání veřejných zakázek. Tyto zákony nebyly novelizovány souběžně, původně totožná úprava se začala v některých podstatných otázkách lišit.

    Zákon o veřejných zakázkách v § 2 odst. 2 veřejné zakázky obecně dělí na veřejné zakázky na dodávky, na služby a na stavební práce a na koncese na služby a koncese na stavební práce, které jsou dále definovány v § 174 odst. 2 a 3 ZZVZ. Koncesi tak lze označit za zvláštní druh veřejné zakázky (veřejnou zakázku v užším smyslu).

    Koncese jsou úplatné smlouvy, jejichž prostřednictvím jeden nebo více zadavatelů svěřuje jednomu nebo více hospodářským subjektům provedení stavebních prací nebo poskytování a řízení služeb. Základní odlišnost koncese od ostatních druhů veřejných zakázek spočívá zejména v přenosu rizik na dodavatele. Jak je uvedeno výše, zákon rozlišuje dva druhy koncesí, koncese na stavební práce a koncese na služby.

    Za koncesi na stavební práce se považuje uzavření úplatné smlouvy, kterou zadavatel zadá poskytnutí činnosti podle § 14 odst. 3 písm. a), b) nebo c) ZZVZ dodavateli, přičemž protiplnění spočívá v právu braní užitků vyplývajících z provozování stavby, která je výsledkem poskytnutých stavebních prací, nebo v tomto právu společně s platbou a na dodavatele přenáší provozní riziko spojené s braním užitků vyplývajících z provozování stavby. Za zadání koncese na služby se považuje uzavření úplatné smlouvy, kterou zadavatel zadá poskytnutí jiných činností než podle § 14 odst. 3 písm. a) až c) ZZVZ, dodavateli, přičemž protiplnění spočívá v právu braní užitků vyplývajících z poskytování služeb, nebo v tomto právu společně s platbou a na dodavatele přenáší provozní riziko spojené s braním užitků vyplývajících z poskytování služeb.

    Z hlediska přehlednosti a jednodušší aplikace pravidel pro zadávání koncesí jsou specifická ustanovení zabývající se koncesemi zařazena do samostatné části zákona o zadávání veřejných zakázek, přičemž pro koncese se použijí i obecná pravidla pro zadání veřejné zakázky. Koncese je zadavatel povinen zadat v koncesním řízení. Odlišný postup stanovuje zákon pro koncese malého rozsahu, tj. koncese, jejichž předpokládaná hodnota je rovna nebo nižší než 20 000 000 Kč. Takovou koncesi není zadavatel povinen zadat v zadávacím řízení a sdílí tak vlastnosti zakázky malého rozsahu. Zadavatel v takovém případě postupuje mimo režim zákona a dodavatelé mají výrazně sníženou možnost obrany proti jeho postupu.

    Zákon o veřejných zakázkách pro koncese malého rozsahu výslovně nestanoví povinnost pro zadavatele (na rozdíl od veřejných zakázek malého rozsahu) dodržet zásady uvedené v § 6 ZZVZ.[1] Vyloučení zásad je možné dovodit i ze skutečnosti, že § 178 ZZVZ výslovně vylučuje ustanovení § 31 ZZVZ, tj. ustanovení týkající se zakázek malého rozsahu, který zakotvuje při jejich zadávání právě povinnost dodržet zásady uvedené v § 6 ZZVZ. Z povahy věci však i na koncese malého rozsahu dopadá § 174 odst. 1 ZZVZ zakotvující povinnost postupovat v souladu s částí první zákona (tj. i v souladu se základními zásadami). Někteří autoři se domnívají, že aplikace § 6 ZZVZ vyplývá i bez ohledu na absenci výslovného odkazu.[2] Jiní autoři povinnost dodržet základní zásady i v případě koncesí malého rozsahu dovozují ze skutečnosti, že u základních zásad se jedná o základní principy, na nichž je založena úprava zadávání veřejných zakázek, a tyto jsou předpokladem zachování transparentního konkurenčního prostředí, které je nutné zachovat bez ohledu na hodnotu zakázky či koncese.[3] S tímto názorem lze jistě souhlasit, neboť v opačném případě by pro koncese malého rozsahu neplatila žádná, ani elementární pravidla.[4] Avšak ani v případě, kdy zadavatel koncese malého rozsahu zásady při svém postupu nedodrží, není jeho postup přezkoumatelný (viz dále).

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    Námitky proti postupu zadavatele

    Nedosahuje-li předpokládaná hodnota koncese 20 000 000 Kč, nezadává ji zadavatel v koncesním řízení a možnost obrany proti postupu zadavatele je tak značně omezena. Ustanovení § 241 odst. 1 ZZVZ, který obecně stanovuje možnost podat proti postupu zadavatele souvisejícím se zadáváním podlimitní nebo nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese, námitky, vylučuje možnost podat námitky proti postupu zadavatele v souvislosti s koncesí malého rozsahu.  Nelze se tak bránit námitkami např. proti postupu zadavatele v rozporu se základními zásadami či vyloučení některého z potenciálních dodavatelů.[5]

    Jak však uvádí § 241 odst. 2 písm. c) ZZVZ, námitky lze podat proti postupu zadavatele, který směřuje k zadání veřejné zakázky mimo zadávací řízení v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Smyslem těchto námitek je obrana dodavatelů v situacích, kdy podle jejich názoru dochází k nezákonnému postupu zadavatelů využívajících neoprávněné výjimky ze zákona, tedy jestliže dochází k zadání veřejné zakázky mimo zadávací řízení v rozporu se zákonem.[6]

    Část odborné veřejnosti zastává názor, že proti postupu zadavatele při zadávání koncese malého rozsahu námitky podat nelze[7] a stejně tak nelze podat námitky v případě, kdy zadavatel postupuje mimo režim zákona.[8] Naopak Dvořák a kol. zastávají názor opačný. Z ustanovení § 241 odst. 2 písm. c) ZZVZ dovozují, že pokud bude dodavatel v námitkách argumentovat, že konkrétní veřejná zakázka neměla být zadána mimo zadávací řízení, jsou takové námitky přípustné a zadavatel je musí řádně vypořádat.[9] Taktéž Krč konstatuje, že § 241 odst. 2 písm. c) ZZVZ dopadá na situace, kdy reálná hodnota zadávané veřejné zakázky převyšuje hodnotu stanovenou pro veřejnou zakázku malého rozsahu.[10]

    Z uvedeného vyplývá, že odborná literatura není jednotná. Autor se přiklání právě k posledně uvedenému výkladu. Kdybychom zcela vyloučili možnost podat námitky proti postupu zadavatele postupujícího zcela mimo režim zákona (mimo koncesní řízení) v rozporu se zákonem, v důsledku by takový výklad znemožnil ochranu dodavatelů. To by znamenalo popření smyslu právní úpravy přezkumu postupu zadavatelů. Pro tento výklad hovoří i § 250 an. ZZVZ upravující možnost podat návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, neboť tento je možné podat právě až po vznesení námitek (§ 251 poslední věta ZZVZ). Bez podání námitek by dodavatel nemohl takový návrh podat a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen “Úřad”) by řízení podle § 257 písm. d) ZZVZ zastavil.

    Lze jen dodat, že zadavatel je povinen vznesené námitky vyřídit postupem podle § 245 ZZVZ. V případě, že zadavatel zastává ten výklad, který zapovídá možnost podat námitky proti postupu zadavatele, který směřuje k zadání koncese mimo koncesní řízení v rozporu se zákonem, vystavuje se riziku, že bude takový postup označen jako nezákonný a postižen podle § 268 odst. 1 písm. d) ZZVZ.[11]
    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit


    Dozorová pravomoc ÚOHS


    Zákon svěřuje dozorovou pravomoc nad dodržováním pravidel stanovených zákonem o veřejných zakázkách Úřadu v § 248 odst. 1 ZZVZ, který současně z přezkumu vylučuje postup zadavatele při zadání koncesí malého rozsahu. Ani Úřad tak není oprávněn přezkoumávat, zda zadavatel postupoval při zadání koncese malého rozsahu v souladu se základními zásadami, zda správně vyloučil některého uchazeče pro nesplnění kvalifikačních kritérií, aj.[12] Závěry ohledně absence pravomoci Úřadu k přezkoumání postupu zadavatele při realizaci koncesí malého rozsahu potvrzuje i důvodová zpráva k zákonu.[13]

    Přezkum koncesí malého rozsahu není ovšem vyloučen zcela. Podáním návrhu podle § 250 odst. 1 písm. f) ZZVZ je možné se bránit proti postupu zadavatele, který směřuje k zadání veřejné zakázky mimo zadávací řízení. Současně je Úřadu ustanovením § 248 odst. 2 písm. b) ZZVZ svěřena pravomoc přezkoumat, zda zadavatel správně zvolil postup mimo režim koncesního řízení. Je tak možné podat návrh na přezkum stanovení předpokládané výše koncese, pokud tato nedosahuje limitu pro zadání v koncesním řízení.[14] Návrh musí vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů a čeho se navrhovatel domáhá.[15] Nezbytnou součástí návrhu je doklad o složení kauce a v případě návrhu zasílaného úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli. Zákon v § 253 ZZVZ speciálně upravuje náležitostí pro tento druh návrhu, kterými jsou uvedení plnění, které zadavatel hodlá mimo zadávací řízení pořídit, a postupu, kterým zadavatel hodlá předmětné plnění pořídit. V případě, že Úřad na základě podaného návrhu shledá, že postup zadavatele směřující k zadání veřejné zakázky mimo zadávací řízení je v rozporu se zákonem nebo jej obchází, zakáže dle § 263 odst. 7 ZZVZ zadavateli v návrhem napadaném postupu pokračovat.

    Úřad je taktéž oprávněn uložit zákaz plnění ze smlouvy. Základní rámec podmínek pro uložení zákazu plnění smlouvy vymezuje § 254 odst. 1 ZZVZ, který stanovuje, že návrh může podat navrhovatel, který tvrdí, že zadavatel uzavřel smlouvu bez předchozího uveřejnění oznámení o zahájení zadávacího řízení, ačkoli byl povinen toto oznámení uveřejnit. Úřad není oprávněn uložit zákaz plnění smlouvy uzavřené na veřejnou zakázku z moci úřední, ale je výlučně vázán návrhem podle § 254 ZZVZ.  Toto nápravné opatření bylo možno uložit i podle koncesního zákona.[16]

    Zadá-li zadavatel koncesi malého rozsahu, která ve skutečnosti přesahuje hodnotu 20 000 000 Kč, dopustí se tím správního deliktu podle § 268 odst. 1 písm. a) ZZVZ, který stanoví, že zadavatel se dopustí přestupku tím, že „nedodrží pravidla stanovená tímto zákonem pro zadání veřejné zakázky nebo pro zvláštní postupy podle části šesté, přičemž tím ovlivní nebo může ovlivnit výběr dodavatele nebo výběr návrhu v soutěži o návrh, a zadá veřejnou zakázku, uzavře rámcovou dohodu nebo se soutěž o návrh považuje po výběru návrhu za ukončenou“. Za tento správní delikt je možné uložit sankci ve výši 5 % z předpokládané hodnoty koncese, nebo do 20 000 000 Kč, nelze-li předpokládanou hodnotu koncese zjistit.

    Dřívější právní úprava koncesního zákona tento správní delikt upravovala v § 27 odst. 1 písm. a). Taktéž by se dal aplikovat § 27 odst. 1 písm. c), neboť zadavatel, který nezahájí koncesní řízení, pravděpodobně tak učiní, aniž by uveřejnil oznámení. Co se týče výše sankce, kterou je možné za spáchání správního deliktu uložit, pak dle § 27 odst. 2 písm. a) koncesního zákona se za správní delikt uloží pokuta do 5 % z předpokládané hodnoty předmětu koncesní smlouvy. V tomto ohledu je nová právní úprava totožná s tím rozdílem, že stanovuje horní hranici sankce ve výši 20 000 000 Kč, nelze-li předpokládanou hodnotu koncese zjistit.

    Závěr

    Sjednocení právní úpravy koncesí a veřejných zakázek je krok správným směrem. Dříve roztříštěná právní úprava je nyní přehlednější a srozumitelnější. Stále však zůstávají v případě koncesí malého rozsahu některé důležité postupy nejasné. Je to především povinnost dodržet zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace a taktéž nejasnost v případě podávání námitek proti postupu zadavatele u koncesí malého rozsahu. Převažuje názor, že námitky proti postupu zadavatele, který nezákonně zadává koncesi malého rozsahu mimo režim koncesního řízení, je možné podat. V případě podání návrhu podle § 250 odst. 1 písm. f) ZZVZ je doklad o doručení námitek zadavateli dokonce jeho povinnou součástí. Koncese obecně, a koncese malého rozsahu zvláště, nejsou příliš častým typem veřejné zakázky. Z tohoto důvodu si na judikaturu patrně ještě chvíli počkáme.

    Mgr. Bc. Vojtěch Dědek,
    Asistent soudkyně


    ___________________________________
    [1] Koncesní zákon povinnost dodržet zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace výslovně u koncesí malého rozsahu obsahoval v § 5 odst. 2.
    [2] Kruták, T., Dvořák, D., Vacek, L.: Koncesní zákon. Komentář. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2012, s. 935
    [3] KRUTÁK, Tomáš. Zákon o zadávání veřejných zakázek s komentářem k 1.10.2016. Olomouc: ANAG, [2016]. Právo (ANAG). Komentář k § 178.
    [4] Nelze neodhlédnout od skutečnosti, že při schvalování návrhu zákona v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky byl načten i pozměňovací návrh, který měl ustanovení § 178 ZZVZ doplnit o povinnost dodržet při zadávání koncesí malého zásady uvedené v § 6 ZZVZ, jak činí i § 31 ZZVZ u zakázek malého rozsahu, avšak tento návrh nebyl přijat.
    [5] Na problematiku upozornil již Mgr. Jan Surý v článku „Mezera v zákonné úpravě prostředků obrany dodavatele proti postupům zadavatele, který postupuje oprávněně mimo zadávací řízení (dle ZZVZ)“ dostupný zde.
    [6] Zákon o zadávání veřejných zakázek v § 3 řadí mezi druhy zadávacího řízení i řízení koncesní.
    [7] Citovaná literatura se věnuje zakázkám malého rozsahu, analogicky se však dané ustanovení uplatní také pro koncese malého rozsahu.
    [8] Macek, I., Derková, R., Bartoň, D., Košťál, K., Marečková, E., Zatloukal, P.: Zákon o zadávání veřejných zakázek. Praktický komentář s judikaturou. Komentář. Praha: Leges, 2017, 848 s.
    [9] Dvořák, D., Machurek, T., Novotný P., Šebesta, M. a kolektiv. Zákon o zadávání veřejných zakázek. Komentář. 1. vydání. Praha: Nakladatelství C. H. Beck, 2017, 1320 s.
    [10] KRČ, Robert. Přezkum veřejných zakázek. V Praze: C.H. Beck, 2018. Právní praxe, s. 6.
    [11] Viz rozhodnutí ÚOHS ze dne 30. 6. 2017, č. j. ÚOHS-S0164/2017/VZ-19722/2017/513/IHl, bod. 71 an.
    [12] V souladu s tímto výkladem postupuje i ÚHOS viz rozhodnutí ze dne 5. 6. 2018, č. j. ÚOHS-S0168/2018/VZ-16620/2018/542/PKn.
    [13] Důvodová zpráva k dispozici >>>zde.
    [14] Obdobně rozhodnutí ÚOHS ze dne 23. 5. 2017, č. j. ÚOHS-S0158/2017/VZ-15875/2017/512/AKp, bod 19.
    [15] § 251 odst 1 ZZVZ
    [16] § 25 odst. 2 písm. a) koncesního zákona


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. Bc. Vojtěch Dědek
    25. 2. 2019

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?
    • Klíčová reforma ochrany průmyslových vzorů Evropské unie: Co se změní?
    • Jak na návrh na vydání elektronického platebního rozkazu neboli „EPR“?
    • Povinnosti českých s.r.o. a a.s. vůči zahraničním mateřským firmám: praktický přehled
    • Musíte znovu vybojovat stavební povolení, když vydané územní rozhodnutí zrušil soud?
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.