epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    3. 4. 2023
    ID: 116186upozornění pro uživatele

    Pomůže návrh nařízení EU vyřešit citlivá místa krátkodobých pronájmů ubytování?

    Dne 7. listopadu 2022 představila Evropská komise návrh nařízení, kterému se zkráceně říká „nařízení STR“ čili nařízení o short term rentals tj. o krátkodobých pronájmech ubytování[1]. Toto nařízení upravuje shromažďování a sdílení údajů v oblasti krátkodobých pronájmů ubytování zprostředkovaných online platformami (dále také jako „nařízení STR“)[2]. Návrh si zaslouží mimořádnou pozornost, protože v případě svého schválení přinese významné regulatorní zásahy do vztahů mezi hostiteli, online platformami a veřejnými orgány.

    Kdy by mělo vejít nařízení v platnost?

    Návrh je projednáván řádným legislativním postupem a již 2. 3. 2023 byl projednán na Radě COMPET[3], kde byl schválen obecný přístup založený na kompromisním znění[4]. Lze tedy očekávat, že by mohl být schválen ještě v letošním roce. Členské státy by podle něj měly postupovat od roku 2025 nebo 2026 (navrhována je 24měsíční lhůta pro použitelnost nařízení). Nyní je na řadě Evropský parlament, resp. jeho výbor IMCO[5], který by měl návrh nařízení projednat a poskytnout rozhodnutí v prvním čtení.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Paralelně s projednáváním tohoto návrhu připravuje Česká republika vlastní regulaci sdíleného ubytování.

     

    Reklama
    Rozhodovací činnost finančního arbitra (online – živé vysílání) - 14.10.2025
    Rozhodovací činnost finančního arbitra (online – živé vysílání) - 14.10.2025
    14.10.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Co jsou hlavní principy nařízení STR?

    Hlavním cílem návrhu nařízení je vytvořit harmonizovaný právní rámec pro shromažďování a sdílení údajů v oblasti krátkodobých pronájmů ubytování zprostředkovaných online platformami (např. Airbnb, Booking.com, Expedia atd.). Navrhovaný právní rámec je založen na těchto hlavních principech:

    1. Pokud členské státy chtějí, aby online platformy sdílely s veřejnými orgány údaje z oblasti krátkodobých pronájmů ubytování, tak musí zavést registrační systém hostitelů a jejich ubytovacích jednotek podle parametrů nařízení. Členské státy ale nemusí registrační systém zavést. Potom ale nebudou moci po online platformách požadovat shromažďování, ani sdílení předmětných údajů.[6]
    2. Členské státy mohou registrační systém zavést pouze pro vybrané územní oblasti. V těchto územních oblastech pak jenom ti hostitelé (tj. poskytovatelé služby v oblasti krátkodobých pronájmů ubytování), kteří budou v systému se svými ubytovacími jednotkami řádně zaregistrováni, budou moct využívat zprostředkovacích služeb online platforem.[7]
    3. Registrace hostitelů by měla být automatická a okamžitá na základě toho, že hostitel ve vztahu k sobě a svým ubytovacím jednotkám předloží identifikační informace formou prohlášení.[8]
    4. Příslušné vnitrostátní orgány budou sto (ex post) ověřovat úplnost, správnost a pravost informací poskytnutých hostiteli, na základě kterých došlo k registraci. Budou mít také pravomoc pozastavit platnost registrace a přikázat online platformám, aby znemožnily přístup k nabídkám ubytování bez platné registrace.[9] Rada navrhuje, aby v případě, že hostitel úmyslně nebo z hrubé nedbalosti neopraví požadované informace, bylo hostiteli registrační číslo zcela odejmuto[10].
    5. Online platformy budou povinny pravidelně předávat shromážděné údaje o činnostech hostitelů, (zejména údaje o počtu nocí, na které byla ubytovací jednotka pronajata, a o počtu hostů, kteří v ubytovací jednotce pobývali), jednotnému digitálnímu kontaktnímu místu členského státu.[11]
    6. Přístup k údajům předávaným jednotnému digitálnímu kontaktnímu místu budou mít jen členským státem určené příslušné orgány zodpovědné za veřejnou správu v oblasti krátkodobých pronájmů, a to pouze pro účely kontroly registračního systému a dohledu nad dodržováním pravidel upravujících přístup ke službám v oblasti krátkodobých pronájmů. Nemělo by tudíž být možné použití předávaných údajů pro účely trestní, ani pro účely daňové, či celní[12]. Příslušné orgány budou moci předmětné údaje sdílet i s veřejnými orgány odpovědnými za legislativu a normativní regulaci v oblasti krátkodobých pronájmů a se subjekty provádějícími statistický a vědecký výzkum či analytické činnosti. Sdílet tyto informace budou moci ale pouze v anonymizované podobě.[13]

    Co slibuje jednotlivým aktérům EU za přínos?

    Přijetí návrhu a zavedení registračního systému přinese podle Evropské komise dotčeným aktérům v oblasti krátkodobých pronájmů ubytování především řadu pozitiv.

    • Platformám má přinést zjednodušení podnikání na vnitřním trhu EU. Společná pravidla pro registrační systémy a postupy registrace odstraní dosavadní roztříštěnost národních úprav, a sníží tak zátěž platforem spojenou s přizpůsobováním jejich online rozhraní různým národním úpravám.
    • Veřejné orgány by na základě nařízení měly transparentně a v souladu s nařízením GDPR získávat informace, které potřebují k efektivnímu prosazování pravidel (národních, místních, regionálních) ohledně krátkodobých pronájmů ubytování. Nařízení by mělo přispět i k přijímání informovanějších politických i legislativních opatření v oblasti sdíleného ubytování. Informace sdílené platformami mohou dále pomoci k lepšímu koncipování politik a strategií v oblasti služeb, bydlení, rozvoje měst, životního prostředí a cestovního ruchu (usměrňování toků turistů, rovné podmínky pro všechny typy ubytovatelů, nalákání ubytovatelů do venkovských oblastí atd.).
    • Hostitelům v ČR systém zaváděný nařízením přinese oproti již existujícím povinnostem[14] mírnou registrační zátěž. Ta má být ovšem vyvážena tím, že výrazně ubude nekalé konkurence v podobě poskytovatelů krátkodobých pronájmů nedodržujících pravidla. Autorky se navíc domnívají, že adaptace nařízení STR v ČR by hostitelům mohla přinést transparentní komunikaci povinností, které podle právních předpisů ČR mají. V té souvislosti autorky upozorňují, že kupříkladu není všeobecně známo, že na hostitele dopadají také povinnosti dodržovat požadavky požární bezpečnosti nebo stavební požadavky. Ve vztahu k oběma těmto požadavkům Ministerstvo pro místní rozvoj[15] a Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru na konci roku 2022 aktualizovala svá metodická stanoviska. Ze stanoviska Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru mimo jiné vyplývá, že „ubytováním v bytech (prostřednictvím Airbnb) dochází reálně ke změně objektů, které se tak stávají mnohem rizikovější“ [16].
    • Od nařízení STR se očekávají pozitivní přínosy i pro rezidenty. Důslednější kontrola by měla přispět i k odstranění některých negativních jevů spojených s poskytováním krátkodobých pronájmů, které jsou pro rezidenty obtěžující. Např. bude možné snáze identifikovat osoby, které ve svých bytech podnikají, a požadovat od nich plnění zákonných povinností, jako je odstraňování podnikatelského odpadu, evidence cizinců nebo dodržování hygienických, stavebních či požárně bezpečnostních předpisů.

    Adaptace nařízení a paralelní regulatorní návrhy ČR

    Očekávání spojená s návrhem nařízení jsou veliká. Problém sdíleného ubytování se v ČR řeší řadu let. To dokládá mj. i novela živnostenského zákona, která „leží“ v Poslanecké sněmovně od 12. 11. 2021 a kterou předložilo Zastupitelstvo Hl. m. Prahy[17]. Ta má umožnit obcím, aby na svém území mohly omezit či úplně zakázat poskytování krátkodobých pronájmů ubytování. Takovou regulaci nařízení STR připouští[18].

    Přichází E-turista

    Paralelně s projednáváním nařízení STR, připravuje nyní ČR registrační systém ubytovatelů a ubytovaných zvaný „E-turista“[19]. V souladu s programovým prohlášením vlády na něm pracuje Ministerstvo pro místní rozvoj formou přípravy novely zákona 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a výkonu některých činností. V této souvislosti se v programovém prohlášení uvádí: „Prosadíme jasná pravidla pro sdílené ubytování, která odliší příležitostný pronájem pokoje či vlastního bytu od standardního podnikání, kde musí všichni podnikatelé jednat poctivě a v souladu s pravidly byznysu v ubytování. Pravidla sdílené ekonomiky budou vymahatelná jak pro poskytovatele, tak pro platformy působící na území naší země“ a dále „Zdigitalizujeme správu v oblasti cestovního ruchu např. systémem e-Turista (od 2025), který sníží administrativní zátěž podnikatelů i obcí a zefektivní výběr ubytovacích poplatků“.[20]

    Bylo by ale záhodno koncipovat připravovaný registrační systém E-turista tak, aby umožnoval naplnění požadavků nařízení STR, a tudíž, aby připravovaná novela zákona 159/1999 Sb., sloužila i jako novela adaptační.

    V případě svého přijetí bude nařízení STR vyžadovat adaptaci do českých předpisů. Upraveny budou muset být postupy registrace[21] vč. úpravy povinností hostitelů[22], povinnosti online platforem reagovat na výzvy odpovědného orgánu k odstranění nabídek, které nemají platné registrační číslo[23], zřízení a fungování jednotného digitálního kontaktního místa[24], anebo také sankce za nedodržení nařízení či předpisu, který jej implementuje[25].

    Kam nás tedy může nařízení STR poSTRčit?

    Nařízení STR a jeho národní právní úprava má dobré vyhlídky na vyjasnění poněkud zamlžené aktuální situace s poskytováním ubytování v bytech. Má potenciál zrovnoprávnit podmínky na trhu s ubytovacími službami, zefektivnit prosazování pravidel krátkodobých pronájmů, ale také zpřehlednit a usnadnit poskytování zprostředkovatelských služeb ubytování v EU. Informace, které díky nařízení STR budou veřejné orgány sbírat, by v konečném důsledku měly zlepšit i koncipování politik a strategií v oblastech souvisejících s krátkodobým pronájmem ubytování, což napomůže jak rozvoji předmětných ekonomických aktivit, tak pokojného bydlení.


    JUDr. Renata Králová,

    právník


    JUDr. Klára Dvořáková,

    advokát, partner

     

    Holubová advokáti s.r.o.

    Za Poříčskou bránou 365/21
    186 00 Praha 8

    Tel.:       +420 224 914 050
    e-mail:    info@holubova.cz 


    Poznámka: Výše uvedený text zohledňuje vývoj a právní stav ke dni odevzdání článku.

     

    [1] Viz >>> zde.

    [2] Viz >>> zde.

    [3] Rada pro konkurenceschopnost – blíže k této formaci Rady EU viz >>> zde

    [4] K dispozici >>> zde.

    [5] Vedle odpovědného výboru IMCO bude návrh projednán i ve výborech TRAN a LIBE viz >>> zde

    [6] Srov. zejména bod 9 odůvodnění a kap. II návrhu nařízení.

    [7] Srov. zejména čl. 4, odst. 1, 6 ,7, 8 a 13 odst. 1 návrhu nařízení.

    [8] Srov. zejména čl. 4 a 5 návrhu nařízení.

    [9] Srov. zejména čl. 6 návrhu nařízení.

    [10] Srov. čl. 6 odst. 4 a návrhu nařízení ve znění z 20. 2. 2023.

    [11] Srov. zejména čl. 9 a 10 návrhu nařízení.

    [12] Srov. bod 5 preambule návrhu nařízení.

    [13] Srov. zejména čl. 12 návrhu nařízení.

    [14] K dosavadním povinnostem provozovatele krátkodobého pronájmu srov. >>> zde.

    [15] Viz >>> zde.
    Metodika Ministerstva pro místní rozvoj týkající se stavebního zákona a ubytování v bytech ve stručnosti říká, že byt či rodinný dům nelze samovolně využívat k poskytování ubytovacích služeb, neboť tím ze strany vlastníka stavby dochází k užívání stavby v rozporu s jejím účelovým určením. Pokud je stavba pro bydlení užívána pro ubytování (podniká se v provozovně) měl by si vlastník požádat o změnu účelu užívání stavby. Užívání stavby v rozporu s účelem je přestupek podle SZ.

    [16] K dispozici >>> zde.

    [17] Sněmovní tisk 41, k dispozici >>> zde.

    [18] Srov. čl. 2 odst. 2, písm. a) návrhu nařízení.

    [19] K dispozici >>> zde.

    [20] Viz k 1. 3. 2023 aktualizované Programové prohlášení vlády >>> zde.

    [21] Srov. čl. 4 návrhu nařízení.

    [22] Srov. čl. 5 návrhu nařízení.

    [23] Srov. čl. 6 odst. 10 návrhu nařízení

    [24] Srov. čl. 10 návrhu nařízení.

    [25] Srov. čl. 15 odst. 3 návrhu nařízení.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Renata Králová, JUDr. Klára Dvořáková (Holubová advokáti )
    3. 4. 2023

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Ochranné pásmo energetického zařízení a ochrana dotčených vlastníků
    • Výše jistoty dle § 75b o. s. ř. při více účastnících a kumulaci nároků: nejasnosti, výklad, praxe
    • Zákon o podpoře bydlení, aneb nové systémové řešení bytové nouze
    • Specifika práv z vadného plnění při koupi podílů a akcií
    • Byznys a paragrafy, díl 19.: Zákon o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • Přinese tzv. rozvodová novela skutečně zklidnění emocí ve sporech o péči o dítě?
    • Posuzování manželství v cizineckém právu aneb správní úvaha o třech významech
    • Informativní veřejné aplikace versus soukromé justiční databáze
    • Vzdálenost mezi místy bydliště rodičů dítěte a její vliv na soudní rozhodnutí
    • Historické právo stavby - starý institut s mimořádnou aktuálností
    • Kterak Evropská komise povolila největší herní akvizici

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 14.10.2025Rozhodovací činnost finančního arbitra (online – živé vysílání) - 14.10.2025
    • 14.10.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 14.10.2025
    • 15.10.2025Investice do startupů – pohled VC fondu vs. pohled startup (online - živé vysílání) - 15.10.2025
    • 15.10.2025AI asistent pro právní výzkum a analýzu dokumentů (online - živé vysílání) - 15.10.2025
    • 21.10.2025IT smlouvy & softwarové právo se zaměřením na start-upy a technologické společnosti (online - živé vysílání) - 21.10.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • K výpovědní době
    • Nekalá soutěž: Když se byznys nehraje čistě
    • 10 otázek pro ... Ivana Barabáše
    • Podmíněné upuštění od výkonu zbytku trestu
    • Ochranné pásmo energetického zařízení a ochrana dotčených vlastníků
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • Specifika práv z vadného plnění při koupi podílů a akcií
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Přinese tzv. rozvodová novela skutečně zklidnění emocí ve sporech o péči o dítě?
    • Zákon o podpoře bydlení, aneb nové systémové řešení bytové nouze
    • Specifika práv z vadného plnění při koupi podílů a akcií
    • Ochranné pásmo energetického zařízení a ochrana dotčených vlastníků
    • Reakce na článek: Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Posuzování manželství v cizineckém právu aneb správní úvaha o třech významech
    • Byznys a paragrafy, díl 19.: Zákon o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • K výkladu rozhodnutí o organizační změně
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • Kritika zaměstnavatele jako obrana důstojnosti: Kdy je reakce na jednání zaměstnavatele přípustná?
    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti

    Soudní rozhodnutí

    Podmíněné upuštění od výkonu zbytku trestu

    V případě, kdy odsouzenému bylo uloženo několik na sebe bezprostředně navazujících trestů zákazu činnosti téhož druhu, je k rozhodnutí o jeho žádosti o podmíněné upuštění od...

    Daň z příjmů (exkluzivně pro předplatitele)

    Při hodnocení splnění požadavku podle § 34c odst. 1 písm. c) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, je správní orgán oprávněn posuzovat nejen to, zda projekt výzkumu a vývoje...

    Dočasná ochrana (exkluzivně pro předplatitele)

    Účelem § 5 odst. 1 písm. c) a d) zákona č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, je...

    Kasační stížnost, předběžné opatření (exkluzivně pro předplatitele)

    Předmětem řízení o kasační stížnosti proti usnesení o předběžném opatření podle § 272b zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, je toto usnesení. Jestliže...

    Pěstounská péče (exkluzivně pro předplatitele)

    Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 o koordinaci systémů sociálního zabezpečení nevyžaduje, aby jen proto, že pěstoun je příhraničním pracovníkem zaměstnaným v...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.