epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    13. 7. 2010
    ID: 63399upozornění pro uživatele

    Právní relevance rozhodnutí o odmítnutí registrace občanského sdružení, jež bylo vydáno po uplynutí lhůty 10 dnů od zahájení řízení o registraci občanského sdružení

    Poměrně nedávno jsem se setkal s několika případy, kdy Ministerstvo vnitra, jakožto věcně příslušný správní orgán, vydalo rozhodnutí o odmítnutí registrace občanského sdružení až po uplynutí desetidenní lhůty od zahájení řízení o registraci občanského sdružení. Níže se pokusím doložit, že takové rozhodnutí je nicotné pro nedostatek právního základu, neboť zákon 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o sdružování“) nepřipouští vydat rozhodnutí o odmítnutí registrace občanského sdružení po uplynutí desetidenní lhůty od zahájení řízení o registraci občanského sdružení.

     
    Podle § 8 odst. 2 zákona o sdružování[1] platí, že o odmítnutí registrace rozhodne Ministerstvo vnitra do 10 dnů ode dne zahájení řízení, přičemž rozhodnutí doručí zmocněnci přípravného výboru. Podle § 9 odst. 1 zákona o sdružování[2] platí, že pokud Ministerstvo vnitra nezjistí důvod k odmítnutí registrace občanského sdružení, provede do 10 dnů od zahájení takového řízení registraci a v této lhůtě též zašle zmocněnci přípravného výboru jedno vyhotovení stanov s vyznačeným dnem registrace, kterým je den odeslání. Z uvedeného rovněž vyplývá, že v případě, kdy Ministerstvo vnitra v zákonné desetidenní lhůtě nerozhodne vůbec,[3] uplatní se fikce pozitivního rozhodnutí. Jestliže totiž podle § 8 odst. 2 zákona o sdružování platí, že o odmítnutí registrace rozhodne Ministerstvo vnitra do 10 dnů ode dne zahájení řízení o registraci občanského sdružení, a zároveň podle § 9 odst. 1 zákona o sdružování platí, že nerozhodne-li Ministerstvo vnitra způsobem podle § 8 odst. 2 zákona o sdružování, provede registraci občanského sdružení do 10 dnů od zahájení řízení o registraci občanského sdružení, není možné učinit jiný závěr, než že rozhodnutí o odmítnutí registrace občanského sdružení nelze učinit po uplynutí zákonné desetidenní lhůty od zahájení řízení o registraci občanského sdružení. Pokud tedy v zákonné desetidenní lhůtě není Ministerstvem vnitra vydáno rozhodnutí o odmítnutí registrace, musí být v téže lhůtě provedena registrace, resp. má se za to, že v téže lhůtě registrace provedena byla. Rozhodnutím ve věci registrace občanského sdružení, tj. vydáním rozhodnutí o odmítnutí registrace občanského sdružení, se rozumí předání stejnopisu písemného vyhotovení rozhodnutí k doručení, popřípadě jiný úkon k jeho doručení, provádí-li je správní orgán sám.[4] Ustanovení § 8 odst. 2 zákona o sdružování stanovící lhůtu pro vydání rozhodnutí o odmítnutí registrace občanského sdružení je nepochybně kogentní ustanovení, které je zvláštním ustanovením ve vztahu k obecným ustanovením o lhůtách pro vydání rozhodnutí ve správním řízení obsaženým v zákonu 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“). Nicotnost rozhodnutí je teorií i praxí nazírána tak, že nicotný akt nemá žádné právní účinky, hledí se na něj, jako by vůbec neexistoval, tedy nebyl, nemá žádnou právní relevanci.

    Znění § 8 odst. 2 zákona o sdružování nepřipouští jiný výklad, než ten, že se jednak jedná o ustanovení zvláštní k ustanovením o lhůtách pro vydání rozhodnutí ve správním řízení obsaženým ve správním řádu, a jednak že se jedná o ustanovení kogentní a z tohoto důvodu nepřekročitelné. Obecně platí, že samotné překročení lhůty pro vydání určitého rozhodnutí ve správním řízení by samo o sobě nemohlo být důvodem nicotnosti takto vydaného rozhodnutí. V případě, kdy by byl správní orgán vázán při konkrétním rozhodování pouze lhůtami stanovenými v § 71 správního řádu, neznamenalo by vydání rozhodnutí po uplynutí stanovené lhůty nutně ani nezákonnost rozhodnutí (správní řád upravuje v rámci Hlavy VII. Části druhé institut opatření proti nečinnosti, který nedodržení lhůt stanovených v § 71 správního řádu v podstatě předpokládá, z čehož lze dovodit, že s nedodržením těchto lhůt nespojuje automaticky nezákonnost rozhodnutí vydaného až po jejich uplynutí). V případech, kdy není ve správním řízení s neučiněním určitého úkonu (např. vydání rozhodnutí apod.) v zákonem stanovené lhůtě spojena zákonná povinnost správního orgánu učinit úkon jiný či přímo zákonná fikce učinění jiného úkonu (většinou obsahově protichůdného tomu, který správní orgán v zákonné lhůtě neučinil), lze lhůty stanovené v § 71 správního řádu považovat z materiálního hlediska za lhůty překročitelné, neboť v případě nečinnosti správního orgánu může a má být učiněno některé z opatření proti nečinnosti. I když se tedy obecné lhůty pro rozhodnutí správního orgánu ve správním řízení neoznačují pouze za lhůty pořádkové, z materiálního hlediska jim k tomuto označení mnoho neschází, neboť účastník řízení má pouze možnost podat žádost o uplatnění opatření proti nečinnosti a v případě pokračující nečinnosti podat žalobu podle § 79 až 81 zákona 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „soudní řád správní“), jíž se bude domáhat, aby soud uložil správnímu orgánu povinnost rozhodnutí vydat.

    Pokud však jde o případ, kdy je v zákoně nejen stanovena zvláštní lhůta pro vydání určitého druhu rozhodnutí, nýbrž je i s nedodržením této lhůty spojena povinnost správního orgánu vydat rozhodnutí odlišné, a to dokonce rozhodnutí zcela protichůdné (nic na tom nemění skutečnost, že o registraci se nevydává rozhodnutí ve správním řízení), a to opět v určité lhůtě, nelze akceptovat postup správního orgánu spočívající v tom, že by dané rozhodnutí vydal až po uplynutí takto zákonem stanovené lhůty. V případech, kdy je ve správním řízení s neučiněním určitého úkonu (např. vydání rozhodnutí apod.) v zákonem stanovené lhůtě spojena zákonná povinnost správního orgánu učinit úkon jiný či přímo zákonná fikce učinění jiného úkonu (většinou obsahově protichůdného tomu, který správní orgán v zákonné lhůtě neučinil), nelze v žádném případě lhůtu pro učinění úkonu, jehož neučinění podmiňuje povinnost správního orgánu učinit úkon jiný (většinou obsahově protichůdný) či, na základě jehož neučinění nastává fikce učinění jiného úkonu, považovat za lhůtu překročitelnou. Proto také v těchto případech zvláštní zákony stanoví pro učinění daného úkonu správnímu orgánu speciální lhůty, čímž je mimo jiné zdůrazněna odchylnost charakteru takto stanovených lhůt od obecných lhůt pro vydání rozhodnutí ve správním řízení a jejich režimu upravených ve správním řádu. Odchylnost charakteru takto stanovených lhůt je potvrzena i zněním § 79 odst. 1 věty druhé soudního řádu správního, dle nějž platí, že žalobou se nelze v případě nečinnosti správního orgánu domáhat toho, aby soud uložil správnímu orgánu vydat rozhodnutí ve věci samé nebo osvědčení, spojuje-li zvláštní zákon s nečinností správního orgánu fikci, že bylo vydáno rozhodnutí o určitém obsahu nebo jiný právní důsledek. Z tohoto ustanovení soudního řádu správního lze jednoznačně dovodit, že speciální zákonné lhůty, s jejichž marným uplynutím je spojena fikce, že bylo vydáno rozhodnutí o určitém obsahu nebo jiný právní důsledek, jsou lhůtami nepřekročitelnými. Skutečnost, že podobnou větu neobsahuje správní řád v ustanovení o ochraně proti nečinnosti, pouze potvrzuje závěr, že se v případě, kdy zvláštní zákon s nečinností správního orgánu spojuje fikci, že bylo vydáno rozhodnutí o určitém obsahu nebo jiný právní důsledek, jedná o nepřekročitelnou lhůtu. Zákonodárce totiž zjevně nepředpokládal, že by mohlo docházet k tomu, že by správní orgán danou lhůtu překročil. Proto není ve správním řádu vyloučena aplikace institutu ochrany proti nečinnosti správního orgánu v případech, kdy zvláštní zákon s nečinností správního orgánu spojuje fikci, že bylo vydáno rozhodnutí o určitém obsahu nebo jiný právní důsledek. Bylo by zjevně absurdní z toho dovozovat, že by správní orgán uplatnil opatření proti nečinnosti v případě, že by mu bylo jako nečinnost správního orgánu namítnuto nerozhodnutí správního orgánu ve lhůtě, s jejímž uplynutím, za současného neučinění rozhodnutí, by byla spojena fikce, že bylo vydáno rozhodnutí o určitém obsahu nebo jiný právní důsledek. To, že v soudním řádu správním je naopak explicitně vyloučena možnost domáhat se žalobou toho, aby soud uložil správnímu orgánu vydat rozhodnutí ve věci samé nebo osvědčení, spojuje-li zvláštní zákon s nečinností správního orgánu fikci, že bylo vydáno rozhodnutí o určitém obsahu nebo jiný právní důsledek, je zřejmě důsledkem obav zákonodárce z toho, aby soudy nebyly zatěžovány nesmyslnými podáními, ve kterých by se žadatelé domáhali vydání rozhodnutí v případech, kdy zvláštní zákon s nečinností správního orgánu spojuje fikci, že bylo vydáno rozhodnutí o určitém obsahu nebo jiný právní důsledek.

    Z textu zákona o sdružování vyplývá pro řízení o registraci občanského sdružení buď vydání rozhodnutí o odmítnutí registrace do 10 dnů ode dne zahájení řízení nebo provedení registrace do 10 dnů od zahájení řízení, resp. fikce provedení registrace do 10 dnů od zahájení řízení. Jinou možnost § 8 odst. 2 zákona o sdružování spolu s § 9 odst. 1 zákona o sdružování, nepřipouští. Domnívám se, že žádnou roli zde nehraje ani zdánlivě poněkud nejasně znějící část první věty před čárkou § 9 odst. 1 zákona o sdružování („Pokud ministerstvo nezjistí důvod k odmítnutí registrace“). Zdánlivě totiž zákon neváže povinnost registrovat občanské sdružení do 10 dnů od zahájení řízení o registraci na skutečnost, že v desetidenní lhůtě od zahájení registrace nebylo rozhodnuto o odmítnutí registrace, nýbrž na skutečnost, že Ministerstvo vnitra nezjistilo důvod k odmítnutí registrace. Logickým výkladem však nelze dojít k jinému závěru než k takovému, že zjištění důvodu k odmítnutí registrace je bezprostředním a nutným předpokladem pro odmítnutí registrace občanského sdružení rozhodnutím, kteréžto rozhodnutí je také bezprostředním a nutným důsledkem zjištění důvodu k odmítnutí registrace. Lze se domnívat, že se v případě ustanovení § 9 odst. 1 zákona o sdružování jedná pouze o stylistickou nedokonalost, která však umožňuje pouze právě předestřený výklad, a proto tato normativní nedokonalost nezpůsobuje v praxi žádné problémy. Dokonce i v případě čistě exegetického výkladu § 9 odst. 1 zákona o sdružování není možné dospět k závěru, který by jakkoli odporoval argumentaci zde podané. Jestliže tedy účastník řízení o registraci občanského sdružení vychází ze znění zákonného textu, který neumožňuje jiný výklad než výše uvedený (totiž že nebylo-li v zákonné desetidenní lhůtě podle § 8 odst. 2 zákona o sdružování k rozhodnutí o odmítnutí registrace Ministerstvem vnitra rozhodnuto, musela být podle dikce § 9 odst. 1 zákona o sdružování, provedena registrace předmětného občanského sdružení), bylo by zcela v rozporu se zásadou právní jistoty, která patří k jednomu ze základních předpokladů právního státu, kdyby mělo mít právní relevanci rozhodnutí Ministerstva vnitra, jímž by toto odmítalo registraci občanského sdružení, a jež by přitom bylo vydáno až po uplynutí zákonné desetidenní lhůty od zahájení řízení o registraci daného občanského sdružení. Takové jednání správního orgánu by bylo zcela v rozporu se základními zásadami činnosti správních orgánů, jak jsou uvedeny v § 2 až § 8 správního řádu, a to zejména se zásadou ochrany dobré víry (§ 2 odst. 3 správního řádu), se zásadou souladu s veřejným zájmem a zásadou předvídatelnosti rozhodování správních orgánů (§ 2 odst. 4 správního řádu). Zejména by však takový postup správního orgánu bylo možné považovat za jdoucí proti smyslu úpravy ústavního práva svobodně se sdružovat. Zde je namístě připomenout čl. 20 odst. 1 a 3 Listiny základních práv a svobod, které upravují v ústavní rovině právo sdružovací.[5] Sdružovací právo je jedno ze základních politických práv ve smyslu čl. 20 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a jako takové může být omezeno jen v případech stanovených zákonem, jestliže to je v demokratické společnosti nezbytné pro bezpečnost státu, ochranu veřejné bezpečnosti a veřejného pořádku, předcházení trestným činům nebo pro ochranu práv a svobod druhých.

    Domnívám se, že Ministerstvo vnitra považuje zcela neodůvodněně čtyřicetidenní lhůtu podle § 8 odst. 5 zákona o sdružování[6] za jedinou lhůtu, která je pro něj závazná a s níž jsou spojeny právní účinky. Je třeba přísně rozlišovat lhůtu 40 dnů podle § 8 odst. 5 zákona o sdružování a lhůtu 10 dnů podle § 8 odst. 2 zákona o sdružování. Zatímco desetidenní lhůta od zahájení řízení, v které musí Ministerstvo vnitra rozhodnout o odmítnutí registrace občanského sdružení v případě, že zjistí důvod(y) k odmítnutí registrace, se vztahuje k vydání rozhodnutí o odmítnutí registrace občanského sdružení, čtyřicetidenní lhůta od zahájení řízení, s jejímž marným uplynutím (aniž by bylo zmocněnci přípravného výboru doručeno rozhodnutí Ministerstva vnitra o odmítnutí registrace), se vztahuje k případům, kdy již bylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí registrace občanského sdružení. Zatímco lhůta 10 dnů podle § 8 odst. 2 zákona o sdružování je lhůtou pro vydání rozhodnutí, lhůta 40 dnů podle § 8 odst. 5 zákona o sdružování je lhůtou pro doručení rozhodnutí. Desetidenní lhůta podle § 8 odst. 2 zákona o sdružování je lhůtou, s jejímž marným uplynutím (aniž by bylo Ministerstvem vnitra rozhodnuto o odmítnutí registrace) je spojena zákonná povinnost Ministerstva vnitra provést registraci daného občanského sdružení, resp. zákonná fikce provedení registrace daného občanského sdružení (jak je zdůvodněno výše). Čtyřicetidenní lhůta podle § 8 odst. 5 zákona o sdružování je lhůtou, s jejímž marným uplynutím (aniž by bylo zmocněnci přípravného výboru doručeno rozhodnutí Ministerstva vnitra o odmítnutí registrace) v případě, že bylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí registrace daného občanského sdružení, je spojena zákonná fikce, že sdružení vznikne dnem následujícím po uplynutí této lhůty. Z uvedeného je zřejmé že čtyřicetidenní lhůtu podle § 8 odst. 5 zákona o sdružování nelze vztahovat na případy, kdy byla v zákonné desetidenní lhůtě provedena registrace občanského sdružení, resp. kdy došlo k zákonné fikci provedení registrace občanského sdružení.

    Byla-li totiž provedena registrace občanského sdružení v zákonné desetidenní lhůtě podle § 9 odst. 1 zákona o sdružování, nemůže být dnem registrace až  41. den od zahájení řízení o registraci občanského sdružení (jak o tom hovoří § 8 odst. 5 zákona o sdružování), nýbrž jím v takovém případě bude některý den v rámci oné desetidenní lhůty od zahájení řízení. Jestliže § 8 odst. 2 zákona o sdružování zní: „O odmítnutí registrace rozhodne ministerstvo do 10 dnů ode dne zahájení řízení. Rozhodnutí doručí zmocněnci přípravného výboru.“, je tím míněno, že Ministerstvo vnitra v této lhůtě rozhodnout musí. Obdobně pokud § 9 odst. 1 zákona o sdružování zní: „Pokud ministerstvo nezjistí důvod k odmítnutí registrace, provede do 10 dnů od zahájení řízení registraci a v této lhůtě zašle zmocněnci přípravného výboru jedno vyhotovení stanov, na němž vyznačí den registrace, kterým je den odeslání. O registraci se nevydává rozhodnutí ve správním řízení.“, je tím míněno, že Ministerstvo vnitra v této lhůtě a za uvedených okolností registraci provést musí. Pokud se Ministerstvo vnitra lhůtami v § 8 odst. 2 a § 9 odst. 1 zákona o sdružování neřídí a řídí se pouze lhůtou v § 8 odst. 5 zákona o sdružování, je jeho postup nejen v rozporu se zákonem, ale i s ústavním pořádkem. Takový výklad je nejen v rozporu s  důležitostí ústavně zaručeného práva svobodně se sdružovat a s účelem zákona o sdružování (který je konkrétním provedením čl. 20 Listiny základních práv a svobod), nýbrž i se základními zásadami správního řízení. Takový výklad je však především v zásadním rozporu se zásadou právní jistoty. Takový výklad je nedůvodným závažným zásahem do ústavně garantovaného práva svobodně se sdružovat. Ustanovení § 8 odst. 5 zákona o sdružování má svůj velmi důležitý význam, neboť poskytuje silnou ochranu sdružovacímu právu, když v souladu s významem tohoto ústavně zaručeného práva účinky rozhodnutí o odmítnutí registrace občanského sdružení váže nejen na vydání takového rozhodnutí, nýbrž i na jeho doručení zmocněnci přípravného výboru do 40 dnů od zahájení řízení. Je zcela v souladu se zásadou právní jistoty a se zásadami demokratického právního státu vůbec, že v řízení o registraci občanského sdružení je stanovena v § 8 odst. 2 zákona o sdružování pro vydání negativního rozhodnutí poměrně krátká a nepřekročitelná lhůta.

    Výklad spočívající v tom, že čtyřicetidenní lhůta podle § 8 odst. 5 zákona o sdružování je jedinou závaznou lhůt, s níž jsou spojeny právní účinky, považuji za zcela absurdní. Jeho přijetím by § 8 odst. 5 zákona o sdružování získal rázem charakter ustanovení neodůvodněně a velmi silně omezujícího ústavně zaručené právo svobodně se sdružovat. Zákonná desetidenní lhůta podle § 8 odst. 2 zákona o sdružování by ztratila reálný význam, protože Ministerstvo vnitra by fakticky mohlo o odmítnutí registrace občanského sdružení rozhodnout dlouho po uplynutí této desetidenní lhůty, neboť by bylo pouze vázáno tím, že rozhodnutí o odmítnutí registrace občanského sdružení by muselo být doručeno zmocněnci přípravného výboru ve lhůtě 40 dnů od zahájení řízení o registraci občanského sdružení. Vzhledem k důležitosti ústavně zaručeného práva svobodně se sdružovat, jakož i vzhledem k účelu zákona o sdružování, kterým je konkrétní provedení čl. 20 Listiny základních práv a svobod, tedy zákonná úprava realizace ústavně zaručeného práva svobodně se sdružovat, je nutno vykládat § 8 odst. 5 zákona o sdružování jako ustanovení nikoliv omezující sdružovací právo, nýbrž jako ustanovení toto právo chránící. Zákonnou fikci, že občanské sdružení vznikne dnem následujícím po uplynutí  lhůty 40 dnů od zahájení řízení o registraci občanského sdružení, jakož i celý § 8 odst. 5 zákona o sdružování, je tudíž nutné vztahovat pouze na případy, kdy bylo Ministerstvem vnitra v řízení o registraci občanského sdružení v desetidenní lhůtě od zahájení řízení rozhodnuto o odmítnutí registrace občanského sdružení podle § 8 odst. 2 zákona o sdružování, avšak zároveň nebylo ve lhůtě 40 dnů od zahájení řízení o registraci občanského sdružení zmocněnci přípravného výboru občanského sdružení rozhodnutí o odmítnutí registrace občanského sdružení doručeno.

    Vzhledem ke všemu výše uvedenému jsem přesvědčen, že v případě vydání rozhodnutí Ministerstvem vnitra, jímž odmítá registraci občanského sdružení dle § 8 odst. 2 zákona o sdružování, a které je vydáno po uplynutí více než 10 dnů od zahájení řízení o registraci občanského sdružení, tj. po uplynutí speciální pevně stanovené zákonné lhůty, se nejedná pouze o rozhodnutí nezákonné, nýbrž takové rozhodnutí považuji za neexistující, tj. nicotné. Je totiž třeba mít na zřeteli základní rozdíl mezi rozhodnutím nezákonným a rozhodnutím nicotným, pokud jde o právní účinky. Zatímco nicotné rozhodnutí jako neexistující akt nemá žádné právní účinky, nezákonné rozhodnutí je považováno za rozhodnutí souladné se zákonem až do okamžiku, než je jako nezákonné zrušeno či změněno v řízení zákonem předvídaném a upraveném. Skutečnost, že správní řád i soudní řád správní upravují možnost a postup zjištění a prohlášení nicotnosti rozhodnutí, neznamená, že dokud není nicotnost rozhodnutí prohlášena správním orgánem, resp. vyslovena soudem podle soudního řádu správního, takové rozhodnutí je považováno za bezvadné. Nicotné rozhodnutí od počátku neexistuje a není třeba ho respektovat. Nicotné rozhodnutí nemá žádnou právní relevanci. Pokud bychom připustili opak, tj. mělo-li by mít nicotné rozhodnutí nějakou právní relevanci, nebyl by pak v zásadě rozdíl mezi nezákonným rozhodnutím a nicotným rozhodnutím. Vzhledem k tomu, že jak právní teorie, tak i právní praxe se shodují v tom, že nicotné rozhodnutí nemá žádnou právní relevanci, není nutné se tímto dále obšírněji zabývat. Přijetí názoru, že se v případě rozhodnutí Ministerstva vnitra, jímž toto odmítá registraci občanského sdružení podle § 8 odst. 2 zákona o sdružování a které je vydáno po uplynutí více než 10 dnů od zahájení řízení o registraci občanského sdružení, jedná pouze o rozhodnutí nezákonné, by znamenalo, že takové rozhodnutí by mělo právní relevanci a do jeho případného zrušení pro nezákonnost by muselo být považováno za právně závazné. Takový výklad by znamenal, že rozhodnutí učiněné očividně v rozporu se zákonem (neboť je učiněno po uplynutí speciální lhůty, s jejímž uplynutím zákon váže v případě nevydání takového rozhodnutí právní následek v podobě vydání protichůdného rozhodnutí), by mělo přednost před zákonem předvídaným postupem, který z obsahového hlediska odpovídá fikci pozitivního rozhodnutí v případě nevydání negativního rozhodnutí ve stanovené lhůtě. Domnívám se, že rozhodnutí o odmítnutí registrace občanského sdružení, jež bylo vydáno po uplynutí lhůty 10 dnů od zahájení řízení o registraci občanského sdružení, nemá žádný právní základ a očividně neobstojí vedle zákonného textu § 8 odst. 2  a § 9 odst. 1 zákona o sdružování, neboť mu nejen zcela odporuje, ale snaží se jej dokonce nahradit, aniž by proto byla jakákoli opora v zákoně. Zde považuji za nezbytné připomenout i základní ústavní zásadu upravenou v čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR a rovněž v čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, totiž, že státní moc lze uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. Zachovaní smyslu a účelu základních práv a svobod je třeba považovat za prioritu a podmínku sine qua non jakéhokoli rozhodování a jiného postupu orgánů veřejné moci.


    Mgr. Ivan Pavelka

    --------------------------------------------------------------------------------

    [1] Cit. § 8 odst. 2 zákona 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů: „O odmítnutí registrace rozhodne ministerstvo do 10 dnů ode dne zahájení řízení. Rozhodnutí doručí zmocněnci přípravného výboru.“
    [2] Cit. § 9 odst. 1 zákona 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů: „Pokud ministerstvo nezjistí důvod k odmítnutí registrace, provede do 10 dnů od zahájení řízení registraci a v této lhůtě zašle zmocněnci přípravného výboru jedno vyhotovení stanov, na němž vyznačí den registrace, kterým je den odeslání. O registraci se nevydává rozhodnutí ve správním řízení.“
    [3] Zde jde spíše o hypotetické případy, které však v praxi mohou nastat. Jednalo by se např. o situaci, kdy by nerozhodnutí v zákonné desetidenní lhůtě bylo způsobeno např. opomenutím oprávněné úřední osoby apod. 
    [4] K termínu vydání rozhodnutí srov. § 71 zákona 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
    [5] Cit. čl. 20 odst. 1 a 3 Listiny základních práv a svobod: „(1) Právo svobodně se sdružovat je zaručeno. Každý má právo spolu s jinými se sdružovat ve spolcích, společnostech a jiných sdruženích. (3) Výkon těchto práv lze omezit jen v případech stanovených zákonem, jestliže to je v demokratické společnosti nezbytné pro bezpečnost státu, ochranu veřejné bezpečnosti a veřejného pořádku, předcházení trestným činům nebo pro ochranu práv a svobod druhých.“
    [6] Cit. § 8 odst. 5 zákona 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů: „Nebylo-li zmocněnci přípravného výboru do 40 dnů od zahájení  řízení doručeno rozhodnutí ministerstva o odmítnutí registrace, sdružení vznikne dnem následujícím po uplynutí této lhůty; tento den je dnem registrace. Na žádost zmocněnce přípravného výboru mu ministerstvo zašle jedno vyhotovení stanov, na němž vyznačí den registrace.“


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Ivan Pavelka
    13. 7. 2010

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.