epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    21. 7. 2015
    ID: 98220upozornění pro uživatele

    Právo na dobrou správu jako princip veřejné správy v EU

    Veřejná správa se dnes pojímá jako služba veřejnosti, od které občané očekávají kvalitní výkon správní činnosti. Tu popisují standardy dobré správy, které tvoří poklad pro etický kodex. Evropské standardy dobré správy byly popsány v různých dokumentech.

    Základy principů dobré správy

    Správní tradice v zemích Evropské unie (EU) měly vliv na pojímání dobré správy na evropské úrovni. Tomoszek [1] rozlišuje 4 správní tradice zaměřené:

    • na správu samou – tradice pojímá správní právo jen jako nástroj pro efektní výkon veřejné správy, kdy veřejná správa má postupovat na základě práva a v souladu s ním, 
    • na jednotlivce – tradice vnímá správní právo jako nástroj kontroly, regulace veřejné správy a ochrany práv jednotlivců,
    • na zákonodárce – tradice se orientuje na detailní úpravu správního řízení,
    • na ombudsmana – tím je nezávislá osoba mimo systém veřejné správy, která dohlíží na řádný výkon veřejné správy.

    Pojem dobré správy je spjatý nejvíce se správní tradicí zaměřenou na ochránce, který se zaměřuje na vyhledávání, zkoumání a navrhování nápravy v případech, kdy veřejná správa způsobila občanovi újmu. To umožnuje vznikat zásadám, kterými se má veřejná správa řídit, a definovat i sféru působnosti ochránce, protože při porušení stanovených zásad má ochránce zasáhnout. Pomahač[2] uvádí, že ombudsman zjišťuje případy lhostejnosti nebo právní opatrnosti, nejistoty úředníka, jaký postup je správný.

    Ve většině států Evropské unie jsou principy dobré veřejné správy zakotvené ve správním řádu, občanském soudním řádu, zákoně o svobodném přístupu k informacím a služebním zákonu. Jen zřídka bývá dobrá správa a její pojem v ústavách členských států. Obsahuje ji málokterá, např. finská ústava nebo španělská ústava, která ji zařazuje do principu efektivnosti. Společné ve státech Evropské unie jsou principy: zákonnost, nestrannost, proporcionalita, rovnost, nediskriminace, právo na přístup k informacím, povinnost oznámit správní rozhodnutí a odůvodnit ho, rychlost a včasnost.

    Veřejná správa byla v minulosti vykonávána v souladu s právem nebo v rozporu s právem či vadami. Od 70. let nastaly úvahy o tom, že i nadnárodní společnosti musejí být dobře spravovány. Vznikl systém corporate governance. Podle dokumentu Principy OECD o dobré správě společností, který vznikl v roce 2004, vznikaly dokumenty národní (u nás Kodex dobré správy a řízení společností vytvořený Komisí pro cenné papíry). Pojednávají o uznání práv, chráněných zákonem, a to u osob, které mají zájem na fungování určité společnosti, a také o odškodnění za porušení práv a o přístupu ke spolehlivým informacím. Tam, kde pravidla korporativního práva nefungovala, vytvářely se principy good governance. Pojem „governance“ byl použit proto, aby „bylo zdůrazněno, že jde o něco jiného než administration a management“.[3] Pojem „governance“ vyjadřoval rozvojovou veřejnou správu. Termín „governance“ či „public governance“ byl model reformy veřejné správy. Veřejná správa v regionech, kam měla směřovat nadnárodní pomoc, musela splnit podmínku změny charakteru veřejné správy. V pojetí good governance tak byly vyjádřeny principy pro potřeby rozvojové pomoci Organizace spojených národů. Zásady dobré správy formulovalo také Doporučení (2007) Výboru ministrů o dobré správě.

    Z roku 2007 pochází Kodex dobré správy. Je zaměřený na vykonavatele veřejné správy a adresáty správních aktů a jeho cílem je garance práva na dobrou správu. Veřejná správa se zde opírá o tyto skutečnosti: vázanost vnitrostátním právem, vyloučenost diskriminace v rovném zacházení, nestrannost a objektivnost rozhodování, nezneužívání správního uvážení a zasahování do práv a zájmů jen v nezbytné míře, chráněnost legitimního očekávání, včasnost, součinnost s dotčenými osobami, ohleduplnost k ochraně osobních údajů a přístupnost informací pro účely veřejné kontroly.

    Dnes na evropské úrovni splývají etické principy s právními principy. Profesně etické a správně právní principy dobré správy doplňuje „instituce ombusmanského typu“. V roce 2001 Evropský parlament schválil Kodex dobrého úředního chování, který užívá Evropský veřejný ochránce práv při zkoumání správnosti úředního postupu, aby bylo zachováno občanovi právo na dobrou správu. Kodex ošetřuje princip legality, zákaz diskriminace, princip rovného zacházení, princip proporcionality a legitimního očekávání, kdy odlišný postup musí být zdůvodněn. Obsahuje ustanovení o úřední objektivitě a nestrannosti a rovněž zásady správního řízení.

    Právo na dobrou správu

    Nyní je právo na dobrou správu ústavně dané a to v Listině základních práv Evropské unie. Listina základních práv Evropské unie uvádí toto právo na dobrou správu jako právo základní. Článek 41 Listiny základních práv Evropské unie ho zmiňuje jako právo na řádnou správu, aby záležitosti byly řešeny nestranně, spravedlivě a v přiměřené lhůtě. Očekává kvalitu správní činnosti od všech úředníků Evropské unie. Právo na dobrou správu je zařazené mezi občanskými právy. Zahrnuje právo být vyslechnut, právo na přístup ke spisu a povinnost veřejné správy odůvodňovat rozhodnutí. Každý má právo na náhradu škody způsobenou při výkonu funkce a právo na svůj jazyk, ve kterém jsou psány smlouvy. Rovněž s dobrou správou souvisí právo na přístup k dokumentům Evropské unie bez ohledu na nosič informací. Každý se také může obracet na evropského ochránce práv v případě nesprávného úředního postupu orgánů Evropské unie.

    3 Etické kodexy v Evropské unii

    S principy dobré správy se současně tvořil etický kodex. Kodexů vzniklo několik.

    Pro zaměstnance Komise Evropské unie existují Pravidla dobrého chování úředníků EU z roku 2000. Udávají hlavní zásady - legality, rovného zacházení a zákazu diskriminace, přiměřenosti a konzistentnosti, tj. obvyklé praxe. Pravidla stanovují jednat objektivně a nestranně. Řeší zásady správního řízení a podání stížnosti evropskému ochránci práv. Tato pravidla upravují i poskytování informací na každou žádost o informace nejvhodnějším způsobem a v nejkratším čase a navíc v úředním jazyku Evropské unie. Pravidla zahrnují i ochranu osobních dat a důvěrných informací.

    V roce 2001 byla výše zmíněná pravidla rozšířena. Úředník musí poučit občana, kdo je příslušný k vyřízení jeho záležitosti a předat kontakt - nemůže občana odmítnout, i když věc není v úředníkově kompetenci. Při úředním omylu se musí úředník omluvit a sdělit, jak bude omyl napraven. V případě poskytování informací úředník také má poradit, jak vyplnit žádost. Poskytuje veškeré dostupné informace.

    Evropský kodex řádné správní praxe pomáhá od roku 2001 zjistit, jaké standardy správní praxe jsou oprávněni očekávat občané od orgánů EU. Slouží jako vodítko pro úředníky a pomáhá zajistit standardy správní praxe. V roce 2012 přibyly další zásady. Evropský veřejný ochránce práv vyhlásil Zásady veřejné služby pro úředníky EU, kde zdůrazňuje profesionální závazek úředníka vůči Evropské unii a jejím občanům, etické chování, objektivnost, úctu a transparentnost. Úředníci se mají řídit zdravým rozumem, být nezávislí, otevření, řídit se fakty, být ochotni vyslechnout různé názory a vyjadřovat se jasně a srozumitelně. Právo na dobrou správu respektují „orgány, instituce a administrativní subjekty Unie, jakož i orgány členských států, pokud uplatňují právo Unie“[4]. Toto právo není vázané na státní příslušnost.

    Sdílení principů dobré veřejné správy mezi členskými státy umožňuje vznik Evropského správního prostoru, který se utváří existencí běžných standardů veřejné správy, které jsou definovány zákonem a prosazovány v praxi správního řízení i kontrolními mechanismy.

    Od roku 2012 se koncept evropského správního prostoru chápe tak, že národní veřejná správa vykonává správní úkoly ve jménu evropské integrace a národní úřady mají organizační a procesní autonomii jako nepřímí vykonavatelé evropského práva. Existuje i neformální síť státních úředníků pro výměnu znalostí v oblasti veřejné správy, kterou je Evropská síť veřejné správy, a funguje i Evropský institut veřejné správy jako školící pracoviště především pro národní úředníky.

    Etické kodexy Rady Evropy

    Jedná se o kodexy adresované členským státům Rady Evropy a národním správním úředníkům. Doporučení (2000) 6 o postavení veřejných úředníků (placených státem) zakotvuje zásadu rovného přístupu k místům ve veřejném sektoru. Výběr uchazečů má probíhat v otevřené soutěži a bez diskriminace. Součástí je i možnost opravných prostředků proti rozhodnutí o výběru uchazeče. Lze přeložit úředníka, žádá-li si to veřejný zájem a dobrá veřejná správa. Jejich odměňování, důchody a sociální pojištění mají zajistit členské státy. Doporučení obsahuje pravidla disciplinární odpovědnosti úředníků a jejich školení jako prvku, který umožní efektivní veřejnou správu záležitostí. Zmiňuje i právní ochranu veřejných úředníků.

    Modelový etický kodex chování úředníka obsahuje Doporučení (2000) 10 Výboru ministrů o pravidlech chování veřejných úředníků. Veřejnými úředníky jsou zde všichni zaměstnanci veřejných úřadů, popř. také zaměstnanci soukromého sektoru vykonávající veřejnou službu. Kodex určuje povinnosti, tj. vystupovat v souladu s právem a neutrálně, být loajální k ústředním, regionálním i místním úřadům, být zdvořilý, zachovávat důvěru v efektivitu veřejné správy, zachovávat služební tajemství a vyhýbat se střetu zájmů. Kodex stanovuje povinnost oznámit, pokud je úředník nucen jednat nezákonně či nevhodně. Veřejní úředníci jsou jím omezeni v politických aktivitách. Kodex pojednává o otázce úplatků a určuje postup, jak se zachovat - úředník má nabídku odmítnout a neudržovat s nabízejícím kontakty, nemanipulovat s darem a má učinit písemný záznam. Vedoucí pracovníci jsou povinni předcházet korupci a vydávají proto kodexy. Úředník nesmí zneužít úřední postavení a využívat výhody svého úřadu. Také nesmí zadržovat informace a poskytovat informace, které jsou nepravdivé či zkreslené. Kodex nezapomíná ani na odchod úředníků z veřejné správy. Následné zaměstnání nesmí způsobit konflikt zájmů.

    Minimální standard práv účastníků správního řízení

    Minimální standard práv účastníků správního řízení tvoří práva jednotlivce - účastníka správního řízení. Jde o právo doložit informace, být informován, vyjádřit se, být zastoupen, být seznámen s odůvodněním správního aktu a být poučen o opravných prostředcích (zakotvila Rezoluce (77) 31 Výboru ministrů). Vnitrostátní právo musí upravit prostředky ochrany před nezákonnou nečinností správních úřadů.

    Tytéž zásady rozvinulo Doporučení (2007) 7 Výboru ministrů o dobré správě. Doporučení se zabývá řízením na žádost. Účastníkům má být dána rozumná lhůta, aby splnili ukládané povinnosti. Doporučení umožnuje právo na soudní přezkum rozhodnutí veřejné správy a stanoví povinnost nahradit škodu v důsledku nezákonného rozhodnutí či nečinnosti.

    Správních řízení o velkém počtu účastníků se týká Doporučení (87) 6 Výboru ministrů o správních řízeních týkajících se velkého počtu osob – ty mají být informovány, i když jejich účast na řízení může být omezena. Jde např. o dotčené osoby na území sousedního státu.

    Základem zásady publicity veřejné správy je právo na poskytování informací veřejnou správou, tj. je nutné uveřejňovat veškeré informace a přístup lze odepřít pouze na základě zákona. Přístup k informacím ve veřejné správě ustanovilo Doporučení (81) 19 Výboru ministrů Rady Evropy. Členské státy musejí přijímat opatření k zajišťování přístupu k informacím. Automatizované zpracovávání citlivých osobních údajů je možné tehdy, pokud vnitrostátní právo zaručuje ochranu před zneužitím.

    Správní uvážení je možnost, jak rozhodnout v případě, kdy legislativa umožňuje určitou volnost v rozhodování veřejné správy. Zásady správního uvážení stanovilo Doporučení (80) 2 Výboru ministrů Rady Evropy. Správní úřad při správním uvážení musí sledovat stanovený účel, dbát na vyváženost účelu rozhodnutí a práv a zájmů dotčených osob. Zásada očekávání je součástí dobré správy, kdy je potřeba postupovat ve stejných případech stejným způsobem. Veřejná správa má přijímat správná rozhodnutí. Jde o očekávání ustálené správní praxe. V protikladu je princip zlepšování výkonu veřejné správy, kdy je potřebné reagovat na měnící se situaci. Správní praxe se vyvíjí z důvodu zkvalitňování výkonu veřejné správy a přijatých lepších rozhodnutí.[5] Dále jde o zásadu rovnosti v právech a povinnostech a o vyrovnávání materiálních rozdílů. Nepříznivé rozlišování je diskriminací. Výčet zakázaných kritérií rozlišování je otevřený. Trendem je i rozšiřování tohoto zakázaného výčtu. Zásada přiměřenosti určuje veřejné správě používat přiměřené prostředky k dosahování cílů.

    Za přiměřené lze považovat opatření, které splní zásadu vhodnosti vést k výsledku, nezbytnosti co nejméně zasahovat do práv a úměrnosti zásahu v souvislosti s důvody zásahu, což znamená, že čím více zásah omezuje, tím silnější musí být veřejný zájem. Souvisí tak s právem na rozumné rozhodnutí.

    Kodex etiky ve veřejné správě v ČR

    Změnit pověst úředníků veřejné správy jako nepřítele občanů pomáhají zaváděná opatření. Jedním z nich je zavedení českých etických kodexů. V roce 2001 vláda schválila Kodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě.[6] Tento kodex byl rámcový pro zpracování etických kodexů dalších. Úkolem českého ochránce práv je chránit před jednáním, které neodpovídá principům dobré správy. Podle českého ochránce práv je dobrá správa postup, který je v souladu se zákonem, kdy veřejná správa nepostupuje svévolně, účelově, vyhýbavě, neefektivně ani liknavě.[7]

    Závěr

    Dobrou evropskou správu určují jednotlivé principy vymezené v mnoha dokumentech, které dohromady vytvářejí souhrn požadavků na dobrou veřejnou správu. Dobrá veřejné správa závisí na lidském faktoru a kvalitě jejího řízení. Tomu napomáhají etické kodexy ve veřejné správě.

    V principech však postrádám princip přístupnosti veřejné správy, který je důležitý k tomu, aby občan měl možnost k orgánům veřejné správy se vůbec dostat. O to jde občanům se zdravotním postižením, kteří mají tento přístup ztížený. Veřejná správa je v současné době v tomto ohledu bariérová.


    Mgr. Eva Liberdová    
    e-mail: eliberdova@email.cz


    Seznam použité literatury

    Tištěné zdroje
    - FUCHS, Jiří. Evropské správní právo. Vysoká škola finanční a správní, 2012, 72 s. ISBN 978-80-7408-069-2.
    - PAVLÁK, Miroslav. Řízení institucí veřejného sektoru po vstupu České republiky do EU. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2008, 112 s. ISBN 978-80-7043-722-3.
    - POMAHAČ, Richard a Jakub HANDRLICA. Evropské správní právo. Praha: C.H. Beck, 2012, 158 s. ISBN 978-80-7400-437-7.
    - SCHELLE, Karel. Organizace veřejné správy na Moravě a ve Slezsku v letech 1848-1948. Ostrava: Key Publishing, 2013. ISBN 978-80-7418-195-5.
    - TICHÝ, Luboš et al. Evropské právo. 5.přeprac. vyd. Praha: C.H. Beck, 2014, 756 s. ISBN 978-80-7400-546-6.

    Internetové zdroje
    - Etický kodex zaměstnanců Úřadu vlády ČR [online]. Vláda ČR (c) 2009-2014 [2015-02-28]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    - Evropský kodex řádné správní praxe [online]. Evropský veřejný ochránce práv [cit. 2015-03-05]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde. 
    - Listina základních práv Evropské unie [online]. EUR-Lex [cit. 2015-02-28]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde. 
    - MAREK, Jiří. Evropské principy dobré veřejné správy. In: HRABCOVÁ, Dana, ed. Principy dobré správy. Sborník příspěvků přednesených na pracovní konferenci [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 91-95. ISBN 80-210-4001-7 [cit. 2015-03-03]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    - Principy dobré správy [online]. © Kancelář veřejného ochránce práv [cit. 2015-03-01]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    - TOMOSZEK, Maxim. Principy dobré správy v zemích EU - srovnání. In: HRABCOVÁ, Dana, ed. Principy dobré správy. Sborník příspěvků přednesených na pracovní konferenci [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 97-106. ISBN 80-210-4001-7 [cit. 2015-
    03-03]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.  


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] TOMOSZEK, Maxim. Principy dobré správy v zemích EU – srovnání. In: HRABCOVÁ, Dana, ed. Principy dobré správy. Sborník příspěvků přednesených na pracovní konferenci [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 97-106. ISBN 80-210-4001-7 [cit. 2015-03-03]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde. 
    [2] POMAHAČ, Richard a Jakub HANDRLICA. Evropské správní právo. Praha: C.H. Beck, 2012.
    [3] POMAHAČ, Richard a Jakub HANDRLICA. Evropské správní právo. Praha: C.H. Beck, 2012, s. 66.
    [4] POMAHAČ, Richard a Jakub HANDRLICA. Evropské správní právo. Praha: C.H. Beck, 2012, s. 68.
    [5] FUCHS, Jiří. Evropské správní právo. Vysoká škola finanční a správní, 2012.
    [6] PAVLÁK, Miroslav. Řízení institucí veřejného sektoru po vstupu České republiky do EU. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2008.
    [7] Principy dobré správy [online]. © Kancelář veřejného ochránce práv [cit. 2015-03-01]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde. 


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Eva Liberdová
    21. 7. 2015
    pošli emailem
    vytiskni článek

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    • Tweet

    Další články:

    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc březen 2025
    • Návrh Evropské komise na zmírnění pravidel ESG reportingu
    • Vykonatelnost nálezů finančního arbitra v zahraničí, aneb stahující se mračna nad investičními šmejdy
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc únor 2025
    • Ochrana advokátní mlčenlivosti a rozhodnutí ESLP ve věci Nezerić proti Bosně a Hercegovině
    • Dosavadní úprava přestupových transakcí v rámci světového fotbalu
    • Mohou banky sledovat uhlíkovou stopu klientů na základě platebních transakcí?
    • E-invoicing ve světle směrnice ViDA a národních úprav
    • Předávání osobních údajů mezi EU a USA po přezkumu prováděcího rozhodnutí evropské komise o rámci ochrany soukromí (data privacy framework)
    • IRRD: Revoluce v řešení krizí pojišťoven a zajišťoven
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc leden 2025

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 20.05.2025Náhrada škody ve stavebnictví (online - živé vysílání) - 20.5.2025
    • 21.05.2025Flexinovela zákoníku práce 2025 (online - živé vysílání) - 21.5.2025
    • 22.05.2025Zavádění AI do firmy: průvodce džunglí inovací a právních pastí (online - živé vysílání) - 22.5.2025
    • 23.05.2025Nová a připravovaná legislativa v oblasti rodinného práva (online - živé vysílání) - 23.5.2025
    • 29.05.2025Švarcsystém a nastavení spolupráce s kontraktory v roce 2025 (online - živé vysílání) - 29.5.2025

    Online kurzy

    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    • Novela insolvenčního zákona – klíčové změny od 1. 10. 2024
    • Evropské právo a jeho vliv na sport
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • Bankovní tajemství ve světle nových výzev bezhotovostní digitální éry
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Byznys a paragrafy, díl 9.: Flexinovela zákoníku práce
    • FDI v akci: První zákaz zahraniční investice v České republice
    • Kamerové systémy ve školách podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů: Jen chtít nestačí
    • Právo nájemce na náhradu za převzetí zákaznické základny
    • Podvod (exkluzivně pro předplatitele)
    • ONLINE - ŽIVÉ VYSÍLÁNÍ | Sjezd českých právníků - 14.-15.5.2025
    • Zamítnutí žaloby z důvodu odlišných skutkových tvrzení v jiném řízení
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • Právní obrana SVJ proti přístavbě na společném prostoru
    • Kamerové systémy ve školách podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů: Jen chtít nestačí
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • 10 otázek pro ... Olgu Kaizar
    • Byznys a paragrafy, díl 9.: Flexinovela zákoníku práce
    • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
    • Flexinovela zákoníku práce: sloučení výpovědních důvodů při ztrátě zdravotní způsobilosti
    • Mohou vlastníci nemovitostí zabránit dronům pořizovat fotografie jejich nemovitostí? Rozhodnutí soudu v QR kódu
    • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
    • Právní novinky v roce 2025, část první – rodinné právo
    • Návraty zaměstnanců z rodičovské dovolené, záskoky a související otázky trvání pracovního poměru
    • Smluvní pokuta versus odpovědnost za újmu: interpretační výzvy § 2050 a § 2898 občanského zákoníku
    • Přeměny obchodních společností v roce 2025: Přehled forem, výhod, rizik a novinek

    Soudní rozhodnutí

    Ochrana osobnosti, parlament (exkluzivně pro předplatitele)

    Poslanci a senátoři požívají indemnity podle čl. 27 odst. 2 Ústavy ve vztahu k trestní a přestupkové odpovědnosti, nikoli však ve vztahu k odpovědnosti soukromoprávní. Čl. 27 odst. 2...

    Ochrana projevu (exkluzivně pro předplatitele)

    Šíření dezinformací není vyňato z dosahu čl. 17 odst. 1 a 2 Listiny; lze je omezit jen zákonem a za podmínek čl. 17 odst. 4 Listiny.

    Omezení vlastnictví (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhodnutí o zřízení věcného břemene je rozhodnutím konstitutivním, které zasahuje do hmotněprávní sféry účastníků tak, že zakládá, mění nebo ruší subjektivní práva a...

    Podvod (exkluzivně pro předplatitele)

    Uvedení v omyl nemusí spočívat jen v jednorázovém konání, kterým pachatel předstírá okolnosti, jež nejsou v souladu se skutečným stavem věci, ale může se skládat z dílčích, na...

    Poplatek za ukládání odpadu

    Nepřípustnou pravou retroaktivitu (rozpornou s čl. 1 odst. 1 Ústavy) představují zásadně též situace, kdy se zákonodárce pokouší novou normou regulovat právní skutečnosti, které se...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.