epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    24. 1. 2024
    ID: 117462upozornění pro uživatele

    Superliga vs. FIFA a UEFA ve světle rozsudku SDEU

    Sportovní svět se v současnosti stále více prolíná se světem právním. Fotbal je považován za nejpopulárnější sport na naší planetě, a prokazatelně je sportem nejrozšířenějším. I v tomto kontextu má dlouho očekávaný rozsudek Soudního dvora Evropské unie (dále jen „SDEU“) zásadní význam pro celé sportovní prostředí.

    Projekt Superligy

    V dubnu roku 2021 vznikl projekt s názvem The Super League, známý též jako European Super League (dále jen „ESL“ nebo „Superliga“), kdy se skupina dvanácti elitních evropských fotbalových klubů pokusila vymanit z vlivu mezinárodní federace fotbalových asociací FIFA, respektive její evropské konfederace UEFA, a vytvořit vlastní fotbalovou soutěž.[1]

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Primárním důvodem měla být nespokojenost klubů s činností FIFA a UEFA, jak v kontextu korupčních kauz, tak v souvislosti s autoritářským přístupem k organizaci evropského fotbalu. Iniciátoři ESL argumentovali také nevyhovujícím systémem přerozdělování finančních prostředků a zastaralou formou fotbalových soutěží.[2] Oponenti tohoto projektu zastávají názor, že skutečným záměrem klubů ESL bylo navýšení vlastních zisků a snaha o autonomní správu evropské fotbalové soutěže, tedy mimo vliv FIFA a UEFA.

    Z projektu Superligy nicméně během několika dní od jeho vzniku odstoupila většina zúčastněných klubů. Samotný projekt se totiž střetl s množstvím negativních reakcí, jednak ze strany fanoušků a médií, jednak logicky také ze strany FIFA a UEFA, které bezprostředně po oznámení přešly do protiofenzivy.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Právě zmíněné reakce FIFA a UEFA, jejichž představitelé veřejně proklamovali, že vůči klubům i hráčům budou uplatňovat sankce, pokud by se tohoto nebo obdobného projektu v budoucnu účastnili, byly dokladem rozložení moci na fotbalovém trhu. Současně v nich šlo spatřit i charakteristický rys evokující zneužití dominantního postavení a skutečnost, že zejména UEFA má na poli evropského fotbalu neochvějný monopol.

    Ze strany ESL následně došlo k podání žaloby proti FIFA a UEFA, a to k madridskému obchodnímu soudu, jelikož právě v Madridu má ESL i své sídlo. Součástí této žaloby byla i žádost o vydání předběžného opatření, které by zamezilo FIFA a UEFA uložit zúčastněným klubům disciplinární sankce. V návaznosti na to bylo madridským obchodním soudem vydáno požadované předběžné opatření, kterým bylo fotbalovým asociacím zakázáno uložení jakýchkoliv sankcí vůči klubům nebo hráčům, kteří se do projektu Superligy zapojili.

    V projektu ESL zůstaly celkem tři kluby – španělské kluby Real Madrid CF a FC Barcelona, a dále italský klub Juventus FC. Navzdory předběžnému opatření UEFA oznámila, že proti klubům bude vedeno disciplinární řízení, po kterém by měly následovat přísné sankce. Madridský obchodní soud konstatoval, že FIFA a UEFA nařízené předběžné opatření porušily.[3]

    FIFA a UEFA vykonávají v rámci fotbalového prostředí dvojí funkci, jednak regulační, jelikož přijímají pravidla týkající se profesionálního fotbalu, jednak hospodářskou tím, že pořádají a organizují sportovní soutěže, ze kterých současně plynou značné finanční zisky.

    Předběžná otázka předložená SDEU

    V květnu roku 2021 byla madridským obchodním soudem podána k SDEU žádost o rozhodnutí o předběžné otázce (Věc C-333/21). V této žádosti bylo SDEU předloženo celkem šest otázek v souvislosti se Smlouvou o fungování Evropské unie (dále jen „SFEU“), primárně s články 101 a 102 SFEU upravujícími hospodářskou soutěž, a také s články týkajícími se základních práv a svobod, konkrétně s články 45, 49, 56 a 63 SFEU.[4]

    V rámci svých pravidel si FIFA a UEFA mimo jiné přisvojují výlučnou pravomoc k organizování fotbalových soutěží v Evropě, kdy měl SDEU primárně posoudit, zda jsou v souladu s článkem 101 a článkem 102 SFEU pravidla FIFA a UEFA, která stanovují podmínku předchozího souhlasu ze strany těchto asociací k tomu, aby jiný subjekt mohl vytvořit novou evropskou fotbalovou soutěž. Uvedené mělo být posouzeno i v kontextu výjimky stanovené v článku 101 SFEU, tedy optikou případné objektivní odůvodnitelnosti takového jednání.

    Současně měl SDEU ve svém rozsudku stanovit výklad výše zmíněných článků SFEU také v souvislosti s pravidly a jednáním ze strany FIFA a UEFA (i jejich členských asociací) spočívajících v uložení sankcí proti klubům a hráčům, pokud by se účastnili projektu Superligy.

    Stanovisko generálního advokáta SDEU

    V prosinci roku 2022 vydal generální advokát SDEU v této věci své stanovisko, ve kterém na úvod uvedl, že předložená žádost vyvolává otázky ohledně samotné existence organizační struktury fotbalu.[5]

    Generální advokát dále poukázal na specifickou povahu sportu v kontextu článku 165 SFEU a zmínil tzv. evropský model sportu, který funguje na pyramidové struktuře a principu solidarity. Dále však konstatoval, že z ustálené judikatury SDEU vyplývá, že sport, bez ohledu na to, jak specifické má postavení, musí respektovat normy unijního práva.

    Generální advokát byl toho názoru, že zvláštní povaha sportu a jeho společenská a výchovná funkce mohou být relevantní pro účely analýzy možného objektivního odůvodnění omezení hospodářské soutěže v oblasti sportu.

    Na základě zohlednění výše zmíněných skutečností a související judikatury dospěl k názoru, že sportovní federace mohou za určitých podmínek odmítnout přístup na trh třetím osobám, aniž to znamená porušení článků 101 a 102 SFEU, avšak s výhradou, že toto odmítnutí je ospravedlněno legitimními důvody a že opatření přijatá těmito federacemi jsou přiměřená uvedeným cílům.

    Ve svém stanovisku dospěl také k závěru, že hrozba sankcí klubům zúčastněným na projektu ESL může být legitimní, pokud jednání těchto klubů ohrožuje cíle FIFA a UEFA, kterými jsou tyto kluby současně členy. Nicméně hrozbu disciplinárními sankcemi samotným hráčům, například v podobě vyloučení hráčů z národních reprezentací, považuje generální advokát za nepřiměřenou.

    Stanovisko generálního advokáta SDEU není právně závazné, nicméně vzhledem k předchozím rozsudkům SDEU toto může napovědět, v jakých intencích se bude samotný rozsudek v této věci „pohybovat“.[6]

    Rozsudek SDEU

    Dne 21. 12. 2023 byl v této věci vydán rozsudek SDEU.[7]

    V tomto rozsudku SDEU uvedl, že na pravidla FIFA a UEFA, kterých se týká předložená předběžná otázka, se aplikují ustanovení o ochraně hospodářské soutěže a volného pohybu, jelikož se v tomto kontextu jedná o ekonomickou aktivitu, kdy FIFA a UEFA jsou optikou SFEU považovány za podniky.[8]

    Ačkoliv SDEU reflektoval i článek 165 SFEU, který stanovuje specifickou povahu sportu, tak v této souvislosti uvedl, že toto ustanovení nepředstavuje zvláštní pravidlo, které by sport vyjímalo ze všech nebo některých ustanovení primárního práva EU, jež na něj mohou být aplikována. Specifické rysy sportovního prostředí dle SDEU sice mohou být zohledněny při uplatňování pravidel týkajících se práva hospodářské soutěže a volného pohybu, avšak pouze při primárním dodržení podmínek a kritérií stanovených v každém z těchto ustanovení.

    SDEU současně konstatoval, že zvláštní charakteristiky profesionálního fotbalu, včetně jeho značného společenského a kulturního významu, podporují závěr, že je legitimní podřídit organizaci a průběh mezinárodních profesionálních fotbalových soutěží společným pravidlům, jejichž cílem je zaručit homogenitu a koordinaci těchto soutěží.

    Vzhledem k výše uvedenému SDEU dovodil, že je legitimní zajistit dodržování těchto společných cílů i prostřednictvím pravidel, jako jsou pravidla zavedená FIFA a UEFA o předchozím schválení soutěží a účasti klubů a hráčů v těchto soutěžích. V tomto kontextu SDEU ve svém rozsudku uvedl, že přijetí těchto pravidel, ani jejich aplikování, nelze obecně kvalifikovat jako "zneužití dominantního postavení" dle článku 102 SFEU. Dle SDEU totéž platí i pro sankce zavedené v souvislosti s těmito pravidly, neboť tyto sankce mohou být z hlediska jejich povahy legitimním prostředkem k zajištění účinnosti těchto pravidel.

    Patnáctičlenný rozšířený senát ve svém rozsudku nicméně konstatoval, že pro konkrétní verzi pravidel FIFA a UEFA, jimiž se SDEU zabýval, neexistuje žádný rámec, který by zajišťoval jejich transparentnost, objektivitu a přiměřenost, a zároveň vylučoval diskriminaci.

    Pokud tedy pro přijetí a provádění pravidel týkajících se podmínky předchozího souhlasu k založení či účasti na jiných klubových soutěžích (a stanovení případných sankcí) neexistuje žádný rámec, který by jasně stanovil hmotněprávní kritéria a procesní pravidla vhodná k zajištění jejich transparentnosti, objektivity, přiměřenosti a nediskriminace, představují taková pravidla a jednání FIFA a UEFA zneužití dominantního postavení podle článku 102 SFEU a současně také omezují hospodářskou soutěž, jelikož naplňují znaky uvedené v článku 101 odst. 1 SFEU.

    Dle rozsudku SDEU současně tato pravidla představují překážku volného pohybu služeb, a tedy jsou v rozporu s článkem 56 SFEU. SDEU dále uvedl, že také pravidla, která dávají FIFA a UEFA výlučnou kontrolu nad komerčním využíváním práv souvisejících s fotbalovými soutěžemi, omezují hospodářskou soutěž.

    Pravidla FIFA a UEFA, která byla v tomto rozsudku posuzována, jsou tedy v rozporu s právem EU, konkrétně s články na ochranu hospodářské soutěže a některými základními právy jako je volný pohyb služeb.

    V kontextu výjimky stanovené v čl. 101 odst. 3 SFEU je na straně, která se takové výjimky dovolává, aby prokázala, že jsou splněny všechny podmínky pro její aplikaci. Nyní tedy bude na madridském obchodním soudu, aby na základě důkazů předložených účastníky původního řízení posoudil, zda jsou tyto podmínky v konkrétním případě splněny.

    K samotnému projektu Superligy se nicméně SDEU vyjádřil tak, že rozsudek neznamená, že soutěž, jako je právě Superliga, musí být nutně schválena. Jelikož byl SDEU v rámci předložené předběžné otázky dotázán konkrétně na pravidla FIFA a UEFA podmiňující schválení soutěží organizovaných jinými subjekty a s tímto spojenými sankcemi, ve svém rozsudku se k samotnému projektu Superligy nevyjadřoval.

    Závěr

    Tento rozsudek SDEU byl napjatě očekáván nejen ve sportovně-právní sféře, jelikož závěr SDEU v této věci měl potenciál zásadním způsobem ovlivnit postavení mezinárodních fotbalových asociací a změnit i samotné fotbalové prostředí.

    Obecně jej lze považovat za dílčí „vítězství“ iniciátorů projektu Superligy, jelikož bylo poprvé konstatováno, že FIFA a UEFA zneužívají svého dominantního postavení na evropském fotbalovém trhu a porušují pravidla hospodářské soutěže.

    Nicméně v kontextu samotné struktury evropského i celosvětového fotbalu se nejedná o závěr, který by tento systém zásadním způsobem od základů měnil, a tedy měl nutně zlomový vliv na fungování nejen fotbalových soutěží v Evropě. Dle mého názoru rozsudkem spíše poprvé došlo ke stanovení určitých základních principů a hranic, ve kterých by se měly zastřešující sportovní organizace pohybovat.

    Například UEFA již připravila pozměněná pravidla pro autorizaci jiných klubových soutěží s cílem vyhnout se jejich rozporu s právem EU. Zda i tato nová verze pravidel, případně další změny v pravidlech FIFA či UEFA, budou dostačující pro splnění kritérií transparentnosti, proporcionality, objektivity či nediskriminace předestřených v rozsudku SDEU, může být k posouzení v potenciálních budoucích soudních sporech.

    Ve sporu mezi Superligou a FIFA/UEFA tedy nyní bude ve věci samotné rozhodovat Obchodní soud v Madridu, který však musí respektovat výše uvedený rozsudek SDEU a závěry v něm uvedené.
     

    JUDr. Jan Štúr,
    advokátní koncipient

    BRODEC & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář

    Rubešova 162/8
    120 00 Praha 2

    Tel.:     +420 224 247 215
    e-mail:    info@akbrodec.cz
    [1] Tato iniciativa není ve fotbalovém prostředí první svého druhu. Od konce devadesátých let minulého století se o obdobném projektu opakovaně spekulovalo, nicméně až nyní se dostalo na samotnou realizaci.

    Sport: Football Top clubs reject Super League [online], bbc.com. 23.10.1998 [cit. 19.12.2023]. K dispozici >>> zde.

    [2] Klubům se nezamlouvá zejména způsob přerozdělování finančních odměn ze soutěží organizovaných UEFA, konkrétně Ligy mistrů, Evropské ligy a Evropské konferenční ligy. Tyto „velké“ kluby jsou primárním důvodem, proč má UEFA možnost neustále navyšovat cenu televizních práv, nicméně dle názoru zástupců klubů za to tyto kluby nedostávají adekvátní finanční odměnu. Celková výše odměn určených participujícím fotbalovým klubům totiž bývá rozdělována podle specifického klíče i ostatním „menším“ klubům. Paradoxem je, že zmíněný klíč, podle kterého jsou finance přerozdělovány, zvýhodňuje právě tyto velké kluby díky přiděleným koeficientům. Současně lze poznamenat, že tyto kluby získávají i finanční bonusy za prodej vysílacích práv, který je stanoven s přihlédnutím k tržní síle zemí, ze kterých tyto kluby pocházejí, čímž opět dochází ke zvýhodnění těchto „velkých“ klubů, jelikož hrají nejlepší ligové soutěže v zemích jako Anglie, Španělsko, Německo, Francie nebo Itálie.

    [3] Madridský obchodní soud uvedl, že UEFA se v tomto kontextu současně dohodla na „skrytých sankcích“ s devíti fotbalovými kluby, které z projektu ESL odstoupily. S těmito kluby byla uzavřena ze strany UEFA dohoda, jejíž součástí byly určité sankce, například v podobě procentuálního snížení tržeb a povinnosti poskytnout solidární příspěvek.

    UEFA approves reintegration measures for nine clubs involved in the so-called 'Super League' [online]. uefa.com 7.5.2021 [cit. 19.12.2023].K dispozici >>> zde.

    [4] Žádost o rozhodnutí o předběžné otázce podaná Juzgado de lo Mercantil n 17 de Madrid (Španělsko) ze dne 27. května 2021. K dispozici >>> zde.

    [5] Stanovisko generálního advokáta A. Rantose ve věci C‑333/21 přednesené dne 15. 12. 2022. K dispozici >>> zde.

    [6] Generální advokát A. Rantos vydal své stanovisko také ve věci C-124/21 P. Tento spor se týkal pravidel Mezinárodní bruslařské unie a prakticky se zabýval obdobnou problematikou jako řízení ve věci Superligy vs FIFA a UEFA, tedy pravidly této asociace v kontextu jejich souladu se soutěžním právem. V této věci SDEU vydal taktéž dne 21. 12. 2023 rozsudek. K dispozici >>> zde.

    [7] Rozsudek SDEU ze dne 21. 12. 2023 ve věci C-333/21 European Superleague Company SL v. FIFA a UEFA. K dispozici >>> zde.

    [8] K postavení sportovních asociací jako podniků či sdružení podniků se SDEU vyjádřil již ve věci Meca-Medina a Majcen. V tomto rozsudku, který se týkal právě také problematiky postavení mezinárodních sportovních asociací, SDEU konstatoval, že je tyto možné považovat za podniky, respektive sdružení podniků, ve smyslu Smlouvy o fungování Evropské unie. Rozsudek SDEU ze dne 18. 7. 2006 ve věci C-519/04 P, Meca-Medina a Majcen v. Komise ES. K dispozici >>> zde.

     


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Jan Štúr (BRODEC & PARTNERS)
    24. 1. 2024

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.