epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory
Konference: Rodina v právu a bezpráví
20. 10. 2020
ID: 112030upozornění pro uživatele

Veřejná služba

V právní literatuře se pojmem veřejná služba označuje právní postavení zaměstnanců veřejné správy, kteří vykonávají činnost úředního charakteru. Lidově řečeno jde o právní postavení úředníků. Veřejná služba je však pojmem širším. Obecně jde o činnost vykonávanou ve veřejném zájmu. Není proto náhodou, že veřejná služba je upravena v § 18 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o pomoci v hmotné nouzi“). Tímto se dostáváme od činnosti osob zaměstnaných u správních orgánů, jak státních, tak samosprávných, k osobám nezaměstnaným.

Veřejnou službu podle zákona o pomoci v hmotné nouzi vykonávají osoby v hmotné nouzi a uchazeči o zaměstnání vedeni v příslušné evidenci Úřadu práce. V tomto příspěvku popíšeme organizaci veřejné služby.

Veřejná služba v zákoně o pomoci v hmotné nouzi

Veřejnou službou se v tomto zákoně rozumí činnost vykonávaná ve prospěch obcí či jiných subjektů, a to například při zlepšování životního prostředí, v oblasti sociální péče, kulturního a sportovního rozvoje. Nejčastěji je tomu při udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství.

Veřejná služba je osobami v hmotné nouzi nebo uchazeči o zaměstnání (dále jen „osoby“) vykonávána vždy na základě smlouvy uzavřené s krajskou pobočkou Úřadu práce, po předchozí domluvě s obcí nebo jiným subjektem. Za výkon služby nenáleží odměna, není vyplácen plat ani mzda.

Někdo by nyní mohl namítnout, že je to v podstatě práce zdarma, ale není tomu tak. Výkon veřejné služby s sebou nese i určité výhody, např. nárok na podporu v nezaměstnanosti a zvýšenou výši sociálních dávek.

Organizace veřejné služby

Osoby vykonávají veřejnou službu ve prospěch obce či jiných subjektů. Předpokladem pro umístění osob k výkonu veřejné služby je uzavřená písemná smlouva mezi obcí, nebo jiným subjektem, a krajskou pobočkou Úřadu práce. Tato smlouva je uzavřena na základě žádosti o organizování veřejné služby, podané obcí nebo jiným subjektem.

Zájemce o organizování veřejné služby, tj. obec či jiný subjekt, podá žádost krajské pobočce Úřadu práce, kde se vyřízením žádosti zabývá oddělení trhu práce. V rámci oddělení trhu práce žádost projednává hodnotící komise aktivní politiky zaměstnanosti (dále jen „hodnotící komise“). V případě kladného posouzení žádosti hodnotící komisí je následně uzavřena smlouva o organizování veřejné služby. Smlouvu lze uzavřít nejdéle na dobu dvou let, jak je uvedeno ve vnitřním předpisu Úřadu práce. Je-li posouzení žádosti záporné, smlouva není uzavřena. Na uzavření smlouvy o organizování veřejné služby není právní nárok.

Formulář žádosti o organizování veřejné služby a nezbytné přílohy jsou dostupné na webu Ministerstva práce a sociálních věcí. Zde jsou uvedeny i základní informace ke způsobu podání žádosti.

Obec, nebo jiný subjekt, s kterým krajská pobočka Úřadu práce uzavřela písemnou smlouvu o organizování veřejné služby se tímto stává organizátorem veřejné služby (dále jen „organizátor“). 

Příspěvky pro organizátory

Organizátor může krajskou pobočku Úřadu práce požádat o poskytnutí příspěvku na ochranné pomůcky a pracovní prostředky. Pokud organizátor je plátcem daně z přidané hodnoty, uvede v žádosti i požadovanou výši příspěvku bez daně z přidané hodnoty.

V případě prací vyžadující pracovní prostředky, jako nářadí a jiné pomůcky, kdy nelze odstranit nebo dostatečně omezit rizika u příslušné činnosti a organizátor z toho důvodu poskytuje osobám vykonávajícím veřejnou službu ochranné pomůcky, poskytne krajská pobočka Úřadu práce organizátorovi příspěvek ve výši až 1 000 Kč na jednu osobu vykonávající veřejnou službu (dále jen „vykonavatel“).

Tam kde pracovní oděv nebo obuv osob vykonávajících veřejnou službu nepodléhá mimořádnému opotřebení, znečištění nebo neplní ochranou funkci (výjimkou je např. reflexní vesta) může činit příspěvek za strany krajské pobočky Úřadu práce až 500 Kč na jednoho vykonavatele.

Tato žádost je opět posouzena hodnotící komisí, a to v otázce odůvodněnosti požadované výše příspěvku, který organizátor požaduje. Má-li hodnotící komise dojem, že požadovaná výše příspěvku je neúměrně vysoká, vyzve organizátora k objasnění. Pokud organizátor výši požadovaného příspěvku objasní, je mu příspěvek vyplacen na základě schválení žádosti hodnotící komisí. V případě, že výše požadovaného příspěvku není organizátorem objasněna, krajská pobočka Úřadu práce poskytne příspěvek v nižší než požadované výši.

Příspěvek na konkrétního vykonavatele poskytuje pouze jednou. Organizátor tak nemůže opakovaně žádat poskytnutí příspěvku tehdy, když k němu opakovaně nastupuje k výkonu veřejné služby jedna a ta samá osoba.

Pojištění osob vykonávajících veřejnou službu

Zákon o pomoci v hmotné nouzi stanoví, že krajská pobočka Úřadu práce uzavírá pojistnou smlouvu kryjící odpovědnost za škodu na majetku nebo na zdraví, kterou osoba vykonávající veřejnou službu způsobí nebo která jí bude způsobena, pokud se s obcemi nebo dalšími subjekty nedohodne jinak. Povinnost uzavřít pojistnou smlouvu je tak primárně stanovena krajské pobočce Úřadu práce. Je možné zvolit i jiný postup, pokud s tím bude organizátor veřejné služby souhlasit a dojde k uzavření dohody. Shodný obsah je uveden i v § 18 odst. 2 zákona o pomoci v hmotné nouzi.

Uzavře-li pojistnou smlouvu organizátor (obec nebo jiný subjekt) a tato smlouva bude určena pouze pro výkon veřejné služby, bude krajská pobočka Úřadu práce refundovat náklady na toto pojištění.

Uzavřená pojistná smlouva nebo její dodatek se musí týkat všech vykonavatelů veřejné služby u organizátora.

Zařazení k výkonu veřejné služby

Podle zákona o pomoci v hmotné nouzi je výkon veřejné služby určen pro příjemce dávek pomoci v hmotné nouzi a pro uchazeče o zaměstnání. Zde je dobré zmínit to, že osoba, která pobírá dávky pomoci v hmotné nouzi, nemusí být vždy současně i uchazečem o zaměstnání a naopak.

Krajská pobočka Úřadu práce výkon veřejné služby nabízí ve dvou svých útvarech současně, a to na úseku zprostředkování zaměstnání a na oddělení pomoci v hmotné nouzi.

Na úseku zprostředkování zaměstnání by měli zprostředkovatelé nabízet uchazečům o zaměstnání výkon veřejné služby. Zde by to mělo být formou motivace k aktivitě vedoucí k získání zaměstnání. Tuto aktivitu je pak možné sjednat v rámci individuálního akčního plánu, který může uchazeč o zaměstnání s krajskou pobočkou Úřadu práce uzavřít kdykoliv od počátku své evidence. Ovšem nejpozději po uplynutí pěti měsíců nepřetržité evidence je individuální akční plán vypracován vždy.

Pro uchazeče o zaměstnání má výkon veřejné služby význam především v tom, že opět dochází k výkonu pravidelné činnosti, kde se musí řídit pokyny, dodržovat bezpečnost práce a udržuje si nebo osvojuje si pracovní návyky. To může v budoucnu ovlivnit jeho šance na získání zaměstnání. Vždy bude lépe vypadat zájemce o zaměstnání, který vykonával veřejnou službu na rozdíl od toho, který se přišel ucházet o zaměstnání pouze s doporučenkou v ruce.

Na oddělení pomoci v hmotné nouzi to probíhá jiným způsobem. Zde je výkon veřejné služby nabízen příjemcům dávek pomoci v hmotné nouzi, a to především těm osobám, které je soustavně pobírají déle než šest měsíců.

V případě, že bude mít osoba o výkon veřejné služby zájem, je následně sepsána dohoda o výkonu veřejné služby mezi ním a krajskou pobočkou Úřadu práce. V této dohodě je uvedeno u jakého organizátora veřejné služby bude osoba umístěna. Od té doby se pak jedná o vykonavatele veřejné služby.

Pokud osoba o nabízený výkon veřejné služby neprojeví zájem, nebo projeví nesouhlas, je tato skutečnost zaznamenána v protokolu o jednání. Informace se následně předá z útvaru pomoci v hmotné nouzi na útvar zprostředkování zaměstnání, pokud je osoba současně i uchazečem o zaměstnání. Útvar zprostředkování zaměstnání na základě této informace věnuje takové osobě zvýšenou péči.

Povinnosti organizátora veřejné služby

Organizátor, u kterého nastoupili vykonavatelé veřejné služby, má určité povinnosti. Patří k nim, mimo jiné, nejpozději do desátého dne následujícího měsíce zaslat krajské pobočce Úřadu práce vyplněnou Evidenci vykonavatelů veřejné služby. V tomto dokumentu je uveden seznam vykonavatelů u něj činných a celkový počet vykonaných hodin za předchozí kalendářní měsíc s hodnocením. Organizátor také jednotlivým vykonavatelům předává vyplněný formulář Evidence docházky vykonavatele veřejné služby, kde je uveden celkový počet vykonaných hodin. Tento formulář následně vykonavatel odevzdá krajské pobočce Úřadu práce.

Bc. Lukáš Polách

e-mail:  Polach.L@email.cz


© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


Bc. Lukáš Polách
20. 10. 2020
pošli emailem
vytiskni článek
  • Tweet

Další články:

  • K přiměřenosti požadavků soudů na prokázání ušlého zisku – Nález Ústavního soudu ze dne 30. 11. 2020, sp. zn. I. ÚS 922/18
  • Hlasování per rollam ve společnosti s ručením omezeným
  • Nový zákon o odpadech: Přehled 10 vybraných změn
  • Dětské dluhy a chystaná novelizace OZ a OSŘ
  • Stravenkový paušál (peněžitý příspěvek na stravování) – právní a daňové aspekty
  • Mateřská dovolená: Ukládá zákoník práce pouze povinnost zaměstnavateli zaměstnankyni mateřskou dovolenou poskytnout, nebo také matce povinnost na mateřskou dovolenou nastoupit?
  • Náhrada škody dle krizového zákona a výklad v neprospěch poškozených provedený Ministerstvem vnitra
  • „Nešvary“ rekognice
  • Rozvod bez účasti manželů nikoliv pouze v době pandemie
  • Úhrada vyšetření na přítomnost antigenu viru SARS –CoV-2 v oblasti poskytování sociální péče
  • Zákon o whistleblowingu na dosah?

Související produkty

Online kurzy

  • Blockchain
  • SVĚŘENSKÉ FONDY (zajímavý nástroj ochrany majetku s velkým ALE)
  • Problematika bytového spoluvlastnictví
  • Společenství vlastníků jednotek
  • Novela zákona o zaměstnanosti 2017
Lektoři kurzů
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
Mgr. Stanislav Servus,  LL.M.
Mgr. Stanislav Servus, LL.M.
Kurzy lektora
Mgr. Marie Janšová
Mgr. Marie Janšová
Kurzy lektora
JUDr. et Mgr.  Pavla  Voříšková, Ph.D.
JUDr. et Mgr. Pavla Voříšková, Ph.D.
Kurzy lektora
Mgr. Ing. Bc. Jan Tomíšek
Mgr. Ing. Bc. Jan Tomíšek
Kurzy lektora
JUDr. Josef Donát, LL.M.
JUDr. Josef Donát, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Dobřichovský, Ph.D.
JUDr. Tomáš Dobřichovský, Ph.D.
Kurzy lektora
doc. JUDr. Filip Melzer, LL.M., Ph.D.
doc. JUDr. Filip Melzer, LL.M., Ph.D.
Kurzy lektora
doc. JUDr. Petr Hůrka, Ph.D.
doc. JUDr. Petr Hůrka, Ph.D.
Kurzy lektora
Mgr. František Korbel, Ph.D.
Mgr. František Korbel, Ph.D.
Kurzy lektora
všichni lektoři

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Povaha překážek v práci na straně zaměstnavatele vzniklých v souvislosti preventivními opatřeními přijatými vládou proti šíření koronaviru SARS-CoV-2
  • Okresní úřady byly zrušeny, okresy jako správní celky však nikoli
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Občanský průkaz a prokazování totožnosti
  • Koronavirus – praktická příručka zaměstnavatele
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Okresní úřady byly zrušeny, okresy jako správní celky však nikoli
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • Právní ochrana elektronické pošty zaměstnanců
  • Stravenkový paušál (peněžitý příspěvek na stravování) – právní a daňové aspekty
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Desatero pro výtěžnější oddlužení
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Krácení dovolené nově od 1. 1. 2021
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Senátní výbory se neshodly, v jaké úpravě vrátit mediální zákon

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Mezinárodní příslušnost soudu

V ustanoveních čl. 5 a 6 nařízení Brusel I obsažených v oddílu 2 kapitoly II tohoto nařízení je upravena příslušnost soudů na výběr daná (zvláštní příslušnost), která je pro...

Aktivní věcná legitimace (exkluzivně pro předplatitele)

Pokud by byly zjištěny okolnosti, které by jinak, bylo-li by vedeno odpovídající řízení, vedly k závěru o neplatnosti usnesení valné hromady společnosti o naložení s uvolněným...

Péče řádného hospodáře (exkluzivně pro předplatitele)

Pro aplikaci § 68 odst. 1 z. o. k. je – z časového hlediska – rozhodné, zda za účinnosti tohoto ustanovení došlo k jednání člena (nebo bývalého člena) statutárního orgánu...

Předkupní právo (exkluzivně pro předplatitele)

Na rozdíl od předkupního práva sjednaného smluvně – bez ohledu na to, zda působí jen mezi stranami nebo má věcněprávní účinky – je předkupní právo spoluvlastníků nemovité...

Insolvenční správce

Ustanovení § 32 odst. 1 a 2 insolvenčního zákona, ve znění účinném od 1. ledna 2014, je nutno vykládat tak, že návrh na zproštění insolvenčního správce funkce může podat (jen)...

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů