epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    27. 3. 2020
    ID: 110844upozornění pro uživatele

    Vydávání zajišťovacích příkazů ve vztahu k novele soudního řádu správního a daňového řádu

    Tento příspěvek reaguje na poměrně nedávný návrh zákona, kterým měla být pravomoc vydávat zajišťovací příkazy přenesena ze správců daně na krajské soudy. Finanční správa se v uplynulých letech potýkala s celou řadou nezákonně vydaných zajišťovacích příkazů, které měly za následek existenční problémy pro daňové subjekty. Přenesení kompetence mělo daný deficit odstranit.

    Zajišťovací příkaz tvoří zajišťovací institut, jehož účelem je zajištění úhrady na nesplatnou, dosud nestanovenou daň nebo daň, u níž hrozí obava, že bude v době vymahatelnosti nedobytná.[1] Správce daně vydává[2] zajišťovací příkaz ve formě rozhodnutí sui generis, kterým daňovému subjektu uloží povinnost uhradit částku ve výši uvedené v zajišťovacím příkazu. Další charakteristiku zajišťovacích příkazů ponechávám pro účely tohoto článku stranou pozornosti a odkazuji na jiné články.[3] Dále se již zaměřím na samotnou novelu soudního řádu správního a daňového řádu.

    Smysl zajišťovacích příkazů představuje minimalizace v budoucnosti hrozícího nebezpečí spojeného se splněním daňové povinnosti daňového subjektu. Institut zajišťovacího příkazu "má v českém daňovém řádu jednoznačné opodstatnění, zejména coby záchranná brzda proti daňovým podvodům, zejména na DPH“.[4] Při splnění zákonem stanovených podmínek může správce daně uložit daňovému subjektu povinnost úhrady částky uvedené v zajišťovacím příkazu do 3 pracovních dnů, a to složením jistoty na depozitní účet. V případě nebezpečí z prodlení se zajišťovací příkaz stává vykonatelný okamžikem oznámení daňovému subjektu.[5]

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Proti zajišťovacímu příkazu se může daňový subjekt odvolat. Odvolání proti zajišťovacímu příkazu nemá odkladný účinek.[6] Platí, že pokud není o odvolání proti zajišťovacímu příkazu vydáno rozhodnutí do 30 dnů ode dne jeho podání, zajišťovací příkaz se stává neúčinným.[7] Správce daně je povinen sledovat, zda i nadále trvají důvody pro vydání zajišťovacího příkazu. Pokud zjistí, že pominuly důvody pro jeho vydání, je povinen bezodkladně rozhodnout o ukončení účinnosti zajišťovacího příkazu a vrátit daňovému subjektu zajištění.

    Problémy provázející vydávání zajišťovacích příkazů představují zejména jeho nadužívání správci daně a neexistence výše zmíněného odkladného účinku u odvolání proti zajišťovacímu příkazu, tedy nedostatečně účinná (efektivní) obrana proti jejich vydávání. Zajišťovací příkaz má být přitom uplatňován pouze jako subsidiární prostředek (prostředek ultima ratio) zabezpečující splnění daňové povinnosti a nemá tak ,,být trestem, nýbrž prostředkem pro výběr daní v situaci, kdy jiné prostředky nemohou být účinné“.[8] V praxi ale často docházelo k jejich vydávání i v těch případech, kdy nebyly splněny zákonné podmínky, čímž správci daně nevykonávali svoji kompetenci v zákonných mezích.[9] Správci daně se vydáním zajišťovacího příkazu snažili zajistit úhradu nesplatné nebo dosud nestanovené daně také v případech, kdy takový postup nebyl nutný, a sledoval jím předejití možným komplikacím s uhrazením v budoucnosti splatné daně. Odůvodněná obava správce daně o nedobytnost daně v mnoha případech nedosahovala tak vysokého stupně pravděpodobnosti, jakou předpokládal DŘ.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Rozhodovací činnost správců daně se stala v uplynulých letech častým předmětem přezkumu správních soudů, při němž byly soudy nuceny vyslovit nezákonnost vydaných zajišťovacích příkazů. K jejich vydávání se opakovaně vyjádřil zejména Nejvyšší správní soud.[10] V rozhodnutích se nezřídka setkával s případy zjevného zneužití institutu zajišťovacího příkazu. Situace byla tak vážná, že se hledala možná řešení, jak napravit nesprávný úřední postup správců daně při vydávání zajišťovacích příkazů. Zdálo se, že samotná Finanční správa nebyla "schopna korigovat svá rozhodnutí tak, aby vydávání nezákonných rozhodnutí bylo minimalizováno“.[11] Vydání zajišťovacích příkazů za zákonem stanovených podmínek se zdálo v danou chvíli nemožné, a tak byla vyvolána odborná diskuse, zda je správné, aby o vydávání zajišťovacích příkazů jako institutu s velmi širokým zásahem do práv daňového subjektu, rozhodoval správce daně.

    Skupina poslanců dne 16. 7. 2018 předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona, kterým se mění zákon 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů,[12] a další související zákony. Reagovala tak na rozhodnutí krajských soudů a Nejvyššího správního soudu, jimiž byly rušeny nezákonné zajišťovací příkazy.

    Novela SŘS a DŘ počítala s tím, že o vydání zajišťovacího příkazu by nově rozhodoval místně příslušný krajský soud, konkrétně samosoudce, namísto správce daně. Místně příslušný by byl ten krajský soud, v jehož obvodu má daňový subjekt bydliště nebo sídlo. Správce daně by již nevydával zajišťovací příkazy, ale pouze by místně příslušnému krajskému soudu podával návrh na jeho vydání. Správce daně by byl v návrhu na vydání zajišťovacího příkazu povinen vylíčit všechny rozhodné skutkové a právní okolnosti, které svědčí o tom, že jsou zde důvody pro vydání zajišťovacího příkazu. Odpůrcem by v řízení o vydání zajišťovacího příkazu byl daňový subjekt; tedy ten, vůči němuž má být vydán zajišťovací příkaz. Předkladatelé návrhu zákona si od uvedené změny slibovali zajištění nestrannosti rozhodování a garanci zákonných práv daňových subjektů.[13]

    Zajišťovací příkaz by bylo opět možné vydat pouze v případě existence odůvodněné obavy, že daň, u které dosud neuplynul den splatnosti, nebo daň, která nebyla dosud stanovena, bude v době její vymahatelnosti nedobytná, nebo že v této době bude její vybrání spojeno se značnými obtížemi. Správce daně jako navrhovatel na vydání zajišťovacího příkazu by byl povinen v návrhu uvést a odůvodnit, zda má být částka, která má být zajišťovacím příkazem zajištěna, uhrazena odpůrcem v den vyhlášení rozsudku, v den doručení rozsudku odpůrci nebo ve lhůtě do 3 dnů od doručení rozsudku odpůrci.

    Krajský soud by při rozhodování o vydání zajišťovacího příkazu vycházel ze skutkového stavu, který tu je v době jeho rozhodnutí, vázán rozsahem a důvody návrhu na jeho vydání. Pokud by krajský soud dospěl k závěru, že existuje zákonný důvod pro vydání zajišťovacího příkazu, rozsudkem by uložil odpůrci (daňovému subjektu) úhradu v rozsudku uvedené částky. Rozsudek by doručil účastníkům řízení a současně by jej vyvěsil na úřední desce soudu; právní moci by rozsudek nabyl dnem vyvěšení.

    Pokud by navrhovatel (správce daně) po vydání rozsudku o vydání zajišťovacího příkazu zjistil, že již pominuly důvody pro jeho vydání, byl by povinen bezodkladně podat návrh na zrušení rozsudku o vydání zajišťovacího příkazu soudu (obdobné by platilo pro snížení částky uvedené v zajišťovacím příkazu). O návrhu na vydání zajišťovacího příkazu by soud rozhodoval do dvou pracovních dnů poté, kdy návrh správce daně (navrhovatele) došel soudu, a to i bez nařízení jednání.

    Novela by se rovněž promítla i v DŘ, kde by došlo ke změně ustanovení § 167 a § 168 DŘ v závislosti na právní úpravě nově obsažené v SŘS. Nutno konstatovat, že právní úprava zajišťovacího příkazu by byla v mnoha ohledech stejná jako současná právní úprava v DŘ. Z věcného pohledu by nedošlo, pokud jde o důvody pro vydání zajišťovacího příkazu, k žádné změně.[14] Zásadní změna by tak nastala v tom, kdo by zajišťovací příkaz vydával. Dle důvodové zprávy k uvedené novele SŘS a DŘ[15] je cílem novely odstranit nesprávnost výkonu kompetence správců daně, tedy výkon kompetence (vydávání zajišťovacích příkazů) v rozporu se zásadou zákonnosti. Je nutné si uvědomit, že zajišťovací příkaz může mít s ohledem na svou povahu až likvidační účinky na daňový subjekt.[16] Následná náprava nezákonně vydaného zajišťovacího příkazu nemusí již splnit své poslání, jelikož daňový subjekt může zaniknout. Přenesení kompetence vydávat zajišťovací příkazy ze správce daně na krajský soud mělo za cíl odstranit nezákonné zásahy v podobě vydávání nezákonných zajišťovacích příkazů. Návrh zákona byl zejména předložen z důvodu relevantních pochybností o možnostech nápravy činnosti správců daně, jelikož panovaly důvodné obavy, že orgány především finanční správy nebyly schopny vydávat zajišťovací příkazy pouze v zákonem předvídaných situacích. Ve prospěch těchto obav hovořila zcela jasně četná judikatura rušící zajišťovací příkazy správců daně. Nebylo však zcela jisté, zda návrh zákona úspěšně projde legislativním procesem.

    Návrh zákona byl dne 18. 7. 2018 rozeslán poslancům jako sněmovní tisk č. 245/0 a dne následujícího byl zaslán vládě k vyjádření stanoviska. Vláda k návrhu zákona na svém zasedání dne 15. 8. 2018 zaujala nesouhlasné stanovisko, jež bylo dne 16. 8. 2018 zasláno Poslanecké sněmovně a současně rozesláno poslancům jako sněmovní tisk č. 245/1. Vláda mj. uvedla, že v předloženém návrhu zákona ,,postrádá relevantní věcné argumenty, které by odůvodňovaly navrženou změnu kompetence k vydávání zajišťovacího příkazu při správě daní ze správce daně na správní soud“.[17]

    Předseda Poslanecké sněmovny i přes nesouhlas (negativní stanovisko) vlády dne 22. 8. 2018 projednání návrhu zákona doporučil a navrhl přikázat návrh zákona k projednání Ústavně právnímu výboru. První čtení proběhlo dne 3. 12. 2019 na 39. schůzi Poslanecké sněmovny, kdy návrh zákona byl usnesením č. 836 zamítnut.

    Zamítnutí návrhu zákona znamenalo definitivní konec nadějí na vydávání zajišťovacích příkazů krajskými soudy. Podle mého názoru lze zamítnutí návrhu zákona uvítat, a to z následujících důvodů. Mám za to, že pravomoc vydávat zajišťovací příkazy by měla i nadále příslušet správcům daně, jelikož vydávání zajišťovacích příkazů spadá do moci výkonné (do výkonu veřejné správy), nikoliv do moci soudní. Podle mého názoru by nová právní úprava vydávání zajišťovacích příkazů byla v rozporu s principem dělby moci ve státě, kdy moc soudní by nepřípustně zasahovala do moci výkonné (do výkonu veřejné správy). Ačkoliv platí, že předmět činnosti soudnictví a veřejné správy je stejný, a to provádění zákonů, soudnictví představuje na rozdíl od veřejné správy nalézání práva; veřejná správa primárně právo nenalézá, nýbrž realizuje veřejný zájem.[18] Správci daně vydáváním zajišťovacích příkazů nepochybně vykonávají veřejnou správu. Porušení principu dělby moci představuje neodstranitelný deficit navrhované právní úpravy, pro nějž není možné návrh zákona hodnotit jako souladný s ústavním pořádkem České republiky.

    Česká advokátní komora[19] správně uvedla, že problémem vydávání zajišťovacích příkazů nejsou nedostatky zákonné úpravy, nýbrž nesprávná a nezákonná aplikace ustanovení DŘ ze strany pouze některých správců daně. Není dobře možné, aby nesprávný úřední postup některých správců daně byl řešen přenesením kompetence na správní soudy. Celý problém s nezákonně vydanými zajišťovacími příkazy je možné řešit nově přijatými[20] či zpřesněnými metodikami Finanční správy, kterými by byl sjednocen postup jednotlivých správců daně za účelem odstranění nesprávného úředního postupu. Vláda ve svém nesouhlasném stanovisku uvedla, že pokud ,,jde o aktuální stav dané problematiky, je možno konstatovat, že případné excesy a nedostatky správní praxe některých správců daně ve vztahu k zajišťovacím příkazům byly zejména cestou judikatury a metodického řízení odstraněny, a nelze proto předpokládat, že problém, na který poukazují předkladatelé návrhu zákona, nadále přetrvává“.[21]

    Další, nikoliv zanedbatelné problémy v případě přenesení kompetence na krajské soudy, by představoval nárůst agendy již tak přetížených krajských soudů. Nárůst agendy by se nejvíce projevil u Městského soudu v Praze, jelikož místní příslušnost správních soudů by se dle návrhu zákona měla řídit bydlištěm či sídlem daňového subjektu, vůči kterému by měl být zajišťovací příkaz vydán,[22] jelikož velké množství daňových subjektů má své ,,rejstříkové“ sídlo v Praze.

    Nelze opomenout ani skutečnost, že návrh zákona by neumožňoval daňovému subjektu podat odvolání proti zajišťovacímu příkazu. DŘ umožňuje daňovému subjektu podat odvolání a navíc ještě obsahuje výše zmiňované ustanovení,[23] podle něhož se v případě, že o odvolání proti zajišťovacímu příkazu není vydáno rozhodnutí ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy bylo podáno, zajišťovací příkaz se stává neúčinným. Dosavadní právní úprava tak daňovému subjektu poskytovala efektivnější prostředek nápravy proti nezákonnému zajišťovacímu příkazu v porovnání s návrhem zákona.

    Závěrem článku uvádím, že zamítnutí návrhu zákona vítám. Nepovažuji za správné, aby správní soudnictví napravovalo procesní pochybení správců daně tím, že bude rozhodovat namísto nich. Správní soudnictví je založeno na principu subsidiarity.[24] Subsidiarita správního soudnictví „…dává prostor k tomu, aby případná nezákonnost mohla být nejprve odstraněna vlastními mechanismy veřejné správy a až v případě jejich selhání ve správním soudnictví“.[25] Navíc funkce správního soudnictví spočívá v incidenční a následné kontrole veřejné správy, nikoliv v rozhodování namísto orgánů veřejné správy. Řešení nápravy činnosti veřejné správy přenesením kompetence na správní soudy nelze v žádném případě považovat jako optimální řešení.

    Mgr. František Halml

    e-mail: halml.f@seznam.cz


    [1] Ustanovení § 167 odst. 1 zákona 280/2009 Sb., daňový řád, v platném znění (dále jen ,,DŘ“)

    [2] Ustanovení § 167 odst. 2 DŘ

    [3] Např. BALCAR, Vladimír. Obrana proti zajišťovacímu příkazu. Obchodněprávní revue. 2018, roč. 10, č. 4, s. 97-101. ISSN 1803-6554

    [4] Ministryně financí diskutovala s odborníky o podnětech na změny institutu zajišťovacího příkazu. Ministerstvo financí České republiky [online]. K dispozici >>> zde.

    [5] Ustanovení § 167 odst. 3 DŘ

    [6] Ustanovení § 109 odst. 5 DŘ

    [7] Ustanovení § 168 odst. 1 DŘ

    [8] Ministryně financí diskutovala s odborníky o podnětech na změny institutu zajišťovacího příkazu. Ministerstvo financí České republiky [online]. K dispozici >>> zde.

    [9] Návrh zákona včetně důvodové zprávy k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony [online]. Poslanecká sněmovna ČR, 2018, tisk 245, s. 5 [cit. 12. 2. 2020]. K dispozici >>> zde.

    [10] Rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 9. 2018, č. j. 5 Afs 321/2017 - 29, ze dne 19. 12. 2018, č. j. 9 Afs 330/2017 - 60, ze dne 7. 8. 2018, č. j. 6 Afs 364/2017 - 54 a ze dne 17. 10. 2018, č. j. 6 Afs 373/2017 - 38

    [11] Návrh zákona včetně důvodové zprávy k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony [online]. Poslanecká sněmovna ČR, 2018, tisk 245, s. 5 [cit. 12. 2. 2020]. K dispozici >>> zde.

    [12] Dále jen ,,SŘS”

    [13] Návrh zákona včetně důvodové zprávy k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony [online]. Poslanecká sněmovna ČR, 2018, tisk 245, s. 5 [cit. 12. 2. 2020]. K dispozici >>> zde.

    [14] Návrh zákona včetně důvodové zprávy k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony [online]. Poslanecká sněmovna ČR, 2018, tisk 245, s. 5 [cit. 12. 2. 2020]. K dispozici >>> zde.

    [15] Návrh zákona včetně důvodové zprávy k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony [online]. Poslanecká sněmovna ČR, 2018, tisk 245, s. 5 [cit. 12. 2. 2020]. K dispozici >>> zde.

    [16] ŠRÁMEK, Dušan. Komora daňových poradců: zajišťovací příkaz musí být až nejzazší prostředek při výběru daní. ceska-justice.cz [online]. Media Network s.r.o., publikováno 3. 11. 2017 [cit. 12. 2. 2020]. ISSN 1211-0825. K dispozici >>> zde.

    [17] Stanovisko vlády ke sněmovnímu tisku 245/0 [online]. Poslanecká sněmovna ČR, 2018, tisk 245 [cit. 12. 2. 2020]. K dispozici >>> zde.

    [18] PRŮCHA, Petr. Správní právo: obecná část. 8. doplněné a aktualizované vydání, Brno: Doplněk, 2012, s. 57 ISBN 978-80-7239-281-0

    [19] ŠRÁMEK, Dušan. ČAK odmítá, aby o zajišťovacích příkazech rozhodoval soud. ceska-justice.cz [online]. Media Network s.r.o., publikováno 16. 10. 2018 [cit. 12. 2. 2020]. ISSN 1211-0825.  K dispozici >>> zde.

    [20] Metodický pokyn k postupu správce daně při vydávání zajišťovacího příkazu ze dne 31. 10. 2017, č. j. 87133/17/7700-30133-711377. K dispozici >>> zde.

    [21] Stanovisko vlády ke sněmovnímu tisku 245/0 [online]. Poslanecká sněmovna ČR, 2018, tisk 245 [cit. 12. 2. 2020]. K dispozici >>> zde.

    [22] Navrhované znění ustanovení § 7 odst. 5 SŘS

    [23] Ustanovení § 168 odst. 1 DŘ

    [24] Ustanovení § 5 SŘS

    [25] Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 7. 11. 2013, č. j. 9 Aps 4/2013 - 25


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. František Halml
    27. 3. 2020

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Evropské zelené dluhopisy: Budoucnost evropských dluhopisů nebo řadí EU zpátečku?
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc duben 2025
    • Neoprávněné přijímání vkladů – I. část
    • Máte dostatečně zdokumentované plnění s dodavatelem?
    • Bankovní tajemství ve světle nových výzev bezhotovostní digitální éry
    • FDI v akci: První zákaz zahraniční investice v České republice
    • Jaké změny přinese novela zákona o bankách u vedoucích pracovníků a nový institut donucovací pokuty
    • Řízení o směnečném platebním rozkazu
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc březen 2025

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Vyvlastnění, moderační právo soudu
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.