epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    2. 9. 2015
    ID: 98799upozornění pro uživatele

    Výkon měnové politiky v aktuálním rozsudku ESD

    Evropský soudní dvůr („Soud“) vydal 16. června 2015 rozsudek ve věci C-62/14 Gauwweiler a i. v. Deutscher Bundestag („OMT[1] rozhodnutí“). OMT rozhodnutí je zajímavé z několika hledisek: i když nešlo o první případ, kdy předběžnou otázku podle čl. 267 Smlouvy o fungování Evropské Unie pokládal ústavní soud[2], jde o první případ, kdy tak udělal německý Spolkový ústavní soud (Bundesverfassungsgericht). Ultra vires charakter položené otázky mohl současně vzbudit zajímavou konfrontaci týkající se vzájemného vztahu národních ústavních soudů a Soudu, a to zejména vzhledem k judikatuře Spolkového ústavního soudu.

    V ní tento soud, zjednodušeně řečeno, zdůrazňuje primát jádra spolkové ústavní identity před evropským právem.[3] Konečně, meritum věci se sice zabývalo de facto neimplementovaným měnovopolitckým programem Evropské centrální banky[4], některé jeho rysy však byly replikovány v pozdějších programech Evropské centrální banky. Od rozhodnutí Soudu tak v podstatné míře záviselo i posouzení legality některých aspektů měnovopolitické reakce Evropské centrální banky na finanční krizi.

    Cílem tohoto příspěvku je shrnout postoj Soudu k třetímu zmíněnému aspektu, tj. k vymezení pravomocí Evropské centrální banky v rámci provádění měnové politiky, a nastínit některé otevřené otázky vyplývající z OMT rozhodnutí. Neopomenutelnou otázkou je také aplikovatelnost těchto závěrů na potenciální působení České národní banky.

    K otázce měnové politiky

    Spolkový ústavní soud spatřuje nelegálnost OMT programu mimo jiného v tom, že si Evropská centrální banka klade za cíl nakupovat dluhové nástroje emitované „problémovými“ státy eurozóny, a to způsobem, který připomíná programy hospodářské pomoci ESFS a ESM. Tím by OMT program mohl opustit sféru měnové politiky, která je doménou Evropské centrální banky, a stát se opatřením hospodářské politiky, jejíž výkon Evropské centrální bance nepřísluší. Soud byl proto v OMT rozhodnutí nucený implicitně vymezit hranice mezi hospodářskou a měnovou politikou. To udělal následujícím způsobem: (i) v první radě se zabýval rozsahem pravomocí svěřených Evropské centrální bance zakládajícími smlouvami; (ii) následně vymezil, co rozumí pod pojmem monetární (měnová) politika; (iii) posléze se zabýval tím, jestli lze OMT program pod opatření měnové politiky zařadit; (iv) a nakonec posoudil proporcionalitou OMT programu.

    Rozsah pravomocí ECB

    Postřehy Soudu týkající se formálního rozsahu pravomocí svěřených Evropské centrální bance nelze považovat za kontroverzní. Soud uvádí, že Evropská unie má v oblasti měnové politiky států platících eurem výlučnou pravomoc.[5] Tuto pravomoc vykonává Evropská centrální banka a národní centrální banky v rámci Eurosystému.[6] Měnovou politiku formuluje prostřednictvím svých rozhodnutí a obecných zásad Rada guvernérů ECB, Výkonná rada ECB jí na základě těchto aktů posléze provádí, mimo jiného i závaznými pokyny národním centrálním bankám.[7] Soud tedy může konstatovat, že Evropské centrální bance ze zakládajících smluv vyplývá jasný mandát, kterým je provádění měnové politiky. Ze zásady svěřených pravomocí uvedené v článku 5(2) SFEU pak dovádí, že právní akt v jiné oblasti než je oblast měnové politiky Evropská centrální banka není oprávněna vydat.[8] OMT program (nebo jakékoliv jiné opatření ECB) tak bude v souladu s evropským právem, pouze pokud bude spadat do sféry měnové politiky.

    Vymezení měnové politiky

    Po vymezení formálního mandátu Evropské centrální banky si Soud posléze všímá, že pojem měnově politiky není v zakládajících smlouvách konkrétně vymezen.[9] Navazujíc na svou starší judikaturu týkající se legality zřízení Evropského stabilizačního mechanismu[10] však poukazuje na to, že při absenci přesné definice je z materiálního hlediska potřebné měnovou politiku vymezit zejména pomocí jejích cílů a současně také s přihlédnutím k nástrojům sloužících k dosažení těchto cílů.[11]

    Ústředním cílem měnové politiky Evropské centrální banky je podle SFEU udržení cenové stability. Aniž by byl dotčen hlavní cíl, Evropská centrální banka má podporovat obecnou hospodářskou politiku členských států.[12] Nástroje, které zakládající smlouvy svěřují Evropské centrální bance k dosažení tohoto cíle, jsou pak dle Soudu vymezeny Kapitolou IV Statutu ECB a ESCB.[13]

    Podřazení programu pod mandát měnové politiky

    Případné podřazení OMT programu do sféry měnové politiky a tím i pod mandát Evropské centrální banky tak podle Soudu vyžaduje posouzení dvou aspektů tohoto programu: (i) zda-li účel programu odpovídá ústřednímu cíli měnové politiky, tj. udržení cenové stability (a případně sekundárnímu cíli, tj. podpoře obecné hospodářské politiky členských států), a (ii) zda-li parametry programu odpovídají nástrojům (tj. pravomocem), které má Evropská centrální banka k dispozici za účelem provádění měnové politiky. Jestliže program splňuje tyto dvě podmínky, lze ho podle Soudu pokládat za opatření spadající pod mandát měnové politiky. Pokud alespoň jedna z těchto podmínek splněna není, program za opatření měnové politiky považovat nelze.

    Při zkoumání účelu OMT programu se Soud obrací především k cílům proklamovaným ve výše citovaném tiskovém sdělení Evropské centrální banky, jenž bylo vydáno po přijetí OMT programu. Dle tohoto sdělení je účelem programu „zabezpečit řádnou transmisi měnové politiky a jednotu měnové politiky“.[14] Tiskovým prohlášením artikulované cíle podle Soudu spadají pod hlavní cíl měnové politiky, jelikož alespoň zprostředkovaně přispívají k dosažení tohoto cíle.

    Měnovopolitické nástroje Evropské centrální banky Soud vymezuje s odkazem na článek 18.1 Statutu ECB a ESCB. Podle něj je Evropská centrální banka v rámci svých měnovopolitických operací oprávněná přímo nakupovat finanční nástroje obchodované na sekundárních trzích.[15] Současně podle Soudu z nijakého ustanovení zakládajících smluv nevyplývá, že Evropská centrální banka má své obchody provádět pouze univerzálně uplatňovanými opatřeními („No provision of FEU Treaty requires ESCB to operate in the financial markets by means of general measures that would necessarily be applicable to all the States of the euro area.“).[16] Naopak, pokud je podle Evropské centrální banky cílem OMT programu „náprava“ úrokových sazeb spojených pouze s vybranými dluhovými nástroji, omezení programu pouze na konkrétní emitenty je podle Soudu plně v souladu s účelem programu.[17] Z toho tedy lze dovodit, že selektivita programu není sama o sebe důvodem pro to, aby byl program považován za opatření nespadající do sféry měnové politiky, nebo že by se automaticky jednalo o opatření hospodářské politiky.

    Soud současně zdůraznil další významné parametry OMT programu, které jsou nezbytné pro to, aby z něj udělali legální opatření měnové politiky. Jelikož jedním z vůdčích zásad unijní ekonomické politiky vztahující se i na aktivity Evropské centrální banky je udržování zdravých veřejných financí,[18] důležitým aspektem jakéhokoliv měnovopolitického programu musí být zahrnutí takových záruk, které zabezpečí, aby členské státy neměli motivaci chovat se v rozporu s touto zásadou. A nakonec, každé opatření musí být posuzováno zejména vzhledem k účelu, který má dosáhnout. Využití stejných nástrojů při provádění hospodářské a měnové politiky tak automaticky nezakládá totožnost typu ekonomické politiky, pokud jsou tyto nástroje použity za jiným účelem (měnovopolitickým respektive hospodářskopolitickým): „The fact that the purchase of government bonds on the secondary market subject to condition of compliance with a macroeconomic adjustment programme could be regarded as falling withing economic policy when the purchase is undertaken by the ESM […] does not mean that this should equally be the case when that instrument is used by the ESCB in the Framework of a programme such as that announced in the press release.“[19]

    Proporcionalita měnovopolitického programu

    Jelikož opatření Evropské centrální banky jsou z právního hlediska rozhodnutími Rady guvernéru ECB, podléhají tyto rozhodnutí tradičnímu testu proporcionality. Soud tak při posuzování měnovopolitického opatření hodnotí dvě kritéria: (i) zda-li je opatření vhodné k dosažení jeho cílů, a současně (ii) zda-li nepřekračuje hranici toho, co je pro dosažení těchto cílů nezbytné. Evropská centrální banka navíc v této vysoce technické otázce disponuje širokou mírou diskrece, Soud se proto nezabývá hloubkovým posouzením opatření a pouze zkoumá, nedochází-li jeho uplatňováním k zjevnému excesu.[20]

    Závěry a implikace

    Jak je již u právníků zvykem, zřejmě se postupem času najde mnoho komentátorů s odlišnou interpretací OMT rozhodnutí. Některé jeho aspekty se ale jeví víc významné než jiné, chtěl bych na ně proto poukázat.

    V první radě, zdá se, že Soud ustálil svůj utilitárně – instrumentální pohled na dělení mezi měnovou a hospodářskou politikou založený rozhodnutím ve věci Pringle. Pro zajištění legality měnovopolitického opatření stačí, aby odpovědná centrální banka splnila tři podmínky: (i) opatření musí mít alespoň zprostředkovaný vliv na zajištění hlavního cíle měnové politiky, tj. cenovou stabilitu; tento vliv musí být zároveň dostatečně formulován a odůvodněn v dotyčném právním aktu nebo na základě kontextu a situace; (ii) pro dosažení kýženého efektu opatření je potřebné volit právem aprobované měnovopolitické nástroje; a (iii) opatření musí být vzhledem k jeho cílům vhodné a nesmí jít zjevně nad rámec toho, čeho má dosáhnout.

    V tomto kontextu je také potřebné zdůraznit, že Soud přijal za svou hierarchii nastíněnou rozhodnutím ve věci Pringle,[21] podle které má při posuzování toho, spadá-li opatření do sféry hospodářské nebo měnové politiky, větší relevanci jeho účel než použité nástroje. Pokud z hlediska formy nástrojů dva stejné programy sledují rozdílné účely, pak není nezbytně nutné, že oba spadají pod stejný druh ekonomické politiky. Nicméně opačně lze zřejmě dovodit, že stejný účel implikuje totožnost typu ekonomické politiky i v případě, pokud by zvolené nástroje byly rozdílné. Takový závěr Soudu se zdá být logickým. Hranice mezi měnovou a hospodářskou politikou však zřejmě stále nevymezil dostatečně jasně a do budoucna a v příštích krizích lze nepochybně očekávat další spory ohledně pravomocí centrálních bank a vlád při řešení těchto krizí.

    Rozhodnutí má konečně nepochybný interpretační význam také pro působení České národní banky. Mediální a zčásti i odborná kritika trvající politiky devizových intervencí proti koruně se sice (alespoň zatím) neodrazila v právních krocích vůči České národní bance, i hypotetické riziko nepříznivých následků spojených s jejím rozhodováním však může mít vliv na její nezávislost. OMT rozhodnutí je z tohoto hlediska přínosné, a to jak tím, že nezávislost centrální banky utvrzuje, tj. zdůrazňuje její širokou diskreci v otázkách měnové politiky, tak tím, že od centrální banky vždy vyžaduje důkladné a kontextuálně citlivé odůvodnění její kroků. Současně OMT rozhodnutí potvrzuje, že k, slovy České národní banky, nestandardním nástrojům[22] lze přistoupit až v případě, kdy jsou pro zajištění hlavního cíle měnové politiky nezbytné. Trvalá udržitelnost těchto závěrů se přitom zdá být pravděpodobnější, než doktrinálně ne ještě docela vyšperkované úvahy Soudu ohledně oddělení měnové a hospodářské politiky.


    Mgr. Tomáš Cuník, LL.M.
    e-mail: cunik.tomas@gmail.com


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Outright Monetary Transactions programme – program přímých měnových operací
    [2] Viz např. C-399/09, Landtová v. ČSSZ.
    [3] Viz rozhodnutí BVerfG ve věcech Solange I a II, Maastricht, Lisabon a Honeywell.
    [4] K implementaci měnové politiky samozřejmě nedochází pouze na úrovni Evropské centrální banky, ale i prostřednictvím národních centrálních bank v rámci Eurosystému. Pro zjednodušení textu ale upouštíme od explicitního uvádění národních centrálních bank (a případně i Evropského systému centrálních bank) a odkazujeme tak pouze k pravomocem Evropské centrální banky. Závěry textu lze nicméně aplikovat na všechny centrální banky v rámci ESCB.
    [5] Čl. 3(1)(c) SFEU
    [6] Čl. 282(1) SFEU
    [7] Čl. 12.1 a 14.3 Statutu ECB a ESCB
    [8] § 41 OMT rozhodnutí
    [9] § 42 OMT rozhodnutí
    [10] Rozsudek ESD ze dne 27. listopadu 2012 ve věci C-370/12 Pringle v Government of Ireland a i. („Pringle“).
    [11] § 53 a 55 Pringle, § 46 OMT rozhodnutí
    [12] § 43 OMT rozhodnutí, čl. 127(1) a 282(2) SFEU. Srovnej také čl. 98 Ústavy ČR.
    [13] § 45 OMT rozhodnutí
    [14] Tisková zpráva o Rozhodnutí Rady guvernéru ECB z 6 září 2012. Op. cit.
    [15] § 54 OMT rozhodnutí
    [16] § 55 OMT rozhodnutí
    [17] Ibid.
    [18] Čl. 119(3) SFEU
    [19] § 63 OMT rozhodnutí
    [20] § 68 OMT rozhodnutí
    [21] § 53 a 55 Pringle
    [22] Měnový kurz jako nástroj měnové politiky – nejčastější otázky a odpovědi. ČNB. Dostupné na www, k dispozici >>> zde  [17.8.2015].


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Tomáš Cuník, LL.M.
    2. 9. 2015

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?
    • Výhrada veřejného pořádku a základní práva dle LZP EU – Otevírá SDEU dveře meritornímu přezkumu?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc duben 2025
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc březen 2025
    • Návrh Evropské komise na zmírnění pravidel ESG reportingu
    • Vykonatelnost nálezů finančního arbitra v zahraničí, aneb stahující se mračna nad investičními šmejdy
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc únor 2025
    • Ochrana advokátní mlčenlivosti a rozhodnutí ESLP ve věci Nezerić proti Bosně a Hercegovině
    • Dosavadní úprava přestupových transakcí v rámci světového fotbalu
    • Mohou banky sledovat uhlíkovou stopu klientů na základě platebních transakcí?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Vyvlastnění, moderační právo soudu
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.