Zákon 480/2004 Sb. v oblasti direct marketingu
Nový zákon č. 480/2004 Sb. o některých službách informační společnosti zasáhl reklamní průmysl skutečně zejména v oblasti direct marketingu. Byť zákon platí a je účinný ihned o 7. září 2004, kdy vyšel, má jako každý nový zákon samozřejmě i tento spoustu relativně nejasných míst, jejichž interpretace bude teprve otázkou vývoje...
- neadresné papírové (tištěné, poštovní) zásilky je nadále možné doručovat do schránek, pokud na schránce není napsáno, že si adresát reklamu nepřeje (zde byl v tomto smyslu výslovně novelizován zákon o regulaci reklamy, takže konečně odpadly dosavadní pochyby);
- adresné papírové zásilky je nadále možné zasílat jako dosud (zejména za podmínky legálního získání databáze, tedy zejména se souhlasem adresáta či na adresy z veřejných zdrojů a vlastní činnosti pro vlastní marketing);
- reklamní SMS a E-maily je možné zasílat jen tehdy, má-li odesílatel předchozí souhlas adresáta (a i tak musí být zpráva zejména jako reklama označena, musí nabízet snadné odhlášení a musí pravdivě identifikovat odesílatele);
- aktivní telemarketing je možné provozovat jen tehdy, má-li volající předchozí souhlas volaného; otázka, zda o tento souhlas je možné požádat na začátku hovoru, je jednu z otázek, na jejichž správné interpretaci se nyní pracuje – jisté však je, že země Evropské Unie v drtivé převaze umožňují telemarketing v režimu opt-out (tedy volání možné, dokud adresát neřekne ne) a podobná úprava by se měly objevit zase i ve velkém „elektronickém zákoně“, který byl právě schválen vládou;
- pasivní telemarketing je logicky možné provozovat jako dosud.
Naše zkušenosti ukazují, že více než samotná změna zákona je v praxi důležitější aktivita toho, kdo na něj má dohlížet. V daném případě je proto zvlášť důležité, že dozor nad nevyžádanými obchodními sděleními nyní náleží Úřadu na ochranu osobních údajů, který v případě porušení disponuje pokutou do 10.000.000,- Kč.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz