epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    30. 8. 2012
    ID: 85195upozornění pro uživatele

    Zákon o mediaci a zkoušky mediátorů

    1. září vstupuje v účinnost dlouho očekávaný zákon 202/2012 Sb. o mediaci a o změně některých zákonů, který by měl přinést řadu změn a to nejen do civilního procesu. Tento předpis do českého právního řádu implementuje směrnici ES 2008/52/ES o některých aspektech mediace v občanských a obchodních věcech. V obecné rovině lze říci, že zákon o mediaci by měl rozšířit možnosti mimosoudního řešení sporů a odlehčit tak obecným soudům, které jsou každoročně zavalovány stabilně se zvyšujícím nápadem civilních žalob.

    Do civilního řízení přibude oprávnění předsedy senátu uložit účastníkům řízení, bude-li to účelné a vhodné, povinné setkání se zapsaným mediátorem a to v rozsahu tří hodin a na dobu ne-delší než tři měsíce řízení přerušit. Účastníkům tak bude dán prostor pro mimosoudní řešení sporu, kdy případně uzavřenou mediační dohodu bude soud schvalovat jako smír uzavřený účastníky. Pokud mezi účastníky nedojde k dohodě na určení osoby mediátora, vybere ho ze seznamu vedeného ministerstvem předseda senátu. Zákon pak stanoví, že soud v řízení pokračuje po uplynutí lhůty tří měsíců. Z toho vyplývá, že účastníci musí během této lhůty dospět k uzavření mediační dohody a tu předložit soudu ke schválení. Protože je mediační řízení formou dosažení smíru, lze jej tedy nařídit pouze v takových případech, kdy zákon uzavření smíru mezi účastníky připouští.

    Zákon o mediaci přináší některé změny do dalších právních předpisů. Do účinnosti nového občanského zákoníku od 1. 1. 2014 bude například platit, že běh promlčecí doby se staví po dobu probíhající mediace podle zákona o mediaci. Od 1. 1. 2014 pak bude platit, že promlčecí lhůtu staví zahájení jakéhokoliv mimosoudního jednání, nejen zahájení mediace prováděné podle zákona o mediaci. Běh promlčecí lhůty tak nebude zahájen jen typicky podáním žalobního návrhu, ale také podpisem smlouvy o provedení mediace. Obdobně se účinnost zákona o mediaci dotkne i obchodního zákoníku, do kterého k ustanovením o promlčecí lhůtě přibude formulace o stavení běhu promlčecí lhůty po zahájení mediace podle zákona o mediaci.

    Nejasný je zatím způsob, jakým budou mediátoři skládat zkoušky potřebné pro zápis do seznamu mediátorů vedeného Ministerstvem spravedlnosti a jak bude hrazena odměna a náhrada nákladů mediátora za první setkání s mediátorem nařízené soudem.

    Odpověď může poskytnout návrh vyhlášky o stanovení náležitosti zkoušky mediátora a zkoušky z rodinné mediace a o stanovení výše odměny za první setkání s mediátorem, dostupný na www.eklep.vlada.cz.

    Ke zkoušce se v návrhu vyhlášky uvádí, že se skládá z písemné a ústní části a v případě zkoušky z rodinné mediace pouze z části ústní. Při zkoušce mají být prověřovány znalosti uchazeče z oblastí:

    a) mediace a dalších způsobů mimosoudního řešení sporů, včetně příslušné právní úpravy,
    b) mediačních technik,
    c) základních lidských práv a svobod,
    d) občanského, obchodního a pracovního práva,
    e) rodinného práva,
    f) práva na ochranu spotřebitele,
    g) občanského práva procesního,
    h) základů psychologie a sociologie.

    K žádosti o vykonání zkoušky, ve které uchazeč uvede obvyklé náležitosti jako jméno, adresu, datum narození atd., se přikládá doklad o zaplacení poplatku za zkoušku, která je zákonem stanovena na 5.000 Kč. Pro úplnost je nutné uvést, že poplatek za opakování zkoušky je rovněž 5.000,- Kč a zkoušku lze opakovat pouze dvakrát. Novou žádost je pak možné podat až po třech letech od vykonání poslední neúspěšné zkoušky. Uhrazený poplatek se v případě zpětvzetí žádosti o vykonání zkoušky nevrací.

    Dále se přikládá strukturovaný životopis, ve kterém kromě dosaženého vzdělání uvede uchazeč také své vzdělání a praxi v oblasti mediace. K žádosti neobsahující uvedené náležitosti se nepřihlíží.

    Ministerstvo může výjimečně, není-li z organizačních důvodů možné učinit součástí ústní části zkoušky prezentaci mediačních dovedností formou simulovaného mediačního jednání uchazeče nejpozději 3 týdny přede dnem konání ústní části zkoušky vyzvat, aby do 5 kalendářních dnů přede dnem konání ústní části zkoušky předložil nesestříhanou videonahrávku na datovém nosiči obsahující modelovou mediační situaci bez úvodního slova mediátora, trvající v rozsahu nejméně jedné hodiny do nejvýše dvou hodin.

    Zkouška se skládá z části písemné a ústní. Písemná část probíhá formou testu a je neveřejná. Zkušební otázky schvaluje ministerstvo a podmínkou úspěšného vykonání je správné zodpovězení alespoň 75% všech otázek. Ústní část zkoušky je pak veřejná a stejně jako písemná zkouška trvá nejdéle dvě hodiny. Ústní část probíhá formou praktické demonstrace mediačních dovedností a simulovaného mediačního jednání a podmínkou pro její úspěšné vykonání je celkové vyhodnocení znalostí a mediačních dovedností uchazeče na alespoň 75%.

    Zkouška z rodinné mediace probíhá pouze ústní formou a její součástí je prezentace mediačních dovedností formou simulovaného mediačního jednání zaměřeného na vztahy vyplývající z rodinných konfliktů. Pro úspěšné absolvování platí stejná hranice hodnocení a to 75%.

    Zkušební komisaře jmenuje a odvolává ministr spravedlnosti. Zkušební komise je tříčlenná a uchazeč se její složení dozví až bezprostředně před konáním zkoušky.

    Zkouška se hodnotí stupni uspěl – neuspěl a pro hodnocení „uspěl“ je nutné absolvovat úspěšně písemnou i ústní část zkoušky, v případě zkoušky z rodinné mediace pouze při ústní části.

    Vyhláška dále stanoví náležitosti protokolu o vykonání zkoušky a stanovuje lhůtu třicet dnů, ve které musí ministerstvo vystavit uchazeči osvědčení o úspěšném absolvování zkoušky.

    Výši odměny za první setkání s mediátorem nařízené soudem stanovuje vyhláška na 400,- Kč za každou započatou hodinu. V případě, že je mediátorem plátce daně z přidané hodnoty, je potřeba ještě připočítat její aktuální sazbu.

    Návrh vyhlášky považuji za problematický z několika důvodů.

    Předně text vyhlášky umožňuje velmi subjektivní hodnocení při ústní části zkoušky, kdy zkušební komise má hodnotit znalosti a mediační dovednosti uchazeče alespoň na 75%. Přitom je velmi vágně stanoven okruh znalostí a dovedností jaké má uchazeč mít. Zatímco u testu v písemné části se dá velmi jednoduše stanovit hranice pro splnění nebo nesplnění kritérií, je volba procentuálního hodnocení uchazeče u ústní části velmi nešťastná. Co když dojde k absurdní situaci, kdy členové zkušební komise dojdou k závěru, že uchazeč splňuje kritéria pouze na 74%? Za vhodnější bych považoval rozdělení zkoušky do teoretické části v písemné podobě a pak ústní v podobě simulovaného mediačního jednání, při kterém by uchazeč prokazoval, zda dostatečně ovládá mediátorské dovednosti a jak roli mediátora zvládá. Komise by pak hodnotila, zda uchazeč při simulovaném jednání jako mediátor uspěl či nikoliv. Velmi nešťastná je také varianta s možností splnění ústní části zkoušky formou videonahrávky modelové mediační situace. Bylo by s podivem, kdyby uchazeč plnění ústní část zkoušky formou videonahrávky pořídil nahrávku jinou, než dostatečně připravenou a líbivou, která bude vytvářet dojem o jeho dostatečných mediátorských schopnostech. Zakládá se tak prostor pro nerovné hodnocení, kdy uchazeč osobně realizující ústní zkoušku musí ad hoc reagovat na situaci, která je mu předestřena, zatímco uchazeč plnící zkoušku prostřednictvím videonahrávky se může dostatečně připravit, vybrat si pro simulované jednání vhodné figuranty apod. S námitkou Probační a mediační služby, že se v případě videonahrávky nejedná o rovnou příležitost (a cituji: „minimálně simulace mediace v rámci průběhu zkoušky je více stresující situací ve srovnání s pořizováním videonahrávky v místě a čase zvoleném mediátorem“) se ministerstvo vypořádalo tak, že tento postup je možný pouze výjimečně, pokud nebude možné při ústní zkoušce zajistit simulované mediační jednání. S ohledem na to, že samotná podstata výkonu funkce mediátora je právě o mediačním jednání jako takovém, měla by být ústní zkouška možná vždy. Uvedená výjimka pak v českém prostředí nahrává úvaze, že pro některé uchazeče nebude v daný moment možné simulované mediační jednání provést a zkušební komise se tak spokojí s předem připravenou nahrávkou, která má již z logiky věci naprosto jinou vypovídací hodnotu.

    Otázkou také je, na kolik je adekvátní sazba 400,- Kč za započatou hodinu mediačního jednání v případě mediace nařízené soudem. Kromě odměny má mediátor nárok na náhradu za DPH a hotové výdaje, i tak je ale výše odměny poměrně nízká a to s ohledem na nároky na erudici a schopnosti mediátorů a i ceny mediací obecně. Při procházení internetu je možné nalézt množství mediačních center, asociací i jednotlivých mediátorů, kde se odměny za hodinu mediace pohybují v řádech stovek a tisíců korun. Původně navrhovaná částka 500,- Kč byla snížena na uvedených 400,- Kč po námitkách ze strany ekonomického odboru Ministerstva spravedlnosti, který požadoval částku ve výši cca. 300 – 350 s ohledem na fakt, že za účastníky osvobozené od soudních poplatků bude odměnu mediátora hradit stát prostřednictvím soudů.

    Závěrem lze konstatovat, že zákon o mediaci bude jistě přínosným pro alternativní řešení civilních sporů. Prováděcí předpis však přináší znepokojení nad některými ustanoveními, které doufám nebudou při jejich aplikaci na škodu.


    Mgr. Jan Mandát

    Mgr. Jan Mandát


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Jan Mandát
    30. 8. 2012

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Postoupení pohledávek na výživné
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Byznys a paragrafy, díl 16.: Náhrada škody ve stavebnictví
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Klamavá reklama
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Klamavá reklama
    • Novela trestního zákoníku
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Novela trestního zákoníku
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Osoby blízké a vědomost o úmyslu dlužníka zkrátit věřitele v případě vyvedení majetku do svěřenského fondu

    Soudní rozhodnutí

    Exekuce

    Oprávněný může podat nový exekuční návrh a vést exekuci podle exekučního titulu, na jehož základě již byla týmž oprávněným vedená předchozí exekuce proti témuž povinnému...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    I pro věřitele, kteří uplatnili svou pohledávku za dlužníkem přihláškou do likvidace již před rozhodnutím o úpadku platí závěry, které Nejvyšší soud zformuloval pro věřitele,...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účinky tzv. koncentrace řízení podle ustanovení § 118b o. s. ř. nenastanou, jestliže účastníci nebyli o tzv. koncentraci řízení a o jejích účincích poučeni jednak v předvolání...

    Nemajetková újma právnické osoby (exkluzivně pro předplatitele)

    Právní úprava, která brání právnickým osobám požadovat přiměřené zadostiučinění za nemajetkovou újmu způsobenou zásahem do jejich dobré pověsti, je podle závěrů nálezu...

    Nesprávný úřední postup (exkluzivně pro předplatitele)

    Konstatování porušení práva je plnohodnotnou formou zadostiučinění, předpokládanou ustanovením § 31a odst. 2 zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.