epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    13. 2. 2024
    ID: 117533upozornění pro uživatele

    Zrušení zadávacího řízení dle § 170 ZZVZ

    Obecně platí, že zadávací řízení může být zrušeno pouze ze zákonem stanovených důvodů. Zrušení, jakožto jeden ze způsobů ukončení zadávacích řízení je primárně upraveno v § 127 a 128 zákona 134/2016 Sb., o zadávaní veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále také „ZZVZ“ nebo „zákon“). Nejedná se však o jedinou zákonnou úpravu zrušení zadávacího řízení. Jedná-li se o sektorovou (nadlimitní) veřejnou zakázku, relevantním se stává také § 170 ZZVZ.

    § 170 ZZVZ stanoví, že zadavatel, který zadává sektorovou veřejnou zakázku, může zrušit zadávací řízení i bez naplnění důvodů podle § 127, pokud si tuto možnost vyhradil v zadávací dokumentaci. V takovém případě zadavatel v oznámení o zrušení zadávacího řízení uvede odůvodnění takového postupu.

    Komentář autorů Šebesta, Novotný, Machurek, Dvořák a kol.[1] k tomuto ustanovení uvádí, že: „Oproti zadávání veřejných zakázek může zadavatel zadávací řízení sektorové veřejné zakázky zrušit také v případech, kdy nejsou naplněny zákonem předvídané důvody v § 127 odst. 2. Toto oprávnění si ale zadavatel musí vyhradit v zadávací dokumentaci. Zadávací dokumentace tak musí obsahovat alespoň obecnou informaci o tom, že zadavatel v případě potřeby využije § 170 a je oprávněn zrušit zadávací řízení sektorové veřejné zakázky bez naplnění důvodů stanovených v § 127.“

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Zadávací dokumentace tak musí obsahovat výhradu možnosti zrušení zadávacího řízení i z jiných důvodů, než jsou uvedeny v § 127 ZZVZ. Za dobrou praxi lze považovat výslovný odkaz na § 170 ZZVZ, byť ZZVZ takový požadavek nestanovuje a využitelná by tak měla být i obecná výhrada možnosti zrušení zadávacího řízení i z jiných důvodů, než jsou uvedeny v § 127 ZZVZ.

    S ohledem na skutečnost, že ZZVZ nestanovuje okamžik, ke kterému je možné zadávací řízení zrušit, bylo zřejmě intencí zákonodárce, aby bylo možné tak učinit kdykoliv za běhu zadávacího řízení, tj. do okamžiku uzavření smlouvy.

    Reklama
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    5.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Z pohledu praktického využití se jako komplikovanější jeví druhá věta daného ustanovení, tedy nutnost odůvodnění zrušení zadávacího řízení. Komentář autorů Šebesta, Machurek, Dvořák a kol.[2] k tomuto říká, že: „Jestliže zadavatel zadávací řízení sektorové veřejné zakázky zruší na základě této své výhrady v zadávací dokumentaci, je povinen takový postup odůvodnit v oznámení o zrušení zadávacího řízení. Lze předpokládat, že tento posun oproti úpravě v ZVZ 2006, kdy sektorový zadavatel mohl zrušit zadávací řízení veřejné zakázky bez udání důvodu, by měl vést k větší transparentnosti postupu zadavatelů při rušení sektorových veřejných zakázek. I přesto, že zákon nestanoví jakékoliv požadavky na odůvodnění zrušení sektorové veřejné zakázky, lze předpokládat, že obdobně jako jakýkoliv jiný úkon zadavatele by i vyhrazené zrušení zadávacího řízení mělo být vedeno a prováděno při zachování a dodržení základních zásad zadávání veřejných zakázek. Nemělo by se tedy jednat o svévolné, neopodstatněné, subjektivní či účelové důvody zrušení zadávacího řízení (např. situace, kdy zadavatel nebude chtít pokračovat v zadávacím řízení, pokud by měl smlouvu na sektorovou veřejnou zakázku uzavřít s dodavatelem, se kterým doposud nespolupracoval) a současně postup zadavatele by měl být vždy transparentně odůvodněn.“

    Dle Komentáře WK[3]: „Pokud však zadavatel této možnosti využije a následně dojde ke zrušení zadávacího řízení, je pak povinen v oznámení o zrušení zadávacího řízení, které je zadavatel povinen odeslat do 30 dnů od vlastního zrušení (viz komentář k § 128), odůvodnit, proč se rozhodl zadávací řízení zrušit. Při odůvodňování může zadavatel samozřejmě využít důvody uvedené v § 127, tedy stejně jako v případě, pokud by uvedenou výhradu vůbec neučinil, nicméně důvodem mohou být i jiné skutečnosti, a to ať již objektivní, tak i subjektivní povahy. Uvedené pravidlo obsahuje zákon z důvodu, aby i v případě zrušení zadávacího řízení u sektorové veřejné zakázky byl postup zadavatele transparentní a přezkoumatelný, jakkoliv jakékoliv důvody budou pouze stěží napadnutelné.“

    Zákon nestanovuje bližší požadavky na odůvodnění zrušení zadávacího řízení dle § 170 ZZVZ a omezuje se tedy pouze na požadavek odůvodnění uvést; toto odůvodnění nicméně musí být (i dle komentářové literatury) formulováno tak, aby odůvodnění odpovídalo požadavkům základních zásad zadávání veřejných zakázek (zejména zásadě transparentnosti). Tedy aby z rozhodnutí o zrušení bylo patrné, na základě jakých skutečností zadavatel svůj krok učinil[4] a že se jednalo (pro zachování maximální právní jistoty) o důvody vylučující (či do značné míry omezující) libovůli zadavatele. Pokud by byla umožněna ryzí libovůle zadavatele, byla by zásada transparentnosti nepochybně narušena nebo minimálně transparentnost zadávacího řízení omezena.

    Rozhodovací praxe je v tomto případě minimální, a to i na unijní úrovni. To je způsobeno zejména skutečností, že evropské zadávací směrnice, ze kterých vychází ZZVZ, otázku důvodů pro zrušení zadávacího řízení neupravují. Lze nicméně uvést, že česká právní úprava je v tomto směru přísnější, než vyplývá z práva EU (resp. jeho aplikace). Konkrétně lze poukázat například na rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie (dále jako „SDEU“ ve věci C-27/98 Fracasso-Leitschutz, v němž bylo konstatováno, že ze zadávacích směrnic nevyplývá, že by právo zadavatele rozhodnout se nepřidělit veřejnou zakázku mělo být omezeno na výjimečné případy nebo mít opodstatnění v závažných důvodech. Zároveň však z této judikatury plyne, že případné rozhodnutí zadavatele musí být v souladu se základními zásadami práva EU (srov. Rozsudky C-92/00 a C-244/02). Českou omezující úpravu lze tak do jisté míry považovat za zajištění dodržení těchto zásad. Nad výše uvedené lze dále uvést rozhodnutí SDEU ve věci C-440/13 – Croce Amica One Italia, kde se mimo jiné v bodu 35. a 36.  uvádí: „Unijní právo tedy nebrání tomu, aby členské státy v právních předpisech stanovily možnost přijmout rozhodnutí, kterým se zrušuje zadávací řízení. Důvody pro takové rozhodnutí mohou souviset zejména s posouzením, zda je z hlediska veřejného zájmu vhodné dovést zadávací řízení do konce, přičemž se mimo jiné přihlíží k případné změně hospodářské situace či skutkového stavu, nebo i k potřebám dotyčného veřejného zadavatele. Takové rozhodnutí může být odůvodněno i nedostatečnou soutěží, kdy na konci zadávacího řízení na dotčenou veřejnou zakázku zbývá jediný uchazeč způsobilý k jejímu splnění. (…) S výhradou dodržení zásady transparentnosti a zásady rovného zacházení proto nemůže být veřejný zadavatel nucen dovést zadávací řízení do konce a zadat dotyčnou zakázku, i kdyby zbýval jediný uchazeč.“

    Jakkoliv vzhledem k povaze zmiňovaného odůvodnění ve smyslu § 170 ZZVZ neexistuje přímá rozhodovací praxe, je vhodné upozornit také na možnost aplikace závěrů rozhodnutí Krajského soudu v Brně ze dne 22. 12. 2020, č.j.: 30 Af 112/2018–110 (rozhodnutí bylo později zrušeno rozhodnutím Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 1. 2023, č.j.: 10 As 23/2021 – 56, avšak z jiných důvodů), ve kterém soud posoudil zrušení zadávacího řízení jako protiprávní, a to mimo jiné i z důvodu, že zadavatel přistoupil ke zrušení zadávacího řízení s poměrně velkým časových odstupem (konkrétně cca 36 dní a poté, kdy od podání nabídek zadávací řízení dospělo do konečné fáze) od momentu, kdy se o důvodu zrušení zadávacího řízení dozvěděl, resp. měl dozvědět. Jakkoliv tento právní výklad nemusí mít oporu v textaci ZZVZ (oproti dřívější zákonné úpravě) a jedná se zatím o spíše ojedinělý rozsudek, zadavatel, který hodlá daný zrušovací důvod využít by tak neměl váhat s rozhodnutím o zrušení zadávacího řízení, pokud se dozví, že existují skutečnosti, které by zrušení zadávacího řízení odůvodňovaly.

    Závěrem tedy lze shrnout, že v případě nadlimitních sektorových veřejných zakázek je možno zadávací řízení zrušit i z jiných důvodů, než jsou uvedeny v § 127 ZZVZ. V takovýchto případech je však nezbytné učinit výhradu možnosti zrušení zadávacího řízení v zadávací dokumentaci, a současně je nezbytné případné zrušení odůvodnit. Z obezřetnosti a zajištění naplnění zásady transparentnosti by zadavatelé měli důvody zrušení řádně popsat a s případným zrušením zadávacího řízení neotálet.

    Mgr. Dominik Dudycha
    Advokátní koncipient

    MT Legal s.r.o., advokátní kancelář
     
    Praha | Brno | Ostrava
     
    Tel.: +420 222 866 555  
    Fax:  +420 222 866 546
    e-mail: info@mt-legal.com
     
     

    [1] ŠEBESTA, Milan, NOVOTNÝ, Petr, MACHUREK, Tomáš, DVOŘÁK, David a kol. § 170 [Zvláštní ustanovení o zrušení zadávacího řízení]. In: ŠEBESTA, Milan, NOVOTNÝ, Petr, MACHUREK, Tomáš, DVOŘÁK, David a kol. Zákon o zadávání veřejných zakázek. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2022, s. 1132–1133.

    [2] Ibidem.

    [3] PODEŠVA, Vilém. Zákon o zadávání veřejných zakázek: Zákon o registru smluv : komentář. 2. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2023. Komentáře (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-80-7676-554-2.

    [4] Viz například rozhodnutí ÚOHS ze dne 21. 2. 2022, sp. zn.: ÚOHS-S0656/2021/VZ: „Současně z ustanovení § 6 odst. 1 zákona, konkrétně ze zásady transparentnosti, vyplývá, že musí být zadavatelem uvedené odůvodnění dostatečně konkrétní, aby bylo možné jeho postup přezkoumat a nevznikaly tak pochybnosti o tom, jaké důvody (včetně okamžiku jejich vzniku) vedly zadavatele ke zrušení zadávacího řízení.“; i když se uvedené rozhodnutí týká výkladu § 127 ZZVZ, je obecně aplikovatelné i ve vztahu k postupu podle § 170 ZZVZ.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Dominik Dudycha (MT Legal)
    13. 2. 2024

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Některá úskalí podání formálně bezvadného návrhu na přezkum úkonů zadavatele k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
    • FSR EU o zahraničních subvencích a více než rok jeho aplikace v oblasti veřejných zakázek
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, KVĚTEN 2025
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, DUBEN 2025
    • Aktivní legitimace k podání námitek proti zadávacím podmínkám v jednacím řízení s uveřejněním
    • Mimořádně nízká nabídková cena ve veřejných zakázkách: Aktuální soudní rozhodnutí a jeho dopady
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, BŘEZEN 2025
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, ÚNOR 2025
    • Byznys a paragrafy, díl 4.: Náhrada škody a újmy ve veřejných zakázkách
    • Předkládání návrhu smlouvy v nabídce v zadávacím řízení

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • 10 otázek pro ... Martina Bendíka
    • Evropská zdravotní data pod lupou: Co přináší nová regulace a datová centra (EHDS)?
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Korunové dluhopisy
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Některá úskalí podání formálně bezvadného návrhu na přezkum úkonů zadavatele k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Soudní rozhodnutí

    Korunové dluhopisy

    Restriktivnímu či extenzivnímu výkladu ustanovení daňových zákonů při využití obecně uznávaných interpretačních metod ústavní pořádek nebrání. Neurčitost zákona a možnost...

    Blanketní stížnost

    Krajský soud tím, že rozhodl před uplynutím konce stěžovatelem avizované lhůty pro doplnění odůvodnění blanketní stížnosti, a navíc v situaci, kdy odůvodnění stížnosti již...

    Blanketní stížnost (exkluzivně pro předplatitele)

    Nepřihlédne-li stížnostní soud k odůvodnění stížnosti původně podané jako blanketní, ač měl odůvodnění v době rozhodování o stížnosti k dispozici, může porušit právo...

    Dovolání (exkluzivně pro předplatitele)

    Podle judikatury Nejvyššího soudu, spočívá-li rozsudek odvolacího soudu na posouzení vícero právních otázek, z nichž každé samo o sobě vede k zamítnutí žaloby, není dovolání...

    Exekutor (exkluzivně pro předplatitele)

    Funkce soudního exekutora je veřejnou funkcí. Proces obsazování exekutorského úřadu se tedy týká práva na rovný přístup k veřejným funkcím podle čl. 21 odst. 4 Listiny základních...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.