epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    26. 8. 2005
    ID: 35442

    O regulaci finančního trhu v roce 2005

    rozhovor s bývalým ředitelem odboru legislativního a právního Komise pro cenné papíry Janem Hartem

    Ještě nedávno se říkalo, že vztahy mezi Komisí pro cenné papíry a Ministerstvem financí nejsou dobré. V čem tyto problémy spočívaly?

    To, co jsem vnímal já ze své pozice bylo, že nám nepřipadal optimální způsob, kterým na ministerstvu vznikaly  zákony o kapitálovém trhu. Texty zákonů se tvořily tak, že se v nějakém poměrně raném stádiu připravilo paragrafové znění, to se rozesílalo do neoficiálních a potom oficiálních připomínkových řízení, a dále se připomínkovalo v Legislativní radě vlády, která je poradním orgánem vlády pro oblast legislativy.  Text zákona vznikal kompilací těchto připomínek a případně některých dalších podkladů. Tato metoda se ukázala jako nesmírně náročná na čas, prostě neefektivní, a také nevedla  k dobrým výsledkům. Příkladem mohou být třeba tzv. fondy nemovitostí. Nedokonalosti zákona přispěly k tomu, že se tento typ kolektivního investování nerozběhl ani rok po účinnosti zákona, který měl jeho fungování umožnit. Příprava paragrafového znění bez důkladného ujasnění koncepčních východisek vede k tomu, že se v následném připomínkování smísí řešení zásadních věcných otázek s hromadou spíše formálních problémů, objevují se argumenty typu "vždyť už je to napsané, tak by se to mělo využít" apod. Snažili jsme se prosadit, aby se důraz přenesl z připomínkování jednotlivých formulací ve stylu “tady vám chybí poznámka pod čarou” na vlastní tvorbu zákona, tedy na hledání principiálních věcných a poté právních řešení.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    Změnilo se v poslední době něco v tomto směru?

    Ano, myslím, že došlo k významnému zlepšení, mimo jiné v souvislosti s příchodem nových lidí na Ministerstvo financí. Zaběhlé způsoby práce sice nebylo možné změnit ze dne na den, nicméně se na základě posledních zkušeností domnívám, že je ministerstvo na správné cestě.

    Reklama
    Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    24.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Jaké jsou vaše zkušenosti s přípravu právních předpisů uvnitř státní správy?

    Jako ředitel legislativního a právního odboru jsem se v různé intenzitě podílel na tvorbě řady právních předpisů, ať už na úrovni primární legislativy (zákony) nebo sekundární legislativy (vyhlášky). O průběhu legislativního procesu uvnitř státní správy, o jeho dobrých i stinných stránkách  by bylo možné uspořádat konferenci, zde jen drobný příklad. Ptal jsem se zhruba před rokem zda státní správa, konkrétně např. Úřad vlády, pořádá nějaká školení pro legislativce, hlavně pro mladé lidi, kteří "vstupují do odvětví." Odpovědí mi bylo, že nic takového v rámci státní správy neexistuje. Potom se lidé diví, že je legislativa nejednotná, že se zcela obdobné věci upravují různě v různých zákonech nebo i na různých místech jednoho zákona, že se kvalita zákonů postupem času nelepší nebo že se dokonce zhoršuje apod. Já se tomu za současného stavu věcí nedivím. Domnívám se, že by legislativci měli být soustavně školeni podobně jako např. soudci. Ta školení ovšem předpokládají, že bude někdo, kdo bude schopen systematicky akumulovat zkušenosti s legislativou, tvořit obecně akceptovatelné standardy pro opakující se věci a tyto znalosti předávat dále.

    Tvrdí se také, že Komise pro cenné papíry vydala vyhlášek příliš mnoho. Jaký je Váš názor?

    Problém je, že žádný z těch kritiků nikdy neřekl: ta a ta vyhláška je zbytečná, zrušte ji a řešte to tak a tak. Osobně bych považoval za dobrý nápad tak po dvou letech vyhodnotit, zda se vyhlášky osvědčily a pokud se ukáže, že jsou možná jiná a lepší řešení, zařídit se jinak. Jen podotýkám, že to "jiné řešení" by mohlo znamenat nejen změnu vyhlášky, ale i změnu zákona, který vydání vyhlášky vyžaduje. Také délku dokumentů je třeba držet v přiměřených mezích, což se Komisi možná ne vždy dařilo. Při pohledu na dokumenty některých zahraničních úřadů pro finanční trh mám ale obavu, že určité množství vyhlášek, metodik, stanovisek nebo podobných výstupů je zřejmě imanentní regulaci finančního trhu, jak ji v současné době známe. Je proto možné, že jde spíše o kvalitu než o kvantitu těch věcí.

    V průběhu posledních let jste měl možnost sledovat "zevnitř" některé mediálně známé kauzy, které se týkaly finančního trhu. Parlament přijal na jaře novelu obchodního zákoníku, která umožňuje majoritním akcionářům nuceně vykoupit akcie minoritních akcionářů. Jak na vás působila tato nedávná  a vlastně dosud probíhající kauza "vytěsnění malých akcionářů"?

    Za nejvíc problematické na této kauze pokládám, že dochází k příliš rychlým změnám v přístupu k majetkovým právům. V druhé polovině devadesátých let byla ochrana menšinových akcionářů zesílena zavedením např. poměrně přísného režimu nabídek převzetí, dozoru Komise v této oblasti apod. Vycházelo se tedy z toho, že existence menšinových akcionářů a ochrana jejich práv jsou důležité pro českou ekonomiku. Filosofie  vytěsnění je naopak dát za určitých okolností přednost zájmům majoritního vlastníka a umožnit mu zbavit se menšinových akcionářů. My jsme se v rámci přípravy novely obchodního zákoníku ke směrnici o nabídkách převzetí snažili nalézt více rovnovážné řešení, kterým by se "netočilo kormidlo tak prudce" a které by lépe odpovídalo na tři základní problémy současného znění obchodního zákoníku: otázka záruky za zaplacení, mechanismu, který vede ke spravedlivému určení výše ceny za vykoupené akcie a dořešení otázek soudního přezkumu výše ceny. Na druhou stranu jsme vycházeli z toho, že v nějaké podobě je vytěsnění možné a potřebné. Alespoň tak já jsem tuto kauzu vnímal.

    Je v tomto směru nějaká možnost zlepšení?

    V oblasti práva akciových společností by nepochybně byla prospěšná systematičtější diskuze mezi různými zájmovými skupinami a odborníky. Schází tu prostě nějaký soustavně fungující think-tank, i přes nepochybně prospěšné snahy např. některých obchodních komor. Názory majoritních a minoritních akcionářů se v kauze vytěsnění střetly prakticky až v Senátu, do té doby vlastně žádná diskuze neprobíhala. Je však otázkou, kdo by měl takovouto diskuzi v oblasti korporátního práva zajišťovat. Například Komise pro cenné papíry by to zřejmě sama být nemohla, protože tématika přesahuje oblast kapitálového trhu.

    Na jaře předložila vláda Parlamentu zákon, kterým se měl Úřad pro dohled nad družstevními záložnami sloučit s Českou národní bankou a Úřad státního dozoru v pojišťovnictví a penzijním připojištění s Komisí pro cenné papíry, čímž by se počet státních institucí, které se zabývají dozorem v oblasti finančního trhu snížil ze čtyř na dvě. V červenci přišlo Ministerstvo financí poněkud nečekaně s novou koncepcí, podle které by se měly všechny ostatní instituce již na jaře příštího roku sloučit s Českou národní bankou. Jaký je váš názor na tento projekt?

    Musím se přiznat, že tomuto projektu příliš nerozumím. Jedná se o českou cestu, neboť koncentrace veškerého dozoru nad finančním trhem v centrální bance je ve světě  výjimečná. Pokud byl ve světě v posledních letech nějaký trend, pak to byla spíše tvorba nezávislých regulačních úřadů mimo centrální banku i ministerstva. Touto cestou se dala např. Velká Británie, Japonsko, Německo nebo Rakousko. Důvodem, proč nebývá dozor koncentrován v centrální bance je patrně obava z určitého střetu priorit - z měnové politiky, která je hlavním posláním centrální banky mohou vyplývat poněkud jiné priority než z dozoru nad finančními institucemi. Ve světě se také objevují pochybnosti o přínosech sjednocování regulace, které zřejmě vyplývají  z toho, že jednotný regulátor je nutně velkou institucí s velmi širokou a různorodou agendou, což logicky vyvolává nejrůznější problémy. Tyto hlasy se občas objevují např. ve Velké Británii. Svědčí to o tom, že ideální model prostě neexistuje, ani model jednotného regulátora není samospasitelný. Nestandardní je také způsob, jakým má ke změně dojít  - pokud je mi známo, má být předložen ve druhém čtení tzv. komplexní pozměňovací návrh, kterým se změní koncepce původního zákona o integraci. Zatímco i sebenepatrnější vyhláška Komise pro cenné papíry je podrobně posuzována týmy odborníků v Legislativní radě vlády, má tento dosti klíčový zákon projít mimo Legislativní radu a mimo zasedání vlády. I to patří mezi jisté paradoxy, ke kterým v  legislativním procesu občas dochází.

    Dá se na projektu Ministerstva financí najít  něco pozitivního?

    Lze na něm jistě nalézt pozitiva, která se obvykle spojují s kompletním sjednocením státního dozoru do jediné instituce. Bude-li proces dobře zvládnut, může například dojít ke  zlepšení v koordinaci funkcí, které se týkající subjektů, jež svou činností zasahují do více sektorů.  



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    redakce (ep)
    26. 8. 2005

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & partneři, s.r.o.
    • Náš náskok byl v odhodlání a ochotě riskovat
    • Na co se zaměřoval úřad pro ochranu osobních údajů při své kontrolní činnosti v roce 2020?
    • „Co nás čeká v právu ICT v roce 2021“
    • Rozhovor s Petrem Sprinzem
    • Odborný seminář: Závazky v novém občanském zákoníku
    • Odborný seminář: Smlouvy uzavírané se spotřebitelem v novém občanském zákoníku
    • Chambers Europe 2012: PRK Partners oceněna za nejlepší klientské služby
    • Nataša Randlová prominentním právníkem Chambers Europe
    • Ocenění soutěžněprávního týmu advokátní kanceláře Schönherr
    • Advokátní kancelář KŠB byla oceněna jako nejlepší národní právní firma v ČR

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 25.06.2025Nový stavební zákon – aktuální legislativní změny (online - živé vysílání) - 25.6.2025
    • 26.06.2025Náhrada škody a újmy v pracovněprávních vztazích (online - živé vysílání) - 26.6.2025
    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • DEAL MONITOR
    • Investiční dotazník u právnických osob a test vhodnosti
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Rodinná nadace s dceřinou společností: Alternativa ke svěřenskému fondu pro správu rodinného majetku
    • Úvodní vhled do klasifikace povinných osob dle návrhu nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Soudní rozhodnutí

    Společné jmění manželů

    Uzavřel-li jen jeden manžel bez souhlasu druhého s třetí osobou smlouvu vztahující se k věci týkající se jejich společného jmění a opomenutý manžel v souladu s § 714 odst. 2 o. z....

    Nájem (exkluzivně pro předplatitele)

    Skončil-li nájem uplynutím výpovědní doby, po jejím skončení má nájemce povinnost prostory vyklidit a užívá-li je i nadále, činí tak již bez právního důvodu; na tom nic nemění...

    Postoupení pohledávky, postoupení smlouvy (exkluzivně pro předplatitele)

    Postoupení pohledávky nebrání následnému (či současnému) postoupení smlouvy v tom rozsahu, jehož se smlouva o postoupení pohledávky netýká, ačkoliv je postupovaná pohledávka s...

    Restrukturalizace (exkluzivně pro předplatitele)

    V restrukturalizačním řízení má před úpravou obsaženou v obecné části zákona o zvláštních řízeních soudních vždy přednost zvláštní úprava obsažená v zákoně o...

    Smlouva o obchodním zastoupení (exkluzivně pro předplatitele)

    Stane-li se právo obchodního zástupce na zaplacení provize splatným nezávisle na tom, zda mu byl zastoupeným předán výkaz o dlužné provizi, který by obchodnímu zástupci umožnil...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.