epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop2
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    23. 10. 2020
    ID: 112023

    Vyšel vůbec první komentář zákona, který upravil zvláštní režim fungování zahraniční služby. Jak služba funguje popisuje spoluautor Martin Smolek

    Zákon o zahraniční službě teprve nedávno v našem právním řádu upravil zvláštní režim fungování zahraniční služby. Která agenda je v praxi nejkomplikovanější? Jak se koronavirová pandemie dotkla konzulárních služeb? Nejen o zákonu a jeho praktickém využití hovořil spoluautor komentáře, náměstek ministra zahraničních věcí pro řízení sekce právní a konzulární Martin Smolek.

    Jedná se o relativně nový zákon. Jaké největší změny s ním přišly a jaký je jeho největší přínos?

    Hlavní přínos zákona spočívá v tom, že poprvé od dob Rakousko-Uherska upravil zvláštní režim fungování zahraniční služby jakožto součásti státní služby České republiky. Když se podíváte do právních řádů okolních států, zjistíte, že i ony upravují zahraniční službu zvláštními předpisy. Česká republika měla v tomto ohledu jistou mezeru v právní úpravě. Obecná pravidla fungování státní služby totiž nemohou z objektivních důvodů být plně aplikována v prostředí Ministerstva zahraničních věcí. Služba v tomto ministerstvu je specifická tím, že je částečně vykonávána v zahraničí a dále tím, že jednotliví zaměstnanci se na svých místech ve velkých počtech pravidelně střídají. Zákon o zahraniční službě právě na tato specifika reaguje. Jeho hlavním přínosem je tedy podle mě to, že vůbec umožňuje zahraniční službě se všemi jejími specifiky efektivně fungovat, což bylo podle předchozí úpravy komplikované.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Zákon samozřejmě přináší nejvíce změn právě ve služebněprávní oblasti. V ostatních částech pak z velké části konsoliduje a sjednocuje dosavadní praxi, která nebyla upravena vůbec či nebyla upravena dostatečně (to se týká především zřizování a postavení zastupitelských úřadů) a neméně důležitá je nová úprava výkonu konzulární služby jako jedné z činností v rámci zahraniční služby.

    Jedná se o relativně nový zákon. Jaké největší změny s ním přišly a jaký je jeho největší přínos?
     


    Hlavní přínos zákona spočívá v tom, že poprvé od dob Rakousko-Uherska upravil zvláštní režim fungování zahraniční služby jakožto součásti státní služby České republiky. Když se podíváte do právních řádů okolních států, zjistíte, že i ony upravují zahraniční službu zvláštními předpisy. Česká republika měla v tomto ohledu jistou mezeru v právní úpravě. Obecná pravidla fungování státní služby totiž nemohou z objektivních důvodů být plně aplikována v prostředí Ministerstva zahraničních věcí. Služba v tomto ministerstvu je specifická tím, že je částečně vykonávána v zahraničí a dále tím, že jednotliví zaměstnanci se na svých místech ve velkých počtech pravidelně střídají. Zákon o zahraniční službě právě na tato specifika reaguje. Jeho hlavním přínosem je tedy podle mě to, že vůbec umožňuje zahraniční službě se všemi jejími specifiky efektivně fungovat, což bylo podle předchozí úpravy komplikované.

    Zákon samozřejmě přináší nejvíce změn právě ve služebněprávní oblasti. V ostatních částech pak z velké části konsoliduje a sjednocuje dosavadní praxi, která nebyla upravena vůbec či nebyla upravena dostatečně (to se týká především zřizování a postavení zastupitelských úřadů) a neméně důležitá je nová úprava výkonu konzulární služby jako jedné z činností v rámci zahraniční služby.

     Která z částí zákona vám přijde nejzajímavější?

     Pokud bych byl formalista, tak bych odpověděl, že část první, která upravuje zahraniční službu. Ty ostatní části totiž řeší pouze novely jiných zákonů a účinnost. Z pohledu právní praxe doplním, že osobně za nejzajímavější považuji část upravující postavení zastupitelského úřadu a část o výkonu konzulární služby. Samozřejmě ale musím dodat, že všechny části jsou zajímavé a především důležité pro samotnou praxi!

     Jak probíhá spolupráce zahraniční služby s národními orgány a institucemi?

    Zahraniční služba samozřejmě nefunguje vedle státní služby, ale v jejím rámci, je její součástí. Už z toho plyne, že spolupráce s ostatními státními orgány je velmi intenzivní a probíhá v řadě forem. Tak například Ministerstvo zahraničních věcí koordinuje ostatní resorty při sjednávání mezinárodních smluv. V řadě věcí se tedy Ministerstvo zahraničních věcí, potažmo zahraniční služba, od ostatních úřadů neliší. Pak jsou tu ale samozřejmě některé zvláštnosti, kdy například vzhledem k tomu, že prezident republiky podle Ústavy jmenuje velvyslance a Ministerstvo zahraničních věcí pak řídí zastupitelské úřady, v jejichž čele velvyslanci stojí, musí MZV intenzivněji než jiné úřady spolupracovat s Kanceláří prezidenta republiky. A takových zvláštností by se našla celá řada.

    A co je dále podstatné: Ministerstvo zahraničních věcí a zastupitelské úřady, které jsou jeho součástí, na rozdíl od jiných úřadů, není v kontaktu pouze s českými orgány, ale na denní bázi komunikuje s orgány cizích států. Taková komunikace má svá pravidla a specifika a to, jak probíhá, závisí na řadě okolností odehrávajících se v mezinárodním společenství.

     Zákon upravuje také výkon konzulární činnosti. Které z nich jsou v praxi nejčastější? Jaký konzulární úkon z vašeho pohledu naopak patří mezi nejvíce specifické?

    Výkon konzulární činnosti je tou částí zahraniční služby, se kterou má český občan největší šanci se setkat. Konzulární činnost je široký pojem, ale občan její důležitost nejvíce ocení v případě, kdy je mu poskytována konzulární ochrana, tedy pomoc ze strany zastupitelského úřadu v obtížných životních situacích, které není občan schopen vyřešit vlastními silami. Troufnu si tvrdit, že právě konzulární ochrana, kterou poskytuje svým občanům Česká republika, je na velmi vysoké úrovni (a to i ve srovnání s ostatními členskými státy EU, které často pro své občany dělají výrazně méně než naše zahraniční služba). Je to do značné míry „výkladní skříň Ministerstva zahraničních věcí“. Závažnost situací řešených v rámci poskytování konzulární ochrany ale také znamená, že jde o činnost velmi náročnou, každý případ je jiný. Proto právě výkon konzulární ochrany považuji za nejvíce specifický.

    Naštěstí ale konzulární ochrana, která je spojená s těžkými životními situacemi, není v rámci konzulárních činností tou nejčastější agendou. V tomto ohledu ji spolehlivě předčí agenda spojená s udělováním víz a povolování pobytů cizinců. A pak je tu řada dalších rozsáhlých agend – od ověřovací činnosti přes činnost volebního orgánu až po činnost ve věcech zbraní a střeliva. Je to opravdu rozsáhlé.

     Která z agend (§ 11), která pod zahraniční službu mimo diplomacii spadá, je v praxi nejkomplikovanější? Z jakých důvodů?

    Na to asi nelze odpovědět úplně jednoznačně, každá ta činnost je důležitá a jinak komplikovaná. Na výkonu zahraniční služby obecně je asi nejkomplikovanější právě to, že zahrnuje celé spektrum velmi různorodých činností. Každopádně mohu vyvrátit celkem rozšířenou představu, že náplní práce diplomata je postávat na recepci se sklenkou v ruce a vést společenskou konverzaci. A pokud už se diplomat nějaké takové akce účastní, pak i při ní pracuje – sbírá informace, analyzuje je, informuje své ústředí a tak dále. To spektrum činností ale zahrnuje opravdu různorodé věci: jeden den organizačně zajišťujete vysokou státní návštěvu, druhý den řešíte situaci českého občana, který se stal obětí trestného činu, a snažíte se mu pomoci a třetí den například předáváte podle instrukce ústředí návrh mezinárodní smlouvy.

     Aktuální situace dramaticky mění běžný život. Jak se pandemie koronaviru odrazila na výkonu zahraniční služby, ať už v diplomatické, konzulární nebo administrativní činnosti?

    Období pandemie koronaviru bylo pro Ministerstvo zahraničních věcí a po zastupitelské úřady opravdu extrémně obtížné. V situaci, kdy se začaly na jaře živelně a nekoordinovaně zavírat hranice, rušit lety a podobně, zvonily telefony doslova bez ustání – ostatně, výrazně se tím urychlilo zřízení konzulárního call centra, jehož otevření bylo shodou okolností sice plánováno na letošní rok, ale až v jeho druhé polovině. Na ministerstvu i na úřadech jsme fungovali non-stop několik týdnů a snažili se pomoci všem, kteří o to požádali, jak jen bylo v našich silách. Byla to velká zatěžkávací zkouška v oblasti konzulární ochrany. Samozřejmě že je vždy co zlepšovat, nechci tvrdit, že vše proběhlo absolutně bezchybně, ale jsem přesvědčen, že v této zkoušce česká zahraniční služba celkově obstála a vedla si velmi dobře. To je to nejviditelnější, co pandemie způsobila.

    Krom toho ale pandemie zasáhla také do dalších oblastí. Došlo k výraznému omezení zahraničních služebních cest, což pro výkon zahraniční služby představuje velký problém. Část diplomacie se tak přesunula on-line. Všichni, nejen česká zahraniční služba, ale i služby jiných států se musely učit nové metody diplomatické práce. Teprve čas ukáže, jak moc budou tyto metody využitelné i v budoucnu a nakolik se budeme vracet do starých kolejí. Osobně se domnívám, že tyto nové metody mohou sloužit jako doplněk k těm stávajícím, ale nemohou je plně nahradit.

     Zahraniční službu znáte i z pohledu zaměstnance. Co Vás na ni z tohoto pohledu nejvíce zaujalo

    Mě osobně na zahraniční službě nejvíce zaujala právě její pestrost. Každý den je výzva, u každého problému musíte hledat nové kreativní řešení. A mimoto je velmi uspokojující, když víte, že krom důležitých věcí jako je například sjednávání mezinárodních smluv, pomáháte lidem v těžkých situacích. Mluvím opět o konzulární ochraně.

    Komentář zákona o zahraniční službě si můžete objednat v eshopu Wolters Kluwer

     


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Wolters Kluwer ČR
    23. 10. 2020

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Novela zákona o znalcích: krok ke stabilizaci systému, který se potýkal s provozní nepružností
    • ASPI přechází na webovou verzi: výhody a budoucnost právních technologií
    • Studium LLM v oboru PRÁVO & OBCHODNÍ SEKTOR: Když právo potkává byznys
    • Legal Innovation Day 2025 ukáže, jak na praktické využití AI
    • D.A.S. právní ochrana slaví 30 let a rozšiřuje dostupnost právních služeb
    • Využijte nového AI asistenta pro právní rešerše
    • Českým živnostníkům chybí právní podpora. D.A.S. přináší dostupné řešení
    • ČEZ Prodej spouští inovativní službu flexibility: na dálku bude regulovat přetoky domácích fotovoltaik
    • Veřejné právo jako klíčová oblast právního systému
    • Za oponou vývoje: jak Wolters Kluwer vytváří AI nástroje pro efektivnější právní praxi
    • Rovnováha mezi rodinou a paragrafy: Otcové z D.A.S. sdílejí své strategie

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Vyvlastnění, moderační právo soudu
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.