epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    3. 2. 2025
    ID: 119095upozornění pro uživatele

    Data Governance Act a Data Act (Akt o správě dat a Nařízení o datech) – co obsahují a jaké novinky do oblasti správy údajů tyto nové předpisy přinášejí?

    Data Governance Act, tedy Nařízení 2022/868 o evropské správě dat a o změně nařízení (EU) 2018/172, česky často označované jako Akt o správě dat (dále jen „DGA“)[1] je mezisektorový nástroj, jež nabyl účinnosti 24. září 2023 a jehož cílem je regulovat opakované používání veřejně dostupných/chráněných údajů prostřednictvím podpory sdílení údajů napříč sektory, regulace nových zprostředkovatelů dat a podpory sdílení údajů pro altruistické účely.

     

     

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Do působnosti DGA spadá široké spektrum údajů, a to jak údaje osobní, tak neosobní – nicméně  v rozsahu, v jakém se jedná o osobní údaje podle GDPR [2] , se primárně uplatní GDPR a DGA pouze subsidiárně. [3]

     

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

     

    Opětovné použití určitých kategorií údajů ve správě orgánů veřejného sektoru
     

    DGA vytváří rámec pro opětovné využití určitých kategorií chráněných dat, která má ve své dispozici veřejný sektor. Zatímco směrnice o otevřených datech[4] upravuje opakované použití veřejně dostupných informací, DGA se zaměřuje na chráněná data, jako jsou osobní a obchodně důvěrné informace, které nelze zveřejnit jako otevřená data. DGA stanoví pravidla a ochranné mechanismy, aby bylo možné tato data znovu využít, pokud to umožňuje jiná legislativa.
     

    V praxi to znamená, že pro to, aby data mohla být poskytnuta, musí být členské státy technicky vybaveny tomu, aby zajistily ochranu soukromí a důvěrnosti dat prostřednictvím anonymizace, pseudonymizace[5] či zabezpečeného zpracovatelského prostředí. Pokud veřejný orgán nemůže data sám poskytnout, měl by žadateli pomoci se získáním souhlasu jednotlivců nebo povolení od držitelů práv. Použití smluv omezujících opětovné využití dat by mělo být podle DGA omezeno na případy veřejného zájmu.
     

    DGA také stanoví, že ač mohou veřejné instituce účtovat přiměřené poplatky, měl by být podporován výzkum a nekomerční účely tím, že poplatky budou sníženy nebo zcela vyloučeny. Žádost o opětovné použití musí být vyřízena do dvou měsíců. Členské státy vytvoří jednotná informační místa a registr chráněných údajů (ERPD)[6], aby se zjednodušil přístup k těmto informacím v celé EU.
     

    Služby zprostředkovaní údajů
     

    DGA stanovuje pravidla pro poskytovatele zprostředkovatelských služeb dat (tzv. datové zprostředkovatele), kteří fungují jako důvěryhodní organizátoři sdílení dat. Cílem těchto ustanovení je zvýšit důvěru ve sdílení dat prostřednictvím neutrálních a transparentních zprostředkovatelů, aby jednotlivci i podnikatelé měli o nejvyšší kontrolu nad svými daty.

    V praxi fungují zprostředkovatelé jako neutrální třetí strany, které propojují ty, kdo data mají, s těmi, kdo je potřebují, aniž by data využívali k vlastnímu finančnímu prospěchu. DGA vyžaduje, aby tyto služby zprostředkování dat byly právně a ekonomicky oddělené od jiných komerčních aktivit a zakazuje zprostředkovatelům profitovat z přímých transakcí s daty nebo z jejich využití k vývoji vlastních produktů. Všechna získaná data mohou být použita pouze ke zlepšení samotných zprostředkovatelských služeb.

    Datoví zprostředkovatelé musí oznámit svůj záměr poskytovat zprostředkovatelské služby příslušným úřadům, které ověří jejich soulad s pravidly a následně jim udělí oficiální značku „uznaného poskytovatele zprostředkovatelských služeb EU“ a společné logo. Centrální registr uznaných zprostředkovatelů vede Evropská komise.[7]
     

    Datový altruismus
     

    Datový altruismus umožňuje jednotlivcům a podnikatelům dobrovolně a bez odměny zpřístupnit data pro účely veřejného zájmu, například pro výzkum nebo vývoj lepších produktů a služeb v oblastech jako zdravotnictví, životní prostředí či mobilita. Přestože existuje zájem o datový altruismus, v praxi ho brzdí nedostatek nástrojů pro sdílení dat. Cílem DGA je proto vytvořit důvěryhodné nástroje, které usnadní sdílení dat, a nastavit podmínky zajišťující, že tato data budou zpracována v souladu s hodnotami EU.

    Organizace dobrovolně poskytující data se mohou registrovat jako „organizace datového altruismu uznané v EU,“ přičemž musí být neziskové a splňovat požadavky na transparentnost a ochranu práv dárců údajů. Evropská komise s těmito organizacemi spolupracuje na vytvoření příruček obsahujících technické požadavky a bezpečnostní standardy
     

    Evropský sbor pro datové inovace a mezinárodní toky dat
     

    DGA zřizuje Evropskou radu pro datové inovace (EDIB) s cílem sdílet osvědčené postupy v oblastech datového zprostředkování, datového altruismu a využití veřejných údajů, které nelze zpřístupnit jako otevřená data. EDIB sdružuje zástupce členských států, Evropskou komisi, Evropskou agenturu pro kybernetickou bezpečnost (ENISA) a další relevantní odborníky a má za úkol navrhovat pokyny pro společné evropské datové prostory.

    DGA dále podporuje mezinárodní datové toky a posiluje strategickou autonomii EU v globálním prostředí. V kontextu neosobních údajů zavádí podobné ochranné mechanismy jako GDPR, které chrání údaje před neoprávněnými žádostmi vlád třetích zemí. Tato ochranná opatření vyžadují, aby tzv. „reuseři“[8] mimo EU zajistili stejnou úroveň ochrany jako v rámci EU a přijali jurisdikci EU. Pokud je to nutné, může Evropská komise přijmout rozhodnutí o odpovídající ochraně pro přenos chráněných veřejných údajů a vypracovat vzorové smluvní doložky, které zajistí datové přenosy s veřejným sektorem do třetích zemí.
     

    Data Act  - základní vymezení a důležité informace

     

    Data Act, tedy Nařízení 2023/2854 Evropského parlamentu a Rady o harmonizovaných pravidlech pro spravedlivý přístup k datům a jejich využívání a o změně nařízení (EU) 2017/2394 a směrnice (EU) 2020/1828, česky označované též jako Akt o datech nebo Nařízení o datech (dále též „NOD“) vstoupilo v platnost 11. ledna 2024 a účinnosti nabude 12. září 2025 – na rozdíl od DGA tedy ještě v účinnosti není.[9] Samotné NOD je klíčovým pilířem Evropské strategie pro data Evropské komise, mimo jiné doplňuje Akt o správě dat a významně přispívá k cíli tzv. Digitální dekády Evropy.[10] Jde tedy o právní předpis, jehož cílem je posílit datové hospodářství Evropské unie a podpořit konkurenceschopný trh s daty prostřednictvím účinnějšího přístupu k údajům (zejména průmyslovým) a jejich využívání. NOD by mělo zvýšit dostupnost dat a tím podpořit inovace založené na datech. NOD totiž podporuje spravedlivé rozdělení hodnoty dat mezi účastníky datové ekonomiky a jasně vymezuje, kdo je oprávněn data používat a za jakých podmínek. Řeší vztahy v oblasti držení a sdílení údajů mezi soukromými subjekty, spotřebiteli a veřejným sektorem.[11] Zjednodušeně řečeno, NOD také definuje, které údaje generované občany státu mohou nebo dokonce musí být sdíleny s podniky a sociálními úřady.[12] Stejně jako u DGA u NOD platí, že se NOD neuplatní na data v rozsahu, v jakém se uplatní GDPR.

    V posledních letech došlo na evropském trhu k rychlému nárůstu dostupnosti výrobků připojených k internetu (dále jen „propojené produkty“), přičemž tyto produkty, které dohromady tvoří síť známou jako „internet věcí“ (IoT)[13], výrazně zvyšují rozsah opakovaně použitelných údajů v EU. Právě z důvodu tohoto všeobecného rozšíření či rozmachu internetu věcí NOD umožní spravedlivé rozdělení hodnoty údajů tím, že stanoví jasná a spravedlivá pravidla pro přístup k údajům a jejich využívání v evropském datovém hospodářství.


    NOD dále obsahuje opatření, jež by mělo zvýšit spravedlnost a konkurenceschopnost cloudových služeb na evropském trhu, na ochranu společností před nespravedlivými smluvními podmínkami a sdílením údajů, které si nárokují silnější hráči na trhu. Zavádí také mechanismus, jehož prostřednictvím mohou instituce veřejného sektoru požadovat údaje od společností v případech, kdy pro to mají závažný důvod. Pro situace tohoto typu stanoví NOD jasný postup vyřizování žádostí. V souvislosti s ochrannými opatřeními z NOD dále vyplývá ochrana před přístupem státních orgánů třetích zemí, které mohou získat přístup k neosobním údajům, pokud by to bylo v rozporu s právem EU nebo vnitrostátním právem.
     

    Co vše je obsahem NOD?
     

    NOD definuje tři typy subjektů v souvislosti s používáním a sdílením údajů:

    1. Uživatel – fyzická nebo právnická osoba, která vlastní, pronajímá nebo si půjčuje produkty IoT nebo přijímá související služby[14].[15]
    2. Držitel dat – fyzická nebo právnická osoba, která má údaje v držení a může k nim poskytnout přístup.
    3. Příjemce dat – fyzická nebo právnická osoba, která přijímá údaje od držitele údajů na základě žádosti uživatele.

    NOD specifikuje tři typy procesů sdílení údajů tak, aby bylo možné usilovat o vytvoření dodatečné hodnoty z údajů, a to: (1) mezi podniky a spotřebiteli (B2C), (2) mezi podniky a podniky (B2B) a (3) mezi podniky a veřejnou správou (B2G). Aby bylo zajištěno, že procesy sdílení dat mezi jednotlivými stranami budou řádně sladěny a budou fungovat bez problémů, jsou pro každý proces a zúčastněné strany stanoveny určité pokyny a také jednotlivé odpovědnosti a omezení.
     

    Business to consumer (B2C)
     

    NOD má v prvé řadě umožnit uživatelům propojených produktů nebo souvisejících služeb přístup k údajům, které sami vytvářejí při používání těchto produktů a služeb. Mezi propojené produkty mohou patřit například: zařízení pro monitorování zdraví, zařízení pro inteligentní domácnost, ale také například průmyslové stroje, letadla nebo roboti. Propojenou službou, je pak služba, která úzce souvisí s propojeným produktem a umožňuje jeho specifické funkce. Například - koupí-li si uživatel „chytrou“ pračku a nainstaluje si aplikaci, která mu umožní měřit dopad pracího cyklu na životní prostředí na základě údajů z různých čidel uvnitř pračky a podle toho cyklus upravit, bude tato aplikace považována za související službu.[16] NOD se v tomto ohledu zaměřuje právě na strojově generované údaje, které jsou záměrně nebo neúmyslně shromažďovány propojeným produktem (IoT) nebo souvisejícími službami poté, co uživatel provedl určitou akci. Držitel dat je podle NOD povinen poskytnout uživatelům přístup k vygenerovaným údajům.[17]
     

    Business to business (B2B)
     

    NOD dále stanoví pravidla pro situace, kdy má podnik (držitel dat) podle právních předpisů EU nebo vnitrostátních právních předpisů právní povinnost poskytnout údaje jinému podniku (příjemci dat), a to i v souvislosti s údaji IoT. Držitelé dat, kteří jsou povinni údaje sdílet, mohou od příjemce dat požadovat přiměřenou náhradu jako pobídku ke sdílení údajů. Typem údajů, na které se toto nařízení bude vztahovat, jsou údaje v dispozici podniku. Praktickým příkladem tohoto procesu může být situace, kdy uživatelé automobilů poskytnou pojišťovnám přístup k údajům generovaným provozem vozidla. Na základě těchto dat by pojišťovna mohla motivovat k bezpečné jízdě, např. poskytováním slev pojištěncům.
     

    Business to government (B2G)
     

    Třetí z výše zmiňovaných procesů umožňuje orgánům veřejného sektoru přístup k datům, která jsou v držení soukromých subjektů a mohou být pro orgány veřejného sektoru nezbytná k vykonání úkolu ve veřejném zájmu. Přístup k těmto datům je však podmíněn přítomností výjimečné potřeby. Do výjimečné potřeby patří mimořádné veřejné situace[18] a situace, které nejsou mimořádné, ale splňují znak výjimečné potřeby.[19]

    NOD si tak klade za úkol zajistit, aby veřejné orgány měly k takovým datům včasný a spolehlivý přístup, aniž by to pro podniky představovalo nepřiměřenou administrativní zátěž.
     

    Vynutitelnost
     

    Aby byla zajištěna aplikace a vymáhání NOD, jsou členské státy EU povinny určit jeden nebo více kompetentních dozorových orgánů. Pokud je určeno více orgánů, musí být jmenován koordinátor dat jako hlavní národní kontaktní bod.

    Kromě toho jsou členské státy odpovědné za stanovení sankcí za porušení NOD, přičemž musí zohlednit různé faktory, včetně ročního obratu porušovatele v předchozím finančním roce v EU. Tyto sankce by měly být účinné, přiměřené a odrazující. Podle článku 40 odst. 4 NOD mohou být porušení sdílení osobních údajů předmětem administrativních pokut specifikovaných v GDPR[20] (tj. až do výše 20 milionů EUR nebo čtyř procent z celosvětového ročního obratu, podle toho, která částka je vyšší).[21]
     

    Závěr
     

    DGA a NOD jsou nové nástroje v oblasti správy dat, které stojí na premise toho, že data jsou cenná, představují nevyužité bohatství a měla by být co nejvíce zužitkována. DGA a NOD – zdá se – společně usnadní spolehlivý a bezpečný přístup k datům a podpoří využívaní příslušných dat v klíčových hospodářských odvětvích a oblastech veřejného zájmu. Zároveň lze v souvislosti s těmito předpisy očekávat vytvoření jednotného evropského trhu s daty, což by díky přínosu pro evropskou ekonomiku mělo přinést užitek celé společnosti.

     

    Samuel Kovalčík
     


    Weinhold Legal, s.r.o. advokátní kancelář


    Florentinum
    Na Florenci 15
    110 00 Praha 1


    Tel.:       +420 225 385 333
    Fax:       +420 225 385 444
    e-mail:    wl@weinholdlegal.com

     

    [1] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/868 ze dne 30. května 2022 o evropské správě dat a o změně nařízení (EU) 2018/1724 (akt o správě dat).

    [2] Tedy podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů).

    [3 K dispozici >>> zde.

    [4] Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1024 ze dne 20. června 2019 o otevřených datech a opakovaném použití informací veřejného sektoru.

    [5] Proces, při kterém se osobní údaje upraví tak, aby jednotlivce nebylo možné přímo identifikovat bez dalších informací. Osobní identifikátory se nahradí pseudonymy, což zvyšuje ochranu soukromí, ale data lze v případě potřeby opět propojit s konkrétní osobou, pokud k tomu existuje speciální klíč.

    [6] K dispozici >>> zde.

    [7] K dispozici >>> zde.

    [8] Jednotlivci nebo společnosti, kteří chtějí opakovaně použít stávající údaje, ať už pro výzkum, vývoj produktů, služby nebo jiné účely, při dodržení pravidel ochrany soukromí a bezpečnosti údajů.

    [9] Článek 50 NOD.

    [10] K dispozici >>> zde.

    [11] K dispozici >>> zde.

    [12] K dispozici >>> zde.

    [13] Článek 2 odst. 5 a odůvodnění 14 NOD.

    [14] Digitální služby jiné než služby elektronických komunikací (včetně softwaru), které i) jsou od počátku připojeny k produktu takovým způsobem, že by bez nich připojený produkt nefungoval, nebo ii) jsou následně přidány za účelem zlepšení funkčnosti připojeného produktu.

    [15] Článek 2 odst. 6 a odůvodnění17 NOD.

    [16] K dispozici >>> zde.

    [17] K dispozici >>> zde.

    [18] Velké přírodní nebo člověkem způsobené katastrofy, pandemie a kybernetické bezpečnostní incidenty.

    [19] Souhrnné anonymizované údaje ze systémů GPS řidičů by mohly být použity k optimalizaci dopravních toků.

    [20] Čl. 83 odst. 5 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (GDPR).

    [21] K dispozici >>> zde.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Samuel Kovalčík (Weinhold Legal)
    3. 2. 2025

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • 10 otázek pro ... Filipa Seiferta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Škoda a identifikace poškozeného (exkluzivně pro předplatitele)

    Reflexní škoda je odvozená od škody vzniklé na majetku obchodní společnosti, tudíž existence škody na majetku společníka či akcionáře je závislá na existenci škody na majetku...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.