epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    3. 9. 2014
    ID: 95214upozornění pro uživatele

    K právu insolvenčního správce (správce konkursní podstaty) na osvobození od úhrady poplatku za rozhodčí řízení

    Předmětem příspěvku je právní otázka, zda je insolvenční správce (potažmo správce konkursní podstaty) v rozhodčím řízení osvobozen od úhrady poplatku za rozhodčí řízení. V praxi rozhodčího řízení totiž čas od času nastává případ, kdy insolvenční správce žádá rozhodce o osvobození od úhrady poplatku za rozhodčí řízení, odkazuje zejména na zákon 549/1991 Sb., o soudních poplatcích.

     
     Ústav práva a právní vědy, o.p.s.
     
    V této souvislosti zastávám, názor, že správce konkursní podstaty [(viz zákon 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů) a obdobně ani insolvenční správce (viz zákona 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů), dále jen společně „insolvenční správce“], v rozhodčím řízení není osvobozen od úhrady poplatku za rozhodčí řízení a že se insolvenční správce, jako jedna ze stran sporu v rozhodčím řízení, se nemůže dovolávat zákona o soudních poplatcích 549/1991 Sb.

    Uvedený závěr vyplývá z následujících úvah:

    Rozdíl mezi dvěma „systémy“ rozhodování 

    Rozhodčí řízení je systém rozhodování majetkových sporů nezávislými a nestrannými rozhodci, a není totéž, co soudní řízení, když mezi oběma systému rozhodování rozhoduje celá řada podobných, ale rovněž celá řada neshodných prvků.[1]

    Rozhodčí řízení jako systém postrádá tu míru vnitřní i vnější autonomie, která je vlastní soudnímu systému, neboť „nad soudy“ již neexistuje žádného orgánu či institucionalizované složky státní či nadstátní nebo soukromé či mezinárodní moci, což ji činí vůči rozhodčímu řízení výrazně autonomní; rozhodčí řízení pak naopak tuto neomezenou autonomii jako celek (či jako „systém“) postrádá, neboť v relaci k rozhodčímu řízení taková korektivní složka objektivně existuje a je reprezentována zejména (shodou okolností právě) soudní moci a její pravomocí k přezkumu rozhodčího nálezu podle § 31 zákona 216/1994 Sb., o rozhodčím řízení a o výkonu rozhodčích nálezů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „RozŘ“). 

    Dalšími z prvků, ze kterých judikatura dovozuje rozdíly mezi oběma „rozhodovacími systémy“, je např. zákonem daná možnost rozhodců rozhodovat podle zásad spravedlnosti v případě, že je k tomu strany rozhodčí smlouvy pověřily (srov.  25 odst. 3 RozŘ[2]), kterážto v soudním řízení stranám sporu umožněna není, a to ani pokud by ve vzájemné smlouvě procesního charakteru takovým postupem výslovně pověřily soudce v rámci probíhajícího soudního řízení, nebo před jeho zahájením.[3] Rozhodce je tedy na rozdíl od soudce oprávněn (za splnění podmínky pověření k takovému postupu v rozhodčí smlouvě) odklonit se od aplikace norem hmotného práva a spor rozhodnout podle ekvity. Podobné konstatování lze učinit o možnosti rozhodce vydat rozhodčí nález bez toho, aby rozhodčí nález obsahoval odůvodnění, a to opět za předpokladu, jsou-li splněny podmínky, že (i) jde spor, který nemá spotřebitelský charakter, resp. kde jednou ze stran smlouvy není spotřebitel ve smyslu ust. § 419 NOZ a (ii) strany se v rozhodčí smlouvě nebo jinde strany dohodly, že odůvodnění rozhodčího nálezu není třeba.[4] Naproti tomu v občanském soudním řízení vedeném podle zákona 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „o.s.ř.“), je možnost vydat rozhodnutí bez odůvodnění připuštěna toliko v bagatelních věcech nebo toliko ve věcech administrativního typu (typicky řízení ve věcech zápisu do veřejného rejstříku podle zákona 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, kde soud vyhovuje návrhu účastníka), vždy je však (na rozdíl od rozhodčího řízení) naprosto neodvislá od vůle smluvních stran, neboť je dána přímo zákonem.     

    A konečně, hlavní rozdíl mezi oběma rozhodovacími systémy spočívá v jejich kreaci, resp. soukromoprávní (rozhodčí řízení) a veřejnoprávní (soudní řízení) povaze. Soudní řízení je kreováno z Ústavy a postavení soudců jako vykonavatelů moci soudní se odvíjí od toho, že soudci jsou jmenováni do funkce procedurou ryze veřejnoprávní a k rozhodování konkrétního sporu jsou povoláni rozvrhem práce jako interním (podzákonným) normativním aktem, nezávislým na vůli účastníků soudního řízení, který musí soudce přijmout (resp. soudce nemůže funkci soudce ve sporu mu „přiřazeném“ odmítnout), zatímco povolání rozhodce k rozhodování konkrétního sporu je závislé pouze na vůli stran a na vůli rozhodce v takovém konkrétním sporu funkci rozhodce přijmout (resp. rozhodce může funkci rozhodce ve sporu mu rozhodčí smlouvu „přiřazeném“ odmítnout). K tomu všemu srovnej stávající judikaturu věrně popisující právě uvedené distinkce.[5]

    Z výše uvedeného  -  a to bazálního - rozdílu mezi veřejnoprávní povahou soudního řízení, které jsou součástí státní moci na jedné straně a mezi soukromoprávní povahou rozhodčího řízení, které je projevem Ústavou uznané soukromé moci občanů jakožto smluvních stran odklonit se při splnění zákonem stanovených podmínek od arbitráže (zde myšleno v nejširším slova smyslu jako synonymum „rozhodování sporů“) realizované prostřednictvím státní moci (soudu), vyplývají i rozdíly v úpravě odměny za poskytnutí služeb ze strany státní moci (soudu, soudce) a ze strany rozhodčího soudu (rozhodce).

    Státní moc má svoje rozpočtové kapitoly ve státním rozpočtu a finanční prostředky na výkon moci soudní jsou tak každoročně garantovány státem na úrovni zákona o státním rozpočtu, a dále pak jsou hrazeny z poplatků za konkrétní občanem (žalobcem) realizované podání k soudu (dále jen „soudní poplatky“). Soudní poplatky a jejich výše jsou upraveny v zákoně 549/1991 Sb., o soudních poplatcích (dále jen „zákon o soudních poplatcích“), kde se v § 1 stanoví, že soudní poplatky se vybírají za

    a) řízení před soudy České republiky, a to z úkonů uvedených v sazebníku poplatků  a za

    b) jednotlivé úkony prováděné soudy a úkony prováděné správou soudů, uvedené v sazebníku poplatků.

    Z legálního vymezení předmětu právní úpravy upravené zákonem o soudních poplatcích je tak zřejmé, že se vztahuje toliko na výběr finančních prostředků (poplatků) v řízení v § 1 uvedených; argumentum a contrario tak lze dospět k závěru, že zákon o soudních poplatcích se na rozhodčí řízení a výběr poplatků za rozhodčí řízení nevztahuje. Logiku této věci jen podtrhuje shora podrobně rozebraný rozdíl mezi veřejnoprávní a soukromoprávní povahou obou „rozhodovacích systémů“ (viz shora).

    Pokud tedy zákon o soudních poplatcích v § 11 odst. 2 písm. o) ex lege a tedy tzv. bez dalšího osvobozuje od povinnosti úhrady soudního poplatku insolvenčního správce (resp. podle dřívější právní úpravy správce konkursní podstaty) v insolvenčním (dříve „konkursním“) řízení, vztahuje se toto osvobození pouze na případy taxativně dané vymezením předmětu úpravy zákona o soudních poplatcích (viz shora uvedený § 1 a § 11 zákona o soudních poplatcích) a dosah tohoto osvobození není možno výkladem rozšiřovat nad a za rámec zákona o soudních poplatcích. Takový výklad by nadto ani nebylo možno považovat za tzv. výklad rozšiřující (extenzivní); nejednalo by se totiž zde vůbec o výklad, ale o exces ze zásady, že státní moc lze uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které (explicitně, pozn. aut.) stanoví zákon (zde zákon o soudních poplatcích), viz čl. 2 odst. 3 Ústavy České republiky, resp. v Listině základních práv a svobod (dále jen „Listina“) podobně formulované zásady (srov. čl. 2 odst. 2 Listiny, podle kterého „Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví.“).

    Uplatnění povinnosti hradit soudní poplatek, jakož i uplatnění práva být od něj osvobozen je tedy možné podle zákona o soudních poplatcích pouze v případech, jde-li o řízení soudní, v případě insolvenčního řízení tedy typicky v případě incidenčních sporů vedených před insolvenčním soudem nebo sporů mimo spory incidenční, které jsou vedeny před jiným než insolvenčním soudem.

    Rozšiřování práva insolvenčního správce (správce konkursní podstaty) na osvobození od hrazení soudního poplatku v insolvenčním řízení i na osvobození od hrazení rozhodčího poplatku pak není možné dále z důvodu, že rozhodce má za provedení rozhodčího řízení nárok na odměnu a nemůže rozhodčí řízení realizovat - proti své vůli – bezplatně. Opačný závěr by vedl porušení čl. 9 Listiny, upravujícího na ústavněprávní úrovni mj. zákaz nucených služeb (srov. § 9 odst. 1 Listiny, kde se stanoví, že „Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám.“).

    Stejný závěr je tradičně dovozován i v zahraniční literatuře, srov. např. názor Faschingův, že „Měla-li být rozhodčí činnost provedena bezplatně, muselo to být výslovně smluveno.“[6] Podrobný náhled do právních úprav odměny rozhodce v zahraničních právních úpravách podává Přemysl Raban, který odkazuje jak na jednotlivá ustanovení národních právních předpisů upravujících právo rozhodce na odměnu, nebo [tam, kde takové výslovné úpravy (podobně jako v české právní úpravě) není] na právní nauku a doktrínu k této otázce.[7]

    Závěr

    Na základě výše uvedeného tak nezbývá než uzavřít, že insolvenční správce se nemůže po rozhodci dovolávat ust. § 11 odst. 2 písm. o) zákona o soudních poplatcích, a je povinen k výzvě rozhodce „poplatek za rozhodčí řízení“ (ve skutečnosti jde zejména o odměnu rozhodce a o úhradu jím účelně vynaložených nákladů) povinen poplatek uhradit. Je přitom nerozhodné, zda je poplatek stanoven v rozhodčí smlouvě, v řádu stálého rozhodčího soudu (§ 13 odst. 3 RozŘ), nebo v pravidlech pro rozhodčí řízení (§ 19 odst. 4 RozŘ), popř. je-li stanoven až v průběhu rozhodčího řízení usnesením rozhodce, kterým rozhodce vyzve žalující stranu k jeho úhradě. Pokud insolvenční správce rozhodcem stanovenou povinnost nesplní, ponese z toho případně vyplývající odpovědnost jak ve sféře procesní (např. řízení bude zastaveno), tak i ve sféře majetkové (např. vznikne škoda). 


    JUDr. Luděk Lisse, Ph.D. LL.M.

    JUDr. Luděk Lisse, Ph.D. LL.M.,
    ředitel Ústavu práva a právní vědy, o.p.s.


    Ústav práva a právní vědy, o.p.s.

    PALÁC KONVIKT
    Konviktská 24
    110 00  Praha 1

    Tel.: +420 224 247 011 
    Fax.: +420 224 281 226
    e-mail: podatelna@ustavprava.cz


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Srov. usnesení Ústavního soudu České republiky ze dne 28. ledna 2009, sp. zn. Pl. ÚS 37/08 (ASPI JUD144515CZ, www.nalus.usoud.cz, srov. kupříkladu usnesení ve věcech sp. zn. IV. ÚS 174/02, sp. zn. III. ÚS 582/02, sp. zn. II. ÚS 448/06, sp. zn. II. ÚS 2169/07, sp. zn. IV. ÚS 435/02 a mnoho dalších): „Ačkoli se v rozhodčím řízení (shodně s řízením soudním) projednávají věci, jež projednávají rovněž soudy, resp. se v něm také rozhoduje o právech a povinnostech občanskoprávně relevantních subjektů, a ačkoli jeho výsledku (rozhodčím nálezům) zákon připíná obdobný znak vykonatelnosti, tj. státem garantované vynutitelnosti, je z řečeného nepochybné, že mezi oběma řízeními existují rovněž nepřehlédnutelné - a posléze - i podstatné odlišnosti.“
    [2] V § 25 odst. 3 RozŘ se stanoví, že „Při rozhodování se rozhodci řídí hmotným právem pro spor rozhodným; mohou však spor rozhodnout podle zásad spravedlnosti, avšak jen tehdy, jestliže je k tomu strany výslovně pověřily. Ve sporech ze spotřebitelských smluv se rozhodci řídí vždy právními předpisy stanovenými na ochranu spotřebitele.“
    [3] Srov. usnesení Ústavního soudu České republiky ze dne 28. ledna 2009, sp. zn. Pl. ÚS 37/08 (ASPI JUD144515CZ, www.nalus.usoud.cz, srov. kupříkladu usnesení ve věcech sp. zn. IV. ÚS 174/02, sp. zn. III. ÚS 582/02, sp. zn. II. ÚS 448/06, sp. zn. II. ÚS 2169/07, sp. zn. IV. ÚS 435/02 a mnoho dalších): „Rozhodčí řízení není zcela autonomní, neboť ve vztahu k němu soudní řízení představuje korektivní (opravný) element, byť jsou možnosti nápravy omezené, a podmíněné existencí jen taxativně vyjmenovaných vad. Za druhé, oproti soudnímu řízení je referenčním systémem rozhodování sporu nikoli platné (hmotné) právo, nýbrž jsou připuštěny (vedle něj či namísto něj) i tzv. „zásady spravedlnosti“.
    [4] Srov. § 24 odst. 2 RozŘ, kde se stanoví, že „Rozhodčí nález musí obsahovat odůvodnění, ledaže se strany dohodly, že odůvodnění není třeba; to platí i o rozhodčím nálezu vydaném podle § 24 odst. 2. V případě, že se jedná o spor ze spotřebitelské smlouvy, musí rozhodčí nález vždy obsahovat odůvodnění a poučení o právu podat návrh na jeho zrušení soudu.“
    [5] Srov. usnesení Ústavního soudu České republiky ze dne 28. ledna 2009, sp. zn. Pl. ÚS 37/08 (ASPI JUD144515CZ, www.nalus.usoud.cz, srov. kupříkladu usnesení ve věcech sp. zn. IV. ÚS 174/02, sp. zn. III. ÚS 582/02, sp. zn. II. ÚS 448/06, sp. zn. II. ÚS 2169/07, sp. zn. IV. ÚS 435/02 a mnoho dalších): „… Za třetí, zatímco soudní řízení je vedeno nezávislými soudci, začleněnými do institucionálně vybudované struktury soudní soustavy (čl. 82, čl. 91 Ústavy) na základě jmenování prezidentem republiky bez časového omezení (čl. 93 odst. 1 Ústavy), k rozhodčímu řízení jsou povoláni ad hoc rozhodci jakožto soukromé osoby, určené zásadně dohodou účastníků sporu. A konečně, soudní řízení je výrazem typové působnosti soudní moci jakožto ústavně založené moci státní (čl. 2 odst. 1, čl. 81, čl. 90 Ústavy) a tím i nezpochybnitelně moci „veřejné“, na rozdíl od řízení rozhodčího, jež má sice zákonnou základnu, nicméně nenastupuje automaticky („ústavně, resp. veřejnoprávně“), nýbrž na základě soukromé („soukromoprávní“) dohody účastníků konkrétního občanskoprávního (majetkového) vztahu, resp. jejich individuálního rozhodnutí či vůle, vtělené do konkrétní rozhodčí smlouvy, a je tak od soudního řízení soukromým odklonem.“
    [6] Fasching, H. W. Schiedsgericht und Schiedsverfahren im österreichischen und internationalen Recht. Wien : Manz, 1973, s. 74.
    [7] Srov. Raban. P.: Alternativní řešení sporů, arbitráž a rozhodci v České a Slovenské republice a zahraničí, in C.H.Beck, , Praha, 2004, 745 str., a dále v tomto díle odkazované nebo citované autory a jejich publikace, jako např. Schwab, K., Walter, G. Schiedsgerichtsbarkeit. Kommentar. 6. vydání. München : C. H. Beck, 2000, s. 107 an; Schütze, Tschernig, Wais Handbuch des Schiedsverfahrens. Berlin, New York : 1990, marg. č. 234 a další.
    324 Např. Vogt, S. Der Schiedsrichtervertrag nach schweizerischem Recht. Diss Zürich, 1989, s. 145. Inderkum, H. Der Schiedsrichtervertrag. Diss. Freiiburg 1989, s. 148. AEC Report, 1996, čl. 120.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Luděk Lisse, Ph.D. LL.M. ( Ústav práva a právní vědy )
    3. 9. 2014

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Náhrada nákladů v incidenčním sporu
    • Přerušení exekučního řízení podle § 35 exekučního řádu
    • Návrh na zrušení výpovědi leasingové smlouvy ve světle nálezu Ústavního soudu
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Výpočet a zdroj odměny insolvenčního správce při zrušení konkursu
    • Osoby blízké a vědomost o úmyslu dlužníka zkrátit věřitele v případě vyvedení majetku do svěřenského fondu
    • Globální přesah a hluboká znalost insolvenčního práva jsou klíčem k efektivní restrukturalizaci
    • Je společné oddlužení manželů opravdu jen pro manžele?
    • Insolvence v českém právu: co by měli vědět věřitelé i dlužníci
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 30.10.2025Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    • 30.10.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 30.10.2025
    • 31.10.2025Novelizace rodinného práva od 1. 1. 2026 a procesní souvislosti – II. díl (online - živé vysílání) - 31.10.2025
    • 04.11.2025Efektivní právní psaní s AI: Od koncepce po finální dokument (online - živé vysílání) - 4.11.2025
    • 11.11.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 11.11.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • 10 otázek pro ... Milana Rákosníka
    • Prověřování zahraničních investic v EU: současný rámec, česká praxe a očekávané změny
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Vazba
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Dopady „oduznání“ nemoci z povolání na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – 1. část
    • Faktory ovlivňující náhrady za duševní útrapy pozůstalých po dopravních nehodách
    • Byznys a paragrafy, díl 20.: Nový zákon o kybernetické bezpečnosti
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti
    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Ústavní soud k alkoholu na pracovišti ve světle intenzity porušení pracovních povinností pedagogických pracovníků
    • Přinese tzv. rozvodová novela skutečně zklidnění emocí ve sporech o péči o dítě?
    • Vzdálenost mezi místy bydliště rodičů dítěte a její vliv na soudní rozhodnutí

    Soudní rozhodnutí

    Vazba

    Státní zástupce není v přípravném řízení oprávněn zamítnout návrh, jímž se obviněný s argumentem, že pominul důvod vazby, domáhá zrušení peněžité záruky. Pokud takovému...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního zákona).

    Oddlužení

    Rozhodnutí o záloze podle § 136 odst. 3 a 5 insolvenčního zákona musí být vždy odůvodněno. Proti rozhodnutí o záloze podle § 136 odst. 3 a 5 je odvolání přípustné.

    Odměna advokáta (exkluzivně pro předplatitele)

    Úkon právní služby lze posoudit jako mimořádně obtížný ve smyslu § 12 odst. 1 advokátního tarifu i proto, že zastupovaný trpí duševní poruchou, avšak jen pokud je v jejím...

    Odpovědnost státu za škodu (exkluzivně pro předplatitele)

    Mimořádná opatření vydaná Ministerstvem zdravotnictví dle § 69 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, v době krizového stavu za účelem řešení krizové situace,...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.