epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    9. 5. 2024
    ID: 117925upozornění pro uživatele

    Nařízení o transparentnosti a cílení politické reklamy – k definici politické reklamy

    Politické volební kampaně v televizi a rozhlase jsou přísně regulovány. Ale na internetu téměř neexistují žádná pravidla. Proto se nyní EU dohodla na nových opatřeních: politické reklamy by měly být transparentnější – a uživatelé by měli být lépe chráněni. Nová pravidla vymezená v Nařízení EP a Rady (EU) 2024/900 o transparentnosti a cílení politické reklamy se týkají transparentnosti a cílení politické reklamy v souvislosti s volbami, referendem nebo legislativním procesem na úrovni EU nebo v členském státě. Jádrem této právní úpravy není vliv na obsah politických reklamních sdělení ani na jiné aspekty politické reklamy, jako je vedení politických kampaní, na něž se nadále vztahují zvláštní vnitrostátní pravidla členských států.

    Cílem je zvýšit důvěru občanů ve volební kampaně a pomoci v boji proti dezinformacím a zahraničnímu vměšování.

    Nový předpis se týká pouze placené politické reklamy. Podle Nařízení není zahrnut obsah politických reklam a pravidla pro vedení a financování politických kampaní. Osobní názory, politické názory, jako je nesponzorovaný žurnalistický obsah, nebo komunikace o pořádání voleb a účasti ve volbách (jako je vyhlašování kandidátů) z oficiálních národních zdrojů nebo zdrojů EU nejsou dotčeny.

    Obecně je možno uvést, že podle nového nařízení musí být politická reklama v budoucnu jasně označena. Veřejnost, tj. nejen občané, ale i úřady mají mít možnost snadno zjistit, kdo reklamu financoval, kolik za ni bylo zaplaceno a kterých voleb či referend se týká. Všechny online politické reklamy a související informace by měly být dostupné ve veřejném online archivu, aby se omezil zahraniční vliv zejména pocházející mimo Evropu. Zde je jen několik zásadních pravidel a požadavků upravujících politickou reklamu.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Pravidla pro cílenou reklamu

    Významný prostor úpravy je věnován cílené reklamě, která by měla být omezena, co do kategorie získávaných údajů. Prostřednictvím zákona o digitálních službách již EU stanovuje limity pro technologické giganty pro inzerci na základě našich osobních údajů. Online politická reklama založená na osobních údajích shromážděných od subjektu je povolena pouze v případě, že byly údaje získány na základě výslovného souhlasu. Zvláštní kategorie osobních údajů (jako je etnická příslušnost, náboženství, sexuální orientace) nebo údaje nezletilých nesmí být použity.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Jasné označení politické reklamy a zřízení archivu politických reklamních sdělení

    Politická reklama by měla být jasně označena.  Evropská komise hodlá zřídit databázi, která by obsahovala seznam zadavatelů. Cílem je předcházet dezinformačním kampaním

    Pravidelné podávání zpráv o službách politické reklamy

    Pro maximální transparentnost je zaveden požadavek týkající se vydavatelů politické reklamy, který zahrnuje poskytnutí informace o částkách nebo hodnotě jiných výhod, které obdrželi zčásti nebo zcela za poskytnuté služby, včetně informací o použití technik cílení a technik doručování reklamních sdělení, a to souhrnně za jednotlivé kampaně, jako přílohu jejich zprávy o vedení podniku ve smyslu článku 19 směrnice 2013/34/EU.

    K definici politické reklamy a politického reklamního sdělení

    Doposud neexistovala jednotná formulace toho, co je, případně co není politická reklama. Existuje několik definic na národní úrovni. Například v Německu je vymezena politická reklama v prováděcích Stanovách o reklamě k Státní smlouvy o sdělovacích prostředcích.[1] V § 11 se vymezuje reklama politické, ideologické či náboženské povahy, kdy se však spíše, než o definici jedná o proklamaci existence tohoto typu reklamy. Doposud však absentoval určitý jednotící definice politické reklamy.

    Až nynější nařízení přichází s možným univerzálním pojetím politické reklamy.Nařízení v článku 3 odst. 2 pro účely nařízení definuje „politickou reklamu“ jako přípravu, umísťování, propagaci, zveřejňování, doručování nebo šíření sdělení, prováděné zpravidla za úplatu nebo v rámci interní činnosti nebo politické reklamní kampaně, a to sdělení subjektu označeného Nařízením jako politického aktéra.

    Mezi vytčené subjekty patří politické strany; politická spojenectví[2]; evropské politické strany[3]; kandidát na jakoukoli volenou funkci na unijní, vnitrostátní, regionální a místní úrovni nebo na jakoukoli vedoucí pozici v politické straně nebo osoba tyto funkce vykonávající; člen orgánů Unie; organizace vedoucí politickou kampaň, založená výhradně za účelem ovlivnění výsledku voleb nebo referenda a nebo jakákoli fyzická nebo právnická osoba zastupující a podporující politické cíle kterékoli z uvedených osob nebo organizací.

    Zde je nutno doplnit, že není rozhodující, zda politický aktér vystupuje přímo případně je jednáno jeho jménem, přičemž je podstatné, aby se nejednalo o čistě soukromou nebo čistě obchodní povahu. Zda je sdělení čistě soukromé nebo čistě obchodní povahy, by mělo být prokazatelné na základě úvahy nad všemi relevantními í faktory, jako je jeho obsah, zadavatel sdělení, jazyk použitý k předání sdělení, kontext, v němž je sdělení předáváno, včetně období šíření, cíl sdělení a prostředky, jimiž je sdělení připravováno, umisťováno, propagováno, zveřejňováno, doručováno nebo šířeno, a cílová skupina.

    Nařízení pak doplňuje, že za politickou reklamu je možno považovat taková sdělení, která mohou ovlivnit výsledek voleb nebo referenda, chování při hlasování nebo legislativní nebo regulační proces na Unijní, vnitrostátní, regionální nebo místní úrovni, a je k tomuto účelu určeno.

    Za politickou reklamu nelze, dle negativního vymezení, považovat sdělení z oficiálních zdrojů členských států nebo Unie, jež se týkají výhradně organizace a způsobů účasti ve volbách nebo referendech, včetně oznámení kandidatur, otázek položených v referendu nebo propagace účasti ve volbách nebo referendech.

    Rovněž nelze považovat za poltickou reklamu veřejná sdělení, jejichž cílem je poskytnout veřejnosti oficiální informace ze strany jakéhokoli veřejného orgánu členského státu nebo Unie, za něj nebo jeho jménem, a to i ze strany členů vlády členského státu, za ně nebo jejich jménem.

    Uvedené kritérium však platí za předpoklad, že takováto sdělení nemohou ovlivnit výsledek voleb nebo referenda, chování při hlasování nebo legislativní či regulační proces a nejsou k tomuto účelu určena.

    Nařízení, co do pojmu politické reklamy, se dále nevztahuje na prezentace kandidátů na určených veřejných prostranstvích nebo v médiích, které jsou výslovně stanoveny zákonem a jsou přidělovány bezplatně za současného zajištění rovného zacházení s kandidáty.

    Pro účely nařízení je třeba rozlišit dva základní pojmy, a to již zmíněnou “politickou reklamu“, tak „politické reklamní sdělení“.

    Politické reklamní sdělení je označení pro samotný „obsah“ politické reklamy (čl. 3 „politickým reklamním sdělením“ se rozumí akt politické reklamy zveřejněný, doručovaný nebo šířený jakýmikoli prostředky).

    Reklamní sdělení zahrnují prostředky, kterými se reklamní komunikace předává, včetně tisku, vysílání, internetových stránek, vyhledávačů a streamovacích medií nebo prostřednictvím služeb online platformy.

    Oba pojmy mohou svádět k určitému významovému splynutí. Je však potřeba pro budoucí aplikaci nařízení rozlišení. Jednotlivé povinnosti stanovené směrnicí se vztahují vždy k jednomu z těchto pojmů. Příkladem může být například Článek 6 - Povinnosti týkající se transparentnosti a náležité péče v oblasti služeb politické reklamy a Článek 8 Identifikace politického reklamního sdělení.

    Předmětné nařízení je určitým mezníkem v případě politické reklamy. Byť jednotlivá pravidla a povinnosti byla představena jen ve zkratce a velmi obecně je seznatelný přínos celého nařízení. Podstatou tohoto příspěvku je vymezení základních pojmů politické reklamní sdělení a politická reklama.

    Jiří Hadaš

     

    [1] Satzung zur Durchführung der Werbevorschriften des Medienstaatsvertrags

    [2] čl. 2 odst. 2 nařízení (EU, Euratom) č. 1141/2014

    [3] čl. 2 odst. 3 nařízení (EU, Euratom) č. 1141/2014


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Jiří Hadaš
    9. 5. 2024

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • 10 otázek pro ... Filipa Seiferta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Škoda a identifikace poškozeného (exkluzivně pro předplatitele)

    Reflexní škoda je odvozená od škody vzniklé na majetku obchodní společnosti, tudíž existence škody na majetku společníka či akcionáře je závislá na existenci škody na majetku...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.