epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    21. 11. 2008
    ID: 55350upozornění pro uživatele

    Novela zákona o elektronických úkonech

    Dne 6.8.2008 podepsal prezident České republiky vládní návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů, který byl 19.8.2008 vyhlášen jako zákon 300/2008 Sb. Hlavním účelem zákona je zrychlit a zkvalitnit veškerou komunikaci mezi fyzickými, právnickými osobami a orgány veřejné moci, stejně jako mezi těmito orgány navzájem. Zavádí tedy celkovou centralizaci v oblasti využívání informačních technologií ve veřejné správě. V účinnost má tento právní předpis vstoupit 1. července 2009. Jaké změny tedy do státní správy přinese?

    CÍSAŘ, ČEŠKA, SMUTNÝ a spol.

    Co se elektronické komunikace týče, řada právních předpisů ji v různých oblastech práva přináší již nyní. Jedná se například o správní řád (možnost učinit podání v elektronické podobě), občanský zákoník (využití elektronického podpisu) či přímo zákon o elektronickém podpisu, který byl v této oblasti průlomovým a zákon o elektronických úkonech by na něj měl s úspěchem navázat coby nejzásadnější změna v této oblasti.

    Jedním ze stěžejních předmětů návrhu je úprava tzv. datové schránky. Jejím prostřednictvím bude možno činit podání kterémukoli úřadu, stejně tak úřady ji budou využívat k doručování adresátům. Obecně zde platí zásada jeden subjekt = jedna datová schránka. Znamená to tedy, že jedna osoba může mít přístup do více svých datových schránek, a to podle „rolí“, které zastává. Podnikající fyzická osoba tak může mít schránky dvě: jednu pro sebe jako fyzickou osobu (občana) a druhou pro sebe coby podnikatele. Datové schránky budou zřizovány bez žádosti těmto subjektům: právnickým osobám zapsaným v obchodním rejstříku, právnickým osobám zřízeným zákonem, organizačním složkám podniku zahraniční právnické osoby zapsaným v obchodním rejstříku, advokátům, daňovým poradcům a insolvenčním správcům. Pro tyto subjekty bude zřízení datových schránek povinné. U advokátů a daňových poradců vzniká tato povinnost až tři roky po nabytí účinnosti zákona (tzn. 1. 7. 2012). Stejně tak budou bez žádosti zřízeny schránky všem orgánům veřejné moci.

    K zajištění činnosti související s užíváním schránek bude sloužit informační systém datových schránek. Bude systémem obsahujícím datové schránky, metadata ( = základní údaje)  o uživatelích, jejich oprávněních a datových zprávách. Systém bude umožňovat přeposlání zprávy na e – mail, např. na adresu elektronické podatelny. Datové zprávy budou v informačním systému zůstávat po celou dobu fungování schránky. Obsah zpráv však bude chráněn tak, aby se s ním nemohl seznámit správce informačního systému ani jiné osoby či orgány, ale pouze oprávněná osoba. Ke zprávám nebude nutné připojit zaručený elektronický podpis; samotné přihlášení do systému jej v případě komunikace s orgány veřejné moci nahrazuje. Pokud se však na jeden dokument bude muset podepsat více osob, bude elektronický podpis v tomto případě nutný.

    Podmínkou pro vstup do systému je získání uživatelského jména a hesla. Povinné ( a pokud si požádají – i nepovinné subjekty) dostanou Ministerstvem vnitra přidělené tzv. osobní číslo. Po přidělení tohoto čísla budou uživateli do 3 dnů zaslány přihlašovací údaje. Číslo je bezvýznamové, desetimístné a nezaměnitelné s rodným číslem (na základě dosavadních zkušeností se využije identifikátor klienta Ministerstva práce a sociálních věcí, který Ministerstvo vnitra převezme včetně správy s ním spojené). Přihlašovací údaje budou zasílány poštou. Co se týče zabezpečení,  vzhledem k možnosti uložení citlivých údajů v datových schránkách se zřejmě použije tzv. komerčních certifikátů akreditovaných poskytovatelů certifikačních služeb, postupně by bylo možné – např. po dohodě s některými bankami – přejít na certifikáty podobné těm v elektronickém bankovnictví.

    Povinnosti využívat datové schránky je stanovena pro orgány veřejné moci navzájem a v komunikaci s fyzickými či právnickými osobami. Naopak fyzické a právnické osoby mají pouze danou možnost tyto schránky využít (samozřejmě kromě těch, kterým bude ze zákona přidělena, ty ji používat musejí). Nemožnost využití schránek je mezi fyzickými a právnickými osobami navzájem.

    V praxi to tedy bude vypadat následovně: osoba se přihlásí svými přístupovými údaji do informačního systému datových schránek. Údaj o této události je v systému zaznamenán a v této chvíli jsou všechny datové zprávy ve schránce považovány za doručené. Poté má osoba možnost si zprávy přečíst, uložit je, nebo zaslat jako přílohu e – mailové zprávy. Dále může uživatel zasílat zprávy orgánům veřejné moci: vybere si ze seznamu orgánů adresáta, doplní potřebné údaje a napíše text. Zprávu nemusí podepsat, pouze ji odešle do systému a tam bude v zašifrované podobě uložena tak, aby k ní měl přístup pouze odesílatel a adresát. Odeslaná datová zpráva bude také označena kvalifikovaným časovým razítkem. Informační systém datových schránek bude umožňovat předávání datových zpráv elektronické podatelně, a to proto, že ji orgány veřejné moci mají stále povinnost využívat, stejně jako spisovou službu. Pokud dojde ke zcizení či ztrátě přihlašovacích údajů, Ministerstvo vnitra tyto údaje na základě oznámení držitele zneplatní. Pro tento účel je možné využít buď písemnou formu komunikace nebo  kontaktní místo veřejné správy.

    Jinou významnou změnou je tzv. autorizovaná konverze dokumentů, tedy převod dokumentů z listinné podoby do podoby elektronické a naopak. Dle tohoto zákona se nyní dokumentu, který je při konverzi výstupem, přiznávají stejné právní účinky jako ověřené kopii. Má-li být tedy podle jiného právního předpisu předložen dokument v listinné podobě správnímu orgánu, nebo soudu anebo jinému státnímu orgánu, zejména aby byl užit jako podklad pro vydání rozhodnutí, je tato povinnost splněna předložením jeho výstupu (tzn. předložením dokumentu v elektronické podobě,  kdy původní podoba je listinná nebo naopak).

    Navržený systém konverze má mnoho společných znaků s vidimací a její právní úpravou, a to včetně subjektů, které ji budou oprávněny provádět (tzn. notáři, krajské úřady, matriční úřady, obecní úřady a zastupitelské úřady, které jsou oprávněny k vydání ověřeného výstupu z informačního systému veřejné správy).

    Pokud bychom měli zhodnotit celkový dopad této novely, pozitiva převažují. Cílem zavedení výše uvedených institutů je přiblížení orgánů veřejné moci občanovi prostřednictvím elektronických nástrojů, zefektivnění jejich vzájemné komunikace a práce s dokumenty jako takové. 85% předpokládaných výdajů souvisejících se zavedením nového systému ( asi 1 400 mil Kč) by mělo být hrazeno ze strukturálních fondů Evropských společenství v rámci integrovaného operačního programu Smart administration. Vzhledem k předpokládaným úsporám lze očekávat velmi rychlou návratnost Ministerstvem vnitra investovaných prostředků (tzn. zbylých 15 % částky). Pokud zákon v některých případech vyžaduje použití elektronického podpisu, jsou náklady minimální, neboť cena certifikátu se pohybuje mezi 200 a 800 Kč za rok. Povinnost použití el. podpisu se týká pouze orgánů veřejné moci. Co se týče konverze dokumentů, jsou orgány zmocněné k jejímu provádění již zčásti vybaveny odpovídající technikou, a to s ohledem na zajišťování vydávání ověřených výstupů z informačních systémů veřejné správy. Pro podnikatele by měla být novela přínosem, jelikož nepožaduje vynaložení žádných mimořádných finančních prostředků a jedinou podmínkou pro využívání informačního systému datových schránek je vybavení výpočetní technikou a přístup k internetu, kterýmižto již většina dotčených subjektů disponuje.

    Co se možných negativních dopadů týče: novela zcela ignoruje systém CZECH POINT a nevyužívá tak již relativně zaběhnuté nástroje elektronické komunikace. Dalším (pravděpodobně v důsledcích velmi výrazným) „zakopnutím“ je využití zastaralého zabezpečení vzhledem ke kompatibilitě s již fungujícími systémy. Doufejme, že Ministerstvo vnitra se přikloní k zabezpečenému systému elektronického bankovnictví. Nicméně přijetí zákona je jistě krokem dopředu a věříme, že úspěšně přispěje k rozvoji moderní státní správy u nás.


    Kateřina Smolková

    CÍSAŘ, ČEŠKA, SMUTNÝ a spol.
    Advokátní kancelář / Cabinet d'avocats / The law office

    Tel: +420 224 827 884
    Fax: +420 224 827 879
    Email: ak@akccs.cz

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Kateřina Smolková ( CÍSAŘ, ČEŠKA, SMUTNÝ a spol. )
    21. 11. 2008

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    přidat komentář

    Další články:

    • Zjednodušení rozvodového řízení – aktuální právní úprava vs. změny, které zavádí rozvodová reforma
    • Ochrana klimatu a výroba zboží v roce 2024: uhlíkové clo a změny v emisních povolenkách
    • Poskytování informací zadavatelem v zadávacím řízení
    • Zásady pro spolupráci obcí s developery a možnost dohody na změně územního plánu
    • Jak mohou firmy těžit z EU Taxonomie? Příklady konkrétních příležitostí ve třech sektorech
    • Změny v bezplatných emisních povolenkách: na koho dopadnou a jak se na ně připravit?
    • Investice do společné věci v nesezdaném soužití
    • K povinnosti zaměstnance vrátit zaměstnavateli rozdíl mezi stálou a dosaženou mzdou při uplatnění konta pracovní doby
    • Holdingy a zneužití práva při výplatě podílu na zisku.
    • Technická novela zákona o zadávání veřejných zakázek vejde v účinnost už 16. 7. 2023
    • Konec postupování nároků na dorovnání při squeeze-outu

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 25.06.2025Nový stavební zákon – aktuální legislativní změny (online - živé vysílání) - 25.6.2025
    • 26.06.2025Náhrada škody a újmy v pracovněprávních vztazích (online - živé vysílání) - 26.6.2025
    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Jana Havla
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Skladování
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Společné jmění manželů
    • LEAGLEONE: (NEJEN) PRÁVNĚ SPRÁVNĚ – Střídavá péče: Boj nebo spravedlnost?
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Rodinná nadace s dceřinou společností: Alternativa ke svěřenskému fondu pro správu rodinného majetku
    • Úvodní vhled do klasifikace povinných osob dle návrhu nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • DEAL MONITOR
    • Investiční dotazník u právnických osob a test vhodnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Soudní rozhodnutí

    Vrácení věci státnímu zástupci k došetření

    Odsouzení pachatele trestné činnosti je primárně věcí státního zastupitelství (viz čl. 80 Ústavy). Je to státní zastupitelství, kdo nese odpovědnost za to, aby soudu předložená...

    Skladování

    V případě skladování ujednaného na dobu neurčitou je skladovatel povinen vydat skladovanou věc na základě požadavku ukladatele učiněného kdykoli v průběhu skladování. Povinnost...

    Společné jmění manželů

    Uzavřel-li jen jeden manžel bez souhlasu druhého s třetí osobou smlouvu vztahující se k věci týkající se jejich společného jmění a opomenutý manžel v souladu s § 714 odst. 2 o. z....

    Nájem (exkluzivně pro předplatitele)

    Skončil-li nájem uplynutím výpovědní doby, po jejím skončení má nájemce povinnost prostory vyklidit a užívá-li je i nadále, činí tak již bez právního důvodu; na tom nic nemění...

    Postoupení pohledávky, postoupení smlouvy (exkluzivně pro předplatitele)

    Postoupení pohledávky nebrání následnému (či současnému) postoupení smlouvy v tom rozsahu, jehož se smlouva o postoupení pohledávky netýká, ačkoliv je postupovaná pohledávka s...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.