epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    12. 5. 2020
    ID: 111031upozornění pro uživatele

    Ochrana strategických sektorů před investory ze třetích zemí

    V reakci na rostoucí zájem neevropských investorů o investice v členských zemích, bylo schváleno Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/452 (dále jen „Nařízení“), kterým se stanoví rámec pro prověřování přímých zahraničních investic směřujících do Unie. Jak název napovídá, tak Nařízení zavádí základní mechanismy prověřování některých zahraničních investic a mechanismy související spolupráce mezi členskými státy navzájem a s Evropskou komisí.

    Ačkoli Nařízení přímo nezavádí prověřování na unijní úrovni a ani neukládá povinnost členských států takové prověřování zavést, lze očekávat, že členské státy, včetně České republiky, postupně zavedou do svého právního řádu proces prověřování zahraničních investic, pokud tak již některé v minulosti neučinily (např. Německo). Nařízení nabyde účinnosti za několik měsíců, konkrétně 11. října 2020.

    V této souvislosti vláda České republiky schválila 6. dubna 2020 návrh nového zákona o prověřování zahraničních investic (dále jen „Návrh“), který rozlišuje dva druhy investic. První skupinu tvoří investice do strategických sektorů průmyslu a služeb povinně vyžadujících povolení. Druhou pak investice, které mohou ohrozit bezpečnost či svrchovanost České republiky nebo veřejný pořádek. Po prověření bude možné dotčené zahraniční investice povolit, omezit, zrušit či dokonce zakázat. Předpokládá se, že připravovaná právní úprava postihne až 300 investic plynoucích do České republiky ročně.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Německá inspirace

    Dle důvodové zprávy se inspirací pro návrh nového českého zákona stala německá předloha a události v Německu z roku 2018, kde s odkazem na národní bezpečnost byly zastaveny dvě velké čínské investice do německých podniků.

    Reklama
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    5.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    První investice čínské společnosti State Grid Corporation of China směřovala do společnosti 50Hertz Transmission GmbH (dále jen „50Hertz“) ve formě nabytí 20% podílu od společnosti IFM Investors. 50Hertz je jedním z největších provozovatelů vedení vysokého napětí pro spolkové země bývalého Východního Německa a okolí Hamburgu. Dle tehdy platné legislativy nebylo možné výše uvedené investici jakkoli zabránit, protože ta pro přezkum nabývaného podílu stanovila hranici 25 %. Většinový společník 50Hertz, belgická společnost TSO Elia System Operator, využila svého práva opce a získáním prodávaného 20% minoritního podílu navýšila svou účast na 80 %. Přestože se jednalo o čistě obchodní rozhodnutí, objevily se v německých médiích spekulace, že německá vláda tajně jednala s belgickým protějškem za účelem zablokování akvizice ze strany State Grid, a to právě formou výkonu opčního práva ze strany TSO Elia System Operator.

    Druhou mediálně sledovanou investicí byl záměr společného podniku francouzské Manoir Group a čínské Yantai Taihai Group. V tomto případě byla investice směřována do Leifeld Metal Spinning ze Severního Porýní-Vestfálska, společnosti se širokou expertízou v jaderném a leteckém průmyslu. Ani tato investice nebyla uskutečněna, neboť Ministerstvo hospodářství a energetiky bylo pověřeno zablokováním dané akvizice z důvodu ochrany veřejného pořádku a bezpečnosti.

    Na tyto pokusy o investice do strategických odvětví německého průmyslu nahlíželi němečtí politici i německá veřejnost velmi kriticky. Proto došlo k novelizaci zákona o ochraně zahraničních investic (Außenwirtschaftsverordnung) s cílem lépe chránit bezpečnost a veřejný pořádek Německa. Změny obsahovaly mimo jiné snížení podílu pro prověření investice z původních 25 % na 10 % podílu na hlasovacích právech.            

    Působnost zákona

    Nařízení i Návrh se vztahují na zahraniční investice realizované zahraničním investorem a vymezení těchto pojmů je kritické pro naplnění smyslu zaváděné právní úpravy. Návrh přitom počítá s jejich širokým vymezením a částečně tyto definice přebírá z Nařízení.

    Zahraničním investorem je fyzická osoba, která není občanem České republiky nebo jiného členského státu, nebo právnická osoba, která nemá sídlo na území České republiky nebo v jiném členském státě. Dále je to také osoba či jiné právní uspořádání (např. bez právní subjektivity) přímo či nepřímo ovládané výše uvedenou právnickou nebo fyzickou osobou. Zahraničním investorem může být za určitých podmínek též správce svěřenského fondu, např. pokud zakladatel, osoba oprávněná k výkonu dohledu nad správou svěřenského fondu nebo ten, v jehož hlavním zájmu byl svěřenský fond zřízen nebo spravován, splňuje jednu z výše uvedených podmínek. Tato definice má za cíl zaměřit se na všechny skupiny investorů, jak investory ze třetích zemí, tak i unijní investory, které ovládá entita ze třetí země.

    Zahraniční investicí je ve smyslu Návrhu majetková hodnota v jakékoli podobě, kterou zahraniční investor poskytl nebo poskytne za účelem výkonu hospodářské činnosti v České republice, a která současně zahraničnímu investorovi umožňuje vykonávat účinnou míru kontroly provádění této hospodářské činnosti.

    Účinnou mírou kontroly se podle Návrhu rozumí několik skutečností, a to možnost zahraničního investora nakládat nejméně s 10% podílem na hlasovacích právech nebo uplatnit tomu odpovídající vliv na hospodářskou činnost cílové osoby, možnost zahraničního investora nakládat s vlastnickými právy k věci, jejímž prostřednictvím se hospodářská činnost provádí, nebo členství zahraničního investora nebo jemu blízké osoby v orgánu cílové osoby. Účinnou mírou kontroly se myslí ale i jakákoli jiná míra kontroly, v jejímž důsledku je zahraniční investor schopen získat přístup k informacím, systémům nebo technologiím, které jsou důležité z hlediska ochrany bezpečnosti, vnitřního nebo veřejné pořádku České republiky.

    Druhy zahraničních investic

    Jak zmíněno výše, návrh zavádí dva typy prověřování. Prvním je povinné prověřování všech investic, které směřují do podnikatelského subjektu působícího ve strategickém odvětví průmyslu či služeb stanovených v § 7 Návrhu, tzn. výroba, výzkum vývoj a inovace vojenského materiálu; správa a provoz prvku kritické infrastruktury, správa informačního či komunikačního systému kritické informační infrastruktury, nebo vývoz, přeprava, zprostředkování a tranzit zboží dvojího užití ve smyslu přílohy IV nařízení Rady (ES) 428/2009. Investice do těchto sektorů budou moci zahraniční investoři provádět pouze na základě povolení ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu (dále jen „Ministerstvo“), nebo povolení ze strany vlády. Realizace zahraniční investice bez potřebného povolení povede k zahájení řízení z moci úřední.

    Druhým typem jsou investice s možností prověření. Tyto investice jsou vymezeny negativně a jsou jimi všechny investice, které nejsou investicemi podle předchozího odstavce. U těchto investic se hodnotí jejich vliv na bezpečnost státu a vnitřní či veřejný pořádek, jsou soustavně kontrolovány Ministerstvem a v případě zjištění problémů bude zahájeno řízení z moci úřední. Stejně tak může být zahájeno prověřování na základě podnětů členských států nebo Evropské komise. Tento způsob prověření může být zahájen dvěma způsoby, a to buď na základě konzultace před uskutečněním investice, tj. na dobrovolném základě, nebo z moci úřední po dobu 5 let od dokončení investice. Dokončením investice se rozumí den uzavření smlouvy nebo poslední smlouvy k uskutečnění investice, den nabytí účinné kontroly, nebo den zahájení hospodářské činnosti, podle toho, která situace nastala později. Po uplynutí 5 let může být zahraniční investice prověřena, pokud zahraniční investor zatajil skutečnosti, pro které by jinak mohlo být zahájeno řízení z moci úřední. Žádost o konzultaci musí povinně podat subjekt, který je držitelem licence pro celoplošné rozhlasové vysílání nebo vydavatelem periodik s nákladem 100 000 výtisků za den.

    Změna ovládající osoby zahraničního investora

    Výše popsané prověření investice se uplatní i v případě dokončené investice, dojde-li ke změně osoby přímo či nepřímo ovládající zahraničního investora.

    Proces prověřování

    Prověření začíná vyplněním žádosti o povolení zahraniční investice (či návrhu na konzultaci) základní údaje o sobě a své vlastnické struktuře, plánované zahraniční investici a způsobu jejího financování, cílové osobě a její vlastnické struktuře, seznamu členských států, ve kterých zahraniční investor vykonává podnikatelskou činnost apod. Ministerstvo obdržené údaje rozešle s žádostí o stanovisko několika institucím, které jsou zapojeny vždy (Ministerstvo vnitra, Ministerstvo obrany, Ministerstvo zahraničních věcí, Ministerstvo financí, Policie České republiky a zpravodajské služby), a dále institucím, do jejichž věcné působnosti konkrétní investice spadá. Dle obdržených vyjádření (včetně připomínek členských států a Evropské komise) rozhodne Ministerstvo o dalším postupu, např. vydá rozhodnutí o povolení zahraniční investice, zahájí jednání o podmínkách, pokud by uskutečnění či trvání zahraniční investice mělo být podmíněné.

    U dobrovolných konzultací se budou zapojené státní orgány vyjadřovat k potřebě zahájit řízení o prověření zahraniční investice. Pokud se státní orgány nevyjádří ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení žádosti Ministerstva, platí, že neshledaly důvod pro zahájení řízení o prověření zahraničních investic. Tato zákonná domněnka má urychlit konzultační proces bezproblémových investic a posílit právní jistotu zahraničních investorů a českých cílových společností. Ministerstvo následně vydá rozhodnutí o přípustnosti zahraniční investice.

    Vyplyne-li z obdržených stanovisek nebo vlastních zjištění Ministerstva, že investice může přestavovat ohrožení bezpečnosti České republiky nebo vnitřního či veřejného pořádku, předloží věc k projednání vládě, která zohlední možný dopad na principy demokratického právního státu, ochranu života a zdraví obyvatel, obranu státu a bezpečnostní zájmy státu.

    Konkrétně se může jednat o posouzení dopadu na energetickou, komunikační, zdravotnickou, leteckou, obranou a volební infrastrukturu, přístup k informacím, možnost významného ovlivnění veřejného mínění pomocí informací šířených sdělovacími prostředky a skutečnost, zda je zahraniční investor přímo či nepřímo ovládán orgánem třetího státu, zda byl daný investor zapojen do činnosti ovlivňující bezpečnost nebo veřejný pořádek v některém členském státě nebo zda existuje vážné riziko, že je investor zapojen do protiprávní či trestné činnosti (čl. 4 odst. 2 Nařízení). Nařízení si zjevně klade za cíl chránit členské státy před nepřímým vlivem třetích států prostřednictvím podnikatelské sféry.

    Nesplnění povinností uložených Návrhem ze strany zahraničního investora je přestupkem, za který je možné uložit pokutu ve výši až 2 % z celkového čistého obratu dosaženého zahraničním investorem za poslední účetní období nebo pokutu až 50.000.000 Kč, nelze-li výši čistého obratu zjistit.

    Dokončené zahraniční investice

    Z přechodných ustanovení Návrhu vyplývá, že prověřování se nebude vztahovat na zahraniční investice dokončené ke dni účinnosti navrženého zákona, s výjimkou povinnosti prověření v případě změny ovládající osoby (viz výše) a ustanovení upravující spolupráci Ministerstva s členskými státy Evropské unie a Evropskou komisí.

    Pokud nedojde ke změně daného ustanovení v rámci legislativního procesu, mohou se během následujících měsíců stát české obchodní korporace možným cílem kapitálově silných mimounijních investorů, neboť většina českých firem ztratila část své hodnoty v důsledku pandemie, regulatorních opatření, rostoucí nezaměstnanosti a blížící se globální recese.

    Závěr

    Návrh se brzy dostane na pořad jednání Poslanecké sněmovny. Už nyní je jasné, že po účinnosti zákona bude provedení některých zahraničních investic časově a administrativně náročnější.


    JUDr. Ing. Tomáš Vlasák,
    advokát v České republice a v Anglii a Walesu


    Pavel Hrdý
    ,
    právní asistent

     

    logo_PRK

    PRK Partners s.r.o. advokátní kancelář
     
    Jáchymova 2
    110 00 Praha 1
     
    Tel.:    +420 221 430 111
    Fax:    +420 224 235 450
    e-mail:    prague@prkpartners.com


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Ing. Tomáš Vlasák, Pavel Hrdý (PRK Partners)
    12. 5. 2020

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Vysokorychlostní variace dle smluvních podmínek FIDIC: případová studie z D5507
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • Compliance z pohledu obchodní korporace a přínos compliance programu pro obchodní korporaci
    • Obchodní vedení společnosti
    • Byznys a paragrafy, díl 12.: Právní Due Diligence
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Investiční dotazník u právnických osob a test vhodnosti
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Některá úskalí podání formálně bezvadného návrhu na přezkum úkonů zadavatele k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Zaplacení skladného není podmínkou pro vydání skladované věci
    • Dobrá víra třetích osob
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Vysokorychlostní variace dle smluvních podmínek FIDIC: případová studie z D5507
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • 10 otázek pro … Ronalda Němce
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?

    Soudní rozhodnutí

    Odmítnutí dovolání

    Jestliže Nejvyšší soud při zkoumání přípustnosti dovolání zcela pominul svoji dosavadní judikaturu, nijak se vůči této judikatuře (a také obdobným závěrům právní vědy)...

    Dobrá víra třetích osob

    Právní úprava obsažená v § 444 občanského zákoníku slouží k ochraně dobré víry třetích osob, které jednají v domněnce, že existuje zastoupení za situace, kdy na této domněnce...

    Soukromá vysoká škola

    Povaha činnosti či plnění veřejných úkolů (poskytování vzdělávání) soukromou vysokou školou nevylučuje, aby smlouva o vzdělávání na této vysoké škola měla pro účely ochrany...

    Nesprávné označení relevantní stěžovatelovy námitky (exkluzivně pro předplatitele)

    Nejvyšší správní soud nedostojí požadavkům na řádné odůvodnění soudního rozhodnutí vyplývajícím z čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, pokud nesprávně označí...

    Předběžná vazba (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o předběžné vazbě podle § 94 zákona o mezinárodní justiční spolupráci musí soudy dostatečně odůvodnit reálné riziko útěku vyžádané osoby, podložené jejím...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.