epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory
Konference: Rodina v právu a bezpráví
12. 7. 2004
ID: 27176upozornění pro uživatele

Veřejná správa a realizace práva shromažďovacího

Vážení internetoví čtenáři, jak již řekl Aristoteles člověk je tvor společenský (zoon politikon), a proto shromažďování je mu zcela vlastní potřebou. Pokud bychom použili do jisté míry pohádkovou terminologii, tak právo shromažďovat se můžeme nazvat dobrem a potlačení tohoto práva zlem.

Vážení internetoví čtenáři, jak již řekl Aristoteles člověk je tvor společenský (zoon politikon), a proto shromažďování je mu zcela vlastní potřebou.  Pokud bychom použili do jisté míry  pohádkovou terminologii, tak právo shromažďovat se můžeme nazvat dobrem a potlačení tohoto práva zlem.

 

 Z právního hlediska je právo se shromažďovat nezadatelným ústavním právem, zaručeným Listinou základních práv a svobod.[i] In concreto v článku 19 LZPS se zaručuje právo pokojně[ii] se shromažďovat, toto právo lze omezit zákonem v případech shromáždění na veřejných místech, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, ochranu veřejného pořádku, zdraví, mravnosti, majetku nebo pro bezpečnost státu. Shromáždění však nesmí být podmíněno povolením orgánu veřejné správy.

 

 Profesor Jan Filip k právu shromažďovacímu píše, že není omezeno na státní občany a není vázáno na věk účastníků, předchozí povolení orgánu veřejné správy. Může se konat pod širým nebem i v uzavřené prostoře.[iii] Kterak jsme již naznačili výše právo shromažďovat se je možné za určitých taxativně vymezených legálních podmínek omezit. V této souvislosti je třeba zmínit zákon č 84/1990 Sb.[iv], jenž stanoví bližší pravidla pro realizaci shromažďovacího práva.

 

Zmíněný zákon v souladu s LZPS taktéž stanoví,  že občané mají právo pokojně se shromažďovat.

 

Dále pak praví, že výkon shromažďovacího práva slouží občanům k využívání svobody projevu a dalších ústavních práv a svobod, k výměně informací a názorů a k účasti na řešení veřejných a jiných společných záležitostí vyjádřením postojů a stanovisek.

 

Je důležité zmínit,  že ze zákona se za shromáždění považují také pouliční průvody a manifestace. Jelikož aplikace práva na pokojné shromažďování je v moderním právním státě postavena na principu oznamovacím[v], není ke shromáždění zapotřebí předchozího povolení státního orgánu.

 

V  České republice  platí v současné době zákaz[vi]  shromáždění v okruhu 100 m od budov všech zákonodárných sborů nebo od míst, kde tyto sbory jednají.

Co se nepovažuje  za shromáždění ve smyslu zákona č 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím?

 

Za prvé jsou to shromáždění osob související s činností státních orgánů upravená jinými právními předpisy; dále pak  shromáždění související s poskytováním služeb[vii] a rovněž jiná shromáždění nesloužící občanům k využívání svobody projevu a dalších ústavních práv a svobod, k výměně informací a názorů a k účasti na řešení veřejných a jiných společných záležitostí vyjádřením postojů a stanovisek.

 

Z pohledu veřejné správy je zásadní otázka působnosti, tedy který správní orgán má ze zákona povinnost plnit úkoly na tomto úseku.

Působnost ve věcech práva shromažďovacího v přenesené působnosti vykonávají následující orgány

- obecní úřad, v jehož územním obvodu se má shromáždění konat,

pověřený obecní úřad, přesahuje-li místo konání shromáždění územní obvod obecního úřadu,

- krajský úřad, pokud místo konání shromáždění přesahuje správní obvod, pověřeného obecního úřadu

- ministerstvo vnitra ČR , pokud místo konání shromáždění přesahuje hranice kraje

 Shromáždění musí být oznamována úřadu s výjimkou:

a)        shromáždění pořádaných právnickými osobami přístupných jen jejich členům či pracovníkům a jmenovitě pozvaným hostům;

 

b)        shromáždění pořádaných církvemi nebo náboženskými společnostmi v kostele nebo v jiné modlitebně, procesí, poutí a jiných průvodů a shromáždění sloužících k projevům náboženského vyznání;

 

c)        shromáždění konaných v obydlích občanů;

 

d)        shromáždění jmenovitě pozvaných osob v uzavřených prostorách.

 

Dále musíme zmínit skutečnost, že na shromáždění, které podléhá oznamovací povinnosti, může správní úřad vyslat svého zástupce, jemuž je svolavatel povinen vytvořit podmínky pro řádné plnění jeho úkolů, zejména mu umožnit sledování průběhu shromáždění a provedení úkonů nezbytných k případnému rozpuštění shromáždění.

 

Rada obce může ve svém územním obvodu nařízením určit místa, kde lze konat shromáždění bez oznámení. Skutečně se jedná o radu obce a nikoliv zastupitelstvo obce, kterak se někdy mylně domnívá neprávnická veřejnost. Zmíněná rada přitom může stanovit dobu, v níž se taková shromáždění konat nesmějí.

 

Právní formou je zde tedy nařízení rady obce, které je v dnešní právní teorii označováno jako sekundární derivativní normativní správní akt.[viii] Orgány územní samosprávy jsou k tomuto vydávání nařízení zmocněny na základě článku 79 odst.3 Ústavy ČR. Zmíněný článek naší normy norem stanoví, že tak mohou tak činit pouze na základě a v mezích zákona. Touto zákonnou základnou a současným ohraničením je zde  citovaný zákon č. 84/1990 Sb., který v této souvislosti můžeme označit jako zmocňovací zákon. Pro vyšší informační komplexnost si dovolujeme připomenout, že nařízení obce nesmí odporovat žádnému ze zákonů ČR , tedy  jako předpisu vyšší právní síly.[ix] Kdo by chtěl hledat legální proporce pro nařízení obce z pohledu zákona o obcích (obecní zřízení) , tak by se měl zaměřit  zejména na ustanovení §§ 11 a 12  z.č 128/2000 Sb. Vzhledem k probíhající reformě veřejné správy v ČR je dobré připomenout ustanov. § 11 odst. 2 :  obec vykonávající rozšířenou působnost může vydávat nařízení obce pro správní obvod stanovený zvláštním právním předpisem.

Pokud se zeptáme po účinnosti takového nařízení obce regulujícího shromažďovací právo v dané obci, tak v souladu se zákonem o obcích nabývá tento právní předpis účinnosti patnáctým dnem po vyhlášení. Vyžaduje-li to naléhavý obecný zájem lze výjimečně stanovit dřívější počátek účinnosti, nejdříve však dnem vyhlášení. Ze zákona se vyhlášení provede tak, že se předmětné nařízení obce vyvěsí na úřední desce obecního úřadu a to po celou zmíněnou 15 – ti denní lhůtu.[x] Navíc může obec publikovat nařízení obce způsobem v místě obvyklým ( např. místní zpravodaj, obecní rozhlas atd.). Tato dodatková publikace ovšem „neosvobozuje“ obec od zákonné povinnosti zveřejnit nařízení obce na úřední desce, což posiluje právní jistotu adresátů vydávaného právního předpisu. 

 

Svolavatel je povinen shromáždění písemně oznámit úřadu tak, aby správní úřad oznámení obdržel alespoň 5 dnů předem.[xi] Úřad může v odůvodněných případech přijmout oznámení i v kratší lhůtě. Kdo může předložit předmětné oznámení?

 Za právnickou osobu předloží oznámení ten, kdo je v této věci zmocněn jednat jejím jménem. Oznámení může být předloženo též osobně v pracovní den v době mezi osmou a patnáctou hodinou. Úřad vytvoří podmínky, aby oznámení mohla být řádně přijímána.

 

Velice důležitým omezením, které dává ustanovení § 5 odst. 2 je skutečnost,  že k oznámení, které svolavatel podá dříve než 6 měsíců přede dnem konání shromáždění, se nepřihlíží.

 

Jaké jsou povinné náležitosti oznámení?

 V oznámení musí svolavatel uvést:

-účel shromáždění, den a místo jeho konání a dobu zahájení; jde-li o shromáždění na veřejném prostranství, též předpokládanou dobu jeho ukončení;

-  předpokládaný počet účastníků shromáždění;

-opatření, která provede, aby se shromáždění konalo v souladu se zákonem, zejména potřebný počet pořadatelů starších 18 let, které k organizaci shromáždění určí, a způsob jejich označení;

-má-li jít o pouliční průvod, výchozí místo, cestu a místo ukončení;

- jméno, příjmení a trvalý pobyt svolavatele, u právnické osoby její název a sídlo a jméno, příjmení a trvalý pobyt toho, kdo je zmocněn v této věci jednat jejím jménem

-jméno, příjmení a trvalý pobyt toho, kdo je zmocněn jednat v zastoupení svolavatele.

 

 Má-li se shromáždění konat pod širým nebem mimo veřejná prostranství, je svolavatel povinen k oznámení přiložit souhlas toho, kdo je vlastníkem, případně uživatelem pozemku.

 

V případě, že svolavatel neuvede povinné údaje o kterých jsme psali výše anebo jsou-li uvedené údaje neúplné nebo nepřesné, úřad na to svolavatele při osobním předložení oznámení upozorní s tím, že nebudou-li tyto vady odstraněny, nepůjde o platné oznámení. Při osobním oznámení je svolavatel ex lege  oprávněn,  na místě oznámení potřebným způsobem doplnit nebo upravit. Bylo-li oznámení předloženo jiným způsobem, úřad svolavatele na vady neprodleně písemně upozorní. Povinnost svolavatele se pokládá z právního hlediska za splněnou , jestliže vady oznámení byly odstraněny ve lhůtě tam uvedené. A conto osobní formy ohlášení je vhodné uvést, je-li tedy oznámení  předloženo osobně, úřad to svolavateli písemně potvrdí s uvedením dne a hodiny, kdy byla oznamovací povinnost splněna. Zde musíme ocenit, že ze zákona musí správní úřad uvést  nejen  den, ale i s hodinou realizace tohoto právního úkonu, což je třeba pokládat za posílení právní jistoty svolavatele shromáždění .[xii]

Úřad může s ohledem na místní podmínky nebo na veřejný pořádek navrhnout svolavateli, aby se shromáždění konalo na jiném místě nebo v jinou dobu.

Úřad může svolavateli uložit, aby shromáždění konané ve večerních hodinách bylo ukončeno tak, aby nedošlo k nepřiměřenému rušení nočního klidu.

Dále pak úřad, jemuž bylo shromáždění oznámeno, je zakáže, pokud  by oznámený účel shromáždění směřoval k výzvě:

-         popírat nebo omezovat osobní, politická nebo jiná práva občanů pro jejich národnost, pohlaví, rasu, původ, politické nebo jiné smýšlení, náboženské vyznání a sociální postavení nebo k rozněcování nenávisti a nesnášenlivosti z těchto důvodů:

-         dopouštět se násilí nebo hrubé neslušnosti;

-         jinak porušovat ústavu a zákony.

Správní úřad shromáždění zakáže též tehdy, jestliže se má konat na místě, kde by účastníkům hrozilo závažné nebezpečí pro jejich zdraví, nebo na stejném místě a ve stejnou dobu se má podle dříve doručeného oznámení konat jiné shromáždění a mezi svolavateli nedošlo k dohodě o úpravě doby jeho konání; nelze-li určit, které oznámení bylo doručeno dříve, rozhodne se za účasti zástupců svolavatelů losováním.

 Úřad může shromáždění zakázat, má-li být konáno v místě, kde by nutné omezení dopravy a zásobování bylo v závažném rozporu se zájmem obyvatelstva, lze-li bez nepřiměřených obtíží konat shromáždění jinde, aniž by se tím zmařil oznámený účel shromáždění.

 

 O zákazu shromáždění nebo době jeho ukončení rozhodne úřad bezodkladně, nejpozději však do tří dnů od okamžiku, kdy obdržel platné oznámení.

 

Předmětný správní úřad písemné vyhotovení rozhodnutí vyvěsí na své úřední desce a rozhodnutí vyhlásí místním rozhlasem nebo jiným obdobným způsobem; pokud se má shromáždění konat na území dvou nebo více obcí, úřad zajistí, aby jeho rozhodnutí bylo vyhlášeno v obcích, v nichž se shromáždění má konat. Pokud o to svolavatel požádá, zašle mu úřad současně s vyvěšením rozhodnutí na úřední desce písemné vyhotovení na vědomí. Vyvěšením na úřední desce je rozhodnutí svolavateli doručeno. Na žádost svolavatele mu úřad vydá písemné vyhotovení rozhodnutí. Pokud úřad ve lhůtě nevyvěsí písemné vyhotovení rozhodnutí na své úřední desce, může svolavatel shromáždění uspořádat.

          

K realizaci práva na shromáždění by se toho dalo napsat samozřejmě mnohem více, nicméně každý článek má svou horní mez a té bylo tímto dosaženo…

 

 

 

Autor: JUDr. Petr Kolman – asistent na PF MU Brno, Katedra správní vědy, správního práva a finančního práva

          

 

          

 

 

 

 

 

Vysvětlivky:



[i] Viz. Usnesení předsednictva  ČNR č 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku ČR

[ii] Ústavní imperativ žádající pokojnou  formu shromažďování  není v Evropě nijak výjimečný, např. platná Ústava Italské republiky ve svém článku 17 zakotvuje, že občané mají právo klidně a beze zbraní se shromažďovat. Pro informační komplexnost zmiňme i relevantní článek z Ústavy království Dánska /tj.článek 79/ : „Občané požívají svobody shromažďovat se neozbrojeni bez předchozího povolení. Policie je oprávněna být na veřejných shromážděních přítomna.“ S trochou nadsázky možno říci, že „holubičí povaha“ našeho národa se odrazila i v naší  Ústavě, kde není expressis verbis zmínka o absenci zbraní, na rozdíl od např. citovaných ústav členů EU  Dánska a Itálie

 

[iii] Cit.  Filip, J.: Vybrané kapitoly ke studiu ústavního práva, Masarykova univerzita v Brně, 2001, str.142

[iv] přesněji z. č 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím; ve znění zákona č. 175/1990 Sb.; ve znění zákona č. 259/2002 Sb.; zákona č. 151/2002 Sb. s účinností ke dni 1. ledna 2003

 

[v]  Komparujeme-li opět s výše zmíněnou Ústavou Italské republiky, tak zjistíme že italská úprava taktéž obsahuje oznamovací (nikoliv povolovací!)  princip a to dokonce v ještě liberálnější podobě : Pro shromáždění , a to i na místech přístupných veřejnosti se nevyžaduje ohlášení předem, shromáždění na veřejných místech musí být předem ohlášena úřadům, jež je mohou zakázat pouze z prokázaných důvodů bezpečnosti nebo veřejného pořádku. – viz.článek 17  Ústavy.

 

[vi] viz. ustanov. § 1 zákona  č 84/1990 Sb.

[vii] např. skupina fyzických  osob čekajících  ve vyhlášeném kadeřnictví, nebo „fronta“  osob čekajících na vstup na rockový koncert, není samozřejmě shromážděním ve smyslu zákona o právu shromažďovacím

[viii] problematice nařízení obcí se v poslední době asi nejpodrobněji věnoval S.Kadečka ve své monografii Právo obcí a krajů v České republice, C.H.Beck, Praha, 2003

[ix] je zde uplatněna starořímská právní zásada lex superior derogat legi inferiori

[x] tato podmínka je nepochybně výrazem principu publicity ve veřejné správě, který je nutno pokládat za jeden ze stavebních kamenů moderního právního státu.

[xi] V praxi docházelo   k  nejasnostem a sporům  zejména u oznamování shromáždění  radikálnějších (popř. i extremistických) politických entit, a to z obou pólů politického spektra.  A to vše  v důsledku neznalosti existence této pětidenní lhůty. U anarchistických skupin své jistě sehrála i programová neúcta k právu jako takovému. Existenci této zákonné  pětidenní lhůty nemožno, dle mého soudu ,  pokládat za omezení ústavního práva sdružovat, navíc pokud ustanov. § 5 odst.1 umožňuje správnímu úřadu  v odůvodněných případech přijmout oznámení i  v kratší lhůtě.

[xii] Na první pohled se může zdát, že se jedná o marginalitu, nicméně v dnešní post- industrialní  dynamické době hraje každá hodina neopakovatelnou roli, což u realizace společensky vysoce citlivého ústavního shromažďovacího práva rovněž plně  platí.



© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

JUDr. Petr Kolman
12. 7. 2004
pošli emailem
vytiskni článek
  • Tweet

Další články:

  • Rozvod bez účasti manželů nikoliv pouze v době pandemie
  • Výjimky z pravidla přednosti pozdější příznivější právní úpravy v přestupkovém právu dle judikatury Nejvyššího správního soudu
  • Zrušení rozhodčího nálezu soudem jako procesní následek porušení povinnosti rozhodce
  • Nesprávně vybraný soudní poplatek v civilním soudním řízení a obrana proti němu
  • Náhrada škody za řízení o správním deliktu
  • Vydání bezdůvodného obohacení ze strany žalobce v návaznosti na zrušení rozhodnutí, na jejichž základě bylo žalovaným plněno
  • Problém nového zákona o odpadech – kam s vytřízenými zbytky?
  • Návrat soukromých arbitrážních center do českého rozhodčího řízení?
  • Řízení ve věcech služby v digitalizované spisové službě
  • Mění se pravidla ICC pro arbitráže
  • Ještě jednou a zřejmě (na delší dobu) naposled k obraně proti zrušení závazného stanoviska

Související produkty

Online kurzy

  • Blockchain
  • Novela stavebního zákona č. 225/2017 Sb.
  • Opravné a dozorčí prostředky ve správním řízení
  • Správní řízení v I. stupni
  • Nakládání s obecním majetkem
Lektoři kurzů
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
Mgr. Ing. Bc. Jan Tomíšek
Mgr. Ing. Bc. Jan Tomíšek
Kurzy lektora
Mgr. Lukáš Sommer
Mgr. Lukáš Sommer
Kurzy lektora
JUDr. Josef Donát, LL.M.
JUDr. Josef Donát, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Dobřichovský, Ph.D.
JUDr. Tomáš Dobřichovský, Ph.D.
Kurzy lektora
Mgr. Michaela Micková
Mgr. Michaela Micková
Kurzy lektora
Mgr.  František Málek
Mgr. František Málek
Kurzy lektora
JUDr. Mgr. Lukáš Váňa, Ph.D.
JUDr. Mgr. Lukáš Váňa, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Stanislav Kadečka, Ph.D.
JUDr. Stanislav Kadečka, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
Kurzy lektora
všichni lektoři

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Povaha překážek v práci na straně zaměstnavatele vzniklých v souvislosti preventivními opatřeními přijatými vládou proti šíření koronaviru SARS-CoV-2
  • Okresní úřady byly zrušeny, okresy jako správní celky však nikoli
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Občanský průkaz a prokazování totožnosti
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Koronavirus – praktická příručka zaměstnavatele
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • Okresní úřady byly zrušeny, okresy jako správní celky však nikoli
  • Právní ochrana elektronické pošty zaměstnanců
  • Stravenkový paušál (peněžitý příspěvek na stravování) – právní a daňové aspekty
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Desatero pro výtěžnější oddlužení
  • Náklady řízení
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Krácení dovolené nově od 1. 1. 2021
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Senátní výbory se neshodly, v jaké úpravě vrátit mediální zákon

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Aktivní věcná legitimace (exkluzivně pro předplatitele)

Pokud by byly zjištěny okolnosti, které by jinak, bylo-li by vedeno odpovídající řízení, vedly k závěru o neplatnosti usnesení valné hromady společnosti o naložení s uvolněným...

Péče řádného hospodáře (exkluzivně pro předplatitele)

Pro aplikaci § 68 odst. 1 z. o. k. je – z časového hlediska – rozhodné, zda za účinnosti tohoto ustanovení došlo k jednání člena (nebo bývalého člena) statutárního orgánu...

Předkupní právo (exkluzivně pro předplatitele)

Na rozdíl od předkupního práva sjednaného smluvně – bez ohledu na to, zda působí jen mezi stranami nebo má věcněprávní účinky – je předkupní právo spoluvlastníků nemovité...

Insolvenční správce

Ustanovení § 32 odst. 1 a 2 insolvenčního zákona, ve znění účinném od 1. ledna 2014, je nutno vykládat tak, že návrh na zproštění insolvenčního správce funkce může podat (jen)...

Pojem „správní činnosti“ (exkluzivně pro předplatitele)

Pod „správní činnosti“ ve smyslu ustanovení § 2 odst. 3 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů je možno podřadit...

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů