epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    1. 10. 2020
    ID: 111906upozornění pro uživatele

    Vybrané části novely zákona o obecní policii

    Dne 1. ledna 2021 nabude účinnosti zákon 261/2020 Sb., (dále jen „novela“) kterým dojde ke změně zákona 553/1991 Sb., o obecní policii (dále jen „zákon“). Tím dojde hned k několika významným změnám oproti stávající právní úpravě. Změny se dotknou nejen nezbytných podmínek pro vznik pracovního poměru strážníka či zavedení odchodného, ale rozšiřují i některá jejich oprávnění a postupy v praxi. Cílem příspěvku je poskytnout ucelený přehled těch nejdůležitějších změn oproti stávající právní úpravě, a to nejen pro samotné strážníky, ale i celou širokou veřejnost.

    K podmínce bezúhonnosti uchazeče o místo strážníka

    Novelou je mimo jiné dotčena ta část zákona, kde je uveden výčet podmínek, jaké musí občan České republiky splnit, aby se mohl stát strážníkem. [1] Mezi tyto podmínky patří mimo jiné bezúhonnost a spolehlivost. Nová formulace bezúhonnosti v ustanovení § 4a vychází z obdoby modelu zákona 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.[2]

    Nově bezúhonným nebude ten uchazeč o místo strážníka, kdo byl pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin, pro něž zákon 40/2009 Sb., trestního zákoníku stanoví horní hranici trestní sazby vyšší než pět let nebo pokud byl zájemce o místo strážníka odsouzen k výjimečnému trestu[3][4], a to bez zřetele na dobu, která od jeho pravomocného odsouzení pro tento úmyslný trestný čin uplynula.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Byl-li uchazeč o místo strážníka pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin s horní hranicí převyšující 2 roky a nepřevyšující 5 let trestní sazby odnětí svobody, nebude pro účely zákona bezúhonným, pokud byl za tento trestný čin pravomocně odsouzen v posledních 15 letech.[5]

    Jde-li pak o pravomocné odsouzení pro úmyslný trestný čin s horní hranicí trestní sazby odnětí svobody nepřevyšující 2, nesplní podmínku bezúhonnosti ten uchazeč o místo strážníka, kdo byl pro takový úmyslný trestný čin pravomocně odsouzen v posledních 10 letech.[6]

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    V případě pravomocného odsouzení uchazeče pro nedbalostní trestný čin, se na něho jako na bezúhonného nepohlíží tehdy, pokud byl pro takový nedbalostní trestný čin pravomocně odsouzen v posledních 5 letech. Musí ovšem zároveň jít o takový trestný čin, který je v rozporu s posláním strážníka. V rozporu s posláním strážníka by pak zřejmě byly takové trestné činy, kterými je snižována důstojnost a vážnost obecní policie, nebo ty, jejichž objektem jsou skutečnosti, vůči kterým má obecní policie poskytovat ochranu, tedy například vybrané trestné činy proti životu a zdraví, proti majetku anebo proti pořádku ve věcech veřejných.[7]

    K podmínce spolehlivosti uchazeče o místo strážníka

    Od uchazeče na místo strážníka se očekává rovněž splnění podmínky spolehlivosti dle § 4b zákona (jde de facto o speciální obdobu bezúhonnosti ve smyslu vybraných přestupkových jednání) , kterou zájemce splní tehdy, pokud nebyl v posledních 3 letech opakovaně pravomocně uznán vinným z úmyslného spáchání vybraného druhu přestupku nebo jednání, které má tyto znaky. Novela v tomto ustanovení § 4b odst. 1 mění písm. a), kdy úmyslně spáchané přestupky na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, formuluje pro příště jako úmyslně spáchané přestupky na úseku ochrany zdraví před škodlivými účinky návykových látek nebo obdobného přestupku proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích. Zde je zjevná snaha zákonodárce reagovat na vzrůstající počet dopravních nehod, kterých se jejich viníci dopouštějí často pod vlivem návykových a psychotropních látek, a to s ohledem na celospolečenskou škodlivost takových přestupkových jednání.

    Novela naopak již do těchto přestupků pro posouzení spolehlivosti uchazeče na místo strážníka nezahrnuje ty, které jsou ve stávající podobě zákona vymezeny v § 4b odst. 1 písm. f), a spadají do úseku zemědělství, myslivosti a rybářství a které jsou spáchány tím, že by zájemce úmyslně neoprávněně zasáhl do výkonu práva myslivosti nebo do výkonu rybářského práva anebo úmyslně lovil zvěř nebo chytal ryby v době hájení.

    Změnu, která je hodna zřetele, představuje dále ustanovení § 4b odst. 3 novely, kde se uvádí, že cit. „…Spolehlivým pro účely tohoto zákona není dále ten, u něhož zjištěné skutečnosti nasvědčují tomu, že založil, podporuje, propaguje nebo veřejně sympatizuje s hnutím, které směřuje k potlačování práv a svobod člověka nebo hlásá národnostní, náboženskou anebo rasovou zášť nebo zášť vůči jiné skupině osob.“ Důvodová k tomuto ustanovení přiléhavě říká, že takové osoby neposkytují morální, charakterové ani občanské záruky plnění úkolů obecní policie.[8] Jde tedy logicky o preventivní opatření, které má v praxi předcházet případnému diskriminačně zabarvenému jednání strážníků při výkonu jejich pravomocí a obecně garantovat jejich morální kredit a nestrannost.

    K zavedení odchodného při skončení pracovního poměru strážníka

    Novela dále do zákona vkládá nový § 8a, který zavádí benefit odchodného pro ty strážníky, kteří splní konkrétní podmínky setrvání v pracovním poměru. Jedná se o prvek, který má stejně jako je tomu směrem k policistům[9] působit motivačně na strážníky, aby setrvaly v pracovním poměru co nejdéle a postupovali při výkonu své pravomoci řádně v souladu se zákonem. Strážníkovi tak nově dle § 8a odst. 1 novely bude příslušet odchodné při skončení pracovního poměru, který plnil úkoly dle zákona a setrval v tomto hlavním pracovním poměru po dobu nejméně 15 let a zároveň dosáhl věku 50 let. Uvedené nebude platit, pokud pracovní poměr strážníka skončí výpovědí dle § 52 písm. f) až h) zákoníku práce nebo okamžitým zrušením pracovního poměru dle § 55 odst. 1 téhož ze stejných důvodů.[10] Odchodné, za splnění podmínek, bude jednorázovou formou oprávněnému hradit obec, k níž byl ke skončení pracovního poměru jako strážník v pracovním poměru, a to v základní výši jednoho průměrného měsíčního výdělku. Za každý další rok nad dobu 15 let trvání pracovního poměru se odchodné zvýší o jednu třetinu průměrného měsíčního výdělku, celková výše odchodného však nesmí překročit jeho šestinásobek.

    K oprávnění příkazu strážníka

    Z kompetenčních ustanovení je třeba upozornit na změnu, kterou novela nahrazuje stávající odst. 1 v § 15 zákona a nově na tomto místě stanoví, že cit. „Strážník je oprávněn přikázat každému, aby na nezbytně nutnou dobu nevstupoval na strážníkem určená místa nebo se na nich nezdržoval nebo po dobu nezbytně nutnou setrval na určeném místě, je-li ohrožen život, zdraví, majetek nebo veřejný pořádek a vyžaduje-li to plnění úkolů obecní policie. Každý je povinen příkazu strážníka uposlechnout. K vyznačení nebo ohraničení určeného místa může být použito

     technických prostředků. Je-li jako technický prostředek použit pás s názvem obce a nápisem „zákaz vstupu“, pás s nápisy „obecní policie“ a „zákaz vstupu“ nebo pás s nápisy „městská policie“ a „zákaz vstupu“, jde o příkaz ve smyslu tohoto ustanovení.“  Strážník tak bude moci nově postupovat uvedeným způsobem nejen v případech závažného ohrožení zdraví nebo života, ale i v případech, je-li ohrožen život, zdraví, majetek nebo veřejný pořádek a vyžaduje-li to plnění úkolů obecní policie. Neuposlechnutí příkazu strážníka pak bude moci být považováno za spáchání přestupku proti veřejnému pořádku dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona 251/2016 Sb., o některých přestupcích.[11]

    K oprávnění strážníka použít pouta

    Další významnou změnu pak novela vkládá do ustanovení § 18a zákona. Dotčené ustanovení v aktuální podobě, a to i po novele upravuje zákonné oprávnění strážníků použít pouta. Konkrétně odst. 1 písm. c) uvedeného ustanovení § 18a novely nově vymezuje, že strážník je oprávněn použít pouta cit. „…proti osobě, která fyzicky napadá jinou osobu nebo strážníka, ohrožuje vlastní život nebo zdraví, poškozuje cizí majetek nebo se pokusí o útěk při zákroku strážníka nebo bezprostředně po něm.“ Nově tak bude strážník oprávněn použít pouta i bezprostředně po provedeném zákroku, pokusí-li se osoba, proti níž zákrok směřoval o útěk. Je zřejmé, že na provedený zákrok strážníků zpravidla navazují různé formy omezení osobní svobody osob. Smyslem novely v této části pak je rozšíření pravomocí strážníků, aby případným útěkem osoby omezené na osobní svobodě nedocházelo ke změření účelu jejich předchozího cíleného zákroku.

    Závěr

    Novela zákona 553/1991 Sb., o obecní policii přináší i celou řadu dalších změn. Předmětem článku však bylo poukázat na výběr těch, které autor pokládá za nejdůležitější. Zároveň má autor za to, že novela dotčené legislativy je žádoucím posunem, protože upravuje nejen oblast pracovního poměru strážníka v obecné rovině, ale upravuje také jeho nové nároky a precizuje vymezení jeho kompetencí, což je žádoucí reakcí na neustálý vývoj v celé společnosti. 

    JUDr. Josef Sklenička, Ph.D.,
    advokátní koncipient
     

    TOMAN & PARTNEŘI advokátní kancelář, s.r.o.
     
    Trojanova 12
    120 00 Praha 2
     
    Tel.:       +420 224 918 490
    Fax:       +420 224 920 468
    e-mail:    ak@iustitia.cz
     
     

    [1] Mezi další podmínky nezbytné pro přijetí na místo strážníka ve smyslu ust. § 4 zákona patří spolehlivost, věk starší 18 let, zdravotní způsobilost, dosažení středního vzdělání s maturitou a držení osvědčení o splnění stanovených odborných předpokladů.

    [2] Srov. § 14 zákona 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.

    [3] Novelizované ust. § 4a odst. 1 písm. a) zákona.

    [4] Dle ust. § 54 odst. 1 tr. zákoníku se výjimečným trestem rozumí jednak trest odnětí svobody nad dvacet až do třiceti let, jednak trest odnětí svobody na doživotí, přičemž výjimečný trest může být uložen jen za zvlášť závažný zločin, u něhož to trestní zákon dovoluje.

    [5] Novelizované ust. § 4a odst. 1 písm. b) zákona.

    [6] Novelizované ust. § 4a odst. 1 písm. c) zákona.

    [7] Srov. blíže např. Vetešník, P., Jemelka, L. Zákon o obecní policii. Komentář. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2019, 110–111 s.

    [8] Blíže důvodová zpráva, k dispozici >>> zde.

    [9] Srov. zákon 361/2003 Sb., o Policii České republiky, konr. §§ 155, 156.

    [10] Srov. § 52 písm. f) až h) zákona 262/2006 Sb., zákoníku práce a podmínky výpovědi (viz např. neuspokojivé pracovní výsledky, závažné porušení povinností, hrubé porušení jiné povinnosti zaměstnance…).

    [11] Srov. § 5 odst. 1 písm. a) zákona 251/2016 Sb., o některých přestupcích viz cit. „…fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že neuposlechne výzvy úřední osoby při výkonu její pravomoci.“ (dle odst. 3 téhož ustanovení je zde pak možnost uložit pro takové přestupkové jednání pokutu až do výše 10 000,- Kč).


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Sklenička Josef Ph.D. (TOMAN & PARTNEŘI)
    1. 10. 2020

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.