epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    19. 5. 2016
    ID: 101528upozornění pro uživatele

    Zvažované zavedení plnohodnotné možnosti vyvinění právnických osob

    Smyslem tohoto stručného článku je upozornění na aktuálně projednávanou novelu[1] zákona 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim (dále jen „zákon o trestní odpovědnosti právnických osob“) a zamyšlení se nad jejím případným dopadem na tzv. Criminal Compliance programy neboli česky trestněprávní programy jednotlivých firem. Těmito programy se s určitou mírou zobecnění mají na mysli ucelené systémy interních opatření, postupů (přístupů) a procesů, které směřují především k preventivnímu zamezení páchání trestné činnosti a zároveň se snaží případnou trestnou činnost detekovat a co nejvíce minimalizovat s tím související možné škody. Jak je přitom uvedeno níže, jsou tyto programy v současné době v České republice zaměřeny především na zamezení trestné činnosti řadových zaměstnanců dané společnosti.

     
     TOMAN, DEVÁTÝ & PARTNEŘI advokátní kancelář, s. r. o.
     
    Autor přitom již obdobně zaměřený článek na tomto fóru publikoval před více než rokem, kdy upozornil především na hlavní změnu, kterou novela v tehdejším znění přinášela, a to sice na zavedení tzv. negativního výčtu trestných činů, díky kterému by nově mohla být právnická osoba trestně odpovědná de facto za veškeré trestné činy s výjimkou těch, které budou výslovně uvedeny v § 7 zákona o trestní odpovědnosti právnických osob. Bylo zde upozorněno, že oproti současnému výčtu pozitivnímu, kdy se připouští trestní odpovědnost právnických osob v zásadě pouze za cca 80 trestných činů, by šlo o razantní rozšíření rozsahu trestní odpovědnosti právnických osob, což by vyvolalo i nutnost důsledné revize a aktualizace stávajících Criminal Complaince programů, přičemž tyto změny by samozřejmě znamenaly značné náklady těchto firem.[2] Zmíněný negativní výčet je přitom v novele stále obsažen. Nicméně z pohledu trestní odpovědnosti firem a jejich Criminal Compliance programů je nyní především důležité to, že jak bude uvedeno níže, uvedená novela zákona o trestní odpovědnosti právnických osob nabrala v určitém ohledu naprosto opačný trend, když je reálně ve hře zavedení mnohem širší možnosti vyvinění právnické osoby z trestní odpovědnosti. Tento článek se tedy věnuje primárně právě této podstatné změně.  

    Návrh zavedení možnosti vyvinění a aktuální stav legislativního procesu

    Jak již bylo naznačeno, na základě pozměňovacího návrhu poslanců ČSSD Marie Benešové a Jana Chvojky se do novely dostal mimo jiné návrh na doplnění § 8 zákona o trestní odpovědnosti právnických osob o nový pátý odstavec v tomto znění:

    Právnická osoba se trestní odpovědnosti podle odstavců 1 až 4
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    zprostí, pokud vynaložila veškeré úsilí, které na ní bylo možno spravedlivě požadovat, aby spáchání protiprávního činu osobami uvedenými v odstavci 1 zabránila.


    Jde tedy o možnost vyvinění se právnické osoby, případně se někdy v této souvislosti hovoří též o možnosti tzv. liberace.

    Kromě uvedeného je vhodné alespoň stručně uvést i to, že novela byla rozšířena také o návrh změny § 8 odst. 1 písm. a) a b) zákona o trestní odpovědnosti právnických osob, a to v tom smyslu, že by zde mělo zjednodušeně řečeno dojít k určitému zúžení těchto skupin osob, u kterých je nyní dána v zásadě automatická přičitatelnost (za splnění zákonných podmínek) jejich jednání osobě právnické, a to pomocí zakomponování výrazu „osoba ve vedoucím postavení v rámci právnické osoby“. Tuto změnu lze z pohledu Criminal Compliance programů chápat pozitivně, neboť i pokud by nebyla přijata výše citovaná možnost vyvinění, fakticky by mohla rozšířit skupinu zaměstnanců nebo osob v obdobném postavení dle § 8 odst. 1 písm. d) zákona o trestní odpovědnosti právnických osob, u které, jak bude popsáno níže, je vyvinění v zásadě možné již dnes. Pan ministr Pelikán přínos této změny na svém vystoupení v Senátu ČR ilustroval příkladem uklízečky, která půjde koupit mycí prostředky, přičemž v takovou chvíli bude ze zákona oprávněna za právnickou osobu jednat a pokud za tyto prostředky nezaplatí (ukradne je), na základě dnešního znění § 8 odst. 1 písm. a) zákona o trestní odpovědnosti právnických osob by toto mělo být v zásadě přičteno dané právnické osobě. Nově však uklízečka nebude spadat pod toto ustanovení, neboť není „osobou ve vedoucím postavení v rámci právnické osoby“ a bude tedy spadat mezi zaměstnance, což znamená, že pro přičtení jejího jednání právnické osobě se bude vyžadovat naplnění dalších zákonných podmínek (k tomu viz níže).[3]   

    Pro úplnost je vhodné dále doplnit, že daná novela se týká i některých dalších ustanovení zákona o trestní odpovědnosti právnických osob (např. § 13 upravujícího vyloučení z promlčení).

    Pokud jde o aktuální stav daného legislativního procesu, postačí zde pouze stručně uvést, že novelu již dne 27. 4. 2016 projednal Senát, který ji vrátil Poslanecké sněmovně ve znění dvou pozměňovacích návrhů, přičemž z pohledu tohoto článku je pak zásadní především druhý pozměňovací návrh senátorů, a to sice vypuštění výše citovaného návrhu nového pátého odstavce § 8 zákona o trestní odpovědnosti právnických osob. To tedy znamená, že senátoři uvedenou novinku odmítli. Nicméně, Poslanecká sněmovna může Senát stále přehlasovat a prosadit tak i zmíněné nové ustanovení týkající se možnosti vyvinění. To znamená, že definitivní osud novely je stále nejistý. Níže je proto uvedeno krátké zamyšlení nad tím, co by případné přehlasování Senátu a zakomponování uvedené možnosti vyvinění do zákona o trestní odpovědnosti právnických osob mohlo znamenat. Další projednání novely je přitom navrženo na pořad 47. schůze Poslanecké sněmovny, která se má konat od 24. května 2016.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Možnost vyvinění z pohledu Criminal Compliance programů

    Zavedením nového odstavce 5 do § 8 zákona o trestní odpovědnosti právnických osob by bylo právnické osobě umožněno zprostit se své trestní odpovědnosti tím, že by prokázala, že vynaložila veškeré úsilí, které na ní bylo možno spravedlivě požadovat, aby spáchání protiprávního činu osobami uvedenými v § 8 odst. 1 zákona o trestní odpovědnosti právnických osob zabránila. Takováto možnost zproštění se odpovědnosti je přitom zcela logicky samotným základem pro vytváření Criminal Compliance programů. Jak již totiž bylo naznačeno, jsou tyto programy v České republice v současnosti do značné míry limitované, neboť jejich právním základem je § 8 odst. 2 písm. b) zákona o trestní odpovědnosti právnických osob. Z tohoto ustanovení totiž: „vyplývá, že právnická osoba se může vyvinit z trestní odpovědnosti za trestný čin spáchaný jejím zaměstnancem, jestliže bude v rámci trestního řízení prokázáno, že tato právnická osoba, resp. její orgány provedly taková opatření, která jí ukládají právní předpisy nebo která lze od ní spravedlivě požadovat.“[4] To tedy znamená, že určitá možnost vyvinění je již v současnosti v zákoně o trestní odpovědnosti právnických osob obsažena, nicméně je třeba zdůraznit, že pouze ve vztahu ke skupině osob, které lze nazvat řadovými zaměstnanci (v zákoně je uvedeno „zaměstnanec nebo osoba v obdobném postavení“). U ostatních osob vyjmenovaných v § 8 odst. 1 písm. a) až c) zákona o trestní odpovědnosti právnických osob, tedy u statutárního orgánu či jeho člena, jiné osoby jednající za právnickou osobu, osoby vykonávající řídící nebo kontrolní činnost nebo osoby vykonávající rozhodující vliv na řízení právnické osoby, lze však jejich jednání právnické osobě přičíst za splnění podmínek definovaných v návětí § 8 odst. 1 zákona o trestní odpovědnosti[5] vždy, tedy bez možnosti vyvinění. Jak již přitom bylo uvedeno, mohlo by díky novele dojít k faktickému rozšíření uvedené skupiny řadových zaměstnanců, u nichž je možné vyvinění již dnes, a to i bez přijetí navrhovaného odstavce 5. Nicméně zakotvení nové možnosti vyvinění bez ohledu na to, která konkrétní osoba v daném případě jednala, by téměř s jistotou vedla k výraznému posílení významu zmíněných Criminal Compliance programů, neboť se přímo nabízí, že právě tyto programy, resp. jejich faktické plnění a fungování by mohly být jedním z hlavních důkazů prokazujících ono „vynaložení veškerého úsilí“.  Dle autora tohoto článku je toto přitom třeba chápat spíše pozitivně, neboť by tím byla právnickým osobám dána silnější motivace pro to, aby se chovaly ještě více zodpovědně a věnovaly patřičnou pozornost zakotvení a dodržování těchto programů, což by v konečném důsledku teoreticky mohlo vést k celospolečensky prospěšnému výsledku v podobě reálného snížení výskytu trestné činnosti.

    Zde je vhodné zdůraznit, že skutečně efektivní a fungující Criminal Compliance program musí splňovat řadu podmínek. Velmi stručně lze jako příklad uvést to, že takové programy by měly být přizpůsobeny konkrétním potřebám dané společnosti, měly by být skutečnou součástí firemní kultury, měly by také soustavě zajišťovat vyhodnocování rizik, ale i vyhodnocování svého fungování a na jeho základě případně přistupovat k potřebným úpravám. Důležitá je samozřejmě důsledná komunikace, a to včetně různých školení zaměstnanců apod. Firmy by zároveň měly mít nastaveny své vnitřní procesy tak, aby byly schopné vyhledávat případná rizika či přímo již páchání samotné trestné činnosti a na toto včas reagovaly jednak spoluprací s orgány činnými v trestním řízení, ale i svým vlastním interním systémem nápravných opatření. Právě uvedené přitom není vyčerpávajícím výčtem kritérií efektivního Criminal Compliance programu. Jde totiž o poměrně komplikovanou problematiku, která by překročila rámec tohoto článku. Důležité však je, že se musí jednat o skutečně fungující a důsledně uplatňovaný mechanismus v dané společnosti. To znamená, že obavy, které v souvislosti s dotčenou novelou zaznívají, a to sice, že by umožnila zproštění odpovědnosti de facto všech firem, které by si přijaly nějaký pěkně vypadající kodex, jsou do značné míry liché. Autor tohoto článku je totiž přesvědčen, že pokud by skutečně byla zmíněná možnost vyvinění přijata, bylo by vždy třeba prokázat, že daný program je skutečně efektivní a že splňuje výše naznačené. Lze si totiž jen velmi těžko představit, že orgány činné v trestním řízení by se spokojily s pouhým předložením několikastránkového etického kodexu. To, že naplnění podmínek pro zproštění se trestní odpovědnosti by bylo velmi obtížné, ostatně vyplývá také z vystoupení ministra spravedlnosti v Senátu, kde uvedl, že: „(…) ze své předchozí praxe v této oblasti, byla rozsáhlá, v ní jsem nepotkal jedinou právnickou osobu u nás, kromě některých mezinárodních subjektů, která by podle mého názoru splňovala ty podmínky toho pátého odstavce. Takže pokud si někdo představuje, že si teď zpětně dopíše nějaký pěkný compliance program, a tím se tedy zbaví zpětně té odpovědnosti, tak to věřím, že spláče nad výdělkem.“ [6]

    Na druhou stranu je zde vhodné férově upozornit na určitý problém, a to sice, že současný český právní řád nikde nevymezuje žádné základní parametry Criminal Compliance programů, přičemž toto neodstraňuje ani zmíněná novela. Právnické osoby tedy nebudou moci s jistotou určit, co že je vlastně to „vynaložení veškerého úsilí, které na nich lze spravedlivě požadovat.“ Pokud by tedy Poslanecká sněmovna přehlasovala Senát a byla by skutečně přijata uvedená možnost vyvinění, bylo by zřejmě velmi vhodné publikování určitých právně nezávazných pravidel či doporučení, kterými by se mohly společnosti při zavádění svých Criminal Compliance programů inspirovat. Takovouto příručku či metodiku by přitom měla vydat určitá autorita (např. Ministerstvo spravedlnosti či Unie státních zástupců České republiky). Šlo by tedy o právně nezávazná pravidla či principy, která by však právě díky autoritě jejich vydavatele mohla být pro společnosti velmi praktickým nástrojem. Ze zahraničí jsou přitom obdobné dokumenty známy.

    Z výše uvedeného je tak zřejmý určitý paradox ve vývoji zvažované novely zákona o trestní odpovědnosti právnických osob. V jeho původní podobě, tak jak byl navrhován, totiž znamenal pro právnické osoby riziko značného rozšíření jejich trestní odpovědnosti. Nyní by však teoreticky mohla umožnit také plnohodnotné využití Criminal Compliance programů jednotlivých firem. Dle autora tohoto článku by přitom tato změna neznamenala to, že firmy se budou moci zprostit své trestní odpovědnosti de facto automaticky pouhým odkazem na formálně přijaté vnitřní dokumenty. Je sice pravdou, že by samozřejmě velmi záleželo na tom, jak by k posuzování možnosti vyvinění v praxi přistupovaly orgány činné v trestním řízení. Autor tohoto článku je však přesvědčen, že by měly vyžadovat naplnění výše naznačených požadavků na Criminal Compliance programy. Pokud by tomu tak bylo, mohla by naopak uvedená změna přispět k určité kultivaci firemní kultury v této oblasti a také k rozvoji Criminal Compliance programů, což by ve svém důsledku mohlo mít celospolečenský pozitivní dopad. Pokud je totiž Criminal Compliance program skutečně správně nastaven, neměl by být chápán negativně jako jakési alibistické řešení umožňující nezodpovědným firmám uniknout svému trestněprávnímu postihu, ale naopak pozitivně v tom smyslu, že daná společnost skutečně vynaložila veškeré možné úsilí, aby páchání trestné činnosti zabránila.   


    Mgr. Ondřej Cibák


    TOMAN, DEVÁTÝ & PARTNEŘI advokátní kancelář, s. r. o.

    Trojanova 12
    120 00 Praha 2
     
    Tel.:    +420 224 918 490
    Fax:    +420 224 920 468
    e-mail:    ak@iustitia.cz
     

    ----------------------------------
    [1] Novela je dostupná na www, k dispozici >>> zde..
    [2] Detailněji viz - dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [3] Záznam z 23. schůze Senátu ze dne 27. 4. 2016 je dostupný na www, k dispozici >>> zde.
    [4] Šámal, P. a kol.: Trestní odpovědnost právnických osob. Komentář. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2012, s. 211.
    [5] V současnosti toto návětí § 8 odst. 1 zákona o trestní odpovědnosti právnických osob zní: „Trestným činem spáchaným právnickou osobou je protiprávní čin spáchaný jejím jménem nebo v jejím zájmu nebo v rámci její činnosti, jednal-li tak (…)“. Uvedená novela ovšem nyní navrhuje zrušení slov „jejím jménem nebo“.
    [6] Záznam z 23. schůze Senátu ze dne 27. 4. 2016 je dostupný na www, k dispozici >>> zde.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. Ondřej Cibák (TOMAN, DEVÁTÝ & PARTNEŘI)
    19. 5. 2016

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Vyvlastnění, moderační právo soudu
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.