epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    8. 9. 2016
    ID: 102955upozornění pro uživatele

    K platnosti historických přechodů majetku do vlastnictví obcí

    V posledních letech mnohé obce čelí žalobám ze strany Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, případně jiných subjektů hospodařících se státním majetkem ve větším rozsahu, na určení vlastnického práva k nemovitostem, zejména k pozemkům, které přešly do vlastnictví obcí v devadesátých letech minulého století na základě zákona o přechodu majetku do vlastnictví obcí.[1] Samotný ÚZSVM eviduje v období 2011-2015 již 172 takových sporů, ve kterých žádá určení vlastnického práva České republiky k dosud obecnímu majetku, v celkové odhadované hodnotě přes 319 milionů Kč.

     
     Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o.
     
    Již 78 z těchto sporů bylo pravomocně ukončeno, když příslušnost ÚZSVM k hospodaření s tímto majetkem byla přiznána v 68 případech. Majetek je následně ze strany ÚZSVM často bezúplatně převáděn do vlastnictví bytových družstev v souladu s ustanovením § 60a zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích.[2] Účetní hodnota majetku v již ukončených sporech přesahuje částku 150 milionů Kč.[3] Tento trend odstartovalo přelomové rozhodnutí Ústavního soudu sp. zn. III ÚS 1399/11 ze dne 30. června 2011, které vykládá některé pojmy zákona o přechodu majetku do vlastnictví obcí odlišným způsobem, než jaká byla praxe přechodů majetku (a právní výklad) z devadesátých let, kdy obce tento majetek získaly. V současnosti tak na mnoha místech dochází k  situacím, kdy obce i po více než dvaceti letech vlastnictví přicházejí o značnou část svého majetku, což má zásadní dopad na jejich hospodaření.

    I.

    Přestože se jedná o právně zajímavé spory a rovněž z hlediska hodnoty sporného majetku se jedná o spory významné, zdá se být tato problematika poněkud stranou zájmu odborné veřejnosti. Jádro celého sporu spočívá v nejasném výkladu ustanovení § 1 odst. 1 zákona o přechodu majetku do vlastnictví obcí. Podle tohoto ustanovení „Do vlastnictví obcí dnem účinnosti tohoto zákona (pozn. k 24. květnu 1991) přecházejí věci z vlastnictví České republiky, k nimž ke dni 23. listopadu 1990 příslušelo právo hospodaření národním výborům, jejichž práva a závazky přešly na obce a v hlavním městě Praze též na městské části, pokud obce a v hlavním městě Praze též městské části s těmito věcmi ke dni účinnosti tohoto zákona hospodařily“. Toto ustanovení bylo od počátku obcemi i orgány moci výkonné vykládáno v tom smyslu, že majetek, se kterým hospodařily národní výbory v období před vznikem obecního zřízení, tj. před 24. listopadem 1990, a který kontinuálně převzaly do své správy obce do dne účinnosti zákona, tj. k 24. květnu 1991, automaticky přechází na obce ve smyslu ustanovení § 1 odst. 1 zákona o přechodu majetku do vlastnictví obcí.

    Pojem právo hospodaření se v této době podrobněji nevykládal, pojem se ztotožňoval s výkonem práva obdobného právu hospodaření, majetek byl povětšinou evidován v majetkové evidenci obce a jeho faktická správa byla vykonávána zčásti obcí a z části soukromými subjekty (bytovými družstvy a dalšími organizacemi), případně pouze soukromými subjekty za občasné ingerence obce (obvykle účast na údržbě porostů či úklid sněhu). Aktivní účast občanů na správě majetku, který nebyl v jejich osobním vlastnictví, zde často přetrvala ze socialistické éry. Obce tedy často s majetkem fakticky nehospodařily, nicméně obhospodařovaly ho právně, tj. držely majetek v majetkové evidenci, uzavíraly smluvní vztahy týkající se předmětného majetku – v tomto případě navíc nebylo neobvyklé, že druhou smluvní stranou byla organizační složka státu, která s obcemi jednala jako s vlastníky, tedy nepřímo potvrzovala (uznávala) jejich vlastnický titul.

    Tento výklad potvrzovalo i Ministerstvo financí České republiky, které dle vlastního vyjádření ani nepředpokládalo možné nejasnosti ve výkladu pojmu hospodaření, a nejasnosti se snažilo odstranit vydáním svého stanoviska k výkladu[4] z titulu autora zákona, podle kterého je nutné pojem „hospodaření“ vykládat jako právo obdobné právu hospodaření, které náleželo příslušnému národnímu výboru, a není jej možné vykládat jako faktickou správu a reálné hospodaření s věcmi ze strany obcí. Z těchto závěrů vychází ve zvláštní části i důvodová zpráva k zákonu o přechodu majetku do vlastnictví obcí.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    II.

    Odlišným způsobem začaly výše uvedené ustanovení zákona interpretovat soudy. K této tématice se opakovaně vyjadřoval Nejvyšší soud (srov. rozsudek NS ze dne 20. července 2000, sp. zn. 29 Cdo 692/99; rozsudek NS ze dne 9. října 2008, sp. zn. 28 Cdo 5020/2007; rozsudek NS ze dne 7. října 2010, sp. zn. 28 Cdo 3987/2010; nebo rozsudek NS ze dne 15. března 2011, sp. zn. 28 Cdo 3042/2010), stejně tak Ústavní soud (srov. nález ÚS ze dne 9. července 2013, sp. zn. IV. ÚS 600/11, nález ÚS ze dne 29. listopadu 1996, sp. zn. IV. ÚS 185/96, usnesení ÚS ze dne 23. června 2015, sp. zn. IV. ÚS 2566/14.

    Přelomové bylo zejména již výše uvedené usnesení Ústavního soudu ze dne 30. června 2011, které však pouze potvrzovalo (a dále rozvádělo) právní názor Ústavního soudu vyslovený v rozhodnutí ÚS ze dne 29. listopadu 1996, sp. zn. IV. ÚS 185/96. Podle tohoto „…pojem "hospodaření", který sice není právem definován, je třeba odvodit z citovaných předpisů, kde se organizacím ukládá hospodařit s národním majetkem s péčí řádného hospodáře, nejen tedy tento majetek evidovat, ale také pečovat o jeho údržbu, chránit ho a využívat.“

    Ústavní soud začal vyžadovat, aby s majetkem bylo hospodařeno nejen právně, ale i fakticky. Poté, co byl tento názor Ústavním soudem potvrzen po téměř 15 letech a na příslušných státních úřadech a organizačních složkách vyrostla nová, aktivnější generace právníků, je toto rozhodnutí používáno jako základ pro každý soudní spor, který vznikne ohledně vlastnického práva k pozemkům převedeným do vlastnictví obcí. Jak je vidět z výše uvedené statistiky, stát (resp. orgány zastupující stát) je v těchto sporech většinou úspěšný.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    III.

    Jak již bylo uvedeno, právní výklad předmětného ustanovení doznal v průběhu let značných změn. Po prvním rozhodnutí Ústavního soudu z roku 1996 vydal autor zákona, Ministerstvo financí, vlastní výklad, který zastával názor úplně opačný. Majetek byl v této době veskrze již převeden (vlastníkem již byly obce) a státní orgány nejevily sebemenší vůli tyto přechody rozporovat. Nabízí se otázka, zda do práv chráněných Ústavou nezasahuje spíše právní nejistota, kdy v mnohých případech i po více než 20 letech od přechodu vlastnictví k majetku obce kontaktují zástupci ÚZSVM a dalších orgánů s žádostmi o navrácení pozemků, na které v naprosté většině navazují žaloby.

    V těchto případech se nabízí aplikace institutu vydržení, neboť obce by pozemky, které nabyly v dobré víře v jejich platný právní titul, po uplynutí časového období deseti let měly nabýt do svého vlastnictví. Je nutné upozornit, že na začátku devadesátých let neměly orgány obcí k dispozici dálkový přístup do digitalizovaného katastru nemovitostí, neměly právní informační systémy, kde by čerpaly aktuální informace o judikatuře soudů, neměly online audiovizuální přenosy z jednání České národní rady nebo Federálního shromáždění a naopak spoléhaly na pokyny, výklady a metodiky ústředních orgánů státní správy, na spolupráci s okresními úřady jako nejbližšími představiteli státní moci a na rozumné a spravedlivé uspořádání právních vztahů. Z toho důvodu se lze ztotožnit s námitkami některých dotčených obcí, že o rozporu ve výkladu ve většině případů ani nevěděly, případně ho považovaly za vypořádaný. Soudy však s touto argumentací obcí povětšinou nesouhlasí a ve svých rozhodnutích dovozují, že obce měly vědět o tom, že podmínkou hospodaření je míněno hospodaření i faktické, nejenom právní, tudíž že nejsou oprávněnými držiteli předmětného majetku a není ho tak možné vydržet. Svůj právní názor soudy zakládají, mimo jiné, na původní argumentaci Ústavního soudu z roku 1996 o povinnosti o majetek pečovat, chránit ho a udržovat.

    Ve věci dobré víry však samotný Ústavní soud judikoval,[5] že „při posuzování otázky, zda byl držitel „se zřetelem ke všem okolnostem v dobré víře, že mu věc patří“, je třeba vycházet z toho, zda při zachování náležité opatrnosti, kterou lze s přihlédnutím k okolnostem konkrétního případu po každém subjektu práva požadovat, měl anebo mohl mít pochybnosti, že mu věc nebo právo patří.“

    Samotný časový odstup 20 let, po jehož uplynutí se začal stát domáhat svých práv, staví obce do složité důkazní situace. Ze samotné povahy složení zaměstnanců a orgánů obce je zřejmé, že většina osob, které se ze strany obcí na daných přechodech majetku účastnily, na provozu obce pravděpodobně již participovat nebude. Dohledat osoby odpovědné, případně jiné důkazy, je nyní již velmi složité, ne-li nemožné (viz např. skartační lhůty). Pokud tedy obce v předmětné době s pozemky hospodařily nejenom právně ale i fakticky, bude pro ně velmi složité toto tvrzení dokázat, když byly přivedeny do stavu důkazní nouze dlouhodobou (ne)činností státních orgánů.

    O aktuálnosti daného problému svědčí i poslanecká iniciativa skupiny poslanců Lukáše Pletichy, Petra Gazdíka, Radka Vondráčka a dalších, která se touto věcí na podnět obcí zabývá a která připravila novelizaci předmětného ustanovení zákona. Podle této novelizace by všechny přechody majetku v předmětné době, nyní vnímány jako problematické, byly platné a účinné, a to nevyjímaje ty, které jsou již předmětem soudního řízení. Vláda České republiky však tento návrh z důvodu namítané pravé retroaktivity dne 7. července 2016 zamítla.

    Lze podotknout, že přestože soudní rozhodovací praxe vyznívá nyní poměrně jednoznačně ve prospěch státu, je otázkou, na jakou stranu se přikloní Ústavní soud, až k němu doputují ústavní stížnosti jednotlivých obcí, o jejichž podání (minimálně v nynější „rané“ fázi) nelze pochybovat. Právní jistota, právo na samosprávu, nedotknutelnost vlastnického práva a dobrá víra obcí jsou nepochybně instituty, kterými se Ústavní soud bude muset zabývat. Pokud Ústavní soud dospěje k názoru, že obecné soudy při svém rozhodování zasáhly do ústavně zaručených práv stěžovatelů (obcí) v takové intenzitě, která je neslučitelná s českým ústavním pořádkem, budou tato rozhodnutí Ústavním soudem rušena a dojde k novým řízením, u kterých se dají očekávat výsledky příznivější pro obce.

    Na závěr je nutné zdůraznit, že přestože všechny soudní spory týkající se přechodů majetku na základě zákona o přechodu majetku do vlastnictví obcí nesou společné základní znaky, skutkové okolnosti každého případu mohou být odlišné; v důsledku toho také nelze obecně presumovat negativní výsledek každého jednotlivého sporu. Jak ukazují zkušenosti z praxe, argumenty ve prospěch obcí existují a bude záležet na konkrétních případech a okolnostech, zda se obcím podaří vlastnictví tohoto majetku udržet. Lze však očekávat, že do doby existence nových rozhodnutí Ústavního soudu v těchto sporech budou obecné soudy inklinovat k přiznávání vlastnického práva státu, a lze tedy dále předpokládat aktivitu ze strany ÚZSVM ve vztahu k dosavadnímu majetku obcí.


    Ondřej Chmela

    Ondřej Chmela,

    advokát

    Jan Pavouk

    Jan Pavouk
    ,
    advokátní koncipient


    Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář

    Karolinská 654/2
    186 00  Praha 8

    Tel.:    +420 246 042 100
    Fax:    +420 246 042 030
    e-mail:    legalcz@deloittece.com


    _______________________________
    [1] Zákon 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, v tehdy platném znění.
    [2] Zákon 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů.
    [3] Viz návrh poslanců Lukáše Pletichy, Petra Gazdíka, Radka Vondráčka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon
    172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 837).
    [4] Stanovisko k výkladu § 1 zák. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, obsažené ve Zprávách Ministerstva financí České republiky pro finanční orgány okresních úřadů a obcí, roč. 1999, č. 3 ze dne 2.  června 1999.
    [5] Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 3. června 2004, sp. zn. III. ÚS 50/04.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Ondřej Chmela, Jan Pavouk (Ambruz & Dark Deloitte Legal)
    8. 9. 2016

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • DEAL MONITOR
    • Kamerové systémy ve školách podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů: Jen chtít nestačí
    • Získání přechodného pobytu pro rodinného příslušníka občana EU: Kompletní průvodce procesem s praktickými radami
    • Agilní vývoj software – specifika smluvních podmínek
    • DEAL MONITOR
    • DEAL MONITOR
    • Exekuce pod taktovkou státu – znovu a hůře?
    • 10 ChatGPT promptů, které zvýší produktivitu vaší asistentky
    • K významnému životnímu jubileu prof. Petra Hajna
    • DEAL MONITOR
    • Makroekonomický výhled pro Českou republiku 2025: Rok výzev i přizpůsobení

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Vyvlastnění, moderační právo soudu
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.